Tidiga uppvak varje lur + andra problem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Wisteria
Kontakt:

Re: Tidiga uppvak varje lur + andra problem

Inlägg av Wisteria »

7.00 morgon, flaska
8.00 andra frukost med mamma/pappa
9.15 sova 45 min
10.00 mellis
12.00 lunch
13.00 sova 2 timmar
15.00 mellis
17.00 middag
18.00 bad och bus
18.30 kvällsmat+flaska
19.00 godnatt

Jag vet att han har lite för mycket sovtider på schemat men vågade inte kapa för mycket, fram till för två veckor sedan så sov han nästan 15,5 timmar/dygn :-) en liten tröttis... Som det är nu så är han supertrött inför alla lurar och därför vet jag inte vart jag kan plocka lite till? Kortar jag fm till 20 min så lär han inte orka till 13.00, och kapar jag långluren så orkar han nog inte till läggdags :-/ skulle ju kunna skjuta på läggdags fram till 19.30 men risken är att han hinner bli övertrött...

Dagarna i övrigt består av mycket tränande på golvet, där är han nästan all sin vakna tid och tränar på att stå och gå :-) vi dammsuger, handlar, tvättar och lagar mat men han är inte särskilt intresserad av att vara med, han vill bara ner på golvet.. Öppna förskolan en gång per vecka och frisk luft en stund varje dag.

Maten funkar fint, äter som en häst

Vad tror du, vad ska vi hitta på? :-)
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Min mellankille var en tröttis oxå jag hade kvar 3 lurar länge. Vad tror du om att omfördela? 20 min fm klockan 9.00, 20 min em klockan 16.00 och 1, 5 h lunch 12-13.30. Då undviker du eventuell övertrötthet och sömnproblemen som kan komma med den. Du kan ha det i övergångsfasen. När du sen plockar bort emluren är det inte så mycket tid som försvinner. När fmluren oxå försvinner kan du ta tillbaka 2 h lunchlur. Tröttisar får man underhålla extra mycket så att de orkar tills det nya schemat har satt sig. Å mata på, mörkt och svalt rum. Sen har du gjort ditt och han måste göra resten. :-) Lite husljud kan du ju bjuda på förstås.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Hej igen :-)

Vi lade om schemat ungefär Som ditt förslag för ett tag sedan, men nu vaknar han om möjligt ännu tidigare på morgnarna och em-luren somnar han först efter måååånga om och men, det kan gärna ta en kvart :-/ så nu vet jag verkligen inte hur vi ska gå vidare!
Han verkar sakna sin 2 h långlur, för hela em är han lite ur balans och lite grinig, nåt som han nästan aldrig brukar vara!

Det känns som att han är i någon sorts skarv för tillfället :-) det blir antingen för mycket eller för lite sömn hela tiden.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hmmmm hur funkar dagslurarna då?
Jag vet att en del tycker att allt fungerar klockrent först när de har 12 h natt och 2 h lunchlur. Det är klart att ni kan börja så redan nu.

Har han ensamlek i sängen på fm? Mellanbror tog sig själv en liten lur mitt i lekandet under övergångsperioden till en lur.

Tidiga mornar gäller det ju att INTE BJUDA PÅ NÅGON UNDERHÅLLNING. Har ni åtgärdat allt annat dagtid får ni liksom bara bestämma er. Dagen börjar klockan 7 punkt slut. Fram tills dess sover man. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Förstår inte varför jag inte får något mejl om att du har svarat :-/

Vi konstaterade rätt kvickt att tre lurar inte längre är något alternativ, så nu har vi lagt det som så att han sover 20 min på förmiddagen och sen 1.5 h långlur, han klarar sig ändå rätt bra på det visade det sig. Men just nu känns det som att något strular hela tiden :-/ Morgnarna är fortfarande likadana, han vaknar senast 6.30 och somnar INTE om. Han är inte arg eller så så vi behöver ju aldrig ingripa, men ändå... Funderar på att återinföra pangramsa när han vaknar, och sen musik utanför rummet, vad tror du om det? Fram tills nu har vi inte gjort något alls när han vaknat.

Och som grädde på moset så upptäckte han för bara någon dag sedan hur man ställer sig på knä i vagnen så nu har jag varit tvungen flytta in förmiddagsluren också :-/ I skrivande stund har han legat och skrikit/varit arg i nästan 20 min, sova inne kortluren var visst inte alls kul :-/ Då vi har en 70-talsvagn där sittdelen inte har fullt liggläge så har vi behållit liggdelen så länge som möjligt, men nu är det helt tydligt slut med det! Vi selar ju honom självklart men han tar sig ändå upp på knä och hänger i sufflettkanten...

Han har ingen ensamlek, har varit på väg att införa det flera gånger men nu finns inte möjligheten kvar då jag har börjat om att jobba och min man inte alls ser någon poäng i att införa det. Skulle väl säkert kunna övertala honom men känns inte som att det är någon större idé då grabben ändå börjar på dagis rätt snart. =)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Är han nöjd på morgonen skulle jag inte göra något ingripande. Möjligtvis om det skedde före 6.30 och då pangramsa och musik. Att begära att han ska somnanom 6.30 är kanske lite mycket begärt :wink: det viktigaste är inte att de sover varenda minut utan att de erbjuds sömnen.

Jag är inte alls för sele i vagn så det har jag inte provat. Kan inte vara så bekvämt att sova fastspänd tänker jag. Erbjud korta luren i säng precis som du gör i vagn. Självklarhet och attityd och :mrgreen: nu ska du sova så gott i sängen, vi ses om en stund! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: somnar han inte då så tar ni upp enligt schemat och jobbar på att hålla honom vid gott mod till långluren, lägg möjligtvis 15 min tidigare om han är svårflirtad. Dagen efter erbjuder ni korta luren som vanligt igen osv. Sina frågor får han svar på genom ramsan. Arg får han vara för sig själv, förutsett att han under vakentiden fått alla sina behov tillgodosedda serverar ni endast husljud.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Liten update :-)

Att flytta in korta luren har gått fint även om det oftast tar nästan hela sovtiden innan han somnar. Sällan arg dock utan pratar och filosoferar mest. Långluren rullar på fint också.

Morgnarna är det dock fortfarande samma sak. I en veckas tid nu så har han vaknat senast klockan sex och börjat stöka. Vi kör pangramsa och musik, ibland somnar han om och ibland inte, somnar han om så är det för högst 5-10 minuter. Lite missnöjd kan han vara efter ett tag men det är inget världskrig som pågår där inne iaf :-)

Har grubblat och grubblat på hur vi ska kunna fixa morgnarna men... Att dra ner på sovtimmarna mer är knappast någon bra ide, han hänger knappt ihop när vi lägger honom på kvällen, så trött! Men glad :-)
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Jag tycker, att om det bara är morgnarna som strular, och att det inte blir katastrof-hysteri ;) så låt honom vara, så kommer det lösa sig så småningom. Vi kurade vår kill e vid 4 månader och drogs med tidiga uppvak i princip tills ettårsdagen, då vi bytte till en lur. Sedan började han helt plötsligt sova 13 h natt 19-08 och 2 timmar mitt på dagen. Då njöt vi ;)
Om den där 20-minutaren skulle krångla så kan jag tycka att man kan gå promenad om den tiden finns. Jag går alltid en promenad med mina barn när lillasyster ska sova sina 20 på em :) annars är det mycket hon ska ha för sig i sängen innan man somnar så jag tycker det är enklast så får vi alla lite luft och mamma får röra på sig :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Liten uppdatering!

Lurarna fungerar fint, tar lite tid innan han somnar men gör det nästan alltid utan gnöl! Sover fortfarande 20+1,5 på dan men mycket snart ska vi gå ner till en lur pga morgnarna.

Morgnarna ja... Nu vaknar han t om ännu tidigare, oftast ca 05.30 när min väckarklocka ringer. Senaste veckan har det börjat gnällas mer och mer om morgnarna och nu kan han rentav vara lite ledsen :-/ hoppas på att morgnarna löser sig när han bara sover en lur på dagen!

Som det är nu så har han totalt 13 tim 50 min sömn på schemat, vart tror ni att vi bör lägga oss med ett nytt schema?
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag är inte säker på att jag förstod dig rätt, ville du ha hjälp med schemat? :) (det är min amningshjärna som gör att jag inte hänger med i allt, inte du som uttryckt dig otydligt ;))

Det kan vara lättare att förlänga långa vilan till 2h medan ni går över till ett sovpass på dagen. Hur är det nu- måste du väcka honom från den luren?

Och hur hanteras de tidiga mornarna? Håller han sig någotlunda nöjd eller tom somnar om ibland??

Vi återkommer!!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag röstar oxå på att förlänga lunchluren till 2 h om/när ni tar bort 20-minutaren. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

mumintrollet skrev:Hej!

Jag är inte säker på att jag förstod dig rätt, ville du ha hjälp med schemat? :) (det är min amningshjärna som gör att jag inte hänger med i allt, inte du som uttryckt dig otydligt ;))

Det kan vara lättare att förlänga långa vilan till 2h medan ni går över till ett sovpass på dagen. Hur är det nu- måste du väcka honom från den luren?

Och hur hanteras de tidiga mornarna? Håller han sig någotlunda nöjd eller tom somnar om ibland??

Vi återkommer!!
Funderade mest på hur vi mycket sovtid han bör ha nu?

Vi väcker honom nästan alltid från båda lurarna!

Morgnarna blir sämre ochsämre nu (men han är rent allmänt ganska missnöjd och frustrerad, vi jobbar på det!). Ganska ofta ledsen, vaknar nästan alltid före sex (ska stiga upp 7). Somnar om ibland, 2 av 7 morgnar kanske. Vi brukar ramsa om vi märker att han är mycket pigg och sen spela musik...

Sedan ett par dagar trasslar läggningarna REJÄLT, väldigt ledsen med tårar och ordentlig gråt/skrik och vi måste gå in till honom flera gånger innan han ens börjar lugna ner sig. Vet inte riktigt vad som är fel :-(
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej och gott nytt år!!! :)

Hur ser ert schema ut nu?? Och hur är dagarna?

Har jag uppfattat rätt att han är lite på året?
Då kan han gott klara sig med en lur på 1,5-2h

Så kan det hända att ni ingriper för mycket. Låt ramsan tala på kvällen och undvik ramsor och action på morgonen. Låt honom ligga vaken på morgonen- om han sover eller inte är hans egensak men morgonen börjar kl 07.
Ropar han tydligt efter besked får han EN pangramsa och thats it. Resten får han fixa själv.
Har ni prövat väckarklocka?? Sätt den att bestämma när morgonen börjar och ha honom att stänga av den på morgonen:)

Myycket utevistelse och social delaktighet på dagen!! Fysiska utmaningar och klara besked vid läggning så borde han vara tillfreds med att gå och lägga sig på kvällen.
Gr ni in till honom på kvällen stärker ni hans oro skulle jag säga- ramsa och husljud är min rekommendation :wink:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

mumintrollet skrev:Hur ser ert schema ut nu?? Och hur är dagarna?

Har jag uppfattat rätt att han är lite på året?
Han är 13½ månad!

Schemat ser ut så här:

7.00 morgon, flaska
ca 8.00 andra frukost (gröt)
9.20-9.40 sova kortlur (somnar ofta först vid 9.30 och brukar få sova till ca 9.50.)
10.00 mellis
12.00 Lunch
13.00-14.30 Sova långlur
Mellis
17.00 middag
18.00 Bad (varannan dag)
18.30 Gröt + flaska
19.00 natt!

Läggningarna är rena katastrofen nu, särskilt på dagtid. I skrivande stund har han legat och verkligen skrikit i 40 minuter (med någon liten paus förstås). Vi är inte de som ränner inne hos honom i onödan men nu är det verkligen kris.
Under vakentiden är han helt som vanligt, glad och social och matfrisk så inga problem där... Vet verkligen inte vad som hänt med sömnen. Somnar han alls så vaknar han var tionde minut och gråter till innan han eventuellt somnar om. Sover oroligt på nätterna också men vi behöver inte göra något, ramsa eller så.

Väckarklocka har vi men den bryr han sig inte om, om han till äventyrs ligger och fortfarande sover när klockan ringer så vaknar han inte och är han vaken så reagerar han inte alls på signalen.

Utetid har han, ca en timme varje dag. Antingen promenad med vagnen eller så traska omkring i snön.

Hjälp, det fungerar verkligen inte för oss just nu!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

schemat ser bra ut. lite mer utetid kan eventuellt göra sitt till. Hur har ni det med social delaktighet? Får han sitta med vid vikitga sysslor, hänga tvätt, diska osv?

Hur hanterar ni läggningarna nu sedan det har börjat trassla?

Trots att han ställer fler frågor nu är det viktigt att ni handlar på samma sätt. MYCKET skratt och bus till natten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: ljusa glada och självklara läggningar utan krusiduller och ramsa UT. Jobba med husljuden utanför, dammsugaren är mitt bästa tips.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"