SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Ok, tack!

Ja, jag känner på mig att jag hade för lite is i magen i natt, ska kolla på klockan nästa gång. Hur länge kan han få "svära" innan jag gör ngt? Känns som att han är ARG och inte förtvivlad, så då är det väl musik som gäller i värsta fall. Men i natt ska jag "sova" längre innan jag gör ngt alls, tror vagning bara gör honom surare nämligen.

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hurra vilken härlig rapport!! =D> \:D/ :-D

Men du ska definitivt ta åt dig all ära själv, vilket jobb du har gjort!

För oss har det funkat bra med nattliga husljud à la andas ljudligt, vända sig, prassla med kuddar och täcke m.m. Ramsa i samma rum har aldrig varit nån hit tycker jag...

Kramar!! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

All ära åt Gud, visst var det så Bach skrev i sina noter?! :D

Men visst är det underbart att jag nu är inne i något slags flow som jag känner kan ta oss hela vägen till 12 h natt! Igår var jag på julkonsert på kvällen så läggningen blev en fuskvariant eftersom han inte riktigt hann somna själv innan jag gick dit 18.30, somnade förstås på vägen men han klarade faktiskt att vagnen stannade och sov sedan snällt ända tills vi var hemma vid 22 och jag gav nattmål. Så praktiskt med en så skötsam liten gosse, utan napp och allt!! Mäkta stolt var jag, och eftersom den kändis som var kvällens stjärna också råkar ha en son i Samuels ålder och denne inte var så glad på slutet av konserten så hoppade jag på eget bevåg in som uppmuntrande barnvakt och körde en liten gosedjurs-show för honom! :lol: Det blev så uppskattat att jag fick en signerad skiva som tack!! Kändes ganska roligt, kanske ska byta karriär?! :mrgreen:

OCH is i magen hade jag också i natt minsann! \:D/ Han vaknade några gånger och gnölade och stökade men OJ så fint han klarade det och somnade om!! Vilken kille! =D> :D Vid 04.30 kände jag mig nödd att vagna och han somnade om igen! Samma sak vid 05.50 och när klockan ringde vid 06.30 sov vi alla så gott. :sleep: \:D/
Känns helt underbart om detta håller i sig nu så vi får härliga 8 h nätter! Nu på fm-luren klarade han dessutom insomning utan vagning, trots att nappen var borta! Jag beundrar min kloka son :mrgreen:.

Hoppas det fortsätter så här under jul och semester!! (Fast jag skriver nog inte god jul och sånt nu för jag kommer säkert in här fler ggr före dess... :oops: :D )

Glad kram!

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Wow! Önskar att jag varit lika klok som du när jag fick mitt första barn - du är grym!! (på ett bra sätt alltså ;) )

=D> [-o<
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

:santa: :heart:

Frida... :oops: tack!!

Men man ska inte ropa hej...nu känns det som att det har gått tillbaka till normalförhållandena igen och ramsan tar inte alls längre. MEN eftersom det har funkat åtminstone en gång så vet jag iaf att det GÅR. Alltså har jag inte tappat modet utan vi kör på så gott det går under semestern (åker imorrn bitti) och sedan får vi se hur läget är efter det och förmodligen kommer vi hur bra det än går få styra upp allt, minikura, införa spjälis och allt möjligt EFTER helgerna!

Så:
God fortsättning på julhelgen! :D :santa:

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Här är allt uppochner just nu.. Hua! MEN det är ju himla skönt att åtminstone veta var man är påväg ;)

God fortsättning och hoppas ni får en fin semester!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Min egen känsla är att man måste jobba med ramsan lite för att den ska "ta". Ha ett par rejäla ramsdiskussioner och vara supernoga med att låta ramsan få sista ordet. Men tills dess, använd den med attityden av att den funkar klockrent!! 8)

Jag har faktiskt slarvat med att införa ramsan på Sigrid, men jag ska väl ta tag i det nån gång också. Men med Stella har vi nästan aldrig behövt den, hon säger bara till om hon verkligen behöver hjälp och annars sitter hon snällt och väntar tills någon kommer och hämtar henne. De gånger hon är arg (för att snuttefilten ligger i sängen, eller för att snuttefilten inte ligger i sängen, eller nåt... ljuva trots...) skulle hon bara bli ännu argare om den användes. Men vi säger den ändå vid varje läggning utifallatt.

Ha en härlig semester nu! :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen alla kära forumvänner!! :heart:

Äntligen hemma :!: :D Borta bra men hemma bäst, tycker vi nog alla tre! 8) Men semestern har gått bra trots diverse utmaningar med sovpass i bil, flygplan och hemma hos alla möjliga i släkt- och vänkretsen! Samuel är fantastisk och fixar det fint för det mesta. Väldigt mycket uppmärksamhet har han förstås fått så nu är det lite gnälligt om vi inte underhåller honom...men det släpper väl om någon dag hoppas jag. Jag har i princip slutat vagna helt och använder ramsa och husljud i stället. Bekräftelseramsa använder jag också trots att jag inte vet om jag gör rätt. Han blir arg av nattramsan så då blir det mest husljud men somnar fint på dagramsan, men han har ju alltid svurit mer på kvällarna så jag tror det kommer nu när vi är hemma igen. EN nattläggning på semestern somnade han dock på enbart ramsan, men då var han nog extremt trött! :sleep: Testade även solfjädern någon gång och den funkade finfint.

Nu när vi landat någon dag eller två så kan jag konstatera att lurarna fortfarande sitter där de ska och för det mesta sover han utan att skarva. Skönt! :D

Maten har det dock blivit lite si och så med, jag har så oändligt svårt att hålla tuttarna i styr :lol: så det ammas lite här och där under dagen... :oops: Nätterna har jag nu sen vi kom hem börjat vagna i vargtimmen och det funkar bra (tredje natten i natt) men jag ger fortfarande tutte vid 22-23 någon gång och jag tycker faktiskt att han äter rätt dåligt på morgnarna nu (amning) så kanske är det att införa 12 h natt som gäller för att få upp aptiten?! JA, det är det förstås men jag samlar mod och väntar på SHN-boken så att jag kan känna mig förberedd till tänderna :D . I morse åt han uselt vid 06.30 och vägrade påtår under hela timmen för att sedan vara jättehungrig vid 8 :roll: ...och i såna lägen kan jag liksom inte vägra ge honom bröstet. Hur göra? :-k Vad innebär "second breakfast" och när har man en sån i så fall? Före eller efter första sovet? Fem mattider per dag skulle nog behövas för Samuel tror jag!

Gröt och puréer av olika slag äter han som en häst 2 ggr per dag och har blivit riktigt stadig och härlig men jag ska börja ge mat till mellis också för Samuel är en hungrig kille som gärna äter (och lite för ofta) under dagen. Vad ger ni andra? Är frukt för sött eller kan man ha det som standard till mellis? Har fått både första och andra mosboken i julklapp :santa: men känner ändå att fantasin tryter. Han är ju inte ens 5 månader än heller så han "får" inte äta allt och jag vill fortsätta amma också men det verkar ju han också vilja så det är nog inget problem. Men amningen är ju mest små slurkar under dagarna så det kanske inte är så noga :?: Eller mättar det mycket? Han verkar ha bra aptit vid maten ändå, tycker jag.

Så, det var en liten rapport och som vanligt några funderingar från mig.

Härligt att vara hemma här på forumet igen också!! :D

Kram på er!

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Å vad glad jag blir av ett långt och fint inlägg från dig såhär en lördagskväll :) Det är så himla roligt att följas åt och läsa om er vardag!

Vad gäller morgonaptiten så är min erfarenhet att det blir mindre hungrigt i takt med att det sovs mer.. Här blev det bättre när jag slutade vid påfyllningen vid 21-22 men mina små är faktiskt fortfarande inte särskilt hungriga direkt på morgonen. Storebror kan gå en timme efter att han har vaknat innan han frågar efter frukost (när det nån gång händer att den hamnar lite sent i schemat ;) ). Själv är jag dödshungrig när jag vaknar så det kanske varierar från person till person ;)

Nu när tjejerna äter så mkt vanlig mat håller jag inte lika mkt på tider och "regler" med amningen utan ger ofta en slurk när det passar. Tycker inte det påverkar aptiten utan snarare äter de faktiskt bättre om de ammat en stund innan :shock: Förstår inte hur det går ihop men så är det iaf här. Till mellanmål brukar de få äppelris (överkokt ris med äppelmos), avokado och banan eller frukt och en liten skorpa att gnaga på. Jag orkar inte komma på massa nya rätter utan kör på ungefär samma spår varje dag :oops:

Oj vad långt det blev...! Hur som - välkommen hem och härligt att ni har det så bra!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla! :heart:

Ja, jag blir rörd av att här på forumet så är vi verkligen vänner med varandra, trots att vi aldrig har träffats! Det är så fin stämning och känns alltid lika mysigt att gotta ner sig i någon tråd, och OJ vad man känner igen sig! Det är helt enkelt underbart!! :heart:

Nu när jag själv läste min fråga så inser jag att svaret är ganska enkelt. Samuel måste få MER MAT (igen!) och självklart äta gröt med oss när vi äter frukost vid 07.30 eller så. Eller hur? Det måste ju vara det som är second breakfast, eller? Bör den vara tidigare eller spelar det ingen roll då det "bara" varit amning innan? Ruckar detta på schemat på något sätt eller vad tror ni?

Jag känner som du med amningen, vad skönt att det kan få vara lite mer fritt nu för han äter ju ändå inte så stora mängder tutte jämfört med den riktiga maten (utom efter långluren då det är huvudmål fortfarande, fast det ska jag nog ändra på nu). Mat föder aptit, tror jag, så säkert därför de äter bättre när de fått bröstet innan. Samuel är nog lite likadan där faktiskt och jag ammar ofta före maten för att han ska bli lite lugnare och äta bättre. Fast det har ju varit lite snålt med mat här inser jag. Mer mat!!!

Jag prövar detta imorrn om ingen hindrar mig:

06.30 Bröst
07.30 Gröt/ andra frukost
8.15 Sova 45
10.30 Lunch matpuré
11-13 Sova 2 h
14.00 Mellis typ fruktpuré + bröst (bröstet ev. tidigare om han är väldigt hungrig)
15.00 Sova 45
17.30 Middag matpuré eller gröt
18.30 Sova natt (förhoppningsvis snart 12 h!)

Vad tycks? Har jag fattat frukosten rätt?

Kram igen!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Nästan exakt så ser våran dag ut också och jag tycker det funkar finfint. Och som SaraMilana alltid säger - en STOR klick smör/olja/kokosfett i maten, även i fruktpuren :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

lgh140 skrev:Och som SaraMilana alltid säger - en STOR klick smör/olja/kokosfett i maten, även i fruktpuren :)
:lol: :lol: :lol: Skönt att budskapet gått fram i alla fall!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

SJÄLVKLART har jag fett i maten!! Fett mycket fett! :D

Bra, då kör jag på det imorrn så kanske 12 h nätterna kommer som ett brev på posten! (Inte för att man kan lita på posten nuförtiden men ni fattar vad jag menar... :wink: )

Godnatt! :sleep:

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Ska berätta något lite pinsamt nu :oops: . I natt fick jag vagna typ 3-4 ggr på morgonkvisten. Tyckte det var skumt och började tvivla på mättnaden osv. MEN så insåg jag när jag vaknat till ordentligt (jag sover nästan medan jag vagnar, öppnar inte ens ögonen alltid eftersom det ändå är beckmörkt så man inte ser ngt) att persiennerna bakom mörkläggningsgardinen inte var fördragna!! #-o :shock: :oops: Så dumt!! ](*,)

Så funderade jag lite och insåg att svaret på tidiga uppvak för Samuel mycket väl kan vara att mörkläggningen inte räcker till längre (även om de ju brukar vara för). Vi har nämligen mycket snö nu och det har tydligen varit fullmåne så därför är det inte alls lika mörkt som vi vant oss vid under höst/vinter hittills 8) . Så TROTS att jag VET att mörkläggning är superviktigt så måste jag nog inse att vi slarvat lite och därför sover Samuel i natt i klädkammaren intill vårt sovrum (eget rum infört, haha! :D ) där det är garanterat beckmörkt. Han somnade galant trots nya rummet (som inte blir så långvarigt men förmodligen tills jag gjort klart spjälis och fixat hans rum lite hyfsat) så nu hoppas jag på en fantastisk natt!

Har dessutom infört allt jag skrev om igår när det gäller mat så nu är han MÄTT.

Nu ropar maken att maten är klar!

Hej hopp och kram!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Härligt! :lol: Men vad bra att du kom på sambandet! =D>

Vår stora tjej har aldrig nånsin haft problem att somna och sova på nya platser. Jag tror det beror mycket på att det enda hon behöver för att sova är en säng och mörker. Inga krusiduller liksom. Och nuförtiden behöver det inte ens vara jättemörkt.

Sov gott! :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"