SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Dumlekolan

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

En liten tanke bara :?: :wink: - är hon inte för stor för vagnen? Jag tänker om du ska vagna henne vid uppvak? Jag körde en kur för min Nomi när hon var 5 mån precis, o då buffade jag henne i spjälisen när hon vaknade, det gick utmärkt.

Mycket mycket mycket mat i magen, gärna välling inför natten, så kommer hon sova så gott, och Rom byggdes inte på en dag, det är en process att lära barn att sova så gott, men det är bland det finaste man kan ge dem.

/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lumima

Inlägg av lumima »

Dumlekolan skrev:En liten tanke bara :?: :wink: - är hon inte för stor för vagnen? Jag tänker om du ska vagna henne vid uppvak? Jag körde en kur för min Nomi när hon var 5 mån precis, o då buffade jag henne i spjälisen när hon vaknade, det gick utmärkt.

Mycket mycket mycket mat i magen, gärna välling inför natten, så kommer hon sova så gott, och Rom byggdes inte på en dag, det är en process att lära barn att sova så gott, men det är bland det finaste man kan ge dem.

/Linda
ja, hon kanske är för stor, har inte tänkt på saken faktiskt....
men det kanske är bättre om jag kör i sängen istället för i vagnen, hon är ganska stor...
Men blir det typ en mini-kur som jag ska köra då eller...?
Jag känner mig lite lost här... :oops:

ja, att lära henne sova är verkligen en gåva som jag vill ge henne så fort som möjligt!

hon äter mycket nu varje dag och jag ska försöka få i henne välling också! Så maten borde vara ok tycker jag.

Vad göra nu...? Vagna eller buffa i säng / minikur?
:heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Jag igen... :oops:

Jag har funderat nu på hur jag ska göra med lillan..
Det känns som att det bästa är att lära henne att sova i sängen, men jag undrar hur jag ska ta mig tillväga då?

Är en mini-kur samma sak som att kura på "riktigt"?
Eller vad är skillnaden?

Just nu så gråter/gnäller hon i princip varje gång vi lägger henne i vagnen, sen får vi vagna lite och så somnar hon sen av sig själv.

Ska jag tänka så att jag buffar henne till sömns första kvällen, precis som en vanlig kurning eller..?

Ok, jag förstår att det här nu hamnar under kur-tråden :shock: :oops:

Tacksam för tips och råd här, så jag kan sätta igång under nästa vecka eller snarast då hon äter så mkt på dagarna nu så hon bör sova en hel natt, och inte vakna upp 2-3 gånger.

Tack! :heart:

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hej!

I barnaboken beskriver Anna hur du kan gå tillväga för att få henne att sova hela natten om hon nu inte skulle göra det självmant ;) Läste precis raderna själv under 3-4 månadersbarnet. Så här tolkar jag det:

- se till att dagen blir full av mat, magträning, utevistelse och skratt och lägg liten att sova på mage i sängen ( om du har bestämt dig för det, annars vagnen)
- gör precis som du brukar vid läggning (buffa/vagna om så behövs) och ut med ramsa
- vid uppvak buffar/vagnar du istället för att ta upp och mata
- gör glad morgon vid den tid du har bestämt

Och så det viktigaste: Attityden av Självklarhet :D

Lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lumima

Inlägg av lumima »

Tackar! =D>

Jag bestämde mig faktiskt för att nu får det vara nog, och from ikväll så ska hon sova själv och hela natten!
Så det så! :D :shock:

Så nu ikväll så la jag henne i hennes säng i eget mörkt rum och buffade henne. Totalt sett behövde jag gå in två gånger till och buffa då hon var ledsen, men mellan där så var det lite gnöl och protester och då gjorde jag ju inget såklart...

Jag la henne 19.30, sista buffen 19,55 och sen var det tyst. Och nu sover hon!! :heart:

Så nu laddar jag för natten och att buffa vid uppvak!

kram så länge :heart: :heart:

lumima

Inlägg av lumima »

och jag ramsade mig ut såklart.. glömde säga det bara :shock:

Räckte med *4 ramsa under de gångerna. :wink:

återkommer med hur det har gått imorgon! :heart:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hur går det för er? :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Tack för att du frågar! :heart:

Ja, hur går det för oss...? :? :shock:
Ett steg fram och ett halvt bak och så känns det som just nu...

Vi har ikväll gått in på natt & dag 4 med "minikuren".
Första natten var riktigt jobbig. Jag var inne ett par gånger och buffade och ramsade mig ut och då lugnade hon sig och somnade om, vilket var bra!
Men sen vid halv sex så startade cirkusen igen och då hjälpte det inte med buffning och ramsning. Hon var hysterisk! Då gjorde jag ett misstag (jag vet :oops: ) och tog upp henne och ammade henne. I know.... inte bra. Men nu är det gjort.
Sen somnade hon om och vi "försov" oss allihopa och vaknade 8 istället för 7.
Dagen gick bra, hon sov för första gången på evigheter över 45 min skarven mitt på dagen, men vägrade sen att sova vidare än 1,30h!
MKT mat under hela dagen.

Natt 2;
Somnade på en gång med bara ramsan! =D>
Stök och bök runt 22 men hon klarade det fint själv och somnade om. Sen från halv 5 till kvart i 6 så var det gråt och skrik. Jag buffade och ramsade men lät henne klara av mkt själv också, och vid ett flertal gånger så tom jollrade hon och var glad. Sen somnade hon om själv! Väckte henne 07.15!

Första natten utan amning!! =D>
Dagen gick också bra, hon sov över skarven mitt på dagen men vägrade sen åter att sova mer än 1,30 trots buffning och ramsning.

Natt 3: Jättetrött och la henne kvart i 7. Fick buffa och ramsa ett par omgångar innan hon gav sig och somnade.
Mellan 4 och halv 5 så höll hon på och stöka och böka och gruffa men grät aldrig och somnade sen om helt själv! =D>
Men sen vaknade hon 06.20 och var sååå ledsen och tyckte väl det var morgon, så jag fick buffa och ramsa och vid ett glatt ögonblick så gjorde jag morgon 06.30. Natt nr 2 utan amning!

Dagen gick sen lite sådär...
Hon vaknade efter 45 min skarven mitt på dagen, trots att hon var jättetrött.. Gick inte att lugna henne med buffning, så jag lyfte resolut över henne i vagnen och vagnade henne till lugns.
Då somnade hon och till slut sov hon hela 2,30h totalt sett. Och vi fick väcka henne!

Samma sak nu på eftermiddagen, hon kom inte till ro i sängen utan bara skrek och grät och det fick bli vagnen som gjorde att hon somnade sen till slut.

NU är det natt 4 och det har varit den mest hysteriska läggningen hittills.
Hon har skrikit och skrikit och så fort jag har buffat så slutar hon men sekunden då jag slutar så börjar hon igen.
Min man försökte också men lönlöst.
Så jag tog upp vagnen på hennes rum och efter ca 10 min vagndiskussion så gav hon sig till slut.

Ja, så nu är vi här..... :shock:
Jag får vänta och lyssna in henne nu tills hon somnar och sen lyfta över henne i sängen för natten.

Men jag förstår inte varför det är så hysteriskt med buffningen för henne? Känns som hon inte alls tycker om det och blir bara mer hysterisk... ?
:?: What to do?

Får väl gå och lägga mig klockan 9 ikväll så jag får vila lite, för känns som det kan bli lite lätt jobbigt inatt.... :cry:

kram från mig som har det lite tungt just nu...

lumima

Inlägg av lumima »

btw, jag kanske ändå ska flyttas över till kurforumet?
Eftersom det är det vi håller på med vår lilla SM-strulare nu.. :shock:

ps. efter mitt förra inlägg så blev det ett par gråt/skrikattacker igen och mitt svar på det hela var vagning. Till slut (20.08) somnade hon. :cry:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Nu har jag flyttat din tråd till kurforum. Stor kram och lycka till! :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

SaraMilana skrev:Nu har jag flyttat din tråd till kurforum. Stor kram och lycka till! :heart:
Tack fina du!! :heart: :heart:

Nu försöker vi reda ut den här lilla damen här istället, ser fram emot alla fina råd och förslag! =D> :wink:

kram :heart:

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :-)
Hur ser schemat ut, matintag, sovlurar, aktiviteter, utevistelse osv.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Manfred10 skrev:Hej! :-)
Hur ser schemat ut, matintag, sovlurar, aktiviteter, utevistelse osv.

Jenny
Hej Jenny :)

Våra dagar och nätter ser ut såhär:

19-07 NATT
07: Amning
08: Gröt (här brukar hon klämma i sig 1/2-1 portion).
09.00: Sova (45)
11.00: Mat (Hon brukar äta nästan en hel burk med grönsaksmos + fruktpuré till efterätt. plus fett i maten såklart).
12-14: Sova (2)
14,30: Mellis (Amning + fruktpuré)
16: Sova (45)
17.00 Mat (Gröt med plommon o fett i)
18.30 Amning (hon vägrar välling, provar lite då och då men nejdå... )
19.00 God natt

Sista månaden har vi dessvärre varit sjuka flera veckor på raken och sen blev lillan det också, så inte så värst mkt utevistelse tyvärr.
Men nu brukar min mamma ta henne ut en sväng varje dag, och min plan är självklart att fortsätta med det här när de åker hem om en vecka, då jag inte har mått så bra på sista tiden och knappt orkat med något...
Så det kommer bli bättre! :)

Hon aktiveras på dagarna genom att ligga på mage och "krypa" efter roliga saker, detta flera gånger per dag.
Hon är även med i köket när vi lagar mat, städar osv... Känns som hon är med överallt.

Lilla damens "problem" är att hon inte vill sova klart sina sovpass. Hon vaknar konstant vid skarvarna, så mkt så hon ett tag gick under namnet "45-minutersdamen" :) :oops:

Nu verkar hon inte heller vilja bli buffad utan det gör det hela bara värre, så då åker hon resolut över i vagnen och lugnar sig vid vagning.

Ok, det här är status just nu och from inatt så är vi inne på natt 5 av minikuren för SM-damen.

Tack på förhand för alla fina råd!!! :heart: =D>

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Damen i fråga är alltså ca 4, 5 månader. Det kan vara lite svajigt när man är liten och ny i maten.

Schemat och dagarna ser bra ut tycker jag.

Det är alltså långluren som krånglar?

Sover hon i vagn eller i säng? Natt och dag?

Bestäm en sovplats och håll dig till den. Jag skulle inte flytta över henne i vagnen för att lugna. Jobba med husljud i skarvarna men låt henne ligga kvar i sängen om det nu är där hon sover.... och se till att hon är rejält mätt när hon lägger sig och lagom skrattig i magen. :mrgreen: glad läggning i rummet, svala kläder. Parkera/markera med några buff avsluta med solfjäder och gå ut med ramsan. Återgå till ditt viktiga jobb ;-) uppvak i skarven får en ramsa och sen fortsätter du med ditt. Ha eventuellt musik på utanför rummet eller dammsug. Blir det ledsamt får man en ramsa till. Riktigt ledsamt, ny tillrättaläggning och parkering utmed ramsa igen.

Har du en bra och rymlig vagn kan hon givetvis sova i den natt som dag, men byt inte sovplats mitt i natten eller dagluren. Om/ när du då vagnar gör det bara kort för att markera och lugna inte söva.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lumima

Inlägg av lumima »

Tack för snabb feedback! =D>

Som du säger så vaknar hon i långluren mitt på dagen, samt även på natten nu när jag har slutat amma och hon flyttat in i sitt rum.
Inatt var det hysteriskt och jag buffade och buffade och ramsade och hade mig, men när det sen inte gick att lugna henne åkte hon över i vagnen och då tog det ändå ca 20 minuter innan hon somnade om.
Mindre kul.

Angående sovstunden mitt på dagen, så bor vi nu i två-våningshus och jag ska erkänna att husljuden nerifrån (som jag alltid drar på) förmodligen inte kommer upp till henne.
Imorgon åker jag och handlar in en billig radio som ställs utanför dörren! :!:

Angående natten, så känns det lite tungt just nu då hon vaknar och inte vill lugna sig trots buff och ramsa. Då känns vagnen som enda alternativet, men jag förstår ju att det inte är det... :oops:

Sen måste jag väl erkänna att jag inte har hållit stenhårt på mattiderna, utan jag har vilat så mkt nu när mina föräldrar är här, så då har de följt lite sådär mina direktiv och jag har väl inte alltid haft koll på hur/när det har gått.
Ska skärpa mig där!

Och de åker hem om en vecka, så då blir det upp till mig (igen).
Min man går fortfarande på kryckor och jag får tyvärr inte så mkt avlastning där, därav att jag har "passat på" nu när de är här.

SKa även tillägga att när jag vagnar så är det alltid för att lugna, men jag vet (eller har förstått) att min mamma inte har gjort det... hmmm..

Ikväll så somnade hon faktiskt efter 10 minuter, jag bara la henne tillrätta, markerade och ramsade. :)
Jag jobbade extra mkt med skrattet och gjorde henne glad, ska bli bättre på det också from nu! #-o

kram :heart:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"