Hejsan!
Nu kan jag inte hålla mig från att skriva längre! Det har ju gått långt över en vecka och vi jobbar på med schemat...MEN det schema som nu nästan sitter är lite annorlunda (igen...hrm

!) än det jag började med...
Jag måste erkänna att efter de första dagarna var jag nära att ge upp – i princip INGENTING funkade, det var värre än någonsin på alla sätt

. Både lunch- och em-luren skarvades som aldrig förr och han verkade inte ens trött förrän på kvällen då vi fick kvällstrassel (förmodligen pga allt skarvande). Smågrinig och hungrig konstant kändes det som att han var och jag lyckades inte hålla isär måltiderna så bra som jag hoppats. Schema- och matvargarna flåsade verkligen kring benen på mig

! Det enda som satt som en smäck var 20-minutaren i sista passet, då sov han som en stock, och blev istället än mer sur och grinig när jag väckte...

Och nätterna såklart, han sover alltid bra på nätterna.
Jag misstänkte, med Irmasmammas ord i bakhuvudet (förlåt om du nu får ta skulden för mina snedsteg!!

) att det hela berodde på för mycket sömn på schemat vilket gav för lite god sömn i verkligheten eftersom lurarna inte funkade. Samuel visade också en tendens att vilja vara uppe längre när vi la honom och såg allmänt piggare ut, framför allt på morgonpasset. När vi prövade att sträcka ut vakentiden lite visade det sig att Samuel klarar 1,5 vaken på morgonen numera!! =D> \:D/ Han har överhuvudtaget blivit riktigt social och vill gärna sitta med oss och äta, diska i bärsele och vika blöjor :thumbsup: . Därför bytte jag utan att fråga om lov ut fm mot 1,5 vaken och 1,5 sova som i Torsmammas klassiska 2-månadersschema, som jag liksom har haft i bakhuvudet som ett "godkänt" schema. Med denna lilla ändring, nya tag och ny attityd lyckades vi ganska bra med att komma på banan igen och nu fungerar schemat förvånansvärt bra! :thumbsup: Han somnar själv inom minuten vid alla daglurar och är glad och solig för det mesta på vakentiden. Måltiderna är kanske lite tätare än önskat (han kan sällan vänta på maten och äter också bäst nyvaken, numera i mörkt rum). Läggningarna på kvällen har ibland också stretchats lite närmare 19 (är ju 11 h natt i Torsmammas förslag) men jag är lättad och ganska nöjd ändå. Och det är ju fortfarande ganska mycket sömn för att snart vara 3 månader.
Amningen funkar också hyfsat men vi klarar det inte alltid inom timmen utan jag ger ibland en slurk före sovningen för att vara säker på att han ätit bra (det går lite upp och ner med ätandet).
Mörkläggning på dagarna sker med hjälp av vår fina snoozeshade och det naturliga norrlandsmörkret.
Nu ser dagarna alltså ut så här (ingen stor ändring egentligen, bara anpassat till verkligheten):
6.30 Vaken 1,5
8.00 Sova 1,5
9.30 Vaken 1,5
11.00 Sova 2 (utomhus)
13.00 Vaken 1,5
14.30 Sova 1,5 (utomhus)
16.00-18.30 Vaken + 20 min lur ca 17.00.
Detta har funkat bra i nästan en vecka nu (haha, jag lyckas kanske ändå utvärdera för tidigt!!

) men skarvas ibland lite på fm-luren och em-luren. Flera dagar har det dock varit helt skarvfritt från början till slut =D> och det känns som ett fungerande schema i grunden. Men nu siktar jag nog på att så småningom kunna få till ett "klassiskt" schema med ännu lite mindre sömn för han är verkligen mycket piggare nu sedan vi införde schemat. För skarvarna beror väl snarare på att han ätit dåligt (eller magproblem som rapar och pruttar)
Dessvärre har vi återgått till två nattmål, hur det nu gick till

. Han sover kortare pass nu än för flera veckor sedan... Han har börjat vakna och äta en rejäl portion vid 22-tiden och vaknar sedan ändå vid 3 och vill gärna ha mer. Matvargarna säger att han skulle behöva något mer än blaskig kvällsmjölk för att stå sig längre pass och därför tvekar jag lite till att vagna där på kvällen. Natten till igår prövade jag däremot att vagna efter detta mål istället för att få till 8 h natt och då klarade han sig från 22.20 till morgonen (då jag fick väcka!) utan större problem (gnydde/gnällde lite med jämna mellanrum men skrek inte). I natt orkade jag dock inte ligga på helspänn och vagna vid minsta pip halva natten så jag gav upp – och så var det jag gjorde förra natten ogjort

. Nattmålen är smidiga så jag lider inte av att ha det så här, men det kanske han gör? Ikväll har han redan fått 22-målet (kl. 21) så vi får se om han sover längre nu. Jag låter honom inte vakna före 3 i natt i alla fall. Jag är sugen på att pröva Torsmammas nattmacka från 3 månader (OM han accepterar flaskan) och det är på onsdag!!

\:D/
Några frågor:
Hur reglerar jag schemat (och hur märker jag om det behövs) inför 3 månader
Funkar det fortfarande att strunta i att styra upp nätterna eller kommer det att påverka dagarna negativt
Han vaknar ofta i förtid på morgonen, något med schemat
Är det någon som vet om det är sant att mjölken sinar om man slutar amma på nätterna

Har hört att det är på natten som prolaktinnivåerna är som högst och därför "tjänar" produktionen på nattamning. I så fall skulle jag ju vilja behålla nattmålet ett tag till, trots den omtalade nattmackan. Eller är brösten så smarta att de behåller produktionen på dagen om man ammar fullt då:?: En stor matvarg! Jag vill ju amma ett bra tag till, även om han börjar visa lite intresse vid matbordet...

Jag vill nog gärna vänta med smakisar till 4 mån också, om det fortsätter att fungera så här pass bra utan. Men nattmackan ska ju vara ett mirakel vad jag har förstått?
Gaser i magen har han väldigt mycket och verkar ha rätt ont när han ska ha ut dem. Raparna kan vara "hårda" om ni förstår vad jag menar? Vilka livsmedel är extra "gasiga", ska jag undvika något särskilt eller sväljer han bara mycket luft när han äter
Slutligen på detta enormt långa inlägg: de dagar schemat har fungerat har vi alla tre njutit så mycket av livet att jag bara blir såå lycklig

. Samuel mår jättebra av det här och är en riktig solstråle för det mesta. Jag började till och med längta efter syskon en dag när det gått som smort. Så jag börjar så smått förstå den sanna glädjen i att ha ett Barnaboksbarn och tackar AW allra ödmjukast!! =D>
Och: Tack för att NI finns!
Kram!