SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: SM med Samuel

Inlägg av Ylvispylvis »

Hejsan!

Nu kan jag inte hålla mig från att skriva längre! Det har ju gått långt över en vecka och vi jobbar på med schemat...MEN det schema som nu nästan sitter är lite annorlunda (igen...hrm :oops: :D !) än det jag började med... :lol:

Jag måste erkänna att efter de första dagarna var jag nära att ge upp – i princip INGENTING funkade, det var värre än någonsin på alla sätt :twisted: . Både lunch- och em-luren skarvades som aldrig förr och han verkade inte ens trött förrän på kvällen då vi fick kvällstrassel (förmodligen pga allt skarvande). Smågrinig och hungrig konstant kändes det som att han var och jag lyckades inte hålla isär måltiderna så bra som jag hoppats. Schema- och matvargarna flåsade verkligen kring benen på mig :evil: ! Det enda som satt som en smäck var 20-minutaren i sista passet, då sov han som en stock, och blev istället än mer sur och grinig när jag väckte... :roll: Och nätterna såklart, han sover alltid bra på nätterna.

Jag misstänkte, med Irmasmammas ord i bakhuvudet (förlåt om du nu får ta skulden för mina snedsteg!! :wink: ) att det hela berodde på för mycket sömn på schemat vilket gav för lite god sömn i verkligheten eftersom lurarna inte funkade. Samuel visade också en tendens att vilja vara uppe längre när vi la honom och såg allmänt piggare ut, framför allt på morgonpasset. När vi prövade att sträcka ut vakentiden lite visade det sig att Samuel klarar 1,5 vaken på morgonen numera!! =D> \:D/ Han har överhuvudtaget blivit riktigt social och vill gärna sitta med oss och äta, diska i bärsele och vika blöjor :thumbsup: . Därför bytte jag utan att fråga om lov ut fm mot 1,5 vaken och 1,5 sova som i Torsmammas klassiska 2-månadersschema, som jag liksom har haft i bakhuvudet som ett "godkänt" schema. Med denna lilla ändring, nya tag och ny attityd lyckades vi ganska bra med att komma på banan igen och nu fungerar schemat förvånansvärt bra! :thumbsup: Han somnar själv inom minuten vid alla daglurar och är glad och solig för det mesta på vakentiden. Måltiderna är kanske lite tätare än önskat (han kan sällan vänta på maten och äter också bäst nyvaken, numera i mörkt rum). Läggningarna på kvällen har ibland också stretchats lite närmare 19 (är ju 11 h natt i Torsmammas förslag) men jag är lättad och ganska nöjd ändå. Och det är ju fortfarande ganska mycket sömn för att snart vara 3 månader.

Amningen funkar också hyfsat men vi klarar det inte alltid inom timmen utan jag ger ibland en slurk före sovningen för att vara säker på att han ätit bra (det går lite upp och ner med ätandet).

Mörkläggning på dagarna sker med hjälp av vår fina snoozeshade och det naturliga norrlandsmörkret.

Nu ser dagarna alltså ut så här (ingen stor ändring egentligen, bara anpassat till verkligheten):

6.30 Vaken 1,5
8.00 Sova 1,5
9.30 Vaken 1,5
11.00 Sova 2 (utomhus)
13.00 Vaken 1,5
14.30 Sova 1,5 (utomhus)
16.00-18.30 Vaken + 20 min lur ca 17.00.

Detta har funkat bra i nästan en vecka nu (haha, jag lyckas kanske ändå utvärdera för tidigt!! :lol: ) men skarvas ibland lite på fm-luren och em-luren. Flera dagar har det dock varit helt skarvfritt från början till slut =D> och det känns som ett fungerande schema i grunden. Men nu siktar jag nog på att så småningom kunna få till ett "klassiskt" schema med ännu lite mindre sömn för han är verkligen mycket piggare nu sedan vi införde schemat. För skarvarna beror väl snarare på att han ätit dåligt (eller magproblem som rapar och pruttar) :?:

Dessvärre har vi återgått till två nattmål, hur det nu gick till :? . Han sover kortare pass nu än för flera veckor sedan... Han har börjat vakna och äta en rejäl portion vid 22-tiden och vaknar sedan ändå vid 3 och vill gärna ha mer. Matvargarna säger att han skulle behöva något mer än blaskig kvällsmjölk för att stå sig längre pass och därför tvekar jag lite till att vagna där på kvällen. Natten till igår prövade jag däremot att vagna efter detta mål istället för att få till 8 h natt och då klarade han sig från 22.20 till morgonen (då jag fick väcka!) utan större problem (gnydde/gnällde lite med jämna mellanrum men skrek inte). I natt orkade jag dock inte ligga på helspänn och vagna vid minsta pip halva natten så jag gav upp – och så var det jag gjorde förra natten ogjort :roll:. Nattmålen är smidiga så jag lider inte av att ha det så här, men det kanske han gör? Ikväll har han redan fått 22-målet (kl. 21) så vi får se om han sover längre nu. Jag låter honom inte vakna före 3 i natt i alla fall. Jag är sugen på att pröva Torsmammas nattmacka från 3 månader (OM han accepterar flaskan) och det är på onsdag!! :shock: :D :heart: \:D/ :sleep:

Några frågor:

Hur reglerar jag schemat (och hur märker jag om det behövs) inför 3 månader :?:

Funkar det fortfarande att strunta i att styra upp nätterna eller kommer det att påverka dagarna negativt :?:

Han vaknar ofta i förtid på morgonen, något med schemat :?:

Är det någon som vet om det är sant att mjölken sinar om man slutar amma på nätterna :?: Har hört att det är på natten som prolaktinnivåerna är som högst och därför "tjänar" produktionen på nattamning. I så fall skulle jag ju vilja behålla nattmålet ett tag till, trots den omtalade nattmackan. Eller är brösten så smarta att de behåller produktionen på dagen om man ammar fullt då:?: En stor matvarg! Jag vill ju amma ett bra tag till, även om han börjar visa lite intresse vid matbordet... :D Jag vill nog gärna vänta med smakisar till 4 mån också, om det fortsätter att fungera så här pass bra utan. Men nattmackan ska ju vara ett mirakel vad jag har förstått?

Gaser i magen har han väldigt mycket och verkar ha rätt ont när han ska ha ut dem. Raparna kan vara "hårda" om ni förstår vad jag menar? Vilka livsmedel är extra "gasiga", ska jag undvika något särskilt eller sväljer han bara mycket luft när han äter :?:

Slutligen på detta enormt långa inlägg: de dagar schemat har fungerat har vi alla tre njutit så mycket av livet att jag bara blir såå lycklig :heart: . Samuel mår jättebra av det här och är en riktig solstråle för det mesta. Jag började till och med längta efter syskon en dag när det gått som smort. Så jag börjar så smått förstå den sanna glädjen i att ha ett Barnaboksbarn och tackar AW allra ödmjukast!! =D> :heart:

Och: Tack för att NI finns! :heart:

Kram! :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Så härligt med ett riktigt långt inlägg, jag älskat att läsa om hur alla andra AW-bebisar har det :D Nu har jag ju tyvärr inte så många svar utan ville bara gratulera till gott arbete och glad bebis.

Jag har fortfarande två nattmål men märkte iaf ingen skillnad i produktionen dagtid när 1-målet försvann och då ska ju jag ha så det räcker för två lixom ;) Om du inte upplever nattmålen som jobbiga så skulle iaf jag låta dem vara ett tag till. Han verkar ju vara en mästersovare och du kanske har turen att han sover över självmant. Kanske prova att inte höra när han börjar gny och se om han somnar om? Vad gäller mat så går det finfint att vänta till 4 mån enligt min åsikt. Min stora helammades till 5 mån men sista månaden märkte jag att han behövde mer (men vågade inte gå emot BVCs rekommendationer). Tror nog Samuel säger till när han inte tycker det räcker med tutte ;)

Kram och lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack Frida! :heart:

Roligt att du gillar långa inlägg...jag kan bara inte skriva kort och sammanfattat, det är så svårt! :D

Ja, det du skriver om både smakisar och nattmål låter klokt. Skönt om inte produktionen påverkas, men också ganska helt ok för mig att ha kvar ett nattmål nånstans i mitten ett tag till eftersom jag ändå kommer behöva gå upp och mjölka ur om jag inte låter honom äta... :roll: Så det lutar åt att inte bråka på nätterna, det blir ju som det ser ut jobbigast för mig själv.

Nu är det dock så att han envisas med att vakna tidigare, som många andra bebisar, är det så att tre timmar är "standardsovperioden" efter nattmålet och jag därför bör se till att ha det samma tid (03.20?) för att på ett smidigt sätt få morgon vid 06.30 :?:

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Här vaknas det tidigare om sista målet blir tidigare än 2:30. Ibland blir det såklart uppvak ändå men då brukar tjejerna hinna somna om innan jag orkat ta mig ur sängen ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej hopp! :heart:

Vilket härligt och långt inlägg! :D
Det verkar ju gå hur fint som helst för er!! Kan inte minnas att vi hade så korta läggningar och skarvfria lurar vid den åldern så du ska verkligen vara nöjd med ditt jobb!! :D =D>

Som vanligt känner jag igen mig så enormt mycket i dina "första SM-barnet"-funderingar , minns hur mycket vikt jag lade vid detaljerna. Blir lite fnissig nu när jag tänker på hur viktigt jag trodde att vissa detaljer var (jag var ännu "värre" än du :wink:) och den här gången kör jag allt lite hipp som happ och det funkar ändå. Därför vill jag försöka föra över mina insikter lite grann på dig redan nu :P eftersom jag VET att du är en sån där evigt "duktig flicka" som jag (vissa andra kan man ju såklart inte säga åt att freestyla mer, eftersom de tvärtom behöver mer struktur).

Mitt förslag ang schemaförändringar är att inte vänta på nån ledning från Samuel, utan jag hade rätt och slätt infört ett tremånadersschema (typ TorsMammas :wink:) med buller och bång på unge herrns tremånadersdag. Om inte annat så växer han snart in i det.

Ang mjölkproduktionen utan nattmål så kan du skjuta den vargen nu: Kroppen är så fantastisk att den fattar när mjölken behövs och inte. Jag helammade fortfarande på dagtid när Irma sov tolvtimmarsnätter utan mat när hon var knappt fyra mån, och vet många andra som vittnar om samma sak. :thumbsup: :D

Ang nattmålen så hade jag nu tagit dem som de kommer, men det gjorde jag inte alls förra gången. Då märkte jag att det blev max 3 h sista passet, så det blir tidigast 03 isåfall för er med andra ord.
Nuförtin slurkar jag i några munnar tutte om lillkorven vaknar en timme tidigt, haha... :P men det är nog inget jag bör lära ut kanske :oops: :wink: och min är ju iofs inte två mån än...men vill som sagt bara slänga på dig lite avslappnad inställning.... :mrgreen:

Nattmackan tycker jag absolut ni kan köra! Och urpumpad morgonmjölk är också bra extraslurk på kvällen.
OCH smakisar är inte heller förbjudet vid tre mån om man märker att man välsignats med en hungrig liten herre... :wink: :heart:

Att förminska hans gaser i magen med koständring för dig...tja, det är möjligt, men jag har aldrig märkt nån skillnad. Tror det mest har att göra med hur mkt luft de sväljer ändå. Så nogsam rapning rekommenderas såklart! :D

Pussåkram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Kära vän!! :heart:

Tack för de lugnande orden, nu har det börjat funka så bra i grunden att jag faktiskt känner mig väldigt lugn och avslappnad i att det kommer att bli superbra till slut med låånga sköna nätter för lillen och finfina dagar! Men på vägen ska jag minnas dina kloka ord och njuuta av det som redan funkar! :D Och kanske till och med ta mod till mig och införa tremånadersschema ganska snart.

Amningsvargen är nu död! :mrgreen:

Jo, han är superbra på att somna, och han är verkligen ett SM-barn på det sättet att vi har lärt honom att det är härligt skönt att sova: det verkar han tycka för det mesta. Ibland när han skriker och är trött, senast igår när vi hade gäster och glömde hans lilla lur i fjärde SM-passet, somnar han på väg ner i vagnen! :shock: :D :sleep: Gästerna blev lite chockade och undrade "va, somnade han??". "Ja, han brukar sova vid den här tiden" sa jag och kände mig inte så lite stolt och glad över vår fantastiska kille :mrgreen: (och tacksam för standardmodellen såklart!!). Så visst har vi smidiga läggningar på dagarna, det är helt sant. Och middagsluren sitter klockrent nästan jämt, till och med idag när vi var borta och han sov ute i värsta stormen. Men han sov så gott i sina två timmar (tack för snooze shade-tipset!!!) utan skarvar och var varm och go när jag tog upp honom! =D>

Kvällarna är mer känsliga förstås, igår somnade han inte förrän 21 och idag har han troligen somnat nu, 19.30. Så jag undrar om det kan vara ett tecken på att det är för mycket sömn på schemat eller om vi bara ska vara strängare med vakentiden? Han har nog fortfarande svårt att vara uppe 2 h i sträck...och både idag och igår har han fått några marginalkvartar extra...men ikväll kände jag att den sena läggningen skulle kunna bero på att han helt enkelt tyckte han var för pigg för att sova. Eller så lyckades han bli övertrött...det händer ju så mycket i hans liv just nu. Jag försökte ge extraslurk men då började han bara leka med flaskan och le och busflirta med mig =P~ (såå sött men lite fel när man ska sova). Haha, jag väntar mig ledning märker jag!! :wink:

Sen har han varit väldigt trött och grinig de senaste dagarna pga mycket gaser och behov av att göra en stooor laddning i blöjan som kom idag :thumbsup: ! Därav min fråga om gaserna, för det är hemskt att se honom ha så ont :cry: . Tyvärr (men skönt för mig!!) har du nog rätt, Irmasmamma, i att det är svald luft som är huvudboven. Om mjölken inte ligger framme så orkar inte vänta på utdrivningsreflexen utan börjar svälja bums ändå, tror jag #-o . Vi har kanske varit slarviga med raparna också :oops: men nu ägnas desto mer energi åt att få ut precis all luft! Ska dessutom köpa nya magdroppar då de varit slut ett tag...och de verkar faktiskt hjälpa en hel del!

Nattmålet vid 3-tiden är verkligen på väg bort, häromnatten vagnade jag några få korta gånger när jag märkte att klockan redan var 04.30 när han började gnälla på riktigt (tack för tipset , då sov han vidare lätt som en plätt. Så jag satsar på att ge en ordentlig omgång innan jag lägger mig så länge, så tar vi nattmackan i nästa skede.

Kram :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Windy gaspipar från Apoteket är bra vid magont. Köptips! Studsa bebis i knät är bra för att få ut trixiga rapar liksom att gå i trappor.

Slut på tipsrutan :lol: !
Go`natt :sleep:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!!

Nu är Samuel 3 månader och 7 dagar och vi införde 12-45-2-45 exakt på 3-månadersdagen! Det har gått så otroligt bra att jag bara häpnar! Läggningarna dagtid är fortfarande typ 20 sek långa och han somnar direkt. Kvällarna är också oftast ganska enkla men någon vagning krävs ofta för att han ska somna. Det handlar om kanske 15 min från läggning tills dess att han snusar så sött. Marginalkvartar används ibland om han inte orkar 2 h men det är ändå så stora framsteg att jag ropar HURRA!!!

Mycket tack vare era fantastiska tips =D> så rapas det nu mycket bättre och är inte alls lika jobbigt med magen. Magdropparna är också tillbaka och verkar hjälpa bra.

Det enda som är hipp som happ och inte alls särskilt bra alla gånger är nätterna, eftersom han kan vakna de mest otippade tider och är van att få mat då. I natt var det var tredje timme som gällde, nästan oftare än på dagarna ju. Jag freestylar vilt, hehe, Irmasmamma skulle inte tro sina ögon! :shock: :D Kan det vara för att jag har slutat truga dagtid så att han inte får i sig ordentligt på dagarna :?: Eftersom jag inte törs truga så mycket så tror jag att nätterna får styras upp vid 4 mån. Då blir det gröt till kvällsmat och ÅH jag längtar faktiskt dit för kvällsamningen (sista slurken) har aldrig varit någon höjdare. Han är så trött då men fortfarande går det dåligt med flaskträningen. Jag är dock tillräckligt nöjd med kvällarna och nätterna för att orka vänta till 4 mån. Kanske tjuvstartar lite också...han har redan börjat föra skeden till munnen när han har den i handen :lol: . Suga på allt är det som gäller!! Men ska försöka dra ut på matstarten liiite till, det känns på något sätt bäst så.

Mattiderna hålls inte så bra heller, det är nog det som orsakar nattmatningarna när jag tänker efter. Han är en ganska hungrig kille...och jag vågar inte vänta för länge med maten eftersom han då kan bli för arg för att äta! :shock: Då orkar han inte vänta på utdrivningen utan blir tvärarg och vägrar. Nyvaken är bäst!
Men jag borde ju bli bättre på att åtminstone hålla det inom timmen... :oops:

Ramsa är vi tröga med att bestämma men det ska ske! Väckarklocka har vi redan infört, jag tycker att det är så roligt att jag inte kunde låta bli... :lol:

Så här ser schemat ut nu:

6.30 Frukost, umgänge och mys, mag- och ryggläge med roliga saker.
8.15 Sova 45
9.00 Vaken 2, mat tidigast 9.30 men äter nog huvudrätten ca 10.00
11.00 Sova 2 h utomhus
13.00 Lunch och vaken 1,5
14.30 Sova 45
15.15 Vaken, äter huvudrätt ca 16.00
ca 16.40 20 min lur
17.00 Vaken
18.00 Kvällsslurken
18.30 Godnatt!
Nattmål ca 22, 03.40. Ibland påfyllning redan 20.00 om det ätits dåligt.

Vad tycker ni om detta :?: Undrar mest om mattiderna är ok :?:

Några fler frågor:

Nu är det mycket vi vill införa (om vi hinner före jul) och jag undrar hur vi gör det på bästa sätt. Det jag funderar på och gärna vill ha tips om är:

Ensamlek :?: Tror det skulle bli succé att införa nu genast.
Flytta från vagnen i vårt sovrum till spjälsäng i eget rum :?: Hur gör man?
Nappen bort :?: (Det får gärna vänta lite så det inte blir allt på en gång, men är det typ vid 5 månader som den bör vara borta? Jag bävar... :oops: )

Kram på er, nu är det hög tid att väcka lillen ur sin lilla lur (det brukar INTE vara populärt eftersom han sover så hårt den här tiden...han tror nog det är natt redan).

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej,

härligt att läsa hur det går för er! Det är spännande att få ta del av andras "resor" :wink: :!:

Skönt att läggningarna funkar så gott, att lilleman somnar så fint beror väl på att han är trygg o lugn, och vet vad som gäller, det har ju mamma så fint talat om! Bra jobbat!
När liten börjar äta riktig mat o kan få gröt/välling till kvällsslurk tycker iaf jag att det är lättare att få nätterna att funka. De behöver MER mat för att klara natten utan uppvak, så kanske det är en klok idé att introducera mer mat omkring 4 mån o även där ta bort nappen! Jag minns när jag skulle ta bort nappen för min tös, så läste jag om hur andra hade gjort o rådfrågade, "bara" ta bort den - men vadå, är det bara att göra det undrade jag...hm...men ja, det är det bästa, bara släng allihop o så finns det ingen mer napp o liten kommer gillra läget snabbare än vad man tror, tycker att det är t o m en befrielse! Men, det kan behövas lite hjälp att somna, om barnet varit van att ha nappen vid insomnandet, så då kanske man får vagna/buffa till en början!
Ramsa och väckarklocka brukar rekommenderas att börja med vid 4 mån, men ramsan kan man smyga in med lite mjukt, lite innan!

Ensamlek - här får någon annan gärna tips, för jag har aldrig infört det.

Kram och trevlig helg!
/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack Linda!

Ja, nappen har blivit en riktig sömnassociation för Samuel så det kan bli jobbigt att ta bort den. Men han har ju börjat stoppa in lite allt möjligt i munnen nu så han kanske bara tar tummen i stället...problemet är att jag inte vill att han ska förfrysa fingrarna på vintern när han sover ute, får väl ta på ngt slags vattentäta vantar utanpå de vanliga eller nåt. Dock har vi inte gett napp när han är vaken, bara vid sovning.

MEN nu har jag kommit på att vi faktiskt har ett stort problem (jag glömmer det varje morgon men det återkommer nästan varje kväll)! Sista passet efter lilla luren fungerar sällan bra. Samuel är faktiskt ofta grinig och kinkig då, supertrött. Han blir för det första arg när vi väcker, som att han redan sover natt. Sedan gnälls det av och till och vi får bära runt honom på armen och verkligen kämpa fram till badet. Ofta orkar han inte få i sig kvällsslurken ordentligt, som idag, då fick vi lägga honom hungrig och jag gav slurken efter 45 min sov i stället (för då vaknade han såklart jättehungrig). Idag skreks det något otroligt sista passet, sååå jobbigt :cry: . Hoppas det kommer bajs imorrn...men ändå, finns det något man kan göra :?: Lägga tidigare (men inte 17 väl? :lol: ) :?: Ändra ngt i schemat :?: De dagar han är pigg funkar det som det är men ofta är han väldigt kvällstrött och då blir det kämpigt framförallt sista timmen.

Jag längtar efter att få proppa honom full med gröt, men innan dess vore det skönt att få bättre "skratt-till godnatt" och inte skrikläggningar på kvällen. Truga har jag slutat helt med så nu blir det bara en portion ur varje bröst per mål...och försöker jag ge mer blir han ARG.

Puh, nu fick jag skriva av mig lite. Sammantaget har vi det ju väldigt bra men det kan bli bättre, tror jag! Hur :?:

Kram!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vad fint du jobbar på! Blev riktigt inspirerad när jag såg hur du hade löst 3 mån-schemat och la in en 20 min-lur på kvällen jag med. Här somnas det istället inte så jag fick gå tillbaka till kammaren och fundera vidare ;) Hur som - funkar det att ge honom en liten slurk direkt efter luren så han iaf får lite extra även om han inte orkar med kvällsslurken? Jag får i mina små en extra slurk innan läggning ungefär var tredje kväll så det kan ju hända att han klarar sig ändå ;)

Vad gäller nappen är min erfarenhet att det är vi föräldrar som har svårast att klara oss utan den :shock: Bara släng bort är även mitt råd - när du känner att attityden är på plats dvs.

Elvira och Lova hade ensamlek för första gången nu på morgonen och det gick jättebra! Jag körde bara 15 min till att börja med och tänkte öka på med 5-10 min när det känns bra. Bara kör här med alltså :D
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack så mycket!! Just nu behövde jag verkligen den uppmuntran!!

Han äter såå dåligt nu så det enda som funkar är att haffa honom i sömnen och liggamma i ett mörkt rum och att det är helt knäpptyst i huset...då äter han snällt men det längsta han någonsin ätit på sista tiden är 15 min. Oftast blir det bara ett bröst i kanske 7 min...och påfyllning eller trugande är det bara att glömma :shock: :cry:. Man känner sig så ratad, usch vad jobbigt det är. Så jag har lite matvargar igen och har börjat erbjuda efter varje lur, undrar om jag ska ändra schemat så han alltid äter nyvaken, hur det nu skulle gå till? Förslag :?: Eller tror ni han klarar sig ändå :?: Han sover ju bra trots detta men äter oftast 2 nattmål fortfarande. Till och med på natten får han ibland hysteriska anfall vid bröstet, kanske efter att ha ätit någon/några minuter. En gång vet jag att utdrivningsreflexen inte kom tillräckligt fort (jag var jättestressad för han skrek så hemskt) men andra ggr är det helt omöjligt att förstå varför. Och ibland äter han och blir så helnöjd efteråt och börjar le och busflirta med mig... :lol:

Annars har det som sagt gått bra men nu är han förkyld igen (inte farligt men tröööött) så idag sov han 1,5 på fm i stället för 45, utan att ens skarva :shock:. Så vi har lite freestylande här nu tills han verkar piggare. Har inte ens kollat tempen kom jag på nu #-o :oops: , det kanske vore en idé? Eller märker man ändå när de har feber? Typiskt en sån sak jag aldrig skulle tänka på att kolla om han inte var jättesjuk...ojoj.

Igår hände en så konstig sak...det var som att jag landade i verkligheten igen och kom ut ur gravid/nybliven mamma-dimman. Jag känner mig som en ny människa, samtidigt som jag inser att jag ju är precis samma person som innan...häftig känsla! Någon som känner igen sig?

Kram på er!

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Känner igen mig i varenda rad - precis så har vi det här också. Efter en liten påminnelse från SaraMilana har jag nu gått tillbaka till att erbjuda, inte mer. Lite mer skarvande har det blivit och nya uppvak på natten men jag fortsätter (oftast :oops: ) hålla mig till ett nattmål och märker ingen större skillnad i hunger. När jag nån gång erbjuder ett extra nattmål blir det faktiskt mer förvirring än ätande. Så sluta tyck och tänk om lillskruttets matvanor och ge honom förutsättningarna att äta sig mätt, inte mer än så, är mitt råd. 8)

Själv har jag bara tagit tempen på min stora två gånger och då pga att han varit så slö och inte ätit och druckit som vanligt. Annars tycker jag man brukar märka på allmäntillståndet om det är hög feber eller ej. Gör det som känns bra för dig.

Skönt att du börjar känna dig som en människa igen!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Ja Frida, du har nog rätt! Det är bara så jobbigt att höra gnället som blir när han vägrar äta... :roll: Men nätterna stämmer verkligen, han äter verkligen dåligt på åtminstone ett av nattmålen, så jag ska nog försöka styra upp det lite mer. Han är ju verkligen för stor för två nattmål!! Nej, lite skärpning och attityd krävs nog här hemma, och så måste jag se till att ha mycket vettiga saker för mig så han inte blir världens medelpunkt :oops: . Så svårt bara, "jobbar vid datorn" lite för mycket... :oops: :oops: Ska ta och läsa tipstråden för social delaktighet!

Basta!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Heja heja!! (Vad du än beslutar ;) )
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"