SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lgh140

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Insomningen vid dagslurarna börjar ta sin lilla tid. Avvaktar och ser om det passerar men om inte, är det kanske fm-luren som behöver kortas eller kan det finnas andra skäl?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hallå!

Är det fortfarande det schemat som du senast skrev? som gäller?
Är första luren 1 h o 45 min? När min var dryga 3 mån körde jag det klassiska 3 månschemat, 12-45-2-45, o den första luren var efter vid (vaknade 07) 8.45 ibland 09.
Är det för mkt timmar på sömnkontot?
Men avvakta lite du så man inte ändrar för snabbt när det kanske bara var nåt som hade med dagsformen att göra!

Solig gotlandskram
Linda 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tack för svar och tips! Jag ger det ett par dagar till. Fram till igår så har de legat däckade alla lurar utom sista men nu knorras det rejält både vid insomningen och under luren. Har siktet inställt på 12-45-2-45 men det blir mycket gnäll och skrik om jag försöker hålla dem vakna. Blir ju lite tungt och otympligt att kånka runt på dem båda för att dra ut på det :? ;) Blir det inte bättre får jag ta pappan till hjälp i helgen och ändra schemat. :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Avrapportering: Det verkar som om mina små håller sig en månad efter i antal sömntimmar så jag kör vidare (utan marginalkvart dock) på 12-1,5-2-45. Gissar att det var hungriga magar som var problemet. Senaste veckan har jag ammat under stort sett hela vakentiden och de har ändå verkat hungriga. Tyvärr ratas flaskan igen och smakisar har ännu inte blivit någon hit så det är bara att amma på och vänta på att produktionen ska öka... Det har iaf blivit bättre och daglurarna går bra igen :)

Nattsömnen har även den fungerat alltmer gnisselfritt. Den oroligaste perioden är 18:30-21 vilket antagligen beror på att det fortfarande äts dåligt mål 4. Sen sover vi alla gott till 3, jag har inte behövt hjälpa till alls på en vecka \:D/ Efter nattmålet får jag fortfarande vara uppe nån timme och byta kräks-lakan men sen sovs det till 6:30. Längtar verkligen efter att kräkismålet ska försvinna!

Smakisarna har jag alltså inte kommit så långt med. Sista målet när vi är två vuxna är tjejerna så trötta att det bara är det gamla hederliga bröstet som accepteras ;) Alla andra mål är de så hungriga att de vägrar sitta i en babysitter och matas. Hittills löser jag det så att de får tutte först, sen lite skötning och magläge för att jobba upp aptiten och därefter smakisar. Tar det lilla lugna och tänker att det är viktigare att de associerar positivt till maten.

Kram på er!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Sicken klok mamma dessa små juveler har :D det är toppen att du tar tillvaron med ro, har mål i sikte o ser små framsteg o njuter av dem - kalas! Det blir sällan bra att skynda fram.
Tids nog hinner de dricka välling, äta massor av god mat, pilla på grönsaker o njuta av både mat o tillvaron runt omkring :D
Ang flaska - har du dr Browns flaskor, med napp som ska likna mammans bröst?
Varm kram från en annan 3-barnsmor :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Dr Brown, tommee tippee, mam och nappar av alla storlekar - allt ratas. Får väl vara tacksam ändå, annars hade jag aldrig härdat ut med helamning genom den här ökningsperioden - om det funnits nåt val alltså ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Nu har jag några funderingar igen. Dygnen och schemat börjar sätta sig och jag börjar så smått sukta mot längre sammanhängande nattsömn men vet inte riktigt vad som är bäst. Schemat ser alltså ut såhär:

6:30 vaken 1 h 45 min
8:15 sova 1,5 h
9:45 vaken 2 h
11:45 sova 2 h
13:45 vaken 1 h 45 min
15:30 sova 45 min
16:15 vaken 2 h 15 min
Sova natt 18:30-6:30, nattmål ca 21 och 3

Tjejerna är 15 v och födda 37+0, så det kanske det är därför de är lite extra trötta. Har siktet inställt mot 12-45-2-45 men än så länge orkar de inte vara vakna så mkt och lurarna fungerar bra med minimalt med skarvar så det känns dumt att pressa, eller?

Tar upp och matar i sömnen vid 21 och sen vaknar en eller båda vid 2:30-3:30 för nästa nattmål. Att ge mat tidigare än så resulterar bara i uppvak vid 5 så vaknar de tidigare vagnar jag.

Ammar så mkt jag kan på dagarna och ger även smakisar till kvällsmålet samt ersättning efter badet. Äts det väldigt dåligt under sista målet så knorras och skarvas det massor under natten så då ger jag flaskan i sömnen så fort brorsan somnat vid 19. Matar på och hoppas de kommer upp i mängd på maten snart så de får bli riktigt härligt proppmätta.

Så till frågan då ;) Borde jag avvakta med mer nattsömn eller är det risk att vi fastnar i detta? Tycker ju det är skönare att fylla på vid 21 än att behöva gå upp två gånger på natten men det kanske är bättre att göra så för att de själva ska ha en chans att hoppa över nattmålet? Eller helt enkelt ta bort 21-målet och vagna? Alla här verkar ju lyckas få de små att hoppa över nattmålen själva :shock: men det är så jäkla jobbigt med alla spyor efter nattmålet och 12 h känns låååååångt bort..
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
lgh140 skrev:Har siktet inställt mot 12-45-2-45 men än så länge orkar de inte vara vakna så mkt och lurarna fungerar bra med minimalt med skarvar så det känns dumt att pressa, eller?
Oh nej, ändra för allt i världen inte nåt som funkar! :D
lgh140 skrev:Så till frågan då ;) Borde jag avvakta med mer nattsömn eller är det risk att vi fastnar i detta? Tycker ju det är skönare att fylla på vid 21 än att behöva gå upp två gånger på natten men det kanske är bättre att göra så för att de själva ska ha en chans att hoppa över nattmålet? Eller helt enkelt ta bort 21-målet och vagna? Alla här verkar ju lyckas få de små att hoppa över nattmålen själva :shock: men det är så jäkla jobbigt med alla spyor efter nattmålet och 12 h känns låååååångt bort..
Nej, jag tror inte att alla småttingar här sover hela nätter av sig själva. ;) Båda våra barn verkar tycka att det är gött att sova på nätterna, men vi har kämpat desto mer med skarvar i daglurarna. För båda barnen har det sista nattmålet som blivit kvar varit 22-målet, det är det enda nattmålet då jag har väckt och då "räknas" det inte tycker jag ;). Det har funkat för oss men passar säkert inte alla. Jag skulle nog ökat på med mer riktig mat och se vad det ger innan jag styrde upp mer. Gör det ingen skillnad skulle jag aktivt tagit bort nattmål. Men det är ju bara du som kan avgöra vad som passar just er!

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hej hopp i novembermörkret!

Kan inte fatta att det snart är jul och att vi nästa vecka har varit trebarnsfamilj i fyra månader - hjälp vad tiden går fort!

Här händer det grejer iaf, tjejerna har helt plötsligt bestämt sig för att sluta amma :( Det är bröststrejk som gäller sen en vecka tillbaka (förutom när de sover-då går det bra) och därmed får de numera ersättning plus den bröstmjölk jag hunnit pumpa ut. Efter att ha gått från helamning av tvillingar till knappt nån amning alls SPRÄNGS jag snart känns det som... Valde att avvakta med maten ett tag för att se hur de reagerar på ersättningen först. Hur som helst har det varit mycket gnöl och skrik sen dess och det tär en del på mamma-orken. Jag hoppas vi snart tar oss igenom det och är glad att jag iaf får hjälp med storebror två eftermiddagar i veckan så han får bli lite bortskämd med uppmärksamhet. Att vara själv med alla tre har varit väldigt stressigt men jag känner att jag kommer underfund med det bara jag ger det lite tid.

Nu har jag iaf ett par frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:

:?: Var gör ni andra av de små när ni måste göra annat? Jag får inte riktigt till den sociala delaktigheten utan att tjejerna blir gnälliga och tröttnar efter några minuter. Behöver ju kunna lägga ifrån mig dem för att ta hand om storebror också :)

:?: Nätterna fortsätter vara stabila med natt 18:30-6:30 och nattmål 21 och 3:30 ca. Daglurarna har dock strular mycket den senaste veckan och tjejerna är konstant småtrötta. De vaknar i alla tänkbara skarvar och det skriks HÖGT så fort de läggs i vagnen. Idag drog jag ner första luren till 45 min och ska alltså inte utvärdera än med idag har det iaf varit värre en någonsin. Vad göra? Bara fortsätta och härda ut?

:?: När fyramånadersdagen närmar sig är ju tanken att ramsan ska börja ta över. När vi kurade storebror bluffade vi de två första dagarna men efter det har vi bara ramsat. Är tanken att jag ersätter vagningen på samma sätt? Vi har ju som sagt fortfarande en hel del skrik vid läggning och med storebror var det först när vi bara jobbade med ramsan och husljud som det tillslut började bli bättre där. Dock blir det ju en hel del skrik i början eftersom de inte förstår ramsans betydelse och det här är ju ingen skrikmetod... Tänker att vi kanske får köra en minikur med ramsan vid läggningar och uppvak? Nätterna tänkte vi avvakta med tills maten funkar.

Schema nu (håller så gått det går i kaoset här hemma ;) ):
6:30 vakna, ammas kort och får flaska vid 7:40 (innan dess hinns det liksom inte...)
8:30 sova 45 min
9:15 vakna, ammas kort och flaska vid 10:45
11:30 sova 2 h
13:30 ammas kort, flaska ca14:30
15:30 sova 45 min
Flaska ca 17 och en gång till efter bad vid 18:15

Anledningen till att de ammas vid uppvak är att jag inte alltid hinner pumpa och behöver lätta på trycket. Och så vill jag inte riktigt sluta... Sen vill de inte ha flaskan på en bra stund utan blir bara arga om jag erbjuder tidigare just nu. Det är inte heller helt lätt att hålla vaken och det har varit mkt övertrötthet på sista tiden.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Hur har det gått med matningen senaste dagarna? Hoppas att det löser sig snart! Har de fått smaka på nån smarrig puré än? :D
lgh140 skrev: :?: Var gör ni andra av de små när ni måste göra annat? Jag får inte riktigt till den sociala delaktigheten utan att tjejerna blir gnälliga och tröttnar efter några minuter. Behöver ju kunna lägga ifrån mig dem för att ta hand om storebror också :)
Det svåra tycker jag är att jag inte törs lita på att storasyster har koll på hur hårt man får klappa eller att hon ens ser lillasyster om hon ligger i vägen. Så när storasyster är hemma så lägger jag gärna Sigrid någonstans där hon inte är så utsatt. Mitt på köksbordet är en favorit, där har hon full koll på allt som händer. Men snart är hon så pass rörlig att vi får sluta med det. Babysittern är bra också, där riskerar hon inte att bli trampad på men väl att bli gungad lite för häftigt. Annars så flyttar jag med mig Sigrid runt i huset där jag är. I sängen när jag bäddar. På badrumsmattan när jag fixar iordning mig. I soffan är jag tar en kopp kaffe. Etc etc. Är hon grinig så funkar det inte så långa stunder i taget, men då ser jag till att flytta runt henne lite oftare. Några minuter här, några minuter där.
lgh140 skrev: :?: Nätterna fortsätter vara stabila med natt 18:30-6:30 och nattmål 21 och 3:30 ca. Daglurarna har dock strular mycket den senaste veckan och tjejerna är konstant småtrötta. De vaknar i alla tänkbara skarvar och det skriks HÖGT så fort de läggs i vagnen. Idag drog jag ner första luren till 45 min och ska alltså inte utvärdera än med idag har det iaf varit värre en någonsin. Vad göra? Bara fortsätta och härda ut?
Jag tycker att det låter som en bra plan. Hur har den funkat hittills?
lgh140 skrev: :?: När fyramånadersdagen närmar sig är ju tanken att ramsan ska börja ta över. När vi kurade storebror bluffade vi de två första dagarna men efter det har vi bara ramsat. Är tanken att jag ersätter vagningen på samma sätt? Vi har ju som sagt fortfarande en hel del skrik vid läggning och med storebror var det först när vi bara jobbade med ramsan och husljud som det tillslut började bli bättre där. Dock blir det ju en hel del skrik i början eftersom de inte förstår ramsans betydelse och det här är ju ingen skrikmetod... Tänker att vi kanske får köra en minikur med ramsan vid läggningar och uppvak? Nätterna tänkte vi avvakta med tills maten funkar.
Med SM-ade barn kan man "smyga in ramsan bakvägen" genom att säga den mjukt vid varje läggning en tid (det borde jag börja med nu, tack för påminnelsen!). Då förknippas den med sömn och sen är det bara att tuta och köra! :D

Jag är så imponerad av hur ni får till det med tre så små barn! Grymt jobbat! =D>

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Vill först och främst säga att jag verkligen beundrar ditt suveräna jobb med tre små barn!! =D> \:D/

Spontant låter det som att ni fastnat lite i en ond cirkel med tjejerna. För trötta för att äta o för hungriga för att sova om du förstår vad jag menar. Är lätt hänt när det blir lite "snutt och dutt", alltså att SM-målet drar ur på tiden för mycket. Har svårt att ge dig råd ang amningen, känns som om du själv måste komma fram till hur du vill göra rent känslomässigt. Det enda jag kan säga är att ni skulle nog definitivt må bra av att koncentrera måltiderna till inom timmen. Då hinner de bli hungrigare till nästa mål=mer mat går ner=sover bättre. :D

Och så förstås: En vecka kvar till fyra månader + mycket skarvar - det kan jag bara associera till en sak: RIKTIG MAT BEHÖVS!! :P Finns det nåt som hindrar att de får börja smaka lite rotfrukter t.ex? :wink: Så kanske ni snart kan övergå till amning bara morgon/kväll? Min stora tjej ratade bröstet dagtid direkt när hon hade fattat galoppen med riktig mat vid 4,5 mån. Innan dess hade amningen varit en enda skrikig kamp (som du också beskriver), men helt plötsligt blev det till en mysig stund morgon och kväll - en rutin vi behöll fram till året.

När det gäller den sociala delaktigheten så tycker jag att det som funkar bäst här är att bebis ligger på en filt på golvet och tittar på storasyster som grejar med sitt. När jag lagar mat ligger han på köksbänken och tittar på. Nu har du ju två (som dessutom är äldre än min), så det kanske är lite läskigt med nedramlingsrisken, men då slår jag ett slag för matlagning på golvet! Med Irma minns jag att jag flyttade jag ner alla sysslor som gick till golvet i den åldern. Typ skära grönsaker, sy för hand, pappersarbete m.m... Sen ska man komma ihåg att gnöl när de ligger på mage inte alltid är ett tecken på ledsenhet/missnöje, det är väldigt ansträngande att ligga på mage, så om man tänker på hur tyngdlyftare låter när de lyfter så kan förstå en hel del av de "missnöjda" ljuden! :P
Tänk också på att inte "rädda" från golvet direkt vid missnöje, då blir det lätt samma sak igen nästa gång. Lugna på plats och ta sedan upp. Minns att det som funkade allra bäst var att plötsligt bli väldigt koncentrerad på nån fläck på golvet precis bredvid liten som "absolut måste bort genast!" och onda över den. Då blev liten nyfiken. På samma sätt kan man ju koncentrera sig på något man måste göra med storasyskonet tänker jag. Huvudsaken är ju att de små förstår att du har mkt viktiga saker för dig, som inte alltid har med dem att göra, utan som är viktigt för flockens överlevnad, så att säga! :wink:

Ang. ramsan så tyckte jag inte att det spelade nån roll att innebörden av orden inte förstods, huvudsaken är tonfallet. Att man jobbar och lugnar med ramsan som en dialog, på samma sätt som med vagningen. Att lyssna in skriket och svara bara när liten är ledsen eller verkligen ber om hjälp.

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Tack SaraMilana och Irmasmamma för toppensvar och pepp! Nu är jag helt slut efter en riktig skitdag ( :oops: ) så jag får återkomma med lägesrapport en annan dag.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Då så! Tack än en gång - så himla bra att få bolla strategier med någon som har ungefär samma syn på barn!

För det första tror jag verkligen du har rätt Irmasmamma - de är HUNGRIGA och har så varit sedan de föddes. Problemet är bara att jag inte lyckas tillfredsställa det behovet :( Första dagarna med ersättning gick riktigt bra men nu är vi i samma sits igen... Visst har jag försökt hålla 3-4 h mellan målen men hittills resulterar det bara i att de äter ännu sämre. I bästa fall sörplar de i sig 60-90 ml så de blir sådär lagom mätta och säger sen "nej tack, nu vill jag inte ha mer" ;) Kommer jag då och insisterar så får jag ett riktigt argt "NEJ JAG VILL INTE HA!!" Har de istället sovit lite extra dåligt så skriker de nästan hela vakentiden och äter inte alls... Menmen, det är väl samma sak som gäller som alltid: fortsätta jobba och ge det ytterligare en vecka innan jag utvärderar?

Tack också för tips om social delaktighet! Nu börjar de bli riktigt rörliga så jag vågar bara ha dem på golvet men visst kan jag ju sköta det mesta där. Tack för påminnelsen!

Vad gäller fm-luren så kör jag på marginalkvartar just nu (även om man inte ska göra så på 45 min-passen) och vagnar genom skarvarna. Detta för att de har vaknat ungefär en gång i timmen hela nätterna de senaste dagarna (tveklöst för arter knappt har ätit under dagen) och är lite för trötta för att orka äta.

Nu ska jag försöka hinna borsta tänderna innan de vaknar och skrikkarusellen börjar om. Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Här hade vi nån sorts lågvattensmärke på matfronten strax före Sigrid var tre månader. Det skreks och protesterades och måltiderna kändes som en kamp. Men så läste jag din tråd har jag för mig ;), om hur fint du hade backat med maten. Och då insåg jag hur dumt jag bar mig åt. Jag backade ett par kilometer och införde i samma veva smakisar. Smakisarna gjorde att jag lättare slappna av med flaskan när jag visste att jag unde sleva in några skedar puré som påfyllning om det kniper. Det tog inte lång innan flaskmatningen fungerade bra igen. Jag fick dessutom en väldigt lugn och harmonisk bebis på köpet och mycket tid över till annat. Igår lossnade det rejält med skedmaten innan långluren och Sigrid sov för första gången på länge utan skarvar. Idag verkar det bli repris! För att göra en lång historia kort: MER MAT ÅT SMÅFOLKET! :D

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Haha! Ja tänk vad klarsynt jag kan vara ibland ;) Har även på känn att de inte riktigt fixar en liten 45-minutare på fm, får se hur jag löser detta :-k Jag hoppas det släpper med smakisarna här också snart! Än så länge lyckas jag inte få dem att öppna munnen..
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"