August 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: August 5 månader

Inlägg av mamaA »

:thumbsup: :sleep: :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
helamig

Inlägg av helamig »

Jag tänkte på det.. Ska jag förvänta mig att han kan sova hela natten om jag matar med mos och eller mat,frukt frukost, lunch, mellanmål, middag, nattslurk så mkt som går i vid varje mål. Ammar efteråt. Behöver han vatten eller klarar han sig på bröstmjölk? Två frågor i en ;) Han lyckades somna om själv här i mörkret efter amning. Känns stort :)
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Lite svårt att svara när jag inte vet vilka mängder mat det gäller! Är det bara några skedar eller en hel burk? Jag körde ersättning vid frukost och mellis och pure vid lunch och middag toppat med ersättning när vi började vid 3 månader sen bytte vi ut mellis till gröt efter ett tag. Det gäller att mata snabbt innan koncentrationen tar slut bara, på 10-15 minuter ska pure + fruktpure slinka ner.

Rent generellt tycker jag att han kan sova hela nätter om det gäller mer än bara några skedar mat men det beror ju på hur hungrig han är också :wink: .

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

han är snart 7 mån, och visst borde han kunna sova hela nätter :D med mätt och glad mage. Hur ser matupplägget ut?
Min tös åt välling till frukost, puré vid lunch o ersättning, mellis;gröt, middag puré o så välling som nattslurk, och detta räckte gott o väl för henne för att kunna sova en hel natt. :D
För henne tog det nog en 30 min att äta lunchen. Ville gärna pillra på något, som en paprikabit eller lite majs...

Kram från ön :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
helamig

Inlägg av helamig »

Tack snäll ni för snabba svar. :D

Nu har han haft falsk krupp några dagar så aptiten har väl varit sådär och lite olika olika dagar men i princip äter han lätt en hel burk om han är hungrig med smörbitar som han själv pillar i sig och lite annat smått och gått som han pysslar med + fruktmos och bröstmjölk. Han gillar varken välling eller gröt så ibland ger jag honom gröt på burk eller mat till frukost. Kanske bara fruktmos då nästa mål och mat sen igen då målet efter det. Mkt bröstmjölk dricker han. Mätt efter varje mål vet jag att han är. frukost,lunchmellis, middag, bröstmjölk innan natten. sen har han ju ätit bröstmjölk minst en gång på natten då han verkar hungrig..

ikväll somnade han själv vilket känns stort efter en del skrik.. undran?? musik, spola i kranen ramsa så somnade han. hur går jag vidare nu för vill kanske ge honom bröstmjölk en gång på natten om han vill och hur konsekvent måste jag vara. svårt att styra exakt när han somnar på morgonen. middagssömnen och natten känns ju viktigast.

schema ca

7.00 vakna frukost

9.00 sova 20 min

11.00 lunch

11.30 sova 2 h

14.30 mellanmål

16.30 sova 20 min

18.00 middag

nattslurk

19.30 sova natt

tänkte på det igen om han klarar sig på bröstmjölk eller behöver vatten också? Blöjan är rejält blöt flera gånger om dagen.

kramar
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Vad skönt för dig att känna att han litade på dig och faktiskt kunde somna själv, även efter lite frågor - som du besvarade så betryggande med husljud och ramsan =D> . Toppen!

Falsk krupp har vi också här i omgångar, så det vet jag inte är så kul. Hualigen... Hoppas han kryar på sig snart!

Klart han fixar att sova hela natten på den menyn! :lol: Mätt och nöjd verkar han ju vara. Ja, konsekvent måste du vara om du bestämmer dig för en strategi. Antingen låter du det vara och väntar och ser om han sover över nattmålet själv eller så bestämmer du dig för att "nej, nu får det vara slut med ätandet på natten" och använder verktygen för att besvara hans frågor efter nattamaten.

Ja, varför inte ge honom lite vatten i en flaska till maten. Kan vara gott att skölja ner maten med, tänker jag. Så har jag gjort vid den åldern minns jag.

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
helamig

Inlägg av helamig »

Hej och tack :) Idag har han ätit sämre men verkat trött. Var vaken tre gånger mellan 4-6 tror jag. Lite förvirrad på natten.. Vagnade..Kom på att vi ska resa bort och tänkte att jag inte "göt nåt" innan dess mmen nu sitter jag här och ramsar. Tröttnar på att ligga och vagna honom på en madrass i hans rum. La honom efter tuttemål i spjälsängen och tänkte han somnar väl aldrig men nu blev det tyst. Hoppas.. Får för mg att han vill sova men inte lyckas. Vaknar ifta ledsen som desperat att han vill sova men oro?? Som gör att han inte kommer till ro. Kan det vara så? Vill ju inte ropa hej för tifigt men tänk dom som har det så här för jämnan att dom inte blir sinnessjuka med ett barn som vaknar och dka vara vaken bäras mm 10..? Gånger per natt. Vi har ju sovit relativt gott innan jag inte styrt upp den här lilla filurens sömn... Var tvngen att skriva av mig. Kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Hej och tack :) Idag har han ätit sämre men verkat trött. Var vaken tre gånger mellan 4-6 tror jag. Lite förvirrad på natten.. Vagnade..Kom på att vi ska resa bort och tänkte att jag inte "göt nåt" innan dess mmen nu sitter jag här och ramsar. Tröttnar på att ligga och vagna honom på en madrass i hans rum. La honom efter tuttemål i spjälsängen och tänkte han somnar väl aldrig men nu blev det tyst. Hoppas.. Får för mg att han vill sova men inte lyckas. Vaknar ifta ledsen som desperat att han vill sova men oro?? Som gör att han inte kommer till ro. Kan det vara så? Vill ju inte ropa hej för tifigt men tänk dom som har det så här för jämnan att dom inte blir sinnessjuka med ett barn som vaknar och dka vara vaken bäras mm 10..? Gånger per natt. Vi har ju sovit relativt gott innan jag inte styrt upp den här lilla filurens sömn... Var tvngen att skriva av mig. Kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Kanske inte bästa natten att börja när han inte ätit så mkt men jag tröttnade på hans vaknande. Nu somnade han till slut. Jag var tvungen att ta upp honom och fylla på. Provade att ge honom vällingi sängen mrn han vägrar. Inte lätt det här..
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vill man lyckas måste man bestämma sig för vad det är man vill. Har du bestämt att han kan sova hela natten utan mat, vilket han både kan och bör :wink: , så genomför du det när du känner dig riktigt laddad. Det tar några dagar, upp till en vecka men sen är den fnurran löst. Då är man konsekvent och plockar inte uppför mat , det ger bara ett förvirrat budskap till liten. Det är ungefär som att du säger att mamma säger att du ska inte ha någon mat, det är jag som bestämmer och verktygar istället MEN sen så säger du plötsligt att ok du får mat, mamma vet tydligen inte vad som är bäst.... [-X

Sen undrar jag varför han sover i vagn, en så stor kille behöver mer plats att röra sig på. Funkar det inte i sängen?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
helamig

Inlägg av helamig »

Hej igen. Han har sovit i vagnen för det har varit lättare att lgna honom där men nu är han så rörlig så jag vågar inte ha honom där. Vad gör jag om han får ' panik' av solfjädern. Buffningen tycker han inte om. Blir arg. Funkade jättebra på min första dotter.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Har du sett filmklippen där Anna visar solfjädern och hur man buffar? Ta och repetera annars och sätt på dig attitydmössan, så ska du se att både solfjädern och buffringen lugnar.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... solfjadern
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... buffningen

:heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Hej igen :D

Vad tror ni om det här schemat

7 vakna frukost

9 sova 20

11 lunch

11.30 sova 2h

15 mellanmål

16.00 sova 20

18.30 middag

kvällslurk

20 sova natt

Jag blir rädd att han inte ska vara tillräckligt trött för att sova.. sista luren har länge varit klurig. är det ok att han sover i babybjörnen? på middagsluren har vi somnat tillsammans, då somnar han när han äter på bröstet. Det är så mysigt. Är det en dålig ide´att göra så under kuren och efter? Känns lite sorgligt att inte gosa så.. Han blir så stor fort.. Vill att han ska vara min lilla bebis.. :cry:

Förstår såklart vitsen med att sova känner bara så just nu..
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Hej igen. Har gjort första natten som gick jättebra.. Han var vaken och "grät" en halvtimma vid nio och en halvtimma vid halv tre. Blir andra natten jobbigare? La honom 08.45 så får han möjlighet till 45 somnade direkt. Vaknade själv 09.28. Sen 11.30 när han somnat vid bröstet och jag la honom i sängen. Stora protester från och till till 12.20. Inte kul. Somnade själv tillslut. Får väcka 13.30 även om det tar emot..Fortfarande osäker på em-luren men det ger sig.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45

Ser att ditt barn är 7 mån och funderar på om det behövs 3 lurar? Kanske därför em-luren spökar, för att han inte behöver sova 3 ggr...
Sovpassen vi hade vid ca 7 mån var (natt 19-07)
9.30 - 10.15
13-14.30
Man kan ju mixa lite som det passar, men fundera lite på vad du tror skulle vara bäst för August :wink: för du känner ju honom bäst! :wink:

Kram så länge! 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"