SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: SM med Samuel

Inlägg av SaraMilana »

Det blir inte vintertid förrän nästa helg... ;) Vi brukar dela upp omställningen till vintertid på två dagar och ta en halvtimme per dag, det är ju lättare att ställa om till sommartid.

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

SaraMilana, du har rätt... :oops: jag blev lurad av min man som pratade om omställningen i alltför god tid så jag trodde det var redan nu. Skrev ett långt inlägg också men det försvann och då var jag för trött för att skriva om.

Igår förstörde jag tyvärr Samuels fina rytm igen genom att åka iväg på äventyr hela dagen och han sov inte alls bra... :oops: :cry: det var inte så bra så nu ska vi hålla oss i hemmets lugna vrå ända tills schemat (som vi snaart ska införa) sitter ordentligt. Jag vågar bara inte spika schemat än eftersom han har så mycket sömn att ta igen från gårdagen nu att han bara orkade vara vaken 35 min idag senaste passet... :shock: Annars hade vi i förrgår en fantastisk dag då lurarna satt som de skulle och allt var frid och fröjd, ända tills natten kom och han inte kom till ro. Då tänker jag att han kanske fått lite föör mycket sömn på dagen? Eller är det alltid övertrötthet om lillen blir pigg och alert på kvällen? Men vad göra när han rakt inte orkar hålla ögonen uppe mer än 1-1,5 h på dagspassen :?:

Jag funderar också på kvällarna, är det ok att han sover en "långlur" och att man sedan tar upp för kvällsslurk så att han klarar en längre natt :?: Då blir det typ SM4 vid 16.30-17.30 och sedan ett "minimål" vid 20? Eller är det helt uppåt väggarna? Jag får liksom inte i honom tillräckligt på fjärde målet eftersom han är så trött, sedan sover han ofta lite oroligt ända till det lilla nattmål jag hittills gett vid 22-23-tiden nån gång. Kan jag på det här sättet sakta men säkert föra ihop nattmål 1 med SM4? Eller måste luren vara kortare, bara 20 min? Luren kan funka att få till men bara om vi s.a.s låtsas att vi lägger för natten för då somnar han. Några betänkligheter om det? Blir lite som ett SM5 ändå, känner jag. Och då kommer han ju upp lite i vakentid också trots att det bara blir 1 h vaken per mål.

Jag undrar också hur man ska tolka honom när han sover 2 h och 15-20 min, det händer väldigt ofta! Ska jag ta det som att han bara behöver 2 h det passet eller satsa på 2,5 och köra marginalkvart om han vaknar 10 min för tidigt :?:

Ett exempel från en dag som skulle kunna bli grund för schema:
6.30-7.30 SM 1
7.30-9.50 Sover (2 eller 2,5 i schemat?)
9.50-11.05 SM 2 (satsar på 1,5!)
11.05-13.00 Sova
13.00-14.00 SM3 (alltid supertrött detta pass)
14.00-16.20 Sova (2 eller 2,5?)
16.20-17.30 SM 4
Sedan vill jag alltså lägga till en kvällsslurk för att klara sig på ett nattmål, men hur och när :?:

Tack för att ni orkar med mig... :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej Ylva!

Jag har grunnat på ditt schema men blev bara yr i mössan av att tänka så mycket :wink: . Om Irmas mamma får en stund över mellan amningarna kanske hon kan ge dig tips, hon är ju schemaexpert här :thumbsup: .

Min kille var också en riktig tröttis så jag tänkte dela med dig av vårt schema för lite inspiration.

7.30-8.30 SM1
8.30-11.00 Sova
11.00-12.30 SM2
12.30-15.00 Sova
15.00-16.30 SM3
16.30- 18.00 sova
18.00-19.30 SM4 (nattslurk ville han inte ha, så den struntade vi i)

Det här schemat hade vi till ca 6 månader då han aldrig konsekvent orkade mer vakentid än 1.5 timme. Jag kämpade med att öka på 10 min här och där men det gick trööögt :wink: . Vid 2 månader orkade han inte alltid riktigt 1,5 men jag körde ändå på detta schemat och kämpade med att hålla honom vaken minst 1,15 i alla fall. Bärselen blev flitigt använd, liksom babygymmet. Hoppas det är till någon hjälp!

Ett tips för bättre sömn när man är ute och flänger är barnvagnsgardin, den hjälper till att skärma av intrycken och sova över skarvarna. Jag minns att jag bestämde mig för att nu stannar jag hemma i några veckor för att det funkade inte så bra att sova när vi var iväg MEN jag råder dig att göra tvärtom. Ta någon dag hemma sen ut igen och öva attityden, ju mer DU och han vänjer sig ju lättare går det :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack MamaA!

:arrow: :idea: Barnvagnsgardin :idea: =D> :D !! Vilken grej! Det ska vi pröva nästa gång. Den värsta upplevelsen var dock att köra bilen hem (13 mil) när Samuel eg. skulle sova för natten men inte kom till ro utan gallskrek i säkert 20 min (jag stannade förstås och prövade allt men det hjälpte inte). Det vill jag inte göra om. Det kanske bara funkar att sova i bilen på dagarna? Eller så var det bara det att slutkörda mamman :evil: fick panik och tappade sin attityd så att lillen blev orolig och rädd :oops: :cry: . I alla fall lugnade han sig när mamma ringde pappa och pratade hela vägen hem med sin vanliga, inte panikslagna, röst... :shock: :oops:

Angående schemat så TACK för att du delade med dig av ert :heart: . Jag vet faktiskt inte om Samuel behöver den där tänkta kvällsslurken men tror han kanske sover längre av den. Han brukar inte orka äta något efter badet nämligen och då blir det ju lång stund utan mat redan innan han somnat. Idag somnade han nästan i badet! :D Sedan la jag honom bara någon minut och vagnade och då lugnade han sig och kunde äta lite mer. Men sedan tog tröttheten över och han bara skrek vid tutten så då fick han anses mätt. Och nu sover han ju gott så det stämde nog. Kanske en tänkbar metod det också... Men sov din son 12 timmar i sträck??

Idag har vi kommit tillbaka till rutinerna med långa lurar och Samuel fyller faktiskt två månader! På förmiddagen fick han 3 h lur för att sova ut men sedan nästa sovpass var han pigg och glad och fick komma upp redan efter 1,5 h så det jämnade liksom ut sig. Då fick han vänta 20 min på maten vilket gick alldeles utmärkt! \:D/ =D> Även nästa sovpass blev 1,5 h så då kom målet lite tätt inpå men jag tänkte att det fick vara ok inför natten eftersom den här dagen ändå var lite hoppsan hejsan.

Lille Hugo i BB har ju 5 mål om dagen men då sover han också 9 timmar utan nattmål. Jag blir inte klok på hur jag ska göra, jag tycker det är svårt nog att hålla det till ett nattmål och inte två eller tre... :roll:

NU när jag har suttit här länge och väl säger min man: "Älskling, det känns som att du saknar nånting när det gäller schemat". "Vaddå?" säger jag. "Tänk efter nu", säger han. Efter många gissningar kommer jag på det: EN ATTITYD AV SJÄLVKLARHET!!! #-o :D
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

mamaA skrev:Om Irmas mamma får en stund över mellan amningarna kanske hon kan ge dig tips, hon är ju schemaexpert här :thumbsup: .
Tack för passningen, mamaA! :wink: 8)

Dock är jag tyvärr ingen expert på tröttisscheman eftersom jag aldrig begåvats med en sådan. Där tror jag på mamaA:s schemaförslag (med nattmål nu i början förstås).

Vilken klok man du har, Ylva. :D Tror verkligen han är nåt på spåret där.
Minns själv hur osäker jag var när schemat skulle införas när Irma var två månader. Tyckte det var jättesvårt att utläsa nån rytm hos henne överhuvudtaget. Det var först när jag släppte mitt eget schemasnickeri och införde TorsMammas tvåmånadersschema rakt av, som jag fick Attityden på plats och följdaktligen en tacksam liten som äntligen fick sova rätt antal timmar. Dessutom i lugn och ro, utan nervös mamma med schemavargar flåsande runt benen. :mrgreen: #-o

Missförstå mig rätt, självklart kan det vara bra att konstruera eget schema efter litens behov MEN om minsta tveksamhet kvarstår (hos mamman/pappan ) så är det bättre att planka ett schema och införa det med buller och bång. Då tror jag tillochmed att en liten tröttis efter några dagar skulle kunna hålla sig vaken 1,5-2 timmar på kuppen! :wink:

Barnvagnsgardin är för övrigt the shit! Vi har en sån här som vi fortfarande använder till Irma:
http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0039NQ3TW

Självklart kan man ta vilket tyg som helst och sy/bara hänga på, men det som är bra med tyget på Snoozeshaden är att det släpper igenom luft men inte så mkt ljus... 8)

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vill bara tillägga att sonen sov 12 timmar utan mat strax innan han var 4 månader och jag fick verkligen kämpa under dagtid för att få i honom ersättning. 120 ml tyckte han var lagom, men det tyckte ju inte jag...men han sov ju bra, skarvade lite men det var ju åtgärdat på en halv minut med nappen :oops: . Sen när han fick riktig mat-oj, då åt han som en häst!

Vid 2 månader sov nog J 6 timmar sammanhängande så nattmål låg runt 2 o 5 då tror jag och sen bakades det ihop till ett vid 4 som jag sedan flyttade fram succesivt tills det föll bort. Jag arbetade mig medvetet framåt med nattmålen och buffade fram tills den tidpunkt jag tyckte var lämplig.

Barnvagnsgardin, japp, den är jättebra! Har sett en annan sort än den jag har i barnaffären nu som verkar jättebra, Doky tror jag den heter. Där är band så att man kan ha den upprullad när det är vakentid, på så sätt kan den sitta på hela tiden.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

mamaA skrev: Har sett en annan sort än den jag har i barnaffären nu som verkar jättebra, Doky tror jag den heter. Där är band så att man kan ha den upprullad när det är vakentid, på så sätt kan den sitta på hela tiden.
Det kan Snoozeshaden också, man fäller bara upp den och bak över suffletten, så sitter den där hela tiden. Ba satt ni vet! 8) :P

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej, Dokyn rullar man upp som en sorts hissgadin och knyter med band. Den jag har sitter fast med ringar men den får man dra bak eller ta av när det sovits färdigt.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

En snooze shade är beställd! Barabus i Örebro hade den så jag slapp beställa från utlandet (jag är väldigt gammaldags).

Men nu har jag en kris :!: Jag undrar om Samuel verkligen kan må riktigt bra? Han har börjat krångla rejält vid bröstet och på kvällarna gallskriker han verkligen (när jag trugar, även om han inte alls ätit mycket första omgången) och vägrar äta trots att han enligt mig visar tecken på hunger. Han sover mer än någonsin och ju mer han sover, desto mer "övertrött" tycker jag att han verkar på kvällarna (fast han är förkyld nu också). Idag har inget vakenpass (utom det sista på 1,5) varit längre än 1 h och andra luren sov han 3 h istället för 2,5. Det innebär med nattmålen inräknat ca 5,5 h vaken (och uppe) per dygn. Nog ligger han vaken i vagnen ibland och filurar men ändå... :shock:

Att jag förstört amningsron och förhållandet till mat för honom :cry: :oops: genom att truga för mycket är ju ganska uppenbart men kan det vara så att han är så trött för att han äter för lite? Pappan har försökt med flaska senast igår kväll men kanske var det för sent för han vägrade den också. Då var jag verkligen säker på att han var superhungrig men han somnade utan att vi behövde springa och vagna en enda gång. Var han bara trött? Då sov han till 00.30 då han fick nattmål, ett till serverades 03.30 och morgon blev det 6.30. På nätterna äter han alltså väldigt bra...för bra?! Hur mycket ska de egentligen äta? Jag tycker att det har blivit sämre och sämre de senaste dagarna, visserligen är han förkyld nu också men det märks ju att något är snett för han har blivit lite gnällig och är inte lika road av tillvaron längre.

Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu eftersom han blir arg och ledsen av att se mig (läs mina bröst) och det passar ju bra eftersom vi ska på tvåmånaders-besiktning på BVC imorgon. De lär väl tycka att han är onormal eftersom han sover så mycket också...

MEN nu vaknade han (han verkar trots allt vara en som ganska ofta behöver en liten lur på kvällen för att äta mer sen) och åt mera!!! HURRA!!! :D =D> Jag låter klagandet ovan stå kvar för att kunna skratta åt det sen :roll: . Kanske någon känner igen mammaångesten?

Förhoppningsvis blir det kanske bättre på den fronten också när vi inför schema. Jag tror jag plankar Sigrids och MamaA:s schema. Har någon en tanke om kvällsluren och slurken så tas det tacksamt emot. Sova 11,5 h natt istället (godnatt 19.00) och vaken 2 sista passet med 20 min lur? Annars blir det:

06.30 Vaken 1
07.30 Sova 2,5
10.00 Vaken 1,5
11.30 Sova 2,5
14.00 Vaken 1,5
15.30 Sova 1,5
17.00 Vaken 1,5
18.30 God natt!

Samt fortfarande nattmål 1-2 st. Ska försöka göra som MamaA när jag förlänger natten, det lät bra!

Men vad gör man när lillen bara är vaken 1h och 15 min på 1,5-passen? Får han sova 15 min extra kommande lur då? Annars förskjuts ju schemat hela tiden?

Oj, vilket inlägg...men nu verkar han sova gott i alla fall. Kanske han inte mår så tokigt trots allt :)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Läs mitt senaste inlägg i Sigrids tråd, jag tror att du känner igen dig på många punkter. ;)

Angående nattslurken så har sig hoppat över den då Sigrid inte verkar behöva den. Hon får den vid 22 istället innan jag går och lägger mig. Men jag tänker att när hon orkar vara vaken lite längre i taget så ska jag försöka klämma in den också och så ska väl 22-målet bort så småningom.

Många små i den här åldern har lättare för att äta på nätterna än på dagarna, men försök att begränsa nattmålen till ca 20 minuter. Nattmålen ska bara vara som en liten påfyllning, det är ju meningen att han ska äta större delen av maten på dagen.

Du kan alltid ta till marginalkvartarna i schemat. Skulle allting förskjutas en kvart åt nåt håll är väl inte det hela världen. ;) När schemat väl satt sig i kroppen borde det dock inte vara jättesvårt för honom att orka vara vaken, förutsatt är schemat är anpassat efter honom, vill säga.

Hoppas lille Samuel kryar på sig snabbt! Döm inte tillvaron efter hur det är nu när han är sjuk, det är inte så lätt att vara en liten plutt och inte må bra. Ni jobbar på så fint, det här kommer bli toppen!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Blev förresten hemskt sugen på att beställa en snoozeshade nu... =P~
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

SaraMilana! :heart:

Som sagt, så unika – så lika!!!

Det muntrade verkligen upp mig att läsa. Och jag citerar dig: nya friska tag i morgon! :D

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Japp, jag känner så väl igen mammaångesten :lol: ,som du läste i mitt inlägg så fick jag inte i sonen så mycket mat som jag tyckte han behövde men han sov bra ändå. Du får stå ut en månad till, sen kan du börja med riktig mat och då brukar det gillas skarpt :wink:.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Ja!

Idag var vi på tvåmånadersbesiktningen. Det första barnläkaren (tror jag iaf hon var) sa var "två månader, jaha, ja han ser ju äldre ut...på ett positivt sätt alltså". Allt var bra och Samuel väger nu 5750 g om jag minns rätt och var 58,2 cm lång. Däremot fick vi föräldrar en smärre utskällning och blev skickade till länsman, jag menar Högre Barnläkaren, för att vi vågar ifrågasätta vaccinationerna. Suck. Det är en annan historia som jag inte orkar ta här. Tråkigt bara att bli dumförklarad när man är mer påläst än läkaren själv verkade vara...men jag antar att jag borde ha väntat mig det.

Kan nappen ha förstört hans sugvilja/ork/förväntan, eller hur resonerar du MamaA :?:

Samuel krånglar lite mindre med maten idag och jag har nästan helt slutat truga för tillfället. Däremot är han extra trött både pga BVC-tiden och den lilla sjukan. Men imorgon blir det införande av schema!!! :D :thumbsup: \:D/

Därför skulle jag vilja ha hjälp att få till det helt. Så här kommer det nog att se ut i verkligheten om jag ska vara realistisk (om han inte blir piggare på att vara vaken 1,5-pass efter förkylningen):

6.30-7.30 SM1
10.00-11.00 SM2
13.30-15.00 SM3
16.30-18.00 SM4

Nattmål 00.30 och 03.30, sedan dra ihop dem som MamaA.

Så min fråga är nu: Ska jag utforma schemat som det passar nu, som ovan med extremt lite vakentid, eller med fler 1,5-pass (som MamaA:s schema) och se det som ett schema att sträva mot :?: Skulle behöva välja väg innan jag spikar. Risken med det andra schemat är väl mest att dagarna blir kortare än på pappret och att dygnet liksom dras ihop så det blir omöjligt att hålla kvar den "sena" morgontiden... :lol: :?:

Hur viktigt är det att läggning sker exakt samma tid varje kväll? Jag tänker att med alla dessa nattmål (som går bättre och bättre att klara på 20 min \:D/ ) får han ju inte mer än 12 h sömn om han lägger sig 18, men så kanske man inte räknar? Med tiden kommer läggningen säkert också kunna landa på 18.30. Hur tänker ni?

Kan jag köra freestyle med lur/kvällsslurk när det behövs sista passet? Eller bör schemat vara på minuten? (Det tänker ju jag att det "ska" men jag är också ett kontrollfreak).

Tack på förhand, ni är hjältar!!! :heart: =D>
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har varit en sån som följt schemat på minuten och tyckt det var extremt viktigt men nu så tänker jag att med nästa barn ska jag försöka köra lite mer rytmtänk. När man har en tröttis blir det dock ganska viktigt att följa schemat för att liten inte ska hinna bli övertrött... #-o. Jag hade nog kört på 1,5 timme vaken i schemat utom på morgonen för att ha målet i sikte, sen om man behöver lägga tidigare hade jag försökt att antingen förlänga nästa lur så att man hamnar i fas igen eller förlänga natten lite. Vi har aldrig morgon förrän jag tycker det :wink: . Jag är nog en schemaslav trots allt :lol:

Den där nappen...ja, jag vet inte om den påverkar sugviljan, kanske, men trugandet är nog största boven. Ju mer du fokuserar och oroar dig på maten desto mindre vill han äta, det blir en ond cirkel. Det är jättevanligt att de inte vill äta när de är förkylda, även när de är äldre så ta de här dagarna som ett undantag.

Nattmålet brukar inte räknas in i natt-tiden oavsett hur lång tid det tar. Visst kan du känna av när det behövs en nattslurk eller inte, det viktigaste är att DU är bekväm med hur du gör för det smittar av sig till Samuel.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"