Stora lillebrors tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Garvad veteran är väl inte jag heller, men jag har fastnat rejält i vagningsträsket en gång och höll på att trilla dit en gång till. ](*,) :lol: lgh140 har en jättebra strategi! Och läs gärna den här tråden om vagning både en och två gånger: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

Den egentliga födelsen låter det ju som att ni har klarat av i alla fall. ;) Vagna gör du likadant på natten som på dagen. Rött ljus vaknar man inte till lika mycket som av vanligt vitt ljus.

:heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Döm om min förvåning då sonen hoppade över sitt ena nattmål :shock: :shock: :shock:

En maratonkväll hade han dock med endast korta korta lurar. Han kom inte till ro helt enkelt efter kl 18 och somande till slut kl 22:30! Men så sov han till 03:30, tankade 20 minuter och sov vidare till halv 8 :shock:

Somna själv -projektet går inte så värst bra. Jag lägger honom i vagnen för att sova men var eviga gång gnölar han upp sig och kräks massor så jag är tvungen att ta upp och torka och byta lakan. Så försöker jag rapa honom extra så varje gång somnar han nog tilslut på min axel :)
Skarvarna har också entrat arenan och beroende på dagen och hur vi har det bemöts de lite olika :oops:
Vissa dagar inträffar skarven precis då jag skall ut med storasyster eller vi skall åka iväg och han måste flyttas över från vagn till bil eller ut i rullande vagn. Eller som igår då jag inte hade möjlighet att springa mellan vagn, spis och kvällsmys av storasyster fick han hänga med i bärsele istället och slumra till lite kort mellan varven.

Men så har jag fått någon slags ahaa-upplevelse och har ett nytt motto med allt det här - njuta och sätta allt krut på vakentiden och slappna av då det skall sovas :)
Med storasyster var jag superstressad då hon inte sov "tillräckligt" och var ständigt ängslig att jag skulle "lära henne fel vanor" som vi sedan drogs med för evigt.

Kanske jag också tröstas av tanken att även om jag skulle "sabba" lillebrors rytm totalt under de första månaderna har vi alltid en kur att ta till om 4 månader :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av lgh140 »

Å vilken härlig inställning du har och vad fint ni har det!!

Här kräks det också en hel del och jag har börjat bädda med några lager dubbelvikta t-shirts i vagnen. När det kommer kräks så flyttar jag ner barnet en bit och när tröjan är slut så tar jag bara bort så många lager det behövs och flyttar upp igen och börjar om ;) Så behöver jag inte ta upp och byta lakan hela tiden så liten aldrig hinner komma till ro. Sen bäddar jag om när det är dags för nattmål :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Tutan »

Hej mumin! :D

Jag har, precis som lgh40 skrev, varit rätt generös med vagnandet vid den åldern, när vi gått från Strategi Knock-outslurk till Strategi Vagnande. Visst har jag fastnat lite i vagnträsk men med kunskapen och attityden om hur jag tar mig ur så har jag kört på det ändå. Det finns alltid tid till att backa! :wink:

Skönt att han hoppade över ett nattmål! Hoppas det är nåt som håller i sig :D .

Skarvarna kan man ju bli tokig på :evil:! Been there, done that... Bra ändå att du tar det med ro och inte stressar upp dig tycker jag. Överkoncentration är ju det minsta som skarveländet behöver. =D> =D> =D>

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Tjohopp!

Här har vi det fortfarande fint :)
Lillebror sköter sig om nätterna, lägger sig vid 22, äter vid 03 och 06. Så går vi upp 08. Det är storasyster som börjat ha konsert om nätterna istället :roll: men det skall vi råda bot på med mer struktur i vardagen. Det har blivit alldeles för mycket dator och barnprogram då jag varit fast i soffan och ammat - men nu skall det bli andra bullar!

Lillebror lever ett ganska så flexibelt liv - jag strävar efter 2-2, men det är svårt att få till eftersom det händer så mycket hela tiden och hans sömn blir avbruten av resor och transport. Dessutom har jag inte tålamod att fokusera på hans sovande på kvällarna, så hans sista vakenpass blir ofta väldigt utdraget. Han somnar inte i vagnen utan tar bara korta powernaps i någons famn eller i sittern eller soffan.
Han är dock väldigt nöjd av sig, så jag har inte stressat av att styra upp det så mycket.

Somna själv-projektet fick en oväntad vändning i morse. Jag som varit så fixerad vid magläget har alltid lagt honom på mage för att somna. Även om han somnat vid bröstet vaknar han direkt han hamnat i vagnen på mage och börjat söka med munnen och böka runt något förfärligt. Som om magläget triggar honom till att kravla.
I morse tröttnade jag på hans stånkande och lade honom på sidan för att titta på världen och gick själv i duschen. Då jag kommer tillbaka hittar jag en sovande prins i vagnen :shock: Då lade jag honom på mage och nu ligger han och snusar sött :heart:

Ha en skön dag ni allihopa!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Dumlekolan »

Häftigt det där med när man "får nog", som du skriver att du gick in i duschen o då somnade han. Han fixar det! Men på sidan! Lille människa! :wink:

Ha en fin dag du med!
Tack för fin läsning!

Kram från Gotland 8) (lite sol har vi)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hejhopp!

Det känns lite galet att skriva här - är så van att vända mig hit med akuta problem eller fråga om hjälp. Men tillsvidare har vi det så lugnt så här kommer endast en lägesrapport:

Lilleman har redan hunnit bli 6 veckor :shock: . Han sköter sig som en dröm - ofta måste jag påminna mig om att ge honom också uppmärksamhet eftersom han lätt kan sitta nöjd för sig själv och följa med vad som händer i familjen. Men oj vad glad han blir då man börjar umgås och diskutera med honom! :heart:

I natt slog han rekordet och sov från 23-06:30 - utmattad av att ha följt med till köpcentret för att handla nya skor till pappa och äta middag på restaurang.

Storasyster har också landat i det nya - de nattliga frågestunderna har upphört och hon har börjat ta in lillebror i sina lekar och skall alltid pussa lillebror godnatt och vinka åt honom då hon skall ut.

Märker att jag gärna väntar med att fundera på några scheman och trivs med att ta hans rytm som den kommer. Jag är så stressig av mig, att så fort barnen inte sover "som de borde" :roll: blir jag nervös och söker en massa fel i mig själv eller universums energistrålar för att hitta rätt igen. Superjobbigt för alla inblandade :lol:
Så än så länge lever vi smekmånad. Han verkar dock vara så trygg med tillvaron, att han sällan vaknar eller är upprörd utan en tydlig orsak. Oftast har han en rap på tvären eller hinner bli för trött - då skäller han ut omgivningen men lugnar sig ganska fort igen.

Och somna själv det kan han!! Men fortfarande på sidan :lol: Så jag lägger över honom på mage efter en stund så han inte skall vakna av sina viftande armar.

Ha en skön fredag!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Dumlekolan »

:wink: underbar läsning! Det låter som att ni har en himla härlig tillvaro allihop. Storasyster som tar med sitt syskon, blir alldeles rörd, syskonkärlek :heart: :heart: :heart:

Trevlig helg,
Linda :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hurra för balkongen! Senaste veckan har lillebror levt som en klocka, sovit alla lurar ute på balkongen med skarvar men mamma har dragit örona åt sig och han har fixat allt så finfint. Såhär ser vårt liv ut just nu:
Vaken 08-10
Sova 10-12
Vaken 12-13:30
Sova 13:30-15
Vaken 15-16:30
Sova 16:30-18
Vaken 18-21
Nattmål 04

Jag tycker bara att han äter så lite - men om han sover som han gör kan det ju inte vara så stor fara på den fronten. Han vill sällan ha mat direkt han vaknar, även på morgonen ammar jag honom ofta en halv timme efter att han vaknat :shock: Passar mig bra som koordinerar storasysters frukost och hinner äta själv.
Men hur skall jag tänka med ätandet - han äter nu i 3-4 etapper under sin vakentid och som det är nu äter han precis innan han somnar. Och är följaktligen inte hungrig direkt han vaknar. Det funkar ju fint, men känns som att det är lite upphackat med ätandet.
Han släpper själv taget hela tiden eftersom mjölken sprutar från brösten och han sätter i halsen och sväljer en massa luft. Så måste vi rapa och ibland tappar han intresset för att äta mer. Då tittar vi på världen eller så får han ligga och titta på spännande saker i babygymet eller i sittern då jag fixar med nåt. Och så försöker i igen.

Några tips för att få måltiderna lite mer sammanhängande? Eller kanske det kommer med tiden? Min "amningstid" har ju nu redan minskat massor jämfört med de första veckorna.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tänker så här att det viktigaste är att sonen sover gott och då spelar det inte så stor roll hur han äter bara han gör det och det funkar för er båda. Jag hade nog inte velat ge mig in på att försöka truga i mer vid ett tillfälle, risken är att det bara blir mindre ätit då. Been there - done that :oops: ,ryyys!

Mitt råd är att köra så här tills ni börjar med smakisar och styra upp det då med mer sammanhängande måltider.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hah! Klockan gick vist sönder i natt just då jag hann skriva här om regelbundna rytmen :lol:

Han åt mindre och mindre igår och ägnade sig följaktligen åt lite kvällstrassel på kvällen vilket han vanligtvis inte sysslar med. Somnade kl 21 och beställde plötsligt 2 nattmål vid 01 och 04.

Och så äter han som kratta igen på morgonen - Ligger nöjd i babygymet, tittar gärna på omgivningen men ålar sig och trilskas vid bröstet.. Har försökt titta i gamla trådar om matningstrassel så försöker åtgärda detta innan det blir ett större problem. Han är nu 7 veckor och omgivningen börjar bli mer och mer intressant, kanske är det där skon klämmer?

Flaska fattar han inte något av. Tuggar bara på nappen och sväljer lite ibland. Har försökt ge lite extra på kvällarna, men han verkar inte intresserad.

Många skulle väl säga att jag inte skall oroa mig, han är ju nöjd om dagarna. Men då jag vet bättre att ifall han inte äter ordentligt beställs kvällstrassel och upphackade nätter som paket på posten, så jag skulle gärna styra upp ätandet lite bättre.

ush så jag svamlar - skall försöka få en ordning på tankarna här :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad fint ni har det! Lillebror verkar ha ett alldeles underbart liv! =D>

Ja, det där med maten. Man vill ju så gärna få ner lite till. Och där kring två månader är det jättevanligt att det börjar trassla! Då är allting annat så mycket mer intressant... Mitt bästa råd är att erbjuda flera gånger, men låta bli att truga. Jag har backat ett par kilometer med matandet senaste dagarna och helt plötsligt äts det både mer och lugnare.

Tagga ner, han verkar ju vara världens nöjdaste bebis och sover jättebra! Han får alldeles säkert i sig tillräckligt! :wink:

:heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hejhopp!

Jag har faktiskt vågat backa med matandet och har inte märkt någon skillnad i hur han sover :lol: Så nu har vi det lite lugnare här hemma.
Han ratar fullständigt det ena bröstet så jag måste lura honom genom att amma den sidan från under armhålan - lite knepigt men på det viset slipper jag i alla fall pumpa ut den sidan.

Vi hade dop i helgen och mycket ståhej den dagen. Lurarna blev det ju inget av utan det blev en massa småsovande i gästernas famnar. Men han var hur nöjd som helst och tog istt personliga rekord den natten med att sova från 22-07, käka lite och sova vidare till 09:30.. Trött mamma orkade inte göra morgon med honom kl 08 den dagen :oops:

Tvåmånadersdagen till ära vände han sig från rygg till mage och ägnar nu mycket av sin vakentid i babygymmet först konverserande med clownen och valen och sedan i aktiva gympapass där han hamnar på mage och prompt skall komma framåt. Jag uppmanar honom att tagga ner lite och njuta av att ta det lugnt, men har verkar inte vara den typen :)

Så här har vi det underbart trots novembermörkret och rusket :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Dumlekolan »

Och snart går vi in i advent o myyyys! Så fortsätt mys på o njut!

22-07 lät ju helt magiskt!


Allt gott o varma kramar från Gotland
/Linda :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej igen!

Här har vi haft en förkylningsvecka med täppta näsor och hosta igen, men nu är alla på bättringsvägen.
Lillebror har skött sig fint men jag har en amningsfråga som jag funderar på.. Hur har ni gjort?
Som det är nu somnar lillebror vid ca 21 o får ett nattmål kring 04 o sover vidare till 08 ungefär.
Jag har som sagt en massa mjölk och har nu dagtid fått ordning på matandet genom att pumpa lite innan varje måltid så att det värsta sprutandet lugnar sig. Men nätterna...
Jag vaknar varje natt senast 03 med sprängfyllda bröst o går upp o pumpar ut. Så äter lillebror som sagt kl 04 ena bröstet och på morgonen pumpar jag båda innan han äter sin frukost..
Hur sjutton skall jag få bukt på produktionen i synnerhet då liten börjar sova längre o längre pass??
Att pumpa är inte bra, jag vet. Då stimuleras ju produktionen ännu mer men han storknar i mjölken ifall jag inte tömmer lite.
O av väldigt själviska själ känns det tråkigt att gå upp i natten o slamra med pumpdelar då resten av familjen snarkar vidare :) hade sett framemot att sova hela nätter men kanske det inte går att kombinera med amningen???

Tips???
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"