SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tutan

Re: SM med Samuel

Inlägg av Tutan »

Hej Ylvispylvis! :D

Vad trevligt att få flyga iväg på bröllop även om jag förstår att det väcker en del frågor i mammahuvudet. Hoppas ni får en trevlig resa!

Vi hade också kvällstrassel med vår lilltjej vid den åldern och vår lösning blev att få till en powernap på 15 min ca mellan middagen och läggningen för natten. Vi fick vagna en hel del för att hon skulle komma till ro och sova lite ytligt iaf men ändå tillräckligt för att hon skulle kunna äta lite mer till nattslurk och inte bli övertrött till läggningen.

Kom ihåg att det är helt normalt att det kan ta upp till en timme innan de somnar för kvällen vid den åldern och att det kan krävas sina påminnelser och husljud (oj, vilket glänsande badrum vi hade då :lol: ). Det tar tid men har ni målet framför er så kommer ni dit, jag lovar! Rom byggdes ju inte på en dag, som det heter. Snart kommer de långa läggningarna var ett minne blott :D .

Bra jobbat! =D>

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Okej, tack Tutan också för uppmuntran och råd! :heart:

Liten rapport från dagens erfarenheter och tankar:

06.10-07.10 SM 1
07.10-09.00 Sovpass med många roliga gruff-ljud från lillen men ingen hjälp behövdes.
09.00-10.30 SM 2 (och efterkontroll på MVC typ samtidigt men det funkade ju det också)
10.30-12.40 Sovpass, jag gör ärenden och stannar till många ggr med vagnen men han sover som en stock hela passet. Jag tar också dagens första kaffekopp :idea:
12.40-13.45 SM 3 och han blev snabbt trött så jag försökte lägga i tid.
14.45 Han har skarvat med riktiga gråtutbrott ungefär var 3:e minut hela tiden fram tills nu så jag ger upp och försöker mata mer, men det går inte ner mkt. FY på mig, jag har blivit så osäker på sista tiden på om han är mätt eller inte :oops:.
15.15 Han somnar till ljudet av köksfläkten och efter många vagningar.
16.30 Någon vagning till har krävts men nu tar vi SM 4, jag har bestämt att det ska bli läggning senast 18.15 och det blir det också.
18.20 Lilleman somnar!! Jag är förundrad över att nattningen tog 5 min.
18.40 Uppvak och vi tänker "aha, kanske var det den lilla luren" (väntar oss ledning från Samuel...som om vi aldrig läst BB...hujedamej :oops: ) och tar upp honom en liten stund [-X bara för att konstatera att han inte vill ha mat, inte vill ha sällskap och inte vill leka utan vill och behöver SOVA :!: :!: :!: . Liten lur gjorde honom inte piggare.
19.00 Läggning igen, jag prövar lillfingret i munnen på honom och konstaterar att det är läge att testa napp igen :idea: . Låter honom suga tills han sover.
19.25 Samuel sover :thumbsup: \:D/
19.45 Uppvak, pappa stoppar in en napp. Plötsligt har vi infört napp, för lillen accepterar den och somnar, förhoppningsvis för en lång stund framöver. Nu kl. 20.40 har nappen trillat ut men han sover vidare =D> :sleep: .

Jag funderar nu bara på om jag borde sluta med kaffe :?: Kan en enda kopp göra honom svårsövd? Jag skippade eftermiddagskoppen idag och har sån huvudvärk nu... Vad säger ni erfarna?

Kram :heart: :heart: :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det ser ut som att det går finfint för er! =D>

Jag vill bara inflika att kvällarna inte nödvändigtvis måste innehålla en längre vakentid. Sigrid är precis lika trött under sista vakenpasset som på de övriga och orkar aldrig någonsin mer än 1,5 h i taget. Ändå sover hon som en sten på natten. Så var inte rädd för att lägga ännu tidigare på kvällen!

Det där med kaffet har jag ingen aning om, någon annan?

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Ok, vad skönt att höra att tröttisar kan få sova!! :sleep:

Inte har det varit svårt att sova i natt heller trots den tidigare läggningen. Det blir nog ännu tidigare ikväll, ska satsa på 1,5 h som du säger SaraMilana. Sömn föder sömn, som du sa. Jag tror inte han klarar mer och huvudsaken är ju att han hinner äta tillräckligt. Provade dock att efterjaga igår men flaskan ratades å det bestämdaste trots att den innehöll bröstmjölk och allt. :^o

Kram på er alla! :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ska man öva på att äta ur flaska kan det vara bra att göra det någon annan tid på dagen. Goda förutsättningar är en pigg och hungrig kille och kanske att någon annan matar som inte luktar käk. ;)

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Oh, bra tänkt SaraMilana! Det slog mig inte alls :oops: . Han har dock ätit ur flaskan förut med god aptit men när jag tänker efter är det nog pappan som matat då.

Om mycket mat är en förutsättning för god sömn kan jag nog vara lugn iaf för så här har det sett ut i natt:

Sista vakenpasset 16.30-17.35, nattning och Samuel sover gott från kl. 18.00 :sleep:

Tar upp och låter honom amma 22.10, en hyfsat hungrig kille (finns dock mycket kvar när han är mätt) som somnar gott 22.30. Det "riktiga" nattmålet kommer sedan 03.10-03.30 (han vaknade 02.50 men jag förhalade det hela med en vagning och istoppande av Samuels nya bästis nappen :shock: :-$ . Sen orkade jag inte förhala det längre eftersom brösten var smärtsamt proppfulla.)

Kl. 06.30 (tror han vaknade 06.10 men pappan vagnade något varv) blir det morgonmål och 7.30 somnar Samuel igen (utan napp!). SM 2 inföll 9.50-11.05 och därefter sov han i 2 h. SM 3 pågår för fullt och han leker i babygymet här intill (pappan är hemma). Hoppsan! Nu efter prick lika lång tid som igår på SM3-passet så kräver lillen att få sova efter bara 1h och 5 min. Jag skriver upp allt så har jag material till ett schema.

Det känns lovande det här, om ni nu säger att det är ok att han sover så här mycket :?:

Angående kaffet så har jag bestämt att 1-2 koppar per dag omöjligt kan förstöra sömnen för honom. Men ska försöka dricka så lite som möjligt, det är ju inte optimal dryck för vätskeintaget heller... :oops: :D

TACK för er hjälp! Utan er skulle vi säkert känt oss helt lost och usla som föräldrar. Det är så lätt att klandra sig själv, Anna W har rätt i "det överhettade kärlekskravet" som gör att man känner sig elak när man låter lillen sova. Men jag kan bara säga att jag älskar min lillplutt mer för varje dag som går och ofta längtar efter att han ska vakna igen!! :heart: :heart: :heart:

Kram :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är lätt att få prestationsångest med vakentiden, speciellt när man läser i BB, men min erfarenhet är att de små knappt klarar en timme vaken ibland, max 1,5 och ytterst sällan 2 timmar. Gå på magkänslan och försök fokusera på det som går bra. Det låter ju som det går riktigt bra för er! Första tiden är vinglig men underbar :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej hopp!

Nu är vi hemma efter det stora äventyret: bröllop i Norge! Allt gick oväntat bra, jag kan bara konstatera att jag varit nervös mestadels i onödan. Enda missen var att ett av planen var ett litet propellerplan som väsnades så vi befarade att Samuels hörsel skulle skadas av oljudet :( :evil: . Den flygresan, som skedde vid Samuels vanliga sova-för-natten-tid, ledde till en mycket gnällig och övertrött kille första kvällen, men då passade han på att slå personligt sömnrekord i stället och sov 7 timmar i sträck på natten! =D> :sleep: Väl i Norge köpte vi hörselskydd och på hemresan fick vi kommentaren att lillkillen har goda förutsättningar att bli pilot. Flygvärdinnorna charmades totalt av åsynen av en fastspänd miniplutt med enorma hörselskydd som under hela resan, inklusive start och landning, satt och sov i mammas knä! :sleep: Inga öronproblem här inte, kan det bero på öronbadandet?! Han sov 3 av 4 flygplansresor och till vår stora glädje sov han också i princip hela bröllopsfesten (och störde ingenting på vigseln heller) så vi missade inga höjdpunkter alls! :D =D> :thumbsup:

Väl hemma är det självklart så att det tar några dagar innan vi är på banan igen, trots bättre resa än jag vågat hoppats på så blev ju mat- och sovtiderna ganska snedvridna eftersom alltför många lurar avbröts pga våra olika "måsten" som gjorde att Samuel vaknade. Många gånger kunde han dock somna om på en ny plats men den sammanhängande 2h-sömnen fick han inte så mycket av. Idag har lurarna därför varit lite kortare än vanligt men det är förhoppningsvis övergående.

Snart dags för schema också! Jag ska fundera lite till innan jag ger något förslag, måste se om han blivit lite piggare den gångna veckan eller om han fortfarande vill sova lika mycket som förut. Väntar också på att mjölkproduktionen ska stabiliseras, tror han är mitt i ökningsperioden nu. Sen kanske jag törs ta itu med nätterna, jag är dels väldigt trött, dels för mesig för att vagna bort ett mål ännu men ordentliga tider borde det iaf gå att få till tycker jag. Men en sak i taget.

Hej så länge!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Visst oroar man sig mycket i onödan :wink: , den tiden kunde man ju lägga på annat roligt istället!

Vilken härlig resa ni verkar ha haft, vilket flyt. Det är inte så konstigt att det tar några dagar att koma in i rutinen igen, Samuel måste ju få fråga om han verkligen får sova långa pass nu igen :wink: .

Vi har heller aldrig haft öronproblem vid flygning, undrar om det kan bero på att barn som sover bra och lääänge fixar det bättre... min lilla teori.

Min lilla plutt tyckte att man kunde ha samma rytm vid mat och sömn hela dygnet så han behövde lite uppmuntran att sova vidare på nätterna. Jag stoppade in nappen och buffade över uppvaket - nemas problemas! Han behövde bara en liten knuff för att inse det :D . Ibland laddar och laddar man och väntar på att de ska fixa det själv men ibland behöver de en liten knuff men det betyder inte att det blir svårt för det.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Blir mkt imponerad - vad otroligt lugnt och målmedvetet du jobbar!! =D>

Mina är 2,5 mån och efter ett misslyckat försök struntar jag i att vagna bort nattmål för tillfället ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla!! :D :heart:

Idag har det dock varit mindre roligt...jag känner på mig att det behöver in mer mat men han verkar ändå inte vilja ha trots trugande. Gruff och gnäll i varenda lur och väldigt övertrött så jag vet inte om det är därför han inte vill äta så mycket. Eller så äter han bara mer effektivt numera? Det sprutar ju på mer än det gjort förut. Men eftersom jag vet att det är en ökningsperiod just nu så har jag liksom ställt in mig på att han inte ska bli mätt på det som är... :?

Min fråga handlar dock om en annan sak: Samuel vaknar väldigt tidigt på morgnarna, i morse var rekordet när vi var tvungna att ta upp honom 05.30! Dock lägger han sig ju väldigt tidigt också, ofta redan vid 18. Det blir ju en ond cirkel om vi inte vrider tillbaka dygnet på något sätt, men hur ska man göra det? Lägga in ett extra nattmål eller SM eller vagna som en galning eller vad :?: Hålla honom vaken mer på kvällen går ju inte när han är en sån tröttis. Nu är det ju snart schemadags, hur ska vi tänka kring morgontiden då? Kan vi manipulera honom att sova längre? Vore ju skönt att iaf få sova till 06.30...

En annan fråga: i BB nämns det att man kan ha 4 eller 5 SM per dag, men i de flesta scheman är det bara 4. Ska det vara 4 mål för att schemat ska bli ok?

:?: :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Snabbsvar: 4 mål + nattslurk brukar vara det enklaste schemamässigt. Försök att skjuta fram läggtiden och morgontiden med en kvart varje dag så att ni kommer framåt så långt som ni vill komma.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vilken härlig resa ni haft! :D

Det är jättevanligt att småttingar kring 2 månader får alldeles för mycket annat för sig och inte riktigt har tid att äta. Många äter bäst när de är nyvakna. Jag får ofta gå runt med Sigrid för att hon ska komma igång och börja äta när det är dags för påfyllning. Ibland får hon syn på nåt superspännande, typ en lampa eller en tavla eller nåt och då känns det som att hon skulle kunna äta hur mycket som helst. Man kan prova att mata i dunkel/mörker för att skärma av synintrycken och för en del funkar det bra att liggamma.

Därmed inte sagt att han inte får i sig tillräckligt, de blir ju snabbare och snabbare på att äta! Det bästa är nog att inte stressa upp sig kring matmängden, utan bara se till att erbjuda många små rätter. Man kan ju inte äta åt dem, endast ge dem goda förutsättningar.

I Sigrids schema får jag bara plats med 4 SM-mål och ingen nattslurk, hon orkar helt enkelt inte med att vara vaken längre och sover gott på natten ändå. Inte helt enligt boken alltså, men det funkar för oss.

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Ok, tack för era svar!! :D

Jag ska försöka ha det tråkigare vid matningarna så han inte tänker på annat, bra tips. Tror sviterna efter resan börjar lägga sig nu också och rutinerna hittar tillbaka.

Några frågor om schemat. Hur långt ska det vara mellan måltiderna och hur fixar man det om lillen inte skulle sova lika långa pass? Tar upp och leker lite före maten? Klarar dessa små verkligen att vänta på maten? Jag försöker att aldrig ha tätare mål än 3h men även det är väl lite tätt, eller? Fast det är klart, schemat bygger väl på att sömnen funkar bra tills han orkar vara uppe längre. Men det dröjer nog länge innan han orkar vara uppe längre än 1,5 h på vakenpassen.

Angående att flytta dygnet så tack för tipset om kvartarna MamaA! Nu har jag visserligen vagnat honom två morgnar och då blev det 07.40 och idag 07.15 som blev morgon så kanske kan vi landa på 06.30 till slut. Jag insåg nämligen att det blir vintertid på söndag så jag ska försöka ha tidigast 7 fram tills dess så det inte blir till att gå upp mitt i natten! Men några av hans mat- och sovtider verkar sitta i kroppen på honom så det kanske blir svårt att få till schemat i början. Iaf bra att vi inte får tidsförändringen mitt i utan exakt samma dag som han blir två månader!! :D

Om morgonmålet startar kl. 06.30 (t.ex.), när är det då lämpligt att lägga övriga mål? Igår blev vakentiderna aldrig mer än 1h, lillen var så trött och sov 3 h på em-luren (men då sov han mycket dåligt på fm). Brukar vara vaken kl. 13-14 och sedan sova till ca 16.30. Natt har det många kvällar blivit redan kl. 18 med lyckat lägg- och sovresultat (men det blir ju alltså 19 med vintertid, eller hur?) Han sover sitt längsta pass från 18 (och är supertrött sista vakenpasset), min misstanke är att han egentligen har natt 14-02... :shock: Längre än 5 h i sträck sover han sällan.

Inatt sov han 18-23 och sedan 23.30-3.30 och då vagnade jag honom vid 02.30. Sedan sov han igen 4-7.15 med några små vagningar på morgonkvisten. Ganska typiskt tror jag, men blir han kanske för trött av att ha så uppstyckad nattsömn?

Tacksam för lite hjälp med schematankarna, tror det kommer krävas ganska mycket attityd för att genomföra det.

Kram! :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Nu är ju jag nybörjare på detta men såhär gör jag iaf:
6:30 "frukost"
10 "lunch"
13:30 "mellis"
16:30 "middag"
Natt 18/18:30-6/6:30

Mina kan inte vänta på maten ännu och jag lyckas inte underhålla dem båda två för att dra ut på det så jag låter mattiderna och vakentiden styra sovpassen. Vagnar alltså vid behov fram till nästa måltid. Jag har alltså inte infört nåt "riktigt" schema än. Här sovs det heller aldrig mer än 4-5 h i sträck så jag har nattmål ca 22 och 3 men det vaknas ofta en hel del utöver det.

Vad gäller tidsomställningen så har jag med min stora aldrig gjort nån grej av det utan helt enkelt låtit honom sova en timme extra vid omställning till vintertid. Men då var han iofs 8,5 mån när han kurades. Även denna gång tänkte jag alltså bara köra på och vagna vid behov och hoppas det går bra ;)

Lycka till med schemaplaneringen!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"