SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lgh140

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Tyvärr inte bättre nätter ännu, vi har fortfarande inte haft mer än 4 h mellan två mål utan uppvak. Misströstar ibland men jag vet ju också att det kommer. I värsta fall får vi väl köra en ordentlig kur när de äter riktig mat och jag kan vara säker på att de klarar en hel natt.

Jag känner mig överlag lite osäker på verktygande med dessa små då man inte kan ramsa... Hur gör ni vid uppvak på natten (när det inte funkar att göra ingenting - här händer det heller ingenting på natten om mamma får bestämma ;) )? Jag är superlättväckt och har därför lagt tjejerna i ett annat rum som ligger en bra bit från vårt. Vaknar därför oftast inte förrän någon av dem skriker. Tycker att det har blivit färre uppvak efter det, dvs jag gissar att de klarar några uppvak själva. Dock är det som sagt fortfarande en hel del aktivitet på nätterna förutom nattmålen. Vagningen behöver jag ju uppenbarligen backa med och jag vill inte gärna ha fler än två nattmål (natt ca 19/19:30-07).
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Alltså, istället för att ramsa så vagnar du. ;) :lol: Nyckeln till det hela är att inte fastna vid vagnen utan att ge korta svar, skaka i handtaget och gå därifrån! För att backa ur ett vagningsträsk får man se till att vagna under kortare tid än då man inte vagnar. Läs mer om hur man får till kommunikationen här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

Är det bara före 04 som det är uppvak? Min minsta sover från 19-20 nångång tills jag tar upp och matar i sömnen vid 22. Sen får hon mat nästa gång hon vaknar, vilket infaller allt mellan 02.30-05, men oftast mellan 03 och 04. Efter det får jag i princip alltid väcka när det är dags att gå upp vid 7. Och det är jag nöjd med, att bara behöva vara uppe i typ en kvart per natt. :mrgreen: Jag förstår att du vill att båda ska äta samtidigt, men det jag försöker få fram är att det ju inte behöver vara nödvändigt med mat vid just 04. Ibland sovs det mellan 22-03 och 03-08 (helg och morgontrött mamma), någon annan gång 22-05 och 05-07. Jag märker ingen större skillnad på första vakenpasset sen, varken i vakentid eller mängden mat (helflaskar).

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Aha, tack!

Har börjat låta dem sova från 19/20 tills dess de vaknar (tar jag upp ena så vaknar nästan alltid syrran inom några minuter så tar därför upp båda) vilket brukar vara vid 23/00-tiden. Sen vaknas det nästan alltid vid 3-4 men ibland tidigare och då har jag vagnat. Detta eftersom de nästan alltid vaknar 2-3 h efter andra nattmålet. Måste oftast även vagna vid 6-tiden och slipper jag den vaknar de en stund före sju. Morgonpigg mamma (om jag fått sova iaf ;) ) så jag antar att mina små fått det av mig, storebror är också morgonpigg men ligger som tur är gärna och småpratat för sig själv till väckning kl 7 :P Nattmålen tar ca 30 min och blir det mkt kräk efter det kan det ta ytterligare en timme. Annars går det ju ganska smidigt. Mitt största problem är att jag har svårt att somna om själv.

Jag satsar på att backa med vagningen och hoppas att uppvaken blir färre allteftersom!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:thumbsup:
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

:D Hej!

Jag tycker att du jobbar på så fint med dina töser, så impad, gud på 1.5 år har du blivit 3-barnsmamma!!! Tänk :D wow!
Du verkar ha koll på läget, jobbar metodiskt o med mål i sikte, du ska framåt o har god vilja o sakta men säkert når du fina resultat av ditt fina jobb! Även om det finns några bitar som krånglar, så strävar du ju efter att det ska bli bättre! Och försök se det som krånglar som utmaningar, och just utmaningar gör att vi växer! :wink:

Kram Linda :heart: :heart: :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Å vad fint du uttrycker det - TACK!! Ja visst är det otroligt och jobbigt och härligt på samma gång, det där att ha barn :) Så mkt kärlek!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Blir snart galen över alla dessa spyor! Kvällstid och natt (dvs när läggningen kommer snart efter maten) kan det lätt hålla på att småkräkas i över en timme. Rapar och rapar, lägger på mage, rapar igen... Inget verkar hjälpa. Väldigt lite sömn just nu - snark!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Är det bara när de äter ur flaska som de kräks sådär mycket? Hur gör ni när ni matar vid de här tillfällena? Vilken flaska/dinapp? Kräks båda på samma sätt?

Min minsting äter olika snabbt olika tider på dygnet. Vid 22 när jag matar nästan i sömnen sörplar hon i sig hela flaskan så lugnt och fint i ett svep, sätter aldrig i halsen eller blir irriterad för att det kommer för fort eller för långsamt, då är risken för spyor obefintlig. Morgonmålet vid 7 är oftast jättestökigt för då kommer det nästan alltid en laddning i blöjan samtidigt och så blir hon trött så himla fort och det är också vid det målet det är störst risk för kaskadspyor. Finns det några sådana samband?

Annars tänker jag reflux, men det borde väl inte bara vara ett problem nattetid? Är det något med ersättningen som de inte tål?

lgh140

Inlägg av lgh140 »

De kräks lika mkt oavsett om de fått ersättning (kvällsslurken) eller bröst (alla andra mål). Jag håller med om att det oftast blir värre när de stökar mkt men tyvärr verkar det inte hjälpa att mata i sömnen - de stökar Även då. De kräks mkt även på dagarna men då får de sitta 10-15 min i babysitter eller i famnen innan jag lägger dem på mage. Även då blir det oftast en eller två spyor men sen är det lugnt när de läggs att sova. Problemet på natten är att det kommer i många små omgångar så att de hela tiden vaknar av att det är blött. Det är väldigt sällan de kräks när de somnat ordentligt så det har blivit ett problem först nu när jag alltid lägger dem vakna. Får väl ta och ringa BVC och se vad de har att säga.

Tack för all hjälp!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Läste precis på 1177 om reflux: "Det första steget i behandlingen är att ge barnet små och täta måltider". Hm, kanske inte ska prata m BVC ändå ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Håller på och sätter ihop ett schema till mina små flickor. Har ju haft hyfsat styrt länge men tänkte köra med 15 min marginaler nu så dygnet blir lätt att planera ;) Min tanke:

6:30 mat (1,5 h)
8-10 sova
10 mat (sikta mot 2 h)
12-14 sova
14 mat (1 h 45 min)
15:45-16:30 sova
17 mat+bad+kvällsslurk (2,5 h)
Natt 19-6:30, nattmål ca 3 (än så länge med påfyllning vid 21)

Längtar ju efter längre sammanhängande sömnpass på natten men börjar med att försöka få till 6 h, orkar inte vagna och lyssna på knorr hela natten ;) Har även tittat närmare på när det kräks som mest (natten) och kom att tänka på att tjejerna tar mkt längre tid på sig att somna då. På dagarna blir de aldrig övertrötta utan somnar om jag har hållit igång dem för länge. Inför natten visar de dock sällan tecken på trötthet utan går från pigg och glad till övertrött utan förvarning. Vi lyckas alltså antingen lägga dem för tidigt (att föredra tycker jag) eller för sent och det tar en bra stund innan de sover djupt. Och det är här de kräks så sjukt mycket! :^o På nätterna hinner de vakna till rätt ordentligt innan jag lyckats rapa och byta och tratta in tappad tutte till höger och vänster så även här tar det tid för dem att somna om. Jag försöker även backa ut ur vagningsträsket så det blir ju en del bök och stök innan de kommer till ro.
:idea: nätterna kan jag inte göra så mkt åt men tänker prova att skippa kvällsslurken en vecka och istället förlänga sista målet lite och ge påfyllningen i flaska samt en extraslurk vid 21-tiden (då jag själv lägger mig just nu). Då kan vi lägga tjejerna direkt efter duschen/badet när de iaf är avslappnade och goa och maten har hunnit sjunka undan lite. Så får vi även några minuter över att ge storebror odelad uppmärksamhet :) Håller tummarna att det funkar!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Ja, visst är det skönt att kunna ha ett schema att sikta mot och att luta sig mot när man inte själv riktigt kan tänka ("amningshjärna" :wink: :lol: ). Det låter som om du har en plan för att styra upp kvällarna också. Kom ihåg att ge det minst en vecka innan du vågar dig på nån form av utvärdering.

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Sjukstuga här hemma med en riktig brakförkylning som har drabbat hela familjen. Schematänk har vi lagt på hyllan och just nu handlar det om att få till maten så de små kan sova och återhämta sig. Sedan en dryg vecka har aptiten varit i botten och det har skarvats och gråtits och skrikits både vakentid och sovtid. Pjuh! Hur gör ni andra när det blir såhär? Nu hade vi ju inte hunnit börja med nåt schema men om man har det - är det bara att fortsätta (med marginalkvartar) även under sjukdom? Storebror har aldrig varit så sjuk att det inte har räckt att dra ner på tempot och lägga lite tidigare, men det blir ju knepigt att lägga tjejerna tidigare eftersom de då inte hinner få i sig mat. :?:

Undrar också hur ni får till ett standardmål när ni är iväg hemifrån. Jag gjorde min första utflykt som sträckte sig över ett vakenpass för två veckor sedan och det blev total kaos. Gick inte att dubbelamma och enkelamningen tog sån tid att de hann somna mellan plus att de inte alls var intresserade av att äta. Sovpasset som följde blev upphackat och när jag kom hem var jag genomsvettig och resten av dagen (och natten) blev uppochner de med :| . Inte så sugen på att lämna hemmet igen ;)

Jaja, nu hoppas jag att vi snart får till fina måltider igen innan tuttarna spricker av all odrucken mjölk :shock: :!: :wink:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

En fråga till:
Läggningarna tar väääldigt lång tid, innan de somnar alltså. Det skriks i 5-10 min men efter det är det ett konstant smågnöl som stiget och sjunker i intensitet utan att jag behöver ingripa. Efter en timme med detta känns det dock som att avvakta inte är bästa vägen, men å andra sidan hjälper inte vagning heller... Vad göra? Nu går jag in ett par gånger och drar nåt tag med vagnen, skakar lite i handtaget eller lägger tillrätta och känner efter så de inte har kräkts. Verkar ju dock inte hjälpa.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Sjukstuga är aldrig roligt, hoppas ni blir friska snabbt! Jag brukar erbjuda mer sömn, men självklart är det svårt att sova när aptiten inte är på topp. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen under sjukdomsperioden för att sedan falla tillbaka i gamla goda vanor igen. Kanske kan du erbjuda en liten sovpaus mitt i vakenpasset om de inte orkar hålla sig vakna för att äta ordentligt?

Måste säga att jag är imponerad av att du ger dig ut och dubbelammar! Jag brukar se till att vakentiden infaller hemma eller hemma hos någon eller åtminstone på lämplig plats att mata på. Sigrid äter, rapar, äter, rapar och äter under ganska stor del av vakenpasset, så det känns enklast. Jag tänker att det inte är så lång tid som matningarna håller på så här länge, så det får vara så.

Sigrid somnar alltsom oftast själv ganska fort och utan gnöl. Förutom de gånger jag inte lyckas lägga henne i tid och hon blir övertrött! Då kan hon klaga en bra stund och jag får vagna en del för att hon ska komma till ro (och sen kommer naturligtvis skarvandet som ett brev på posten). Kanske de skulle må bra av något kortare vakenpass?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"