SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SaraMilana

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Man kan ju dammsuga också. ;) Eller diska eller leka kafferep.

För att komma ur vagningsträsket, läs de här trådarna både en och två gånger:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
lumima skrev:Men jag har också problem med kvällsläggningarna, nu har det börjat ta en timme innan hon somnar på kvällen, inte så bra. Det är till att amma, buffa, amma, buffa och så håller det på hela ett bra tag.. mindre kul. :?
Barn behöver klara och raka besked om vad som gäller. Mata färdigt först. Lägg sen för att sova! End of story. Är det svårt att få i sig kvällsslurken kan en femminuterslur göra jättestor skillnad. Och ska ni öva på att äta ur flaska så gör det en annan tid på dygnet då hon är pigg och hungrig.

:heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Tack än en gång för dina fina ord! =D>
SaraMilana skrev:

För att komma ur vagningsträsket, läs de här trådarna både en och två gånger:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068[/quote]
Det ska jag! Ikväll!! :)
SaraMilana skrev: Barn behöver klara och raka besked om vad som gäller. Mata färdigt först. Lägg sen för att sova! End of story. Är det svårt att få i sig kvällsslurken kan en femminuterslur göra jättestor skillnad. Och ska ni öva på att äta ur flaska så gör det en annan tid på dygnet då hon är pigg och hungrig.

Ok. Håller precis nu på och lägga henne och har gjort det i 45 minuter nu innan jag såg ditt inlägg. Jag lusläste det på mobilen medans jag ammade henne och bestämde mig för att det får vara nog nu, jag orkar inte hålla på så här.
Så nu ammade jag klart, höll i henne lite och sa till henne "nu är det natt och nu får du sova älskling" och la henne ner, la henne till rätta och la på täcket och ramsade mig ut.
Hör henne nu i baby watchern (vi bor på flera våningar) och än så länge är det hyfsat lugnt där uppe. :)

MEN, du menar att jag inte alls ska upp om hon skriker upp sig och blir hysterisk, eller bara att jag ska upp då?
Är lite osäker på det, för jag vet hur vi gjorde med storebror när vi kurade honom och efter det, men det har vi ju inte gjort än med henne.....?

kram :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tänk precis likadant med lillasyster som med kurade storebror! Honom skulle du väl inte ta upp om han skrek? För vad sänder det för signaler? Men lillasyster är för liten för ramsan ännu (vi brukar rekommendera att börja använda ramsan som verktyg från fyra månader), henne buffar eller vagnar du lugn istället.

För att undvika att hon hinner bli övertrött på kvällen kan det vara skönt med en liten paus på fem minuter mitt i kvällspasset, kanske i mammas famn. För är man övertrött kan det vara svårt att få i sig kvällsslurken och väldigt svårt att somna..

lumima

Inlägg av lumima »

SaraMilana skrev:Tänk precis likadant med lillasyster som med kurade storebror! Honom skulle du väl inte ta upp om han skrek? För vad sänder det för signaler?
SaraMilana, Du har helt rätt i det! Honom skulle jag aldrig ta upp och "trösta" utan lugna med ramsan eller när han var mindre med en solfjäder.

Jag har läst på länkarna och även andra som jag har hittat och sparat dem nu i mobilen så jag kan ta fram dem när som helst och även precis i situationen om det skulle behövas. Känns väldigt skönt! :)

Idag har det faktiskt gått mycket bättre!
I förmiddags så somnade hon som en stock i vagnen och sen stängde jag åkpåsen med henne i och gick iväg till förskolan med storebror. Tyvärr så sov hon bara 1h och jag lyckades inte få henne att somna om.. :?

Men sen efter knappt 1,5h så var hon så trött så, så nu kände jag att jag resolut skulle ordna upp det hela!
Jag la ner henne i vagnen, vagnade och skakade lite bestämt och gick sen därifrån. Jag satte på fläkten, radion, tv:n och tvättmaskinen :):) hehe..
Det krävdes en vagning/skakning till och sen sov hon gott. När det närmade sig första 45min skarven så var jag redo. SÅ fort hon började röra sig så satte jag även på dammsugaren och stordammsög hela vardagsrummet! Hela soffan fick sig (en välbehövlig) dammsugning, alla kuddarna och dynorna :) SÅ mkt ljud som jag förde hörde jag inte henne och hon klarade skarven och sov vidare!!! =D> :lol:

Efter det sov hon vidare och hon sov faktiskt totalt 2,5h!!! Det längsta hon sovit mitt på dagen på hur länge som helst! Underbart :)

Sen när jag skulle iväg och hämta storebror så fick jag jättebråttom iväg och behövde även uträtta ett ärende på vägen, så jag la ner henne i vagnen och så somnade hon på vägen (inte så bra, jag vet).

Vi gick sen med storebror till lekplatsen och hängde där ett bra tag. Hon sov 45 min och sen var det gråt och gråt.
Jag vagnade och skakade. Detta tror jag jag gjorde max 10 ggr och sen sov hon. Och hon sov även vidare när vi kom hem, tog in vagnen, åt middag. Hon vaknade inte ens till efter 45 min utan sov i 2 h totalt!!! :)

Nu när det närmade sig natt så kände jag hur trött hon blev och gick upp och la henne glatt och ramsade mig ut. (jag vet att ramsan inte funkar än, men känns ändå bra på något sätt att börja använda mig av den nu :) det är väl ändå ok? )

Jag fick dessvärre besök vid dörren precis och hon hann börja gråta och skrek upp sig något hysteriskt tills jag hann komma upp till henne. Jag buffade och buffade men det var hysteriskt och kändes som hon inte nästan var där, så mkt som hon skrek.
Så jag bröt, jag tog upp, lugnade och ammade henne. Vi mös sen en stund och så tog jag till mig attityden och la ner henne igen, markerade armarna och huvudet, la på täcket och ramsade mig ut.

Sen började jag direkt att storstäda badrummet som är vägg i vägg med sovrummet, jag hade även på badrumsfläkten och kranen på. Hon skrek ibland, men det var mer "ge upp skrikar" och gnäll och inget allvarligt. Efter några minuter var det helt tyst och sen sov hon!!! :):)

Jag är sååå glad över dagen idag! :D :) Känns som jag har fått tillbaka verktygen och attityden och vet hur jag ska hantera situationerna.
Nu vet jag att det tar lite längre tid än så, men på god väg...... :)

Jag håller ställningarna här hemma nu, väntar in mannen som är åter imorgon kväll och gör så mkt husljud jag bara kan när hon sover och i skarvarna.

Wish me good luck :P :lol:

kram ;)

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, ett litet snabbt inhopp angående skarvar.

När min yngsta, Linus som snart fyller 3 år, var en pyttis så upptäckte jag att hans syskon hjälpte honom över alla sömnskarvar. Jag hade inte ens märkt dem!

Han har tre äldre syskon som oftast satt på golvet och lekte med diverse saker och där stod ju vagnen mitt i allt och i den sov lillebror. När de hörde honom gny så tog någon tag i hjulet på vagnen och drog lite fram och tillbaka i det. Ryckigt blev det, små knyck och ganska snabbt tystnade lillebror och den som hade dragit i hjulet fortsatte med sin lek. De stora gjorde detta automatiskt när de hörde sin lillebror och det verkade inte störa i leken alls. Häftigt att se när jag väl fick syn på det.

Så när lillebror någon gång skarvade och inga storesyskon fanns i närheten ställde jag mig bakom vagnen, ingen syn och mammalukt, och så satte jag foten på hjulet och knyckte lite oregelbundet fram och tillbaka. Funkade utmärkt!

Bara ett litet tips att man med små medel på ett tidigt stadie kan hjälpa småttingar över sömnskarvar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lumima

Inlägg av lumima »

Hej,

Jag tänkte skriva ett jättepositivt inlägg i förra veckan, då vi 3 dagar på raken hade lagt henne ner för natten i sin säng och sen somnade hon av sig själv medans jag röjde järnet i badrummet vägg i vägg...
Men, det gjorde jag inte och efter det så har det inte alls gått så bra.

Insomningen till natten har brakat samman igen, och om jag lägger henne i sin säng så skriker hon hysteriskt och det hjälper inte med husljud och buffning. Det enda som funkar är att jag istället lägger henne direkt i vagnen och kör en vagningsdiskussion med henne så hon somnar, och sen när hon sovit 1 timme (vill vänta över 45 min skarven) så bär jag upp henne och då fortsätter hon sova. Nätterna har hon från att endast ätit 1-2 gånger max, börjat äta 2-3 gånger, vilket ger mig endast 1,5h sömn i stöten.... :cry:

MEN det är dagarna som är värst. Hon är verkligen krånglig med skarvarna. Hon vägrar somna om efter 45 minuter! Jag har gjort allt som jag läst mig till här och i boken. Husljud, dammsugning, vagning, ignorering,,,,,, you name it.

Jag som är heeelt slut och inte orkar mer, står därför och gråter ihop med henne och vet inte vad jag ska göra.
hjälp.

Om en vecka kommer min mamma till oss för att avlasta och hjälpa till, men jag ska orka överleva en vecka till. Det är riktigt tungt nu, och innerst inne är jag rädd att jag kommer hamna i någon depression om jag inte får sova mer.

Nu är hon 2,5 månader och jag har försökt ett antal gånger att ge henne ersättning, och det i olika flaskor med olika nappar men hon vägrar. Är det för tidigt att börja med smakportioner eller måste jag vänta tills hon är 3 månader?? Tänkte om det skulle hjälpa till att hon sov över skarvarna och bättre på dagarna? :?:

Tack på förhand!! =D> :) kram från trötta mig.

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag vet precis hur du känner dig. :heart: Jag har också stått och vagnat och gråtit och vagnat ännu mer. Läs gärna i Stellas tråd om du orkar, länk finns i min signatur. Det är så lätt att fastna i ett negativt mönster, där allt till slut bara handlar om att få sömnen att fungera. Och då kommer det garanterat inte fungera.

Jag tycker att du ska vända på steken. Lägg energin på vakentiden istället! Prutta lilla magen, mys ihop under matstunderna, ligg på mage på golvet tillsammans och upplev världen ur hennes perspektiv, ta med henne på armen i dina vardagssysslor, gå ut och rulla henne i löven. Njut av din lilla goding och ta med henne i njutningen!

När du sedan lägger henne för att sova vet du att du har tillgodosett alla hennes behov och du kan överlåta åt henne att sova gott. Då kommer attityden av självklarhet komma av bara farten!.

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

...orkar du inte läsa hela Stellas tråd, så läs åtminstone Clara Cecilias :heart: kloka ord: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 47#p279747
lumima

Inlägg av lumima »

Hej fina du :)

SaraMilana skrev:Hej!

Jag vet precis hur du känner dig. :heart: Jag har också stått och vagnat och gråtit och vagnat ännu mer. Läs gärna i Stellas tråd om du orkar, länk finns i min signatur. Det är så lätt att fastna i ett negativt mönster, där allt till slut bara handlar om att få sömnen att fungera. Och då kommer det garanterat inte fungera.

Jag tycker att du ska vända på steken. Lägg energin på vakentiden istället! Prutta lilla magen, mys ihop under matstunderna, ligg på mage på golvet tillsammans och upplev världen ur hennes perspektiv, ta med henne på armen i dina vardagssysslor, gå ut och rulla henne i löven. Njut av din lilla goding och ta med henne i njutningen!

När du sedan lägger henne för att sova vet du att du har tillgodosett alla hennes behov och du kan överlåta åt henne att sova gott. Då kommer attityden av självklarhet komma av bara farten!.

Jag har ägnat de senaste två dagarna åt att läsa igenom hela din tråd.. du vet någon minut här, någon där så det tar sin lilla tid..
Men vad inspirerande ord!!! :heart: :heart:

Jag vet innerst inne att det kommer vända och det kommer bli bra, men det är ju just nu som det är tufft och det ser mörkt ut.

Men jag tyckte att rådet att fokusera på vakentiden och göra den så rolig som möjlig och intressant med henne var riktigt, riktigt bra!! Det är väl klart jag ska fokusera på det som är roligt och på det som är bra :)

Så nu har jag börjat med det!!
Inatt sov hon faktiskt 6h på raken, helt underbart :)

Jag tänker faktiskt redan så nu att vi kör på 3-månaders schema, trots att hon inte är där än. Men bättre det, då hon ändå aldrig sover längre än 45 minuter åt stöten. Då behöver jag inte stressa upp mig ännu mera...

Jag testade att byta ersättning till NAN istället, vilket gav resultat på en gång. Hon tog flaskan och slurpade i sig 70ml på en gång! :) SÅ hoppas att det fortsätter så!

Men nu skiner solen, hon sover och sen ska vi gå ut :) Ska fokusera på det positiva i livet! Och på onsdag kommer min mamma = förstärkning! Yeah..... Kanske får sova ikapp lite då.

Tack så länge! :heart::heart::heart:

mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Nu börjar du hitta ATTITYDEN, när väl den är på plats ska du se att det löser sig :D !!!

Bra jobbat!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Här kommer en stor varm gotlandskram :heart: du är stark som skriver direkt från hjärtat, som berättar hur du upplever allt, att du vill få allt på rätt köl igen, det är starkt o modigt. Du är så målmedveten o du kommer fixa det här galant. Bara du tror på dej o din egen kapacitet, du har en massa kraft, det märker jag det!

Ta nu lite hjälp av kära mamma, var tydlig med vad du behöver, och be om hjälp. Hon kommer för din skull. Mys ordentligt o unna dej lite extra när det stormar lite. Det är viktigt att värdesätta sig själv.

Lova, att du går tillbaka till din tråd om nån månad eller så, så kommer du se, att det har hänt mycket. :D

/Linda

...du inspirerade mej idag kan jag berätta, med ditt jävlar anamma. Satt ute på terrassen o tyckte livet var lite trist, barnen gnällde på fm o tösabiten hade spytt under natten, men så läste jag ditt inlägg o så tänkte jag som du skrev; tänk på det positiva i livet! Det är så lätt att hamna i negativa spiraler. Så heja dej! :!:
Att gå ut i friska luften hjälper mycket! 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag blir så GLAD av att läsa ditt senaste inlägg! Vilken härlig positiv inställning!! =D> =D> =D>

Stor kram! :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Tack fina ni för de varma orden!! =D> :heart:

Det är tur vi har varandra här på forumet, så mycket energi och bra råd som flödar, är faktiskt otroligt!

Jag har nu försökt att tänka positivt hela tiden, och fokusera på det som är bra och ignorera det som är mindre bra...
Och det har väl gått ganska ok om jag får säga så själv.

Hon sover ju fortfarande inte som hon ska på dagarna, enda gångerna som jag lyckas få henne att sova 1,5-2h mitt på dagen är när jag går i affärerna (haha, ett tecken eller? :lol: )

Men läggningen på kvällen börjar sätta sig nu. Runt kl 19 på kvällen så lägger jag henne i vagnen, lägger tillrätta och skakar lite på handtaget och sen ramsar jag och låter henne somna in. Det tar mellan 15-30 minuter och sen sover hon. Utan gråt :):)

Efter en timme så lyfter jag upp henne till sängen och sen sover hon vidare. Vaknar 2ggr per natt igen nu, såå skönt. Förra natten sov hon faktiskt hela 8h på raken!!

Så nu har jag köpt masjvälling, 4-månaders gröt, katrinplommon osv.... Nästa söndag blir hon 3 månader, och då tänker jag sätta igång med smakisar. Ska bli spännande!

Att hon tog ersättningen, var tydligen bara en engångsföreteelse, för det har inte gått efter det alls. Så nu laddar jag för gröt och välling istället, kan ju vara mer poppis :)

Nä, nu sover hon och jag ska ta mig en kaffe. Hmmm... kanske gå i affärerna idag igen? :P :lol: hehe...

Kram så länge! :heart:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vilken härlig vändning! =D> :heart: Det låter superhärligt!

Att går affärer är ju inte fy skam. ;) Hon kommer lära sig sova länge i en stillastående vagn också vad det lider, men det kanske inte behöver vara prio ett just nu!? Ibland behöver man bara bryta sig ur alla jobbigheter och komma in i en positiv spiral igen så löser sig mycket av bara farten. :D

Det där med att äta ur flaska är inte alltid en självklarhet ens för min lilla tös som inte har nåt annat att välja på. :roll: Ömma järngreppet, attityden av självklarhet och så fokusera på nånting annat ger bra förutsättningar.

Vad roligt att börja med smakisar! Det ser jag också fram emot!

lumima

Inlägg av lumima »

Jag igen... :oops:

Nu är det ett par veckor sen jag skrev något här angående lillasyster, och under de veckorna har min mamma varit här och avlastat vilket har varit grymt skönt! =D>

Lilla tjejen är nu över tre månader och växer så det knakar. Ska faktiskt till bvc för att mäta och väga idag, så ska bli spännande att se hur stor hon egentligen är, men ser man på kläderna så har hon växt mycket!

Som det ser ut nu så lägger jag henne fortfarande i vagnen nere hos oss i vardagsrummet klockan 19 och då brukar hon somna helt själv, bara någon gång hon blivit ledsen och krävt någon vagning! Känns bra :)
Sen när hon sovit över 45 minuters skarven så går jag upp med henne och då fortsätter hon sova i sin säng för natten.

:?: Ska jag vänta tills hon blir 4 månader tills jag lägger henne direkt i sängen för natten? Tänkte eftersom jag inte kan vagna henne i sängen och håller på att jobba in ramsan nu så den sätter sig. Tankar kring detta?

Sen under natten är det lite olika. Har vi en bra natt så ammar hon två gånger och vaknar sen strax innan 7. En sämre natt, så är det upp till 4 amningar.

På dagarna så är hon ganska lätt att få att somna, hon vill gärna sova 1,5h efter att hon vaknar och det är ju enligt schema. (45min).

Men sen fortsätter hon med att vilja sova 45 min åt gången, jag har (eller min mamma) har inte lyckats få henne att sova vidare och mer än 45 min någon gång nu på några veckor. :? Och jag har verkligen provat allt känns det som, ljud/inte ljud/ignorera/vagna osv....

Så nu när mamma är här, så har jag faktiskt åkt iväg så gott som varje dag när hon "sover" mitt på dagen, för att slippa höra detta gnäll och känna mig stressad för att hon vägrar sova mer än 45 min åt gången. Det funkar just nu iaf :)

Jag har dessutom inför smakisar, det är ju så spännande!! :D
Lilltjejen gillar gröt och det gör hon rejält, så det är skönt och jag kan få en extra avlastning där!

Men vi testade att mixa lite banan med katrinplommon och fett och nu verkar hon ha jätteont i magen och vill inte bajsa.. så måste backa där dessvärre.

Jag hade hoppats på att när hon fick i sig lite gröt på dagarna att de här besvärliga skarvarna skulle ge sig, men icke sa nicke.

:?: Min tanke är att jag fortsätter med smakisarna och när hon är 4 månader att hon får åka över i sitt egna rum och då ska jag ta bort nattmålen. Rätt tänkt, eller hur!?

Men just nu försöker jag fortsätta med positiva tankar, tänka att hon är min "45-minuters dam" :) och se att det snart kommer vara en ände på det hela. För till sist så kommer hon också, precis som sin storebror att sova sina 2h mitt på dagen. Vad sköööönt det ska bli!! längtar :D :lol:

Ja, det här var ju ett "litet" inlägg från mig.... :oops: sorry att jag alltid drar på i texten när jag väl skriver...

kram :)

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"