August 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
helamig

August 5 månader

Inlägg av helamig »

Hej!

Tänkte jag skulle starta en tråd till min lille prins. Sent här och ska snart sova men tänkte börja iaf :D

August är sm´ad på en höft. 20-45 på morgonen. 2 h på dagen siktar vi på men blir kanske 1 och 15 eller 1 och 30. Em 20 min oftast. Jag har inte velat stressa eller bli stressad av att sömnen inte funkar perfekt. Det kändes viktigare att njuta. Nätterna har funkat ok. Han har sovit minst 6 h tror jag mesta delen av tiden. Har även sovit 9 h några gånger. Nu har sömnen börjat strula. Hunger? Har vaknat varannan timme tror jag. Utom i natt, då sov han 6 h igen. Jag flyttade ut honom till eget rum igår. Hoppas på att inte vakna och ta upp i onödan utan han kan böka ifred om han vill.

Men.. så svårt att få i honom mat. Ibland öppnar han knappt munnen, blir ledsen när det kommer nåt in i munnen eller vill absolut hålla skeden själv och gapar bara när han själv för den mot munnen. Han verkar gilla tuttemjölken och är ledsen, missnöjd tills tutten kommer..

Sen känns det så tråkigt om det ska vara amning eller sömnen. Önskar kunna ge mat att han vill äta och sen bröstmjölk på det. Ammade flickorna 5 och 4 månader och tänkte jag skulle amma lite längre denna gång. Sen känner jag mig mer blödig den här gången. Vill absolut inte att han ska vara ledsen, missnöjd vid läggning. Har uppfattat det som om han måste ha den där sista slurken så han är mätt innan han kan somna. Han har inte lärt sig att somna själv utan somnar ofta vid bröstet och sen lägger jag över honom i sängen.

Det var väl det för nu, återkommer.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Re: August 5 månader

Inlägg av helamig »

Tillägg. Vaknar ca 7 somnar ca 20. Han är en vaken kille. Pigg och glad och kämpar mkt med kroppen. Han vill frammåt kanske det som "stör" också.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej! Våra små är lika gamla! :)
Jag har oxå smat från början men det funkar inte helt klockrent, mest pga maten. Hon vägrar pure, det är mat i hela köket om jag försöker. Jag flaskar henne, hon har sovit några hela nätter men nu har jag börjat väcka henne på natten så hon kan sova 19-07, utan mat klarar hon det inte eftersom hon fortfarande lever. Enbart ersättning, nästan. Jag har börjat lite med BLW, en matningsmetod ( sök på google). Jag ger henne flaskan lunch och middag, därefter sitter hon med oss och äter på något. Idagtex en halv avokado. Hon får inte i sig så mkt men hon är nöjd iaf. Ibland när jag orkar provar jag pure, typ varannan dag.
Jag har oxå stadgat upp hennes flaskor med en äggula i varje, det kan msn ju iofs inte göra när man ammar, men ändå.. :)
Jag vill inte gärna stressa henne med maten eftersom det ändå är okej att helamma/flaska till 6 månader. Så om du vill få lite mera kontroll kan du ju göra som jag, bara ett mål på natten :)
Gör en kur fast behåll ett nattmål, lär honom att somna själv för det måste han ju ändå göra nån gång, mata Max 45 min per mål.
Alternativt kan du ju göra ett schema med en kortare natt, typ 20-06 eller vad du tror att han klarar.
Nat här på forumet helammade sin son länge så hon har en del tips :)

/ emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Oh du, idag när vi åt middag testade jag att ge min lilla majskrokar (vilket jag egentligen inte gillar att ge för det är ju inte så nyttigt men vad gör man inte)
Jag smetade en massa osaltat smör på och jag tror hon satte i sig fem sex stycken och var helt nergeggad med smör, och glad! Tänkte testa imorrn att doppa dem i pure, tänker att det borde väl gå hem om det gick så bra idag. Ett tips till dig tänkte jag :) majskrokarna är ju så himla enkla att greppa eftersom dom typ klibbar fast i handen, till skillnad från annan mat som banan och sp som gärna glider ur :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
helamig

Inlägg av helamig »

Tack för ditt fina svar :heart:

Dom andra har det varit lättare med tycker jag. Dom har tagit flaska och välling och sen är det bra med det men den här lille verkar verkligen gilla bröstet och det är ju mysigt men blir lite väl mycket tutt och sug ibland. Välling går bra ibland men inatt bara skrek han när han fick den.

Känns så svårt att få honom att somna själv när han verkligen skriker upp sig och jag inte vet om han är riktigt mätt. Vagnade en gång i natt men länge så han somnade om. Han är så stark nu så jag vågar inte riktigt lämna honom i vagnen och i sängen somnar han inte om.

Jag får fundera lite hur jag ska göra. Nu tycker jag har äter mindre igen (puré)

kramar
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

mätt mage, lättare att sova gott...men det är inte alltid så lätt att få dem mat, alla gånger. Jag har trixat med min lilla tös, då hon haft svårt att dricka ur flaska (ammades ej), så hon fick gröt o puré vid 3 mån. Efter hand tror jag att jag överkoncentrerade på hennes mat, ät ät ät, nu nu, i med sked o ät gärna massor så att du sover gott - så gick mina tankar, jättepress o inte alls lustfylld. Sen fick jag lite perspektiv, genom kloka råd här. Nomi fick äta samtidigt som jag eller familjen, matade henne lite, o så åt jag själv, hon fick pilla med små bitar av mat, o så försökte jag slappna av o göra så gott jag kunde - man kan ju inte äta åt dem. Varva mat o efterrätt vetja. Pressa inte, ge några teskedar åt gången, öka lite för varje dag. Ha i smör o persilja i sötpotatispurén, det är mumma!

Hur ser schemat ut? Hur lång tid är det mellan målen?

Kram från regnigt gotland
/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
helamig

Inlägg av helamig »

Hej och tack för svar :D

Dagarna går så snabbt..

Jag vet ju det att magen måste vara mätt för att sova och det skapar stress. Han kan inte somna om han inte är riktigt mätt. Måste ha den där sista slurken för att kunna somna gott.

Han har från tidigt varit en pigg och vaken kille inte alls som dom andra tröttmössorna. Sover per dygn mindre än Anna rekommenderar men verkar klara det.

Vi siktar på: allt är ca

7 vakna frukost
9 sova 20 min
10.45 lunch
11.30 sova 2 h
14.30 mellanmål
16 sova 20-45 min (den här sista luren kan infalla lite när somhelst)
17 middag
19 kvällsmat
kvällslurk
20 sova

Jag ger honom mat, cremefraich, smör som han själv får slicka i sig, plocka med nåt, ärtor, bröd. Bröstmjölk efter det. Jag tycker ofta han äter bra nu, hungrig men det går lite i perioder. Häromdagen åt han riktigt bra men vaknar ändå 4 ggr på natten. Inatt somnade han 20.30 vaknade 02.30 åt rejält på båda brösten och sov till 06.30 men då var han nog riktigt trött från dagen innan.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Jag behöver att han sover 11.30 så han hinner sova innan jag ska hämta på förskolan. Han vill inte ha välling men det känns bra att amma lite längre då jag ammat dom andra ganska kort 5 och 4 månader.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det är mycket fokus på maten här. Och visst är det viktigt med en mätt mage för att sova gott och länge. Men nog inte lika viktigt för att somna, utan snarare för att undvika för tidiga uppvak.

Jag fastnade för det här som du skrev:
helamig skrev:Har uppfattat det som om han måste ha den där sista slurken så han är mätt innan han kan somna. Han har inte lärt sig att somna själv utan somnar ofta vid bröstet och sen lägger jag över honom i sängen.
Han är ju stora killen och både kan och bör somna själv. Tänk vad läskigt om man somnar på ett av de tryggaste ställena som finns och vaknar upp någon helt annan stans! Hur ska man då kunna sova vidare? :shock: :?

Du skriver att du inte vill att han ska vara ledsen vid läggning. Det ska han absolut inte vara! Men det är skillnad på att svära lite för att man inte somnar på en gång fast man är så trött och att faktiskt vara ledsen.

Fundera lite på det här så kan vi väl bolla vidare sen.

:heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Tack för svar :D

Han har inte lärt sig somna själv och det kanske är det som är problemet. Jag känner det som att jag inte klarar att han skriker trots att jag gjort det två gånger förr dom andra barnen. Tänker att jag inte vill påbörja något (kur) och sen ta upp för det känns för hemskt. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det här..

Han blir så "ledsen" fort tycker jag och svårt med dom andra barnen som undrar varför A skriker och vill vara med. Och svårt att hålla tiderna när man har tre barn med olika behov tycker jag och vad gör jag om vi är ute någonstans och han inte sover så länge som han ska?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Min stora tjej gjorde också en stor sak av att lillasyster skrek till en början. Men så har jag skaffat mig en mer avslappnad attityd till det hela och när hon märker på mig att allt är i sin ordning så bryr hon sig inte så mycket om det. Ibland vill hon hjälpa till att vagna och ibland vagnar hon dockan i dockvagnen bredvid. :D

Nu är jag ganska nybliven tvåbarnsmamma, men jag försöker så mycket som möjligt styra in lillasysters tider efter storasysters. När man filar på schema ska det ju inte bara passa barnet i fråga, det måste fungera i praktiken också,

Om det någon gång inte sovs som det ska så skulle inte jag göra någon större affär av det hela, man får knyta ihop säcken så gott det går framemot kvällen. Kanske kan man förlänga och tidigarelägga luren efter lite eller lägga tidigare på kvällen. Måltiderna brukar jag försöka hålla på dock. Kanske kan man ge nåt litet extra att äta på om energin tryter helt.

:heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Så frustrerande när det låter så enkelt i boken och svårt i verkligheten. A vaknade halv sju efter rejäl frukost mm l jag honom vaken för att sova. Prick nio. Skriker upp sig ganska fort `ledsen` Jag solfjädrar, buffar inget hjälper. Ramsar. Skriker 20 min. Lägger över honom i vagnen. Vägnar till sömns. Det är det här jag är rädd för att han skriker och skriker och så har det inte lett till något bra. :( Känns så svårt den här gången
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Jag lyckas inte lugna honom
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nyckeln till att lugna barnet sitter i attityden som du säkert själv vet. Jobba med att hitta ditt eget lugn och attityd först innan du försöker övertyga sonen. De små raringarna är experter på att känna av om man inte menar det man säger, t.ex man vagnar för att de ska sova men tänker samtidigt att det här kommer inte att funka för han är för upprörd o.s.v.

Jag tänker så här: Det är inte synd om små barn för att de ska sova utan om de inte får sova som de ska :!: och det vet vi vuxna ju bäst, eller hur? När man är ny i världen kan man ju knappast ha koll på sånt :lol: . Små barn får gråta i en övergångsfas för att nå ett mål så att de själv ska få det bättre. Du kommer att gynna din son genom att lära honom att somna själv i det långa loppet så damma av attitydmössan och ge dig tusan på att du vet vad som är bäst för honom så ska du se att du lyckas nå fram till honom. Rom byggdes inte på en dag.. :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
helamig

Inlägg av helamig »

Tack snälla. Visst är det så.. Han behöver ju sova. Jag tror vagning är det som gäller för oss. Jag får jobba vidare och återkomma. Kramar
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"