Nära väggen - ammar snart sönder mig

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sigyn

Re: Nära väggen - ammar snart sönder mig

Inlägg av Sigyn »

Och, ps.
Jag upplevde samma som du, att jag inte tyckte ramsan fungerade i början, men vet du, den gör det fast man inte tror det. Natt efter natt, dag efter dag, så präntas den in, och fastnar mer och mer. Man måste vara envis! Och som ovanstående säger, tro på det ni gör. Det finns ingen återvändo. Hennes skrik är frågor, inte om att vilja bli upptagen, utan om att kunna sova säkert. "-kan man sova lika bra här som hemma???" Typ.
Och jag vet att det inte är lätt att stå på sig mot en misstroende svärmor, men vad är viktigast, hon eller ditt barn? :)
Ni fixar detta:)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
astridsmamma

Inlägg av astridsmamma »

Tack mamaA, annawahlgren och empinane för feedback!
Har läst och låtit det sjunka in. Och vi har begrundat varför det gick som det gick, självreflekterat in i minsta vrå av oss själva. Och hittat en hel del orosvargar.

Vi var helt enkelt inte lugna nog i oss själva för att kunna förmedla lugn till astrid. Vi var hispiga över första utlandsresan och alla omställningar, och därmed gjorde vi små små fel som ledde oss tillbaka till "krisberedskaps-läge". Ramsan tappade sin funktion, kvar fanns bara krisverktyg som brukades som i normalläge. Självklart var vi tvungna att bryta detta. Att ramsa vidare vara som att trampa runt i kvicksand.

Men. Det var viktigt att erfara detta. Som ni vet var vi rätt snabba in i kuren, vilket vi behövde eftersom det var så akut läge vi befann oss i, men som du säger anna; vi behövde nog börja två gånger för att verkligen bygga från grunden. Och nå inte bara lugn utan säkerheten.
Så nu laddar vi på nytt och denna gång känner i alla fall jag att vi är mycket bättre förberedda. Jag känner mig inte lika exalterad och liksom pirrig nu, utan mer tillbakalutad och tyst avvaktande, på nåt vis.
Vi har inte satt startdatum än men det blir inom en vecka i alla fall. FÖR. Så här trötta som vi alla är igen när vi släppt allt och låtit astrid sova i vår säng igen (har dock inte släppt schemat och tiderna) är inte hållbart att vara. Det är som natt och dag. Livet under kuren och nu alltså (och innan vi kurade). Nu är vi tillbaka i "orkar-inte-prata-tröttheten". Som är så HEMSK att känna när man har ett barn som man vill ge allt det bästa. Att inte orka leka orka prata orka någonting är fruktansvärt.
Så, det finns inget alternativ till kuren! Vi vill tillbaka dit, och längtar! Bara att nu vet vi att vi ska låta mer tid gå innan vi ger oss i kast med några större omställningar. (behöver jag säga att jag var skeptisk till att resa när allt gick så bra och det kändes för tidigt...men att N sa: men det går ju så bra för oss, vi fixar det!) :^o

Vi har dock ett stort orosmoln kvar:
Astrid har börjat sätta sig upp i sängen. Ibland gör hon det i sömnen och vaknar alltså till av att hon sitter upp, vilket hon blir rädd själv utav. Detta hände alltså som regel mot slutet av vårt haveri och hon fick bara ännu mer panik när vi tog upp för att lägga tillrätta, eftersom hon sträckte upp armarna och liksom trodde att hon skulle få komma upp. Som svar på detta fick vi alltså solfjädra till söms varje gång.

Hur ska vi göra när detta händer och vi inte får gå in - om hon skriker upp sig därinne och är rädd? Att träna på att lägga sig ner själv på dagen kan vi såklart göra, men det är ju ingen garanti att hon gör det av sig själv om hon är rädd. Eller ska vi lugnt gå in och lägga tillrätta med ny attityd och hoppas att det går bättre denna gång?
Några idéer?

Kram :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vad bra att ni laddar om :D .

Jag undrar lite bara när du säger att Astrid blir rädd av att hon sitter upp. Kan det inte bara vara en bieffekt av att hon blev rädd när hon vaknade i den dåliga sängen på semestern? Det behöver ju egentligen inte ha med sittandet att göra.

Ramsan SKA nå fram, det här kan inte vara en krissituation som ni har varje kväll/natt. Då bli det ju en dålig vana att behöva att stå och solfjädra varje kväll. För ditt eget lugn hade det nog varit bra med en babywatcher med video så att du kan se vad som är problemet innan du väljer att gå in i rummet. Jag gick in och vände min son när han rullade över på rygg, snabbt in utan att prata, parkerad på mage igen och ut. Nu var ju han inte ledsen utan mer frustrerad men du förstår nog tanken. Det är ju bara något man gör en kortare tid också.

Jag tror att det viktigaste som du säger är att verkligen etablera säkerheten. Då kan Astrid känna sig trygg i sin egen säng i ett mörkt rum och inte bli hysterisk när hon vaknar. Känn att du jobbar för att göra din dotter trygg i sin sömn så blir det lättare att hålla attityden. Nu när ni börjar om kommer ju ramsan att jobbas in igen så tänk inte på att det inte funkat innan.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Om hon nu blir så rädd så är det ju verkligen viktigt att inte gå in, eftersom ni måste bevisa för henne att allt är i sin ordning. Hon måste lära sig att lägga sig ner själv och somna om utan att mamma och pappa klampar in i rummet varje gång. Jag brukar jämföra med mig själv, typ ibland drömmer man ju nåt riktigt otäckt så man vaknar i ett ryck, typ sätter sig käpprätt upp i sängen, hjärtat bultar och msn måste verkligen anstränga sig för att lugna ner sig. Och vi vuxna kan ju det. Inte skulle man gärna vilja att sambon vaknade, tände lampan och frågade om man ville ha lite vatten, kanske en massage eller ska vi läsa en saga? Nä, gärna vill man nog somna om så fort man kan, bara man fått ner pulsen lite, typ. Bryt dina gamla invanda mönster när det gäller Astrids skrik, ta dig en funderare på vad hon EGENTLIGEN vill. :)
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hur går det för er??? :)
astridsmamma

Inlägg av astridsmamma »

Hej hej :heart:

Vi har nu kurat om Astrid och är nu inne på dygn 12 i uppföljningsveckan :mrgreen:

Har glädjande och härliga besked:

Det har gått strålande överlag! :lol: Äntligen kan vi pusta ut lite och säga att säkerheten, inte helt har befäst sig, men är nära nu. Astrid har ännu inte sovit hel natt sedan omkurstart men har definitivt tagit till sig ramsan och vaknar i regel 1 gång per natt (mellan 23 och 01) men somnar om av en ramsning och är ALDRIG ledsen vid läggning utan slänger sig framåt av lättnad i sängen när vi ska lägga henne, och lägger sig tillrätta själv! Sen lägger vi en kort kort solfjäder och ramsar ut - och hon piper inte ens utan är tyst efter 3+1 inbakad bekräftelseramsa.
En gång natt 3 tror jag det var så var hon ledsen och behövde en timmes ramsning i omgångar men efter det har det verkligen funkat bra. Vi har inte behövt gå in en enda gång och absolut inte buffat! Det där med att hon sätter sig upp (det gör hon fortf) löste sig genom att vi ramsade lugnt och sen fattade hon att hon kan lägga sig ned själv.

Vi var på astrids mormors land när vi kurade och har nu kommit hem. Det funkade bra att kura borta! Dock lite jobbigt med en mormor som ifrågasatte en hel del, men vi teamade ihop och stålsatte oss... Så tråkigt att även när ens nära ser hur fantastiskt lätt vi plötsligt har det med läggning (eftersom de också såg hur det var innan, vi började kura några dagar efter att vi kommit dit) och även hur aptiten tog fart från ena dagen till den andra inte kan säga något positivt eller ta till sig kuren - jag förstår det bara inte!
Så på det sättet är det nu skönt att vara hemma igen och leva livet i vår egen takt.

Vi var ju illa däran igen, och jag kan inte med ord förklara hur viktig kuren är för oss. Hon hade slutat äta och börjat nattamma igen innan omkurandet - och då satt jag ju på helspänn ute i vardagsrummet redo att gå in närsomhelst för att amma om. Och vi byggde en "gigantisk spjälsäng" utav två sängar och massa kuddar och stolar runtom där jag och Astrid låg - N låg i annat rum - och ändå lyckades hon ramla ur sängen o slå sig.
Då kände jag bara: imorgon börjar vi kura, nu räcker det! Hon är säkrast i sin säng och det ska hon bannemej få lära sig! Och sen vips som i ett trollslag så lyssnade hon på oss. Hon hade längtat, det märktes! N tog natten igen (natt 2 som du sagt anna :heart: ) och det gick tippentoppen!

En annan positiv sak är att långluren numera sitter som en smäck, tack vare att vi kortat fm-luren till 20 min, och den vagnar vi. Funkade från första försöker hur bra som helst! Långluren är också helt utan gnäll och ledsamheter - och om hon vaknar (oftast efter 45 el ngn timme) så ramsar vi och hon somnar om.

Det enda negativa är att hon senaste dagarna börjat vakna i vargtimmen vid 06 el 06:20 el 06:30 och sen inte kunnat somna om. MEN hon är inte ledsen då, utan ligger och jollrar och pratar med sin nalle. Vi ramsar bekräftande när hon blivit tyst och då är hon det ett tag men börjar sen igen. Vi har provat att låta henne hållas till 07 men så länge kan hon inte vänta tills hon får gå upp utan blir då arg eller ledsen, så därför har vi gjort som så att vi väntat till 06:45 och tagit upp henne då.

Detta är ju något som vi hoppas och tror kommer gå över när säkerheten verkligen kommit för att stanna, men till dess: tänker vi rätt som satsar på glada uppvak inom marginalkvart eller ska vi rida ut några ledsna ramsomgångsmornar till 07 för att lära henne vad som gäller?

Jag har också trappat ner rejält på amningen och ammar nu 2 ggr per dygn (efter frukost eft hon fortf äter lite för lite då, och blir panikhungrig en timme innan lunch annars) samt nattslurk. Men mitt mål är att om en vecka ha kvar enbart nattslurken, eftersom min mammaledighet är slut när Astrid blir ett år.

Ja, det är så vi har det just nu. Tänker lite på det där med dansk vagn.... För det är inget kul att jämt vara låst vid hemmet mitt på dagen för långlur i säng...
På hemresan vagnade vi på långluren men det gick inte bra alls - hon vaknade som en klocka efter 45 min och ville somna om men kunde inte. Vi ramsade och vagnade flera ggr men det tog sig aldrig. Så tog vi upp henne på tok för tidigt eftersom vi var rädda att förstöra ramsan igen. Finns det någon som lyckas vagna en långlur på 1,5 h? Alltså på rygg i sittvagn. Hon är ingen utpräglad ryggsovare utan verkar ligga på alla sidor i sängen. Eller är dansk vagn svaret...

Kram! :heart:

PS. tack empinane och mamaA för era svar innan vi kurade om - hann inte svara innan vi åkte men läste och blev peppad! :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Härlig rapport =D> :sleep:

Angående morgonen låter jag någon annan svara definitivt, själv hade jag nog tagit någon ledsen morgon med ramsa och sen hade det nog suttit tror jag men som sagt någon annan får gärna ge lite mer input här :!: .

Lurar i vagn är knepigare men jag tror att man får helt enkelt göra en liten vagnkur. Tidigare har sonen endast sovit 45 min- 1 timme i vagn och nu kan han plötsligt sova 1,5 timme där :shock: . Varför? tja, jag gav mig sjutton på att han skulle det. Det brukar räcka att man bestämt sig själv för att det går så funkar det plötsligt. Skärma av synintrycken bara. Ska ni iväg till vänner är det ett bra alternativ att ta med resesäng istället, lite enklare att somna där bara man är i ett mörkt rum.

Nu minns jag inte riktigt vad ni hade för vagn men visst var det med ergonomisk sittdel? Dansk liggvagn är säkert jätterymlig men jag är inte den som gillar att släpa runt på stora tunga vagnar in och ut i bilen så jag skaffade en Emmaljunga nitro city, den är smal men 90 cm lång vilket gör att min långa 2,5 åring fortfarande sover gott i den och kan ligga på både mage och rygg om han vill eftersom den har fullt liggläge. Rekommenderas! Mycket smidig vagn med små hjul fram men ändå bra fjädring.

Tvivlare är aldrig kul :x , men så småningom kanske de inser hur bra det är för barnen att sova tryggt i sin egen säng hela natten. Mina föräldrar gillar heller inte om det protesteras och skriks vid läggning någon gång. Grannarna hör! han är ju helt förtvivlad (nej, han är arg - helt annan sak #-o ) Konstig generation :wink: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Härligt och äntligen! :)

Jag tog upp min sön inom marginalkvarten under lång tid, hade,samma problem som er, han vaknade ALLTID förtidigt. Nog hade det kanske löst sig snabbare om jag gjort enligt mamaAs direktiv men jag tvivlar. Tyckte inte det löste sig helt förrän vi bytte till en lur om dagen. Så länge hon är nöjd, låt henne ligga, annars, ta upp inom kvarten skulle jag säga :) det ger sig så småningom :)
Sover hon i ergonomisk sittdel så förstår jag, då kanske det räcker med en vanlig. Vi har en kronan till stora killen, den gillar jag, det blir lixom som en koja när man fäller ner till sovläge (gamla kronan modell 2011). En stor dansk har jag till lillasyster och jag kan rekommendera en sån. Lite klumpig, ja, men man vänjer sig och mest är den bara klumpig när man ska plocka i och ur bilen :)
När vi låter barnen sova någon annanstans har vi alltid vagnen till lillasyster och resesäng till storebror. Hos barnens mormor och morfar köpte jag en begagnad billig spjälsäng och ställde där eftersom vi är där så ofta :)

En resesäng är ju faktiskt rätt smidig att frakta oxå :)

Kram
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

astridsmamma skrev: Det har gått strålande överlag! :lol: Äntligen kan vi pusta ut lite och säga att säkerheten, inte helt har befäst sig, men är nära nu. Astrid har ännu inte sovit hel natt sedan omkurstart men har definitivt tagit till sig ramsan och vaknar i regel 1 gång per natt (mellan 23 och 01) men somnar om av en ramsning och är ALDRIG ledsen vid läggning utan slänger sig framåt av lättnad i sängen när vi ska lägga henne, och lägger sig tillrätta själv! Sen lägger vi en kort kort solfjäder och ramsar ut - och hon piper inte ens utan är tyst efter 3+1 inbakad bekräftelseramsa.
VAD JAG BLIR GLAD :lol: :heart: :heart: :heart: :lol:
astridsmamma skrev: - jag kan inte med ord förklara hur viktig kuren är för oss. Hon hade slutat äta och börjat nattamma igen innan omkurandet - vi byggde en "gigantisk spjälsäng" utav två sängar och massa kuddar och stolar runtom där jag och Astrid låg - och ändå lyckades hon ramla ur sängen o slå sig. Då kände jag bara: - nu räcker det! Hon är säkrast i sin säng och det ska hon bannemej få lära sig! Och sen vips som i ett trollslag så lyssnade hon på oss. Hon hade längtat, det märktes!
Underbart. Pris och beröm för denna sunda förnuftets kärleksfulla seger =D> och ert välsignelsebringande sätt att handla därefter =D> :P =D>
astridsmamma skrev: Finns det någon som lyckas vagna en långlur på 1,5 h? Alltså på rygg i sittvagn.
Jag vågar NÄSTAN svara nej på den frågan. Det är 20 respektive 45 minuter som gäller. Jämför med vuxna tågresenärer... Sitter eller halvsitter folk för att sova på tåg - sålunda synnerligen "vagnade" :mrgreen: - vaknar de ofelbart till efter 20 resp. 45 min och försöker göra det bekvämare för sig för att kunna somna om. (Och de gillar f ö inte heller att ha lampor tända i vagnen.)

Så lyss till mamaA tycker jag och lägg på mage med rörelsefrihet :wink:
mamaA skrev: jag skaffade en Emmaljunga nitro city, den är smal men 90 cm lång vilket gör att min långa 2,5 åring fortfarande sover gott i den och kan ligga på både mage och rygg om han vill eftersom den har fullt liggläge. Rekommenderas! Mycket smidig vagn med små hjul fram men ändå bra fjädring.
Ett ituklippt svart lakan är också något som underlättar livet / långluren i vagn. Ett halvt mörkt lakan är stort nog att läggas över hela vagnen, inte bara över suffletten och neråt, tillåter luftcirkulation och stänger ute alla synintryck. Och blir hopvikt litet som ett halvstort kuvert.
astridsmamma skrev: Det enda negativa är att hon senaste dagarna börjat vakna i vargtimmen vid 06 el 06:20 el 06:30 och sen inte kunnat somna om. MEN hon är inte ledsen då, utan ligger och jollrar och pratar med sin nalle. Vi ramsar bekräftande när hon blivit tyst -
:arrow: Läs på i Verktygslådan i Internationella Sova hela natten om upplysningsramsan :!: Som sätts in GENAST och följs av trevligheter som musik och/eller husljud.
:arrow: Se över mörkläggningen. Det är mörkret som talar om för lilla barnahjärnan att det (fortfarande) är natt. Och då ska inte minsta lilla glipa ljus kunna komma in på morgonkulan. Det ska vara så mörkt att man bokstavligen inte ser handen framför sig därinne :!:

Än en gång: PRIS OCH BERÖM för den fantastiska gåva ni ger lilla Astrid nu - en gåva för livet.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
astridsmamma

Inlägg av astridsmamma »

:heart: Hej hej igen,

Ja vi får klura på det här med rymligare vagn... Snart är det N som går på pappaledighet så han får känna av och se hur det känns med långlurarna, och vi får köra på tills säkerheten kommit för att stanna innan vi tar tag i det, känns det som spontant.

Men som sagt; Astrids sömn och att rutinerna sitter är vårt prio ett så då får vi väl vara låsta kring hemmet mitt på dagen en tid. Lätt val om man jämför...

Fortfarande krånglar vargtimmen (-arna) men imorse körde jag Mozart runt 6:30 efter att ha ramsat av och an sedan 04:50 och då somnade hon till slut om, så gick vi in och väckte 7:15 och möttes av en mkt piggare liten tjej än annars! Så skönt!

Så from nu så kommer vi köra på Mozart playlist vid för tidiga uppvak, ifall upplysningsramsan trilskas... Kanske är det som empinane säger att det kommer ge sig först när vi har en lur om dagen - och det är ju ärligt talat inte så långt kvar tills hon fyller 1 så det kan vi stå ut med! Men kanske löser det sig innan dess, vi får se...

Det har iaf hänt mkt med min attityd och ett lugn - och inte bara intalat lugn - börjar infinna sig. Både kring mat och sömn. JÄTTEskönt.

Anna vad var ditt PG/BG nu igen? :lol:

Sigyn

Inlägg av Sigyn »

När jag hade kurat så var jag hemme i en månad, hade besök hemma då bara. Och då var jag mer "låst" än vad ni är eftersom han skulle sova 3 ggr om dagen. När hon sen går över till en lur om dagen har man ju ändå mycket frihet, man kan ju vara borta en hel förmiddag och ändå komma hem och sova sedan. :) storebror sover nästan enbart hemma nu med :)
Men såklart vill man ju kunna ta sig iväg så småningom :)

Morgnarna kommer ge sig så småningom med så det är bara stå ut :)

Bra jobbat!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Btw, om du skulle vara intresserad av en stor vagn så ska jag nog sälja min. Ska slösa pengar på en ny, trille hippa light, då den är lite mindre och smidigare och tänker unna mig det eftersom jag är barnvagnstokig ;) Min stora vagn som jag har är helsvart, innermåttet är 44x97 cm. :) Tänker sälja den för 1000 kr. Såg att du bor i Sthlm, och det gör jag med, 2 mil söder om. Så OM du är intresserad så kan du ju höra av dig :) då kan du få bilder och mer info :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

astridsmamma skrev: Astrids sömn och att rutinerna sitter är vårt prio ett så då får vi väl vara låsta kring hemmet mitt på dagen en tid. Lätt val om man jämför...
Eller hur :wink: :lol:
astridsmamma skrev:Så from nu så kommer vi köra på Mozart playlist vid för tidiga uppvak, ifall upplysningsramsan trilskas...
Rätt - EN upplysnings- eller pangramsa x 4 är vad som gäller; sedan Mozart och/eller husljud. (Lägger in en hyllning till Mozart senare i dag på kurforum för äldre barn. Han är oslagbar :mrgreen: )
astridsmamma skrev: Det har iaf hänt mkt med min attityd och ett lugn - och inte bara intalat lugn - börjar infinna sig. Både kring mat och sömn. JÄTTEskönt.
THAT'S MY GIRL =D>
astridsmamma skrev: Anna vad var ditt PG/BG nu igen? :lol:
Rara människa. PlusGiro 59 65 80 -1. TACK :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
astridsmamma

Inlägg av astridsmamma »

Hej! :heart:

Åååååå jag har så mycket glädje i mig idag, önskar jag kunde dela med mig!

Det går fortsatt framåt, skulle inte säga att det i nuläget går sådär jättebra, eftersom astrid är sjuk och jätteklängig, så vi har haft bättre nätter och dagslurar, MEN det underbara är att JAG inte oroar mig något vidare över det. Förstår ni, liksom det biter inte. Jag gör så gott jag kan och det duger och att allt i kuren inte sitter gör inget. Det är lite av en gäsp-jaha-det-gick-si-och-så-idag-attityd.
För jag vet ju att astrid är trygg, i grunden. Hon kan vara ledsen vissa dagar men hon är mer lugn av kurens verktyg än om vi skulle gå in och göra andra saker. Och även då vi gått in, har vi bara rätt attityd så går det att lägga igen. För hon VILL sova!

Vi har också jobbat på skrattet-till-gonattet, och jag tycker det gör stor skillnad. Förut provade vi kanske lite för mycket, nu gör vi det nog mer avslappnat. Och då skrattar hon... :lol:
Så ramsan sitter numer som berget. De ggr hon trilskas är det andra saker, som magont, bajs på g, fastnat med foten i spjälorna, arg eller hungrig...

Jag har vuxit så mycket som mamma och som människa faktiskt, av kuren. Det är så härligt och nu njuter jag verkligen av vår tid ihop. Och astrid är en liten solstråle som verkligen tar för sig av livet. Det finns inget jag är så tacksam för näst efter att vi fått astrid som att vi snubblade över kuren och genomförde den!

Nu börjar vi nästan närma oss att gå över till ettårsschemat, någon som har några tips för hur man slopar fm.luren bäst och går över till en lur?

Tack empinane för att du frågade men vi bor i ett hus med så liten hiss och inget vagnförråd att jag nästan törs svara att vi inte kan köpa ngn annan vagnsort än den vi har... Och för många trappor för att bära upp... Men stort tack iaf! :heart: Och du hade rätt, mornarna har tittat in ibland, med väckning kl 07 (alltså hel natt... :lol: , men ännu inte varje men det har kanske med förkylningen att göra... [-o< )

:heart: Och Anna, vi är som sagt inga krösusar så förvänta dig inget som är jämbördigt med gåvan du givit oss... Men ändå, något. :mrgreen: =D> :lol:

Kram, nu ska jag väcka min lilla tjej efter en klockren 1,5 h-lur! (vilken fantastisk sak att kunna säga!)
:heart:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

När du märker att hon börjar få svårt att somna vid fm luren är det dags art byta till en lur. Det behöver ju inte alls vara precis när hon fyllt ett, det kan ju ta längre tid. Vi bytte dock redan innan ettårsdagen men han hade då haft svårt att somna en längre tid :)
Du bestämmer dig helt enkelt för en dag och så kör ni bara nya schemat som ni inre gjort mot annat. Två timmar mitt på dagen brukar sp vara att föredra :) det kommer behöva sätta sig en tid, första veckan somnade sonen i princip i lunchen och vi utnyttjade marginalkvarten. Men efter ett tag blir det bättre :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"