Kura strulig sm-bebis 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av mamaA »

Ja, matstrul är inte kul.. :(

Du får helt enkelt fortsätta att prova dig fram med olika sorters mat och ersättningar. Prova också olika sorters skedar och nappar till flaskorna. Det kan låta banalt men ni kommer att hitta något som hon gillar.

Det är jättejobbigt när de små inte äter ordentligt men låter man desperationen lysa igenom går det ännu sämre. Låt henne sitta med er vid måltiderna och så där lite nonchalant mata med lite pure medan ni pratar och allt fokus inte ligger på henne. Låt henne hålla en egen sked eller något smaskigt som hon kan suga på men inte sätta i halsen.

har du provat den hemmagjorda vällingen med bovetemjöl och kanel som det finns recept på här på forumet, väldigt smaskig :D

Prova, prova, prova... :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Jag vill höja ett varningens finger för för mycket "provande" 8) det bör rent logiskt inte spela någon roll vilken sked eller napp ni använder. Keep it simple! Inget krångel servera bara.

MEN du säger att du har en känsla av att något inte stämmer. Lita på den och stå på dig hos bvc. Jag känner en liten kille med liknande matproblematik och han hade faktiskt ett fel i strupen/magmunnen. Nån sorts reflux och all magsyra och kräkningar orsakade sår i matstrupen och då vill ingen liten eller stor äta. Han fick tom magsårsmedicin för att kunna äta. :( :roll: vill inte skrämma upp dig givetvis. Men jag skulle vilja veta att allt står rätt till i kroppen för att kunna utesluta det.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Tack! Jag håller lite med dig manfred10, tycker lixom att hon får lära sig utifrån de förutsättningar som ges, och vi har redan bytt napp en gång, och hon kan suga på den vi har nu, hon gör det på nätterna... Ska till BVC på måndag, ska prata med dem då och nämna det du sagt, tack! Det är ju lixom inte bara synd om mig, det är ju egentligen mest synd om henne, såklart gillar hon inte att spy sådär mycket.. Men ibland är bägaren fylld som mamma, man känner att man gör allt och lite till men inget hjälper... Idag gav vi iaf mat först (som man "ska"), och ersättning sen.. Det gick bättre med maten då tyckte jag och sen fick vi i henne 1 dl ersättning så det var väl bra. Tycker hon är för titeln än för att äta mängder med mat men jag hoppas att det kommer göra spyandet bättre oxå, det är ju ett tag kvar bara.. :(
Jag känner iaf att jag vill ta bort nattmålen nu när hon är fyra månader, kur kanske inte behövs men något i stil med minikur typ. Ska se på BVC först om hon går upp tillräckligt och så. Hon äter egentligen inte speciellt mycket på natten, typ sammanlagt Max 1,5 dl på två gånger typ, så det borde ju inte vara nåt problem för henne.. Men jag återkommer om det. Känns som att det kanske kan hjälpa hennes aptit på dagen, iaf på morgonen, och hon kanske blir lite piggare när hon sover 12 timmar i sträck med. Nu somnar hon typ alltid vid sista flaskan innan läggdags. Och det är mycket "skrik och panik" under dagarna med.. Men det kan väl bero på alla omständigheter. Och så tror jag att hon blivit medveten om att hon INTE kan ta sig framåt, vilket hon vill, för så fort man lägger henne ner på rygg så vänder hon sig och sen blir hon Supergrinig och ligger och sprattlar.
Hn blir nog en fin liten dam en vacker dag men just nu är livet ingen dans på rosor.... För nån av oss :P
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Om du upplever att hon har svårt att få i sig dagtid skulle jag inte stressa med att ta bort nattmålet. Hipp som happ sover hon över av sig själv när ni får ordning på dagarna. :D och en eventuellt krånglande mage eller hals......

Jag kanske har missat detta i tråden, men turas ni om att mata? Din frustration kanske lyser igenom för mycket? :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Det är mest jag som matar men vi turas om en del oxå. Dock tycker jag mig se rätt mycket frustration hos pappan därav gör jag det mest. Och visst har man bättre och sämre dagar med jag tycker ändå att jag är rätt tålmodig med henne. Nu har vi ju ändå semester så vi är ju alltid två så jag kan ju ägna mig åt bara henne.

Alltså, jag vill verkligen ta bort nattmålen, för det känns som att dom ställer till det. Hon äter typ alltid vid fem halv sex på morgnarna, andra målet, och det är oavsett om hon vaknade tolv eller två första gången= vad jag tror är mycket vargtimmesuppvak snarare än hunger, men hon äter för hon blir ju erbjuden. Då är hon inte hungrig på morgonen så det tar lång tid att få i henne, då kanske hon inte är klar förrän vid halv nio, då är det bara två timmar till nästa mål så då hinner hon inte bli hungrig tills dess osv osv.
Skulle vi ta bort nattmål så bör hon ju vara hungrig på morgonen= god cirkel. Anna rekommenderar ju oxå att ta bort mål vid 4 månader så jag vet inte riktigt hindret egentligen? Hon sov självmant 8 timmar när hon var runt 2 månader, i några nätter och sen var vi tillbaka i gamla vanor=6timmarsnatt. Hon sov självmant 9-10 timmar när hon var kring tre månader i några nätter och sen var vi tillbaka i gamla vanor igen. Och man kan ju undra varför hon "gjorde så" men nu är vi ju här med typ 6timmarsnatt fortfarande, och jag börjar bli väldigt trött.... Varför inte ta bort nattmål? Jag har lite väntat till 4 månader för jag känner att det känns enklare att göra allt på ett bräde än att ta bort successivt... Antingen får man äta på natten eller så får man inte, typ.

Input kring mina tankar?
Det är ju egentligen inte mycket som ska göras, hon somnar oftast bra, vaknar ibland lite förtidigt på sina dagslurar, på kvällen somnar hon oftast utan ett knyst. Vaknar oftast på utsatt tid kl 07 eller så väcker vi henne. Så det jag vill göra är: införa ramsa och införa hel natt. Och då tänker jag mig att man kan göra detta lite som i kuren, fast såklart håller jag väl inte på och buffar första natten när hon ändå somnar bra, utan gör som vanligt, bad mat skratt, lägga tillrätta, liten solfjäder, och sen plus gå ut med ramsa. Och om hon nu skulle protestera mot den så går jag tillväga såsom i kuren, med påminnelse och bekräftelse osv. Och på natten tänker jag att man antingen går tillväga som vid uppvak på första natten, eller andra?
Vill gärna ha lite tips kring detta, för oavsett om jag gör det nu eller inte är jag helt säker på att det inte kommer hända av sig själv inom en snar framtid direkt.. :) så bort ska dom! :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Att ta bort nattmålet vid fyra månader går oftast bra för att barnet då får i sig ordentligt med föda dagtid. Flaska eller BM och kanske lite gröt eller puré.

Det är sant som du säger att försvinner nattmålet äter hon förhoppningsvis mer på dagen. Mitt frågetecken är det du själv känner. Att något eventuellt inte stämmer vid matningen eftersom det tycks vara svårt för henne att äta.

Men bestämmer du dig för att ta bort nattmålet så se till att dagen blir fullmatad. Lägg henne i vagnen och sätt igång att vagna henne lugn och sömntung när hon vaknar för att äta på natten. Sluta när hon tystnat. Börja vagna på samma sätt igen om hon börjar protestera igen. Osv tills hon är tyst och lugn och somnar om.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Okej :)
Innan vi sätter igång ska vi till BVC, prata om kräkandet och matandes, och väga för att se att hon går upp som hon ska. Vi avvaktar iaf en vecka, försöker öka på med mat. Upplever att det blir mindre spyandet då.
Jag TROR, om man nu känner sitt barn, bl.a. på att hon har fruktansvärt dålig sugteknik... Hon rapar som en hel karl, sväljer alltså jättemycket luft. Trots kolikflaskor och allt vad det heter.
Men, mat börjar nu gå i mer och mer. :)
Gjorde äppelmos med smör i (eller smör med äppelmos kanske?) och hon åt upp den lilla portionen på typ 2 minuter. Så jag hoppas att detta så småningom kommer att avta när vi inför mer ch mer mat :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> :D =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Jag tog upp det där med sår i strupen och pratade på BVC. Hon förklarade symptomen på detta och nej, som tur är stämmer det inte in på Ebba. :)
Barnmorskan sa typ att vissa barn äter mycket, men då kanske mycket bara rinner igenom, och vissa tar verkligen vara på allt och äter därmed mindre. Hon har iaf följt sin kurva bra. Dessutom, trots att jag tycker att hon knappt äter någonting, så har hon börjat sova bättre på natten. Hn har i typ en veckas tid sovit till mellan halv tre och halv fyra, ätit och sedan sovit till sju. :)
Eftersom det gått runt 4 timmar sen hon åt då så har hon faktiskt haft aptit på morgonen=en glad mamma! Hon är ju fortfarande tokstrulig med mat men detta är ju iaf ett framsteg.
Inatt sov hon till 04.50, alltså typ 10 timmar. Det kändes ju himla bra, samtidigt som att det är ju mycket bättre om hon äter tidigare, för nu blev det ju alltså bara 2 timmar till morgonen. Jag gjorde så att jag tog upp kl 7 och drog på målet till halv åtta. Lite ville hon äta då iallafall.
Min fråga nu:
Jag tänker att eftersom det ändå går så bra nu, så väntar vi ett tag och ser om hon sover över själv+fortsätter jobba på med mat som går sådär.. Känns ändå okej för nu vet jag att jag närsomhelst kan ta bort nattmålen om jag vill. Men man vill ju gärna inte väcka henne på nätterna för att äta, eftersom man vill att hon sover hela natten. Hur tycker då ni att jag ska göra om hon typ vaknar kl 06? Innan kl 06 tänker jag inte stiga upp, så då blir det nattmål fast det blir tätt. Men om hon typ vaknar sex eller senare, vad gör jag då?
-tar upp och gör morgon och modifierar om schemat den dagen?
-gör nattmål fast det är tätt?
-får henne att somna om utan mat?
Finns det fler alternativ?

:)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra där med maten. Erbjud varje mål under en begränsad tid. Och sen får man vänta tills nästa mål. Hon följer kurvan och det känns ju tryggt. :D matvargar skjutna!!! 8) fortsätt mata på.

Bra med is imagen tror jag oxå. Här kan man få nattmål mellan kl 3.30 och 4.15 typ (när man är liten).... vaknar man senare vagnas/buffas man till ro och får somna om. Samma om man vaknar för tidigt. Så det är mitt svar. Låt henne somna om utan mat. Och gör morgon i vanlig tid, möjligen en kvart tidigare om hon protesterar väldans mycket . Börja inte skjuta schemat hit och dit, det är inget vidare alls och blir snabbt en ond cirkel.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Vet ni vad? Som ett brev på posten sov Ebba sin första "hela" natt inatt (dvs natt utan mat). Redan igår kväll kände jag det nästan på mig för hon åt sin nattslurk som en riktig liten varg :)
Hon sov 19-0550 varpå jag först avvaktade 10 min för att se om hon skulle somna om av sig själv men sen gick jag in, buffade en liten stund och sen gick jag ut. Räknade med att jag skulle få springa in och ut ur rummet fram tills 07 (för att jag är en pessimist och för att hon verkar undra va i h-efter mamma håller på med när jag buffar) men jag gick ut, hon gnölade lite och sen somnad hon om! Väcktes kl 0715 (för att den trötta mamman somnade om efter att klockan ringt) och då hade vi en glad unge med APTIT! Hon åt frukost, lunch och mellis hur bra som helst! Middagen var lite sådär, och nattslurken var även den bra! Hur nöjd är jag? ASNÖJD! ;)

En fråga på det då såklart:
:?: Hur gör jag nu? Är det no more mat på natten, eller ska hon få om hon vaknar "rätt" tid? Känns ju som att hon kanske behöver om det blir en dag då hon inte äter lika mycket.. Kanske.. Eller nåt.. :P vad tycker ni?

Btw, jag är en LCHF-människa och har tänkt att ge henne äggvälling när vi går över från ersättningen. Den innehåller rå äggula vilket BVC inte direkt rekommendar till små barn, MEN, jag googlade detta lite och som vanligt så lyckas man hitta info som är direkt motsägelsefullt mot BVC. :) tex säger monique forslund (lifezone.se) att man kan ge från 4 månader och att förr gav man tidigt äggula till små barn för att det är så nyttigt. Till saken, så provade jag iaf att blanda i en äggula av finaste kvalitet i ebbas mellisflaska. Gillades det? inga problem att få ner. Och kanske var hon fortfarande mätt vid middagen? :)
Ett tips för hungriga magar om man vågar gå emot BVC :) (vilket här verkar vara mer av en regel än undantag) ;)

Kram
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

No more mat på natten! Mata på rejält vid varje mål på dagen så har du snart en god mat-sömn cirkel.

Jag anser inte att man per automatik ska göra tvärtemot vad bvc säger. Jag anser heller inte att det är något fel på välling, bara en tjockare varant av ersättning.... Den innehåller till stor del proteinpulver och är inte riktigt den kolhydratbomb som en del säger att den är. Vill du undvika gluten är majsvällingen ett alternativ. Jag tycker inte att lchf och barn hör ihop det minsta. Min åsikt! :mrgreen: Om man som vuxen tycker att man mår bra på en sån kost. Fine, men små kroppar behöver en balanserad kost med rätt mängd kolhydrater, protein och nyttigt fett för att växa som de ska. Jag litar på livsmedelsverkets råd. Att man kan börja med fast föda lite tidigare är en annan sak. Att who rekommenderar amning de första 6 månaderna har sin goda anledning eftersom det gäller över hela världen. I länder som inte är lika lyckligt lottade med rent vatten och med en befolkning som inte har samma kunskapsnivå som i-länderna.

Boosta vällingen med lite kokosolja eller äggula? Kan väl vara ok. Men samtidigt är det ju inte vid mellis och nattslurk som hon ska äta sig proppmätt. Huvudmålen ärju frukost, lunch och middag.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag vill inte göra detta till en LCHF debatt, utan vill vi diskutera LCHF och barn kan vi göra det på kackel eller mat, mage barnakropp. MEN, jag är också en som äter LCHF. Jag kan tycka att extremt "liberal LCHF" för barn också är helt ok. För jag kan tyvärr inte se vad gluten eller spannmål har i vår kost att göra. Inte heller nödvändigtvis vitt ris och socker heller. Men jodå, min son får detta men mycket begränsat kan jag lova. Men, jag ger exempelvis majs, rotfrukter och potatis till honom utan att tveka, för han skall INTE vara i ketos är min filosofi. Men jag kallar inte den kosten för LCHF för barn utan näringsrik, artegen föda kanske mera stämmer. För light produkter hör inte heller hemma i barns värld (vilket Livsmedelsverket rekommenderar) :roll:

Och jag är jätteledsen :cry: (utbildad i både kost, motion och stress) men jag har fått lära om! Rössner var min gud på 90 talet, men fy vad besviken jag är på honom och Livsmedelsverket. För socker och det vita giftet är klart boven i dramat på många saker idag. Det råder ingen tvekan om. Men sen finns många andra sätt att äta som jag tycker är jättebra, allt från LCHF, Atkins, Paleo, GI (för typ barn), vegetariskt, vegan, RÅsmart (också jättebra för barn) eller råkost. Så jodå var sak är sin trogen.
:!: Men det handlar i min värld om näringsriktig mat och då ser jag inga problem med äggula.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det var det jag menade torsmamma. ;-) Bra mat helt enkelt!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:P :mrgreen: :heart: :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"