Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna09

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Här har du attityden till hjälp. Öva det i sinnet flera gånger i förväg och sedan gör du det bara - hur självklart som helst.

OM någon fråga kommer - ramsar du helt självklart i tonfallet, som du brukar.

Förbered allt medan liten sover i bil/vagn/extrasäng och sedan - flytta över. Likadant när ni kommer hem. Vi lät sitta i bilen medan den andre gick in och mörklade rummet om vi inte fixat det när vi åkte iväg.

Tänk att det är det mest naturliga i världen - vilket det också är, visst?!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Se till att det är mörklagt när ni går, starta bilen i förväg så den är varm, bär in i redan kolsvart hus, poff ner i sängen som inget hänt, eller ge en ramsa om du behöver. Oftast inga protester. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Hej.
Jag behöver råd av någon nu!

Kuren har ju aldrig satt sig till 100% för oss. Han lyssnade ju aldrig på ramsan om morgonen och jag mådde riktigt dåligt av morgonskrik i flera veckor. Så till slut gav vi upp. Lät honom gnöla, babbla och leka ett tag och gick sen upp. Även om han borde sovit till 07 så gick vi ibland upp 06. En del skulle säga att vi sköt oss själva i foten, men det gick faktiskt bra. Ett tag sov han till och med 19-07.30. Det gav sig med tiden.
Vi har varit så nöjda och allt har fungerat super! Sover hela nätterna (om än en del uppvak vid vargtimmaran ibland), somnade utan en knyst dagtid som kvällstid. Bara perfekt! Han är ett år nu.

Nu till problemet. Vi har varit på en veckas charter på Mallorca. Vi höll tiderna samma som hemma, med några undantag. Han sov bra, men inte perfekt. Kanske stördes av ny miljö och av att vi sov i samma rum. Dit och hemresa blev ju kaos i rutinerna såklart.
Han hade feber när vi kom hem för tre dagar sen och nu är allt helt upp och ner.
Han vaknar och skriker flera gånger per natt. Även under dagsluren. Han är arg och skriker vid läggning och vaknar tidigt, även på lunchluren. Ramsan tar inte som förr.

Vad ska jag göra? Jag håller mig till rutinena och är konsekvent. Gjorde solfjädern igår, men plockar inte upp honom så klart.
Vill så gärna tillbaka till vår lätta vardag och glada bebis.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen! :D

Bra att du är konsekvent! Nya frågor ska ha samma gamla svar. Hur ser era dagar ut nu (innehållsmässigt) och hur ser schemat ut?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Faktiskt så har det börjat ge med sig. Han har sovit två hela nätter igen. Han somnar fint, även om han först gallskriker ibland, men tystnar inom en minut. Märkligt det där.
Jag håller mig riktigt konsekvent så jag antar att han vet vad som gäller och därför tystnar fort. Kanske testar mig lite nu när han har blivit ettårs-kaxig.

Han sover ca 11 h per natt och ca 1,5 h på dagen vilket jag tycker är för lite. Ibland somnar han om på ramsan och sover 2,5 h men det känns som om han bestämmer själv om han ska lyssna eller inte.

Inatt vid vargtimman bet ramsan omedelbart.

06-07.30 Godmorgon ( han får sova hur länge han vill sen vi slutade med förmiddagslur, men sover oftast till 6-6.30 )
07.00 frukost
lugn lek hemma
11.30 Lunch
12-14 sova (förhoppningsvis 2 eller 2,5 h)
14.30 mellanmål
aktivitet utomhus
17.00 middag
18.45 välling
19.00 natti natti

Något att påpeka? Vet att vi inte ska låta honom bestämma morgon själv enligt shn men vi har aldrig lyckats få honom att sova så länge att han behövts väckas. Så de få gånger han sover länge får han göra det, det har inte påverkat dagen då han bara sover en gång.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Huvudsaken det passar er OCH sonen. 8)

Det ska finnas goda förutsättningar för sömn. Och sova måste liten göra själv.

:idea: tillräckligt med sömn utifrån ålder
:idea: 4 mål mat och nattslurk
:idea: tid för fysiska utmaningar, röra på sig ordentligt, inte sitta i vagn eller gåstol hela dagen
:idea: social delaktighet, gärna två pass om 20 minuter om dagen så liten får känna sig behövd i flocken
:idea: många goda skratt under dagen och vid läggning :mrgreen:
:idea: kolmörkt i rummet 8) så att ingen tidig morgonsol stör i onödan.

Liten fråga. Äter han rejäl frukost klockan 7 så han står sig ända till 11.30 eller behöver du kanske peta in ett mellanmål där?

Och hur mörkt har ni i rummet?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Är det 13,5h timmar de ska ha runt 1 år? Han sover allt mellan 12 och 15 h per dygn. Varierar faktiskt. Just nu är han inne i en sova länge period och sover 12,5 h på natten och två timmar på dagen. Men han har sina sova länge respektive vakna tidigt-perioder.
Skönt att han hittade tillbaka så fort efter resan. Jag var orolig då det var ett sånt kaos när vi kom hem.

Faktiskt så är vår son ett riktigt matvrak. Han är som lyckligast när han får äta. Så han småäter väldigt mycket emellan måltiderna, men det har inte påverkat hans aptit nånting. Så fort någon i familjen fikar eller äter ska han också ha. Så han klarar sig på morgonen för han äter så mycket frukt och kex emellan :D

Gåstol har han aldrig haft då han kröp vid sex månader och gick vid tio. Så han har alltid varit ordentligt aktiv. Men jag har märkt att han somnar och sover bättre om han har fått springa av sig ordentligt utomhus på eftermiddagen!

Det där med social delaktighet är svårt tycker jag. Jag har alltid försökt få med honom i det vi gör men han väljer oftast att gå ner och springa iväg och leka på egen hand. Ibland hjälper han mig att sortera tvätt, men plötsligt är han borta. Jag känner inte att jag vill tvinga honom till det. Jag erbjuder ju det i alla fall.

Skratt är det många! Glad pojk :)

Vi har tre olika grejer som vi hänger för fönstrena så nästan kolmörkt är det i alla fall! Men visst letar sig solen in lite grand i nån glipa, i alla fall om det är strålande väder då vi har morgonsolen på vår sida. Vid mulet väder är det riktigt mörkt.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Re: Frågor om kurat barn

Inlägg av Manfred10 »

Är det 13,5h timmar de ska ha runt 1 år?
ja, men här sovs det 14 h fast mellansonen är 2 år. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

En fråga jag har funderat på och är rädd att jag gör fel. Våra vänner som också har kurat säger att när man har en skrikigt uppvak eller läggning så ska de ha en bekräftelseramsa när de har tystnat. Det har vi inte gjort sen i början av kuren. Vi ramsar och påminner tills han tystnar och somnar. Men han får ju ofta sista ordet så att säga. Kan skrika en stund efter att vi har påminnt.

Just nu är kindtänder på väg och han vaknar var och varannan kväll i ett gallskrik. Vi kan få påminna många gånger.

Men frågan är alltså. Ska han ha en bekräftelseramsa när han har tystnat? Eller är påminnelseramsorna nog för honom nu när han vet vad de betyder?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag skulle inte bekräftelseramsa. Är han färdigkurad behövs ingen separat ramsa. Behöver ni däremot minikura någon fnurra skulle jag bekräfta de första nätterna.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Skönt att höra!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Snälla vill någon hjälpa! Vi har det såå tufft vid tandsprickningar och förkylning. Han vaknar ofta och skriker länge. Ramsan biter inte alls. Har traffikerat en del nu eftersom han skriker så hysteriskt och jag vill försäkra att allt är okej.
För ett tag sen så ramsade jag flera gånger vid ett tidigt uppvak på lunchen men upptäckte till sist att han satt fast med benet mellan spjälorna. Sen dess vill jag försäkra mig om att allt är okej.

Men vad ska jag göra? Han sover sig inte igenom minsta liten obekvämlighet.
Min sambo lyfte dessutom upp honom en gång, så vet inte hur mycket som är förstört.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Låter som en klassiker. :wink: backa bandet. Har du internationella shn? Sidorna 186-192 där står det vad ni ska göra. :wink:
Kura om helt enkelt, som i lathunden. Från natt 1 eller 2 beroende på hur ni bedömmer själva.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068 kan den här länken vara något?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack! Sista texten är väldigt hjälpsam! Jag ska helt enkelt backa bandet. För jag har fått gå in och solfjädra en hel del nu på senaste.
Igår vid läggningen så skrek han i 45 min. Han är förkyld och verkar vilja ha närhet. Jag ramsade fyra gånger under den tiden men han triggades bara. Så jag gick in, gav honom en kram, solfjödrade i tio min, sen sov han hela natten.

Får lägga upp en strategi helt enkelt, för solfjädern fungerar utmärkt, men vill bara inte fastna där.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Du fick honom lugn med solfjädern, toppen! Nästa gång står du inte lika länge, backa hela tiden samtidigt som du följer upp med ramsan och husljud.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"