Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elliabel

Frågor om kurat barn

Inlägg av Elliabel »

Min bebis är 6 månader och ska kuras efter jul.

Jag har länge buffat honom vid läggning, men när han ligger på sidan. Han lägger sig ofta själv på mage senare.
Nu är det ju meningen att han ska buffas på mage. Han är väldigt stark och envis och är i kryptagen, så han går upp på knä när jag försöker buffa honom i magläge.

Hur ska jag gå tillväga här? Hålla fast honom hårdare? Tillrättalägga honom, buffa, tillrättalägga, buffa? Hur länge kan man hålla på så? Det återkommande tillrättaläggningen som jag misstänker kommer ske, kan det förstöra nånting?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
mumintrollet

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Och varmt välkommen hit! :heart:

Jo - första natten är det tillrättaläggning, buff, tillrättaläggning buff, tillrättaläggning..
Ja tills han lugnar sig :)
Kanske du kan tänka extra på att buffandet är till för att lugna barnet så han slappnar av och får korn på sovandet. Hur som helst kommer buffandet att vara endast ett krisverktyg efter ett par dagar in i kuren, så han kommer sedan att få själv välja hur han vill böka runt innan han somnar.
Tänk på att LUGNA. Det får inte bli en maktkamp där du trycker ner honom. Var lugn och fast i dina rörelser och andas djupt själv ;)
Om buffandet känns för stridigt kan du alltid använda solfjädern. Då kan du också hålla den som ett tryggt skal på honom så att han känner av din hand men inte blir fastnaglad i sängen.

Så gäller det att TRÄNA krypning all tid han kan under dagen! Låt honom vistas på golvet så mycket det går, ta ner dina sysslor i marknivå så han kan vara med. Då slipper man nattliga krypfasoner ;)

Har du några andra frågor inför kurstart? Har ni bestämt er för ett schema? Tveka inte att fråga här om det är något som är oklart. Då ni väl är igång är det inte så bra läge att ändra sig eller ha för många frågor i huvudet själv :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack för ett sånt hjärtligt svar! Så glad jag blir!

Ja jag är orolig för buffningen, vilket inte känns så bra för attityden. Jag har buffat honom mycket, men det har varit när han redan har varit trött, som en sista grej för att få honom att somna, och det har varit när han har legat på sidan. Han somnar alltid på sidan.

De gånger jag har försökt att buffa honom på mage har det verkligen känts som en maktkamp. Har försökt solfjädra med ena handen samtidigt, men antingen skjuter rumpan eller huvudet i höjden. Svårt att hålla nere både och. Och han kämpar verkligen för att slippa.

Dagtid ligger han massor på golvet. Har ålat sen har var fyra månader, och försöker krypa nu. Frustrerad är han över att det inte går ännu.
Hoppas det släpper snart!

Jag undrar, tyckte jag läste att man kan använda vagningen istället för buffning. Kan man alltså göra det första nätterna, fastän det är meningen att han ska sova i sin säng?
Min son har alltid älskat sin vagn. Det är en brio go som inte har fullt liggläge, men han kan sova på rygg i timmar i den, trots att han är magsovare nattetid. Men den kanske inte är så bra för honom att sova i hela natten.
Vi har använt Annas vagning sen han var två månader. Det fungerade så fint i alla hans skarvar.
Jag känner mig mycket mer självsäker i vagningen.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Frågor inför kurstart för min 6 månaders

Inlägg av Elliabel »

Efter jul ska vi kura vår 6 månaders pojk.
Sen han var fyra månader har han börjat krångla vid nattning. Måste buffas, vaggas i famnen osv. Han vaknar ofta under natten, ca varannan timma, oftast är det nappen som trillat ur, eller så vill han ha hjälp med att somna om. Ibland är det bara bröstet som hjälper.

Vargtimmen har vi haft mycket problem med. 04 har varit en favorit hos honom då han verkligen tror att han är utsövd. Annars bestämmer han att morgonen startar 05.30-06.00. Han somnar nån gång mellan 19-20.

Dagtid har han alltid sovit fantastiskt. Han sover i sin vagn utomhus. Han somnar oftast av sig själv, om inte, vagnar vi a la wahlgren så somnar han på sekunder. Det fungerade jättebra i hans skarvar han hade fram till 4 månader.

Nu är vi trötta på alla uppvak nattetid och vill starta kuren efter jul, men jag har några frågetecken.

1. Kan man vagna vid nattning istället för att buffa? Och är han för gammal för det? Han kommer att vara 6,5 månad. Hur funkar det sen då när man lägger över honom i spjälsängen, och när gör man det?

2. Om vi buffar, min son är i kryptagen och står på knäna och vaggar när han inte vill sova. Jättesvårt att buffa honom på mage när han bara reser sig. Normalt somnar han på sidan, brukar både buffa och solfjädra honom så. Kan man göra det i pågående kur eller är det helt fel?

3. Det jag är allra mest rädd för är att han ska skrika upp sig så pass att jag inte kan lugna honom. Vad gör jag då? Om han skriker längre än de 45 minuter första natten, eller om han vaknar på morgonen och skriker upp sig utan att något fungerar. Hur mycket kan man egentligen låta dem skrika? Om inte ens solfjäder eller buffning fungerar?

Normalt när inget fungerar under natten tar jag till mitt sista krisverktyg som är vagnen. Där somnar han alltid gott. Men plocka fram vagnen mitt i natten är ju inget man vill ha som rutin. Är bara rädd för hur det ska gå som sagt, om han skriker upp sig så där. Buffning har bara fungerat för mig då han redan är hyffsat lugn.
Därför var min första fråga om vagningen. Vet ju att det fungerar allra bäst.

Jättetacksam för svar!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit säger jag oxå! :D

Skriv gärna in födelsedatum för sonen och planerad kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina frågor.

vagning-buffning.... jag tycker du ska köra på buffning ändå. Så stora killar sover inte bekvämt en hel natt i vagn, om du frågar mig. 8) :oops: :? . Har du tagit del av buffningskursen som finns här på forumet som filmklipp och Annas intro i boken? Träna innan är mitt råd. Att du har buffat innan kan vara både bra och dåligt, på ett sätt har du koll på hur det funkar och på ett annat har du kanske redan "förbrukat" verktyget eftersom du kanske har använd det annorlunda eller vid "fel" tillfällen.

Du har oxå solfjädern "bara" att ta till. Solfjädra folk kan man göra "långt upp i pensionsåldern" vet du... :wink: Min äldsta son kurades vid 8-månader liggandes på sidan och med "bara" solfjäder. Han var ju så stor så han valde sovställning själv och det antar jag att din krabat kan göra oxå?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Re: Frågor inför kurstart för min 6 månaders

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
Skriv gärna in barnets födelsedatum och datum för planerad kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina frågor.
1. Kan man vagna vid nattning istället för att buffa? Och är han för gammal för det? Han kommer att vara 6,5 månad. Hur funkar det sen då när man lägger över honom i spjälsängen, och när gör man det?

Jag skulle säga satsa på buffningen och träna under julledigheten enligt bokens instruktioner och titta på filmklippen som finns här på forumet! :D Jag har ingen erfarenhet av att först vagna och sen flytta över i spjälsängen... det förstör nog mer än det hjälper om du frågar mig. Och så stora killar sover nog skönast i sängen på natten i stället för i en vagn. 8)

2. Om vi buffar, min son är i kryptagen och står på knäna och vaggar när han inte vill sova. Jättesvårt att buffa honom på mage när han bara reser sig. Normalt somnar han på sidan, brukar både buffa och solfjädra honom så. Kan man göra det i pågående kur eller är det helt fel?

Du kan buffa och solfjädra på sidan oxå, det gjorde jag med storebror. men var konsekvent under kuren så att han fattar galoppen! "Aha, jag ska ligga kvar i sovposititon nu!"

3. Det jag är allra mest rädd för är att han ska skrika upp sig så pass att jag inte kan lugna honom. Vad gör jag då? Om han skriker längre än de 45 minuter första natten, eller om han vaknar på morgonen och skriker upp sig utan att något fungerar. Hur mycket kan man egentligen låta dem skrika? Om inte ens solfjäder eller buffning fungerar?

Det kommer inte att hända, det är rätt svårt att skrika under buffningen! Boosta upp attityden nu och läs på i boken särskilt verktygslådan (och safarin samt lugnet och säkerheten) om du känner dig osäker på buffningen och TRÄNA! 8) Du ska fortsätta ge samma trygga, säkra besked oavsett om han skriker. Jag vet att du behöver sova och det gör du bäst i din säng, jag vaktar över dig. Vargen kommer INTE och tar dig. Och glöm inte att andas. :wink:

Normalt när inget fungerar under natten tar jag till mitt sista krisverktyg som är vagnen. Där somnar han alltid gott. Men plocka fram vagnen mitt i natten är ju inget man vill ha som rutin. Är bara rädd för hur det ska gå som sagt, om han skriker upp sig så där. Buffning har bara fungerat för mig då han redan är hyffsat lugn. Har du rätta tekniken? :wink:
Därför var min första fråga om vagningen. Vet ju att det fungerar allra bäst.
Du kan oxå "bara" använda solfjädern, ett statiskt tryck under så lång tid som det tar för lilla kroppen att slappna av. Men var konsekvent! När du börjar kura har du bestämt dig för vilket verktyg som blir DITT.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Å se till att mata på ordentligt på dagarna redan nu (utifrån bestämda måltider, 4 rejäla mål mat samt nattslurk...)! :D :D

Mätt i magen på både skratt och mat och trött i kroppen av fysiskt aktivitet och frisk luft ger nödvändiga förutsättningar för god sömn!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack för svaren! Ja jag är ju som sagt lite orolig för buffandet, vilket inte känns nyttigt för attityden. Är han riktigt envis ligger han ju inte kvar på sidan heller utan rullar över på mage och upp på knäna. Vet inte hur jag ska gå tillväga. Få fundera på det.
Men jag, han väljer sovställning själv, vilket varierar från sida till mage.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Okej då ska jag helt enkelt träna på buffningen och sen bestämma mig för om jag ska göra det eller bara solfjädra!
Och helt enkelt sluta oroa mig för skrik! :D
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Berättade ju att jag var orolig för skrikandet. Min son kan verkligen skrika upp sig och är otroligt envis. Detta bevisade han idag igen genom att skrika i flera mil på motorvägen. Att han aldrig ger sig. Vi måste stanna för att lugna honom i famnen. Men sen fortsätter han i alla fall när vi kör vidare
Inte att jämföra med kanske, men jag vet bara att den här herrn kan skrika när det inte passar och jag undrar hur jag ska få tyst på honom i kurandet. Buffandet ska kunna lugna den mest hysteriska unge alltså?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
klockan

Inlägg av klockan »

Hej :D

Läs igenom kapitlena om "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen" igen...det är själva processen som ni kommer gå igonom under de 11 kurdygnen.

Just "Lugnet" är den grundläggande byggstenen i det hela, så ja - buffandet kan lugna den mest "hysteriska". Var beredd på sessioner á 45 min buffande första natten, allt för att visa vad det är som gäller 8) Natt nr 2 är det ju oxå tillåtet att buffa om man bedömer att man behöver.

Klarar ni det kommer resten att ge med sig eftersom Lugnet då är etablerat och ni kommer att visa att förhållandena nu är omvända - det är inte han som visar er vad som gäller utan tvärtom - ni som visar honom och leder, introducerar ramsan och de övriga verktygen etc.

Klart att det känns pirrigt och osäkert och man tvivlar på att det ska kunna gå. Men ser man bara till att peppa sig och vara påläst och ff a känna sig trygg , då brukar det gå bra. Ni gör ett superjobb som vill förändra ert sätt att bemöta er son :D För det är mkt det som SHN handlar om (enl mig), att barnen ska kunna vara trygga i vad det är som gäller :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

I natt sov jag ingenting mellan 24-02.30 eftersom han tappade nappen var tionde minut och vaknade till. Det här går inte mer, jag vill starta kuren ikväll, men lillen har varit förkyld och är fortfarande snorig, gnor med händerna runt näsan.
Kan jag kura ändå? Eller är det dumt? Jag vill bara komma igång nu!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ja det låter bekant med napp-frustationen :lol:
Vi kurade vår dotter då hon var nästan 5 månader och hon råkade bli dunderförkyld under första kurnatten. Det var alltså extra uppvak pga täppt näsa och feber. Det gick ju, och så tänkte jag att varje uppvak är en möjlighet att träna på buff och ramsa. Nappen rök i samma veva.
Så ja, det går att kura en förkyld liten, bara man själv har en trygg och säker attityd.

Sjukdom har generellt en tendens att styra skutan lite ur kurs, eftersom det lätt blir en hel del trafik i sovrummet och mamma ofta är en smula orolig :wink:
Men det gäller att hålla koll på sin oro - höj huvudändan på sängen rejält så liten kan andas bättre. Ställ en bunke med ångande vatten och en hackad lök i bredvid sängen. Ta ett ångbad i badrummet innan läggdags och sug ut snoret ordentligt efter det..
Fixa allt du kan så att du känner dig trygg med att han har det så gott han kan ha det just nu och det enda han behöver är att sova :)
Kanske jag skulle avråda med att börja ifall han blir väldigt sjuk och får feber och behöver medicin eller något extra under natten. Då kan det lätt bli för mycket att hantera för er båda ;)

jag skulle ännu kolla hur ert schema ser ut, ifall det är något du undrar med det?
Annars är det bara att köra 8)
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Fantastiskt vilka svar man får på det här forumet! Tack!

Ja vi tänkte hålla fast vid det schemat vi har haft hittills. Det har fungerat. Fast nu ska vi bara vara helt exakta på tiden, det har vi inte varit innan. Då har det varit en timma hit eller dit beroende på situationen.
Jag är tacksam för inputs om schemat, vad som kan bättras!

Vi tänkte så här:
Vår son är 6,5 månad, så 14,5 h sömn right?

Natt 19.30-07.30 12 h
08.00 mat, ammar/ välling på ingång
10.00-10.45 sova 45 min
11.30 mat gröt
13.00-14.30 sova 1,5 h
14.30 mat puré, katrinplommon, ammar
16.30-16.50 sova 20 min
18.00 gröt
bus, bad, saga, godnattslurk
19.30 natti natti!

Det jag funderar över är bara, att han på senaste har velat vara vaken tre timmar istället för två. Funderar på om det kommer att bli ett problem.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Schemat ser bra ut men jag skulle flagga för lite mer ordentlig mat helt enkelt!!!!

Han börjar bli en stor herre och kan gott börja med pureer som mättar betydligt bättre än gröt!! Så inför smakisar med smarriga smörklickar i till lunch och middag! :D

Om ni märker att han skarvar på sin långlur kan det vara värt att införa en extra banan innan den. Ni har nämligen lunchen ganska långt ifrån sovandet och då kanske han inte är tillräckligt mätt då det skall sovas länge. Många, inkusive vi har tagit till banantrixet då barnen är i åldern 6-11 månader - Det finns liksom inget botten i dem.. :)

Om du vill möblera om ännu mer då han verkar ha mer ork på kvällen, så flytta alla lurarna bakåt med 30 min. Då får han rejäl vakentid innan läggning också! Behåll alltså mat-tiderna men lägg liten 30 minuter tidigare i schemat - hängde du med? ;)

Körde ni igång redan ikväll???
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"