Trenätterskur-behöver hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Tråkigt med kvällstrasslet :( Han borde absolut vara mätt efter sista målet för att kunna sova längre än 45 min. Jag fick aldrig i sonen mer än så vid varje måltid och han vägrade alltid kvällsslurk i den åldern...men var mätt nog att sova ändå.

Det låter som rejäl övertrötthet :? Jag förstår att bärselen känns som en bra lösning men den är ju inte hållbar i längden, eller hur? Kan du inte prova att buffa/ vagna honom till en liten 5 alternativt 20 minutare mitt i kvällspasset så han får en liten paus och sen ge kvällsslurken. Eventuellt kanske du kan använda bärselen här för just miniluren om det absolut inte går på annat sätt men att göra det vid läggningen kan vara riskabelt för att skapa en dålig vana. Om han inte somnar själv är det ju svårare att somna om själv också [-X . Miniluren är ju däremot bara en högst tillfällig lösning där man väcker honom efter utsatt tid så där kan man komma undan med att söva honom.

Hur äter han resten av dagen? Det är ju det sammanlagda intaget av mat som räknas. Du kan kanske kan toppa med lite ersättning i flaska vid varje måltid? Försök att mata honom samtidigt som du gör något annat. Lättare sagt än gjort :wink: men ibland funkar det bättre att mata om man har en nonchalant istället för desperat attityd. Jag kan bara trösta med att det är inte ovanligt med mattrassel i den åldern :roll: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Vi har nog försökt med 5- och 20-minuterslur på kvällen och de tycks inte hjälpa :( Igår sovd han 20 min vagnen can 1,5 h före läggning. Vet inte heller hur jag ska få i honom mer mat under dagen... Ersättning tror ja inte behövs, eftersom det riktigt sprutar från bröstena (vilket ibland gör A arg). Han äter sämst på morgonen och förmiddagen. Flaskan tar han bäst på kvällen, men lite ger vi flaska på dagen oxå (pumpar lite då det sprutar som värst).

Håller med om att bärselen inte är någon bra lösning, men just nu verkar det fungera bättre än vagnandet. Måste bara få i honom mer mat så att vagnandet funkar!
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tror precis som mamaA att det är övertrötthet det handlar om och det är inte att leka med. Jag har alltid mycket hellre lagt min dotter för tidigt än för sent, för det barn som läggs övertrött har både svårt att somna och har lätt att vakna upp i skarvar.

Men insomnandet har inte särskilt mycket att göra med matintaget. Matintaget hänger snarare ihop med hur länge han sen sover, tex skulle han nog vakna en stund innan det är dags för nattmål om han inte fått i sig tillräckligt under dagen.

Se över den totala vakentiden och fördelningen av lurar över dagen. Håll honom inte vaken om han inte orkar, glöm inte att han fortfarande är en väldigt liten herre!

:heart:
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

De går nog framåt här! Tror inte vi har alls gett pojken en chans att somna själv på kvällen, utan för ofta tagit upp honom och gett mer mat eller vagnat för mycket. Senaste dagarna har vi försökt vagna och gå bort genast när han slutat gråta. Det har fungerat helt ok, men speciellt igår blev det en hel del vagnande. Igår somnade han (helt själv!) kl 19.30 och vaknade en timme senare. Sedan blev det mycket vagnande och han somnade ordentligt först 23.30. Där emellan tog jag upp honom för ett snabbt nattmål. I förrgår funkade det bättre för då hann han sova utan uppvak 1 timme före jag gav nattmålet och sovd bra tills jag väckte till det andra nattmålet kl 4.

Vi har haft A i vagnen tills vi far själv o sova och flyttar till sängen sedan (vi sover i övre våningen så om vi vill ha honom i vagnen hela natten måste jag sova på soffan)

Vi ändrade lite på schemat och det ser nu ut såhär:
7.30 Morgon, vaken 1,5 h
9.00 Sova 1,5 h
10.30 Vaken 1,5 h
12.00 Sova 2 h
14.00 Vaken 2 h
16.00 Sova 45 min
16.45 Vaken 2 h 45 min
19.30 Sova natt

Tänkte att detta schema skulle vara lätt att justera om några veckor till 3 månaders schema genom att korta den första luren till 45 min. Borde jag ännu vänta med att vagna bort det första nattmålet till det blir mindre uppvak efter läggning? En natt här somande A först kl 21, men klarade sig då utan nattmål till kl 4. Känns som han inte hinner äta tillräckligt när man lägger redan 19.30...
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Oavsett mängden mat så klarar han mer sammanhängande sömn än vad han har just nu. Varför inte låta honom sova mer sammanhängande och få nattmål 1 och 4. Visst var det så att han får mat vid 23 nu? Minnet #-o . Verkar vara en envis liten herre :wink:

Kan ni inte lägga honom i sängen direkt i stället så ni slipper flytta honom, vagningnen verkar ju inte fungera klockrent, kanske buffning eller solfjäder funkar bättre. Dessutom kanske det blir mindre överkoncentration från er sida då :wink: . Är ni rädda att ni inte hör honom så använd babyvakt men det skulle nog vara bra med att ni inte hör minsta pip så han får prova mer att somna om själv.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Börjar gå lite bättre här :) Känns som vi har kontroll nu med vagningen när vi har bestämt att han ska sova och tar inte upp honom. Igår behövdes bara en kort vagning ca 1 timme efter läggning. Väckte för nattmål vid 23.30 och 04.00. Hur borde jag göra för att bli av med det första målet? Har några gånger provat låta A sova tills han vaknar och då blir första uppvaket kring 02. Problemet med den tiden är att han nästa gång vill ha mat ganska nära frukosten och sedan strular första luren... Och om jag ammar kl 01-02-tiden har ja mycket svårt att höra ringklockan när jag tänkt ge nattmål kl 04. A är heller inte särskilt hungrig kl 04 om han ätit kl 02.

För mig är det första uppvaket inte alls jobbit när jag inte ännu lagt mig då, men det skulle väl vara bra med lite längre sammanhändande sömn? Jag tror nog han skulle klara sig med ett mål, kl 04 brukar han äta på 10 min och somnar om och sover bra tills jag väcker 7.30...
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av Tutan »

Hej mariaK! :D
Vad bra ni har jobbat på! :D =D> :D Bra att ni har kunnat backa med vagningen och ger honom chansen att somna själv.
mariaK skrev:Jag tror nog han skulle klara sig med ett mål, kl 04 brukar han äta på 10 min och somnar om och sover bra tills jag väcker 7.30...
Det tror jag också, speciellt som han flera gånger har valt att själv vakna först vid 2. Med ännu lite mer mat på dagen så tror jag att ni snart är där. För att inte nattmålet ska komma för nära frukosten väljer en del att bestämma en tid, kl 3 eller kl 4 brukar vara bra, då man väcker. En del låter även nätterna vara lite "friare" och låter barnet bestämma tiderna för nattmålet.

Till att börja med skulle jag skulle jag ge dig rådet att inte väcka vid 23.30. Skjut alla matvargar om att han skulle behöva mat då. Vill du strama upp nätterna ännu mer så läser du på om trenätterskuren och bestämmer dig för att nu är det ETT nattmål som gäller.

Han både behöver och vill ha mer sammanhängande sömn! :D

Kram :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Hej igen!

Tydligen tog vår pojke det första nattmålet helt själv och ja är tvungen att väcka då kl 4. Och han äter bara några minuter och sover tills vi har morgon :shock:

Men vi har fortfarande problem med början av kvällarna. Vi lägger A i vagnen och ofta blir det en hel del vagnande med kanske 30 min mellanrum. Vid 22-23-tiden brukar han somna helt och inte vakna efter det. Jag har flyttat honom till sängen när ja själv gått o lagt mig. Har provat lägga honom genast i sängen, men resulterar i bara gråt. Det är inte heller kolmörkt i sovrummet den tiden, trots mörkningsgardiner, kanske det kan vara en orsak? Känns som buffandet inte alls fungerar så bra som vagnandet. Och nu känns det som vagnen håller på att bli för trång för vår pojke...
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av Sarisparis »

MariaK skrev:Tydligen tog vår pojke det första nattmålet helt själv och ja är tvungen att väcka då kl 4. Och han äter bara några minuter och sover tills vi har morgon :shock:
Se där, han har fâtt korn pâ det här med att sova. =D>

Vad gäller kvällarna tror jag att hans uppvak/missnöje kan bero pâ det du säger: han har det lite trângt i vagnen samt att det inte är riktigt mörkt.

Jag har aldrig haft nâgon bra innevagn, sâ mina smâ har fâtt flytta över till spjälsäng vid typ tre mânader. Det har bara varit positivt för sömnen, skönt med mera plats liksom. :D Men man kan ju boa in sängen lite ändâ sâ de inte blir för stort. Typ lägga ihoprullade badlakan längs översta hörnet och lägga barnet högt upp i sängen.
För mörkläggningen är det snabbaste och enklaste att spraya fönstret med vatten och sen "klistra" pâ aluminiumfolie. Det blir bäcksvart. 8) Men inte sâ estetiskt i längden. :roll: Vi har jalusier utanpâ fönstren plus mörkblâ mörkläggningsgardin och det blir verkligen kolsvart (jag har kollat dagtid). Hos oss har mörkläggningen verkligen gjort stor skillnad, särskilt för tidiga morgnar, sâ jag tvekar inte att rekommendera att verkligen se över mörkläggningen ordentligt. Kolla in den här mörkläggningstipstrâden för inspiration!

:heart:
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Hej igen!

Nu har vår pojke blivit 5 månader redan och vi har börjat ge riktig mat för några veckor sedan :) Men jag har en hel del frågor. Vi har nog fastnat i vagningsträsk här tror jag.

Vi har inte fått buffningen att fungera så vi har fortfarande haft A i vagnen i början av natten och flyttat sedan till sängen. Efter läggning brukar han vakna några gånger då lite vagning får han att somna om. Senast kl 21 har han somnat helt och vi har flyttat han till sängen. Men det största problemet är nog insomnandet. Han somnar inte alls själv, har inte gjort de på länge. Han dreglar mycket och det blir vått i vagnen och ja tror inte han alls gillar det (tips till detta?). Nu har insomnandet blivit så jobbit att vi gått runt i lägenheten med vagnen :?

Under dagslurarna är det ännu värre, speciellt under långa dagssömnen brukar han ha svårt att somna och vaknar minst en gång under sömnen. Det känns som korta vagningar inte fungerar eftersom han har huvudet helt uppe och verkar pigg... Han sjunger i vagnen och verkar mer pigg och arg än ledsen. Brukar ta minst 10 min för att få honom att somna.

Resten av nätterna går helt ok. Pojken brukar vakna en gång vid 4-5-tiden. Några gånger har han inte vaknat alls :shock: Men jag tror inte han skulle behöva äta alls på natten. Har några gånger försökt buffa när han vaknat men har inte lyckats och har gett mat ändå... Borde vi kanske ha någon sorts kur? Vi har inte heller börjat ramsa, borde vi kanske det?

Schemat ser ut såhär:
7.30 Morgon + gröt med pumpad mjölk i (A vägrar äta från bröstet om han ätit på natten)
9.00 Dagslur 1 (45 min)
10.30 Mjölk + frukt el grönsakspuré
12.00 Sova middag (2h)
14.30 Mjölk + puré
16.00 Dagslur 3 (20 min)
17.30 Mjölk
19.00 Kvällsgröt med mjölk + eventuellt liten slurk mjölk
19.30 Sova natt

Pojken verkar väldigt förtjust i mat och vägrar helt dricka mjölk om man ger fast föda först... Speciellt gröt äter han stora portioner. Han har även börjat vägra dricka från bröstet på dagarna :( Det är endast på natten el morgonen som han tar bröstet bra. Så jag har kört med pumpad mjölk på dagarna...
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det låter som en hungrig herre :D ! Tveka inte att öka på portionerna rejält, mata tills liten säger stopp! Jag var också tvungen att ge ersättning först och mat sen, annars ville han inte han drickan men ganska snart kunde jag plocka bort den och bara ge mat. Och, nej, nattmat behöver han inte [-X nu!

Jag känner att det saknas lite attityd här :shock: . Bestäm er för att nu sjutton ska det sovas här, både på nätter och dagar och proppa ungen full med mat så att ni kan slappna av med tanken på att han skulle vara hungrig. Sen bestämmer ni er för ETT verktyg och kör på det, ramsan kan ni börja smyga in när ni lämnar rummet så kan den få ta över sen. Backa [-X , annars lär han sig inte att somna själv.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

mamaA: Tack för snabbt svar! Så du tycker att han snart inte behöver mjölk vid varje måltid? Känns bara att han får för lite vätska i sig, speciellt på varma dagar... Borde vi börja ha även dagslurarna i sängen? Problemet med det är bara att det är väldigt varmt i soverummet. Vagnen är i nedre våningen var det är svalt.
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag menar att ni ska minska på ersättningen och öka på maten så är ni snart uppe i stora matmål. I början gjorde jag så att jag gav ersättning morgon och mellis, gröt/ pure till lunch och middag. Sedan bytte vi till gröt till mellis och pure + fruktpure lunch/middag. Frukosten forsatte vara ersättning och sen välling+ macka när han blev större. Ge vatten eller ersättning i nappflaska eller pipmugg att dricka till maten så får han i sig vätska. Pureerna brukar innehålla mycket vatten dessutom.

Det kan ju vara så att han tycker att vagnen börjar bli trång :?: och det är därför att han skarvar på lurarna, men det låter mer som han inte lärt sig att somna på egen hand utan ingrepp och därför även har svårt att somna om. Att sova i ett varmt rum tror jag snarare blir sämre, men ni kanske skulle kunna prova en resesäng där nere annars...

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"