Trenätterskur-behöver hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Hej!

Vi har nu försökt trenätterskuren på vår 6 veckor gamla pojke A (född 130111) två gånger och gett upp :cry: Första natten tog jag. A vaknade första gången redan 1 h efter läggning. Då vangnade ja bara helt lite o då somnade han om (första gången skall man väl vagna till sömn?) Nästa gång vaknade han en timme senare och lät riktigt ledsen (antagligen hungrig). Efter en timmes vagnande gav jag upp o började amma (kl. 2). Det tog nästan en timme att få A att somna om efter amningen... Nästa gång vaknade A redan kl. 4 o igen kl. 6.30. Kl 8 hade vi morgon.

Nästa dag följde vi SM noga o och min man fick ta över tills nattmålet (som var tänkt tidigast 3.30). Vi la honom lite före 22 och igen vaknade A efter ca 1 h. Då vagnade min man han till sömns men sen vaknade han efter ca 5 min. Efter att ha vagnat nästan 2 h (o gått bort emellan o skakat på handtaget) gav vi upp jag ammade igen (kl. 1) Sedan sovd han nog till 5 och jag väckte honom kl 8.

Vad gör vi fel? Varför vaknar han så ofta? Vi har sett till att han e vaken ca 7,5 h på dagen och kvällstrasslet har vi fått bort med en 20 min lur vid sista vakenpasset. Ibland vaknar han bara 2 gånger per natt, men oftast somnar han inte genast efter nattmålet, utan ja är tvungen att ta upp honom flera gånger och mata mer (han har svårt att äta ur båda bröstena och brukar somna efter ca 10 min amning, men sen skriker ändå när man lägger i sängen o då ger jag mera mat). Nu tänkte vi låta han sova i vagnen ända tills vi får nätterna att fungera.

Känns som nätterna är mycket jobbigare nu med lillebror även om vi följt SM så gott vi kan. Med storasyster följde vi inte SM, utan jag sovd brevid henne och behövde ju inte stiga upp vid nattamningarna. Dock blev storasysters nätter jobbiga senare och vi kurade henne vid 6 mån (hon är 3 år nu och har sedan kuren sovit 12-timmars nätter som en prinsessa :D )

Börjar själv bli riktigt trött när ja för det första sällan får mer än 3 h sammanhängande sömn o för de andra får sammanlagt endast 5-7 h sömn per natt... Och jag som trodde allt skulle bli så mycket lättare med andra barnet när vi följt SM från början!

Skulle vara mycket tacksam för råd!
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Grattis till nytillskottet i familjen! Vägen kan vara slingrig fast man använder sig av SM. Har liten fått lära sig att somna sjäv? Man vagnar inte till sömns utan tills han är lugn, då backar man. Om inte liten somnar själv så kan han ju inte somna om själv heller :D .

Nu vet jag inte hur era tider ser ut, man har ju inget schema på en sån liten, men ungefär när är morgon och läggdags?

Jag förstår inte riktigt vilket/vilka nattmål du vill vagna bort. I den här åldern bör han fixa 6 timmars sammanhängande sömn. Jag buffade bort uppvaken med min son och sköt på nattmålen lite grann i taget men visst kan man vagna bort dem som en liten kur. Så länge ni är helt säkra på att liten äter sig proppmätt om dagarna förstås :D . Stoor middag med många rätter vid varje mål så att han är fulltankad för en god natts sömn :sleep: .

Glöm inte att det ska vara kolmörkt i rummet när du ammar på natten, inga tända lampor [-X . Liten sover på mage, antar jag? Det brukar bädda för en djupare sömn.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av Tutan »

Hej mariaK och välkommen hit! :heart: Grattis till lillebror! :D

Till att börja med vill jag skriva att jag känner igen mig i det du skriver. "Nu när barn nr 2 kom så skulle ju allt gå så enkelt, vi hade ju SM-manualen och erfarenheterna från SHN-verktygen", typ. ](*,) Så blev det ju inte. Alla barn är olika (vet jag nu efter barn nr 3) och frågar om olika saker. Vad de än frågar om så måste Attityden finnas där ändå. Jag tyckte att det tog fyra månader innan min SM-vardag med lillebror kändes helt ok :wink: . Just med barn nr 2 fick jag vagna bort nattmålen, de andra sov över nattmålen av sig själva.

Jag håller med i det som mamaA redan har svarat. Mycket mat på dagen först och främst. Om han vaknar fler gånger på natten än vanligt kanske han är inne i en ökningsperiod, tänker jag. Leta inte fel! Ni gör helt RÄTT som satsar på SM från start. =D>

Kanske kan du gör nåt för att hålla honom mer vaken när han äter på nätterna, så han inte somnar till efter bara ett bröst. För mig funkade det att byta blöja mellan brösten för att de skulle vakna till lite inför påfyllningen.

Fortsätt gärna rapportera hur det går för er!

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Tack för snabba svar!

mamaA: Jo, pojken sover på mage med larm :) Har nog försökt ha det så mörkt som möjligt i sovrummet, har en liten nattlampa, men kanske den lyser för mycket ändå? Lägger på den bara då jag ammar (A tappar greppet om bröstet ofta så jag måste nog se något iaf). Jag vagnar inte normalt till sömns, utan de är vad det står i BB at man ska göra vid första uppvaknandet vid trenätterskuren.

Vi brukar lägga A 22-23-tiden. Jag har märkt att han sover bättre om han far o sova lite senare, även om de till många verkar vara tvärtom. Efter nyföddstiden har vi försökt lägga honom vaken, men många gånger (speciellt inför natten) somnar han i famnen.

Vi har lite problem med att få A att äta länge i sträck, blir inte något bröst 1, rap, påfyllning, bröst 2. Utan brukar snuttamma 3-5 ggr/bröst. Före dagslurar brukar A oxå bli riktigt arg på bröstet när det kommer så mycket mjölk (sprutar riktigt), och då blir det ibland att han int får luft när han inte hinner svälja allt. I början av måltiderna är överflödet inget problem när han är så hungrig. I början funkade det att ge pumpad mjölk från flaska, men nu har han börjat vägra äta från flaskan...

Tutan: Jag brukar nog byta blöja åtminstone en gång på natten men ändå orkar han inte äta ordentligt efter bytet...

Men jag tror vi tar lite paus och försöker bara följa SM och mata så mycket jag kan och vagnar bort nattmålet kanske nästa vecka.

Märkte att inlägget kom i misstag 2 gånger, hur kan jag få bort det andra?
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Rött ljus ska funka på natten, vanligt gör bebisen för vaken :^o . Att sätta en röd glödlampa i en vanlig lampa borde väl funka.

Att somna ensam till natten kan vara lite knepigt ibland när man är så liten men att somna i famnen på dagen också (ibland) kan vara riskfyllt för att skapa en dålig vana.

Klokt beslut att satsa på dagarna säger jag :thumbsup: så tar ni nya tag sen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av Tutan »

Härligt att ni kör magläge och larm! Du verkar vara bra påläst i BB också :thumbsup: .
mariaK skrev: Men jag tror vi tar lite paus och försöker bara följa SM och mata så mycket jag kan och vagnar bort nattmålet kanske nästa vecka.
Kan vara klokt. Känn ingen press om att nattmålet måste bort vid en viss tid eller att de ska sova si och så vid en viss ålder. Alla gör vi SM på olika sätt. Många som lägger krutet på att ge MYCKET mat på dagen behöver inte vagna bort nattmålen utan de försvinner av sig själv. Kanske inte efter en månad, men efter två, tre eller fyra :wink: . Det beror också på hur ni vill styra upp vardagen.

Vill du satsa på att få i honom mer mat så försök komma bort ifrån snuttammandet.. Se till att han inte somnar under "målen" utan är vaken och alert. Dessa goda orden fick jag av Anna W i samma fråga:
"När han dåsar till, ta upp honom mot axeln - högt - som om du bestämde att han måste rapas just NU (även om han inte alls behöver det) och buffa honom stadigt - väckande om man säger! - i lilla rumpan nerifrån och upp, så att han nästan chockas till vakenhet :!: Visa honom världen - ljus, fönster, lampor, och låt honom "landa" där, innan du rör dig vidare.

Så fort han är klarvaken ordentligt, ge honom påfyllning. Blöbjyte kan också distrahera högst trevligt. Ha för ögonen att om du inte vill att han ska hacka sönder sömnen sedan, så ska du inte heller låta honom hacka sönder vakentiden med slumrande, sovande, dåsande "


:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Det måste nog vara att han inte äter tillräckligt på dagen när han vaknar så ofta. Kanske en ökningsperiod? Förra natten lade vi A före 23, men han vaknade redan efter 45 min (även om jag ammat nästan hela den sista vakentiden) och somnade först kl 02. Han hade svårt att äta (övertrött?) och de 2 timmarna gick till att jag försökte amma (han skrek vid bröstet), när han lugnat ned sig satte jag honom i vagnen men så började han genast skrika o sen ammade jag igen. O så fortsatte det tills jag fick han att äta lite mer o då somnade han utan vagnande.

Resten av natten gick bra, han vaknade bara en gång till (kl 5.30), åt bara ena bröstet och somnade som en stock (antagligen för att han ätit så mycket vid första uppvaket och före läggningen). Morgon hade vi först kl 9 idag, även om jag normalt brukar väcka honom kring 8 (storasyster vaknar då). På morgonen var han inte heller särskilt hungrig, utan somnade i 2 h efter en timmes vakentid och mycket lite mat.

Vet inte hur jag skulle få A att äta mera på dagen? Han är ju inte hungrig när han äitit så mycket på natten. För om jag inte ammar när han vaknar på natten skriker han tills han får mat... Jobbit att han är hungrigast då han är som tröttast!
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Är man trött orkar man inte äta och äter man inte så sover man inte ordentligt :? , det blir lätt en ond spiral. Det låter som han lägger sig väldigt sent, den unge mannen, så jag skulle nog tippa på övertrött. Han närmar sig ju snart 2 månader och då brukar allt senare än 20.00 vara katastrof :shock: . Jag skulle råda dig att läsa i Barnaboken och SHN om verktygen så att du verkligen känner dig bombsäker på dem. Anna beskriver bland annat i BB om hur man buffar ner liten mitt i smeten till en liten 5-minutare för att sedan kunna fortsätta kvällsrutinen. Det låter ju som era kvällar beror lite på att liten är hungrig men för trött för att äta.

Mina råd i övrigt är att amma honom direkt när du väcker honom från daglurarna, många bebisar äter bättre innan de är helt vakna. Jag skulle även testa olika sorters flaskor och nappstorlekar för att kunna fylla på inför natten. Ibland måste man testa mååånga innan man hittar rätt och ibland är det så enkelt som att ta en större storlek på nappen så att det rinner fortare.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Tidigare läggning verkar förebygga trasslet vid första uppvaket. På lördagen la vi pojken redan 21.15 och första uppvaket kl 24 blev utan trassel och A somnade om efter att ha ätit båda bröstena på ca 20 min. Dock vaknade han igen kl. 2.30 och 6.30...

Men vi har bara mycket svårt att få tillräckligt med vakentid (och mat) till en tidigare läggning och därför har det oftast blivit efter kl 22. Igår somnade han till natten kring 22, resulterade i övertrötthet och snuttätande med gråt vid bröstet mellan 23-1.30 :? Nästa gång vaknade han först 6 och morgon hade vi kl 8.

En natt fick vi A att sova 6,5 h sträck :shock: Men då hade han oxå ätit typ 1,5 h i sträck efter första uppvaket och sovd alltså från 01-7.30. Så tillräcklit mätt så sover han nog! Skulle bara behöva få honom att äta mera under dagen...

Nästa vecka blir A 2 månader så man borde väl börja fundera på schema redan? Han föddes i vecka 39 så en vecka för tidigt, borde det beaktas? I så fall är han ju 2 mån "på riktigt" först om 2 veckor. Borde man vagna bort ena nattmålet före el efter införandet av schema?
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

När man är trött är det jobbigt att äta och nyckeln till god sömn är ju en mätt mage som du också har upptäckt. Kanske kan ni toppa upp måltiderna med flaska så att ni vet att han verkligen blir mätt? Ur flaskan rinner det lättare och det finns ingen begränsning på tillgången. Ersättning eller urpumpad (morgon-)mjölk går lika bra.

Ja, vid två månader kan man införa schema! Det spelar ingen roll att han föddes en vecka före beräknat datum, räkna från födeledatumet som vanligt.

Inför alla förändringar på ett bräde, dvs vagna bort nattmålet och inför schema på en gång.

:heart:
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

SaraMilana: Tack för ditt svar! Vi har äntligen hittat en flaska som duger åt A :D De är en sådan de strömmar lätt ifrån. Tillräckligt med mjölk kommer de från bröstena (för mycket egentligen), men A tycker inte om när de sprutar. Kommer med jämnare flöde från flaskan. Så jag har nu de senaste dagarna pumpat och gett en del av måltiderna från flaskan (en kväll drack han nästan 200 ml från flaska + ca 1 h från bröstet :shock: )

Börjar planera ett schema då :)
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt jobbat!! :D :P Tänk vad en flarra och lite attityd kan göra! :thumbsup: :wink:
Säg till om du vill bolla schema, det är jag expert på! 8) :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Har nu funderat lite på schema o har några frågor. Här är mitt schemaförslag:

7.30 Morgon, vaken 1,5 h
9.00 Sova 45 min
10.00 Vaken 1,5 h
11.30 Sova middag 2 h ute
13.30 Vaken 2h
15.30 Sova 1,5
17.00 Vaken 2h
19.00 Sova 45 min
19.45 Vaken 1 h 15 min
21.00 Gonatt!
04.00 Nattmål

Den första luren tänkte jag att skulle kunna vara ganska kort, eftersom A alltid brukar vakna efter 45 min och har svårt att somna om (tänkte först att luren skulle vara 1,5 h). Men märkte att de är nu 5 vakenpass i dethär schemat, är det ok? Tänkte att den sista luren är passligt att ha ganska sent så blir det inte kvällstrassel före läggning, men vet inte om A hinner äta tillräcklit under den sista vakentiden... Natten är nu 10,5 h, borde jag hellre satsa på 11 h natt?

Har byggt upp schemat på basen av storasysters tidtabell eftersom hon går på dagis (förskola?) ett par dagar i veckan. När jag för/hämtar henne är det lättast om A sover. Brukar föra storasyster kring 9 och hämta efter 15.30 för då är de ute.
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av Sarisparis »

Hej,

Jag hoppar in här även om jag inte räknar mig till kategorin schemaproffs. 8)

Spontant tänker jag att varför inte lägga henne för natten där vid 19? Eventuellt ta upp för nattmâl när ni gâr och lägger er.

Det är rätt skönt att fâ natten pâ plats tidigt, även om den inte kommer att vara "hel" än pâ ett tag.

Som sagt, schemaproffs fâr gärna fylla pâ. =D>

:heart:
mariaK
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 26 feb 2013, 13:02
Ort: Finland

Re: Trenätterskur-behöver hjälp!

Inlägg av mariaK »

Kom på ett nytt schemaförslag med 3 lurar och 11 timmars natt:

7.30 Morgon, vaken 1,5 h
9.00 Sova 1 h
10.00 Vaken 2 h
12.00 Sova middag 2 h
14.00 Vaken 2 h
16.00 Sova 2h
18.00 Vaken 2,5 h
20.30 Sova natt
(23.00 Nattmål)
04.00 Nattmål
Storasyster N 091126 :heart:
Lillebror A 130111 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"