Vagna lillebror (eller barn gör som man gör)

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
father of sons

Vagna lillebror (eller barn gör som man gör)

Inlägg av father of sons »

:D

Sonen är 18 månader. 18 månader och kompetent :!:
Vad är det man brukar säga om barn?
Att de gör som man gör - inte som man säger...
Snacka om att man ibland kan bli varse och medveten om sig själv genom sina barn.

Igår...

07.00 - vakna, välling och mys i mamma och pappas säng. Men...tyvärr. Nu måste jag gå. Ensamlek. Nämligen. Pappa presenterar dagens arbetsmaterial. Hej då pappa! (Du kan gå nu :!: )
Ganska exakt 2 timmar senare tömmer sonen sängen. Som han alltid gör ungefär två timmar senare. Pappa hämtar från ensamleken. DÅ ska det städas och hämtas leksaker från golvet. Under sängen, bakom dörren, under byrån.

Raka vägen till frukostbordet. "Mmmmm" säger sonen.
Under frukosten, framförallt, spelar han hela registret. Armarna i kors (pappas manér :oops: ). Sträcka på sig och säga "Åååhhh" och slamra lite med skedar och bestick. SÅ gör man när man äter.

Efter frukosten ska det diskas och sopas. Diska är inte så roligt längre. Ingen utmaning i det. Sopa däremot går bra. Och se där... Det gör han exakt som mamma brukar göra! Först i hörnet av köket, sedan under stolarna i tur och ordning. Sedan runt mattan. SÅ gör man!

Byta blöja, klä på sig, gå ut.
"Jag tror att jag tar pappas skor idag. Och den här alldeles för stora mössan." .
Promenad runt kvarteret. Man kommer inte särskilt långt när man lämnar vagnen hemma. Samma gata kan begås hur många gånger som helst samma dag. Fötterna styr.

Le mot alla människor du möter. Minst häften av dem kommer att stanna och prata med dig. 9 av 10 ler tillbaka.

In. Byta blöja. Peta lite på lillebror som ligger på golvet och stormförtjust ropa "HEEEEEEJJJJJ". Varsågod. Böcker, pussel, bollar. DU kan ta dem.
Handen om handen på lillebror.

Sova. Djupt och gärna.

Vakna. Äta lunch.
Ut 2 timmar. Göra ärenden och begå vintern.

In laga mat, kvällsrutin mm.

När det precis är dags för att sova springer sonen plötsligt ut ur sovrummet. Lillebror har tydligen pipit till. Storebror tar tag i sidan på vagen och vagnar (efter bästa förmåga. Vagnen rör sig 5-6 cm tur och retur) tre- fyra drag, går tillbaka till sovrummet och vinkar godnatt. :shock: :D :lol:

Vad säger man? :lol:
Senast redigerad av father of sons den mån 23 jan 2006, 20:32, redigerad totalt 2 gång.
Gäst

Inlägg av Gäst »

En kompetent ung man. 8) Den lille praktikanten har ju en alldeles utmärkt förebild där - eller mentor, som det så fint heter, numera... :lol:
Kit

Inlägg av Kit »

Åck, åck, åck, alla dessa ljuvliga barnaboksbarnberättelser :lol: kan man ju bara inte få nog av! :heart: Jag kan se den lille store Sonen framför mig!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Sarika

Inlägg av Sarika »

:lol: :heart: å lilla/stora Elton. Vad ska man säga mer än att de är alldeles underbara!!!

Pussa de båda på näsan från oss.

kram
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
kokos

Inlägg av kokos »

Jag blir så IMPAD när allt tycks fungera - fullkomligt älskar att läsa om er underbara dag. 2 timmar ensamlek??? wow!

Det är häftigt att de härmar så de små underverken, att allt blir så bra och perfekt: städning och liknande. Och det där stolta leendet när jobbet är klart är obetalbart.

Ser fram emot att få hjälp med vagning framöver :)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Ibland när lilla dottern skriker till och vill ha mat i vardagsrummet kan man höra från stora dotterns rum (som ligger i sängen men ännu ej somnat) "vill ha mat!!!!" :D :D

Jag är så lycklig över en stor dotter som är underbar mot den lilla :heart: :heart: . Idag premiärbadade alla tjejerna i familjen i det stora badkaret och tillsammans tvättade och gjorde vi rent lilltjejen..... :heart:

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"