Sonen är 18 månader. 18 månader och kompetent
Vad är det man brukar säga om barn?
Att de gör som man gör - inte som man säger...
Snacka om att man ibland kan bli varse och medveten om sig själv genom sina barn.
Igår...
07.00 - vakna, välling och mys i mamma och pappas säng. Men...tyvärr. Nu måste jag gå. Ensamlek. Nämligen. Pappa presenterar dagens arbetsmaterial. Hej då pappa! (Du kan gå nu
Ganska exakt 2 timmar senare tömmer sonen sängen. Som han alltid gör ungefär två timmar senare. Pappa hämtar från ensamleken. DÅ ska det städas och hämtas leksaker från golvet. Under sängen, bakom dörren, under byrån.
Raka vägen till frukostbordet. "Mmmmm" säger sonen.
Under frukosten, framförallt, spelar han hela registret. Armarna i kors (pappas manér
Efter frukosten ska det diskas och sopas. Diska är inte så roligt längre. Ingen utmaning i det. Sopa däremot går bra. Och se där... Det gör han exakt som mamma brukar göra! Först i hörnet av köket, sedan under stolarna i tur och ordning. Sedan runt mattan. SÅ gör man!
Byta blöja, klä på sig, gå ut.
"Jag tror att jag tar pappas skor idag. Och den här alldeles för stora mössan." .
Promenad runt kvarteret. Man kommer inte särskilt långt när man lämnar vagnen hemma. Samma gata kan begås hur många gånger som helst samma dag. Fötterna styr.
Le mot alla människor du möter. Minst häften av dem kommer att stanna och prata med dig. 9 av 10 ler tillbaka.
In. Byta blöja. Peta lite på lillebror som ligger på golvet och stormförtjust ropa "HEEEEEEJJJJJ". Varsågod. Böcker, pussel, bollar. DU kan ta dem.
Handen om handen på lillebror.
Sova. Djupt och gärna.
Vakna. Äta lunch.
Ut 2 timmar. Göra ärenden och begå vintern.
In laga mat, kvällsrutin mm.
När det precis är dags för att sova springer sonen plötsligt ut ur sovrummet. Lillebror har tydligen pipit till. Storebror tar tag i sidan på vagen och vagnar (efter bästa förmåga. Vagnen rör sig 5-6 cm tur och retur) tre- fyra drag, går tillbaka till sovrummet och vinkar godnatt.
Vad säger man?