Hur fungerar marginalkvarten?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Catrina

Hur fungerar marginalkvarten?

Inlägg av Catrina »

Hej!
Jag är ny på den här tråden och har några frågor om hur jag ska gå till väga.
Min lilla tös är fem månader om knappt två veckor och hennes schema ser ut som följer:
7.00-9.00 Vaken
9.00-9.45 Sova
9.45-12.00 Vaken
12.00-14.00 Sova
14.00-16.00 Vaken
16.00-16.45 Sova
16.45-19.00 Vaken
19.00-7.00 Sova natt

Då vi är mitt inne i en flytt så är det lite rörigt. Hon har än så länge inget eget rum utan sover i vagnen i finrummet. Och eftersom vi har öppen planlösning så blir det aldrig riktigt mörkt där hon sover. Detta ska jag fixa så fort vi flyttat och då ska jag även sätta igång med SHN. Just nu så läggs hon alltså för att sova natt vid 19-tiden men vaknar vanligen strax efter kl 6.00. Då jag är väldigt envis och bestämd av mig så tar jag aldrig upp henne förrän tidigast 6.45. Fastnat i vagningsträsket har jag också gjort men känner att det inte är lönt att köra på stort förrän efter flytten då jag planerar köra SHN rakt igenom. Tänker jag fel? Blir det för mycket för henne med nytt hus, nytt rum, ny säng och ny nattningsteknik på samma gång?
Känner mig jättevilsen. :oops:

* Jag har läst att man ska ha en marginalkvart åt båda håll, men hur fungerar den? Om vi använder fm-luren som exempel (9.00-9.45), betyder marginalkvarten är det är okej att lägga henne tidigast 8.45 och senast 9.15? Eller är det på pricken 9.00 som hon ska ligga i vagnen/sängen? Eller ska jag se till att hon sover 9.00?

Kram
Mamma till charmtösen 130108
Embla

Re: Hur fungerar marginalkvarten?

Inlägg av Embla »

Hej!

Jag har haft liknande problem som dej. (För övrigt så heter min dotter Alva och vi bor också i Gbg, tyckte det var lite kul :) ) Flyttat ut till vår sommarstuga och allt blir lite rubbat. Mitt bästa tips ang mörkläggning är att sätta upp aluminiumfolie på fönstren, så kan det bli riktigt mörkt. Hoppas du får bra hjälp med det andra, det här forumet är så bra. Mycket hjälpsamhet och omtanke.

/Embla
Mamma till Alva, född 121017, kurad 26 april 2013. Stor lycka!
Catrina

Inlägg av Catrina »

Jättevackert namn, du. :wink: Fast vi bor inte i GBG i och för sig, bor i Värnamo men ska flytta till Tranemo. Så då är det ju inte så långt till GBG, hehe. :P

Jag har slutat vagna nu i alla fall. Hon är jätteduktig på att somna själv, trodde jag hade förstört det helt genom att ha börjat vagna för ett tag sedan, men icke. :D

Tejpa upp folie är smidigast va?

Hon är ju ändå snart fem månader och som jag har förstått det så är det nu hon är som mest framåt. Så jag HOPPAS att det går bra med flytten och allt nytt. :)
Embla

Inlägg av Embla »

Men vad fick jag Gbg ifrån?, konstigt! :D
Jag tejpar upp med vanlig tejp, men i helgen när jag har tid ska jag sy mörkläggningsgardiner med kardborrband. Funkar jättebra, kör med IKEAs tjocka svarta tyg.
Nu ska jag inte kapa din tråd mer! Lycka till! :)
Mamma till Alva, född 121017, kurad 26 april 2013. Stor lycka!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen!
Marginalkvarten SKA du inte använda men du KAN använda den om det behövs. Vilket innebär att du har 15 min åt båda håll att spela på. Är luren 9-9.45 kan du lägga 5-10 minuter innan om hon behöver lite insomningstid. Är det skrikigt 9.40 exempelvis utnyttjar du marginalkvartenåt andra hållet för att ta upp en glad tjej exempelvis 9.50. Är du med? Att man ruckar på mat och sovtider 15 minuter åt endera hållet stör inte dagsschemat nämnvärt men skjuter man tiderna hit och dit hur som helst faller liksom konceptet.

När du tar upp 6.45 på morgonen utnyttjar du oxå marginalkvarten.

Nu har jag några frågor. 8)

Varför ska du kura?
Om i så fall är du riktigt påläst i internationella shn?
Hur ser matintaget ut över dagen? Skriv ner tiderna och vad hon äter.

Vilsen får du INTE känna dig om/när du kör gång. Och satsa på bra mörkläggning som sagt. Kan oxå vara därför hon vaknar tidigt.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Catrina

Inlägg av Catrina »

Ingen fara Embla, jag vill gärna läsa och se hur andra har gjort. Tack för tipsen, ska med köpa sådant tyg! :)

Hej Jenny!
Om jag fattat det rätt så ska hon helst sova kl 9.00 då, om vi fortfarande ser till fm-luren?
Jag läste SHN-boken för ca tre månader sedan men ska läsa den minst en gång till, då det framför allt är ramsan som jag vill att hon ska ta emot. Jag har sagt ramsan varje gång jag lagt henne för att vila och sova natt, en dags-ramsa och en natt-ramsa, för att introducera den lite försiktigt. De senaste 3-4 dagarna har, peppar peppar, gått fantastiskt bra! Ibland kan hon ligga och vrida och vända sig i 20 min innan hon verkligen somnar in, men hon säger ingenting. Oftast säger hon inte ett ljud och gör hon det så är det "prat" och pruttljud. :)

Jag har antecknat de senaste dagarna vad hon har ätit men tar en dag som exempel. Är lite orolig över om jag ger henne för mycket vanlig mat. :?: Vad tror du?
Amelias mat 30/5
Frukost 7.00: Ersättning 195 ml
Påfyllning 8.30: nästan 1 dl havregrynsgröt m. banan och smör, 50 ml ers.
Sova 9-9.45
Lunch 10.30: 1/2 dl potatismos + smakportion av palsternacka och 1/2 dl katrinplommonpuré till efterrätt, sen 40 ml ers.
Påfyllning 11.40: 80 ml ers.
Sova 12-14
Mellanmål 14.30: 3/4 mosad banan + 60 ml ers.
Påfyllning 15.30: 80 ml ers.
Sova 16-16.45
Kvällsmat 17.30: nästan 1 dl havregrynsgröt m. banan och smör + 120 ml ers.
Påfyllning 18.30: 40 ml ers.
Sova natt 19.00

Hur ser det ut?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Jag tycker matintaget ser alldeles strålande ut! Så länge hon vill ha och magen hänger med är det ingen fara.

Om jag förstår dig rätt är det egentligen bara verktygen som du vill/behöver införa. Med det matintaget , en dag fylld med frisk luft, fysisk aktivitet (golvläge) och social delaktighet samt rätt mörkläggning är jag övertygad om att hon fixar hela nätter på egen hand. 20 min insomning är ingen katastrof så länge hon är nöjd och inte ställer frågor.
När hon får sitt eget, mörka rum föreslår jag att du rätt och slätt lägger henne i sängen. Parkerar, buffar lite för att markera sova, avslutar med kort solfjäder och ramsar dig ut, klart, glatt och tydligtx4. Frågor på det tror jag hon nöjer sig med ramsa från dig utanför. Men avvakta och lyssna, hon måste få reagera. Blir det eskalerande ledsamheter går du in och buffar henne lugn och sen ut igen med ramsan. Och glöm inte bekräftelsen när hon kommer till ro. Gå sen tillväga som det står i lathunden vid eventuella uppvak.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Catrina

Hur vet jag om hon är arg eller ledsen?

Inlägg av Catrina »

Jag har inte buffat henne på flera månader, kommer det bli reaktioner på det tro?

Jag har svårt att höra om hon är ledsen eller arg. Tycker hon skriker upp sig på bara några sekunder från lite gnäll till att bli riktigt vansinnig! Hon tar i så mycket när hon skriker, långt nerifrån halsen att det liksom inte hörs, det låter mest morrande. Då tycker jag det låter som att hon är riktigt förbannat. Men jag vet inte, tycker det är så svårt. :oops:

Allt har gått jättebra fram tills nu, hennes middagslur. Hon lades kl 12 för att sova 2 timmar, vaknade 12.50 och har skrikit fram till 13.45. Jag sätter på damsugaren och trallar för att visa att jag är här och eftersom jag inte kan verktygen så ramsar jag inte utan jag vagnar istället. Men hur är det här, ska jag bara vagna när hon är ledsen och inte när hon är arg?
Hon lugnade sig och somnade 13.50. Typiskt. :?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag vet inte om jag hänger med.... kan du inte verktygen? :roll: blir det reaktioner på buffen så blir det, men du måste bestämma dig för vad det är du vill meddela henne med din buff. 8)

Om hon är arg är det husljud som gäller. Men när hon fastnar så som hon gjorde idag skulle jag vagna henne till sömns. Så länge ska ingen liten behöva fråga. Uppenbarligen nöjde hon sig inte med dina svar. :wink: alltså måste du i handling visa och tala om att nu ska du sova.
Somnade hon 13.50 hade du marginalkvarten att ta till. Jag hade låtit henne sova till 14.10, ett 20-minuterspass alltså.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Catrina

Inlägg av Catrina »

Hej!
Jag är inte riktigt säker på verktygen, nej. Jag har inte känt mig så här osäker på länge, känns som om jag står still och inte vet vad jag själv håller på mig. Känner mig jätteförvirrad och för därmed garanterat över det på henne. :(
Nu tycker jag att hon har börjat äta dåligt också. Letar jag fel? :-? :?:
Manfred10 skrev:Om hon är arg är det husljud som gäller. Men när hon fastnar så som hon gjorde idag skulle jag vagna henne till sömns. Så länge ska ingen liten behöva fråga. Uppenbarligen nöjde hon sig inte med dina svar.
Vagnat hela tiden eller vagnat några tydliga tag med rejäla "knyck" för att sedan sluta vagna, gå därifrån och låta henne reagera av sig?
Förlåt om jag är lite trög. :roll:
Vill verkligen lära mig det här men det känns som om jag kommer på nya frågor hela tiden och inte vet vad jag ska göra. ](*,)
Manfred10 skrev:Somnade hon 13.50 hade du marginalkvarten att ta till. Jag hade låtit henne sova till 14.10, ett 20-minuterspass alltså.
Jag hade tänkt låta henne sova till 14.10 men hon började gny och röra på sig 14.03 och då var jag snabbt framme och gjorde glatt återséende. Precis rödgråten och svullen om ögonen var hon, stackaren, men glad blev hon när hon fick syn på mig. :)
Catrina

Inlägg av Catrina »

Nu har jag fått tag i SHN-boken så nu ska här läsas! :-D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Innan du känner dig helt säker så är det ingen mening att kura. Läs, läs läs och läs! 8) och ställ sen frågor. Innan du kör igång är det bättre att göra som du gjort hittills och leta inte fel. [-X Allt är så bra så! Annars släpper du lätt in vargar till dig själv. :wink: Servera mat och sömn på bestämda tider. Servera maten och krångla inte till det, alltid med leende och övertygelse i blicken. :mrgreen: Äter hon mindre något mål äter hon nog mer nästa mål.

Använd inte verktygen om du inte känner dig säker på dem, då förvirrar du henne. Lägg henne att sova som vanligt alltid med skratt. Dra vagnen om hon inte somnar, men våga lämna över lite åt henne själv oxå. Har du satt något datum för kurstart?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Catrina

Inlägg av Catrina »

Hej!
Efter att ha varit utan internet i snart en månad har jag nu hittat tillbaka hit. =D>

Jag lade precis tösen i sin spjälsäng för första gången på fem månader och det gick över förväntan. Hon vände sig en gång till rygg, jag gick in och vände tillbaka och gick ut, hon tystnade och somnade. :D

Jag läser SHN-boken och vill börja använda verktygen nu med detsamma! Är så taggad! Men jag måste läsa färdigt boken först och lära mig dem, känner mig lite stressad för vi vill hinna med detta innan vi åker på semester v 31 då hon får sova i resesäng.
Men när vi väl är iväg på semester, är det lika viktigt då och kommer det alltid vara lika viktigt, att det ska vara precis bäcksvart när det ska sovas natt?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det beror på hur man vill ha det. :wink:

Kan man inte ge rätt förutsättningar för god sömn, får man räkna med att liten heller intd sover som hemma. Med en säker sovare kan det vara lite annorlunda men med en relativt nykurad liten kan det förstås bli en del frågor. Försök håll schemat så gott det går med mat och sovtider när ni är borta. Men räkna oxå med att det kan bli lite som det blir.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Catrina

Inlägg av Catrina »

Hehe, jag de är ju klart. :wink:
Jag ska verkligen göra mitt bästa. Jag vet dock inte riktigt hur stugorna ser ut heller där vi ska bo så det blir nog svårt med eget rum. :-? Men om jag skulle vilja gränsa av med lakan eller så, så hon får lite "eget utrymme" när hon ska sova natt, har du något tips på hur jag skulle kunna göra? Svårt att säga kanske när man inte vet hur det ser ut. :-k
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"