Rätt
JAG hade ett återfall...
Funderar på en sak, hur är det egentigen med bekräftelsen? Blev nu osäker på om jag använt denna rätt. Vi slutade med bara en bekräftelse (ramsa x1) ganska tidigt i kuren utan drog ihop det så idag när vi lägger så ger vi alltid en ramsa x4 som brukar få sätta punkt. Han kan ligga och fråga lite (5-15 min) innan han somnar men han brukar somna bra ändå. Om vi fått påminna har vi dragit ihop så vi ger då alltså ramsa x4.
Rätt
Rätt
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Hej
Jag kan ju säga att jag bekräftar faktiskt inte på natten.
Det väcker bara Hanna ännu mer. Jag lägger tillrätta, stoppar om och går! :-$
Och ta absolut inte upp. J =; ag förstår att det inte fungerar för han vill ju inte upp, han vill sova, tänk dej själv. Nä lite mer tålamod och mer tillit till Bastian.
Det är en stor skrutt nu och han vet att på natten
man och det försöker han med.
Kan det vara så att pappa sover tyngre och inte hör Bastian
? I så fall visar ju Bastian fina prov på att han klarar av att vakna och somna om själv utan något som helst ingripande.
Vi mammor har ju en tendens att lättare vakna.
Kram Carina
Jag kan ju säga att jag bekräftar faktiskt inte på natten.
Och ta absolut inte upp. J =; ag förstår att det inte fungerar för han vill ju inte upp, han vill sova, tänk dej själv. Nä lite mer tålamod och mer tillit till Bastian.
Kan det vara så att pappa sover tyngre och inte hör Bastian
\:D/ Foton \:D/
Jo, att inte ta upp lärde jag ju mig under förra veckan
Han höll låda ca 1h och en kvart. Då ramsade jag totalt 2 ggr och buffade en gång. Buffandet är bara att lägga ner för även om han är tyst och avslappnad skrek han upp sig direkt när jag ramsade mig ut så det blir ingen mer buff alls för honom. Då är det bara att ladda bössan ikväll igen. Jag som verkligen trodde att poletten höll på att ramla ner en gång för alla men han är ju i tandsprickningsålder och kanske åttamånadersångest på g... Nåja, nya tag!
Att jag vaknar lättare är ett som är säkert! Det var därför som jag sov på nedervåningen under helgen. Natten till lör sov jag ändå illa, vaknade flera ggr under natten
Jag vaknade själv en kvart innan Bastian i natt, troligen när han började röra sig i sängen. Dock vet tack och lov inte Bastian det.
Funderar på om jag ska ha öronproppar i natt så får sambon peta till mig om han vaknar av Bastian.
Han höll låda ca 1h och en kvart. Då ramsade jag totalt 2 ggr och buffade en gång. Buffandet är bara att lägga ner för även om han är tyst och avslappnad skrek han upp sig direkt när jag ramsade mig ut så det blir ingen mer buff alls för honom. Då är det bara att ladda bössan ikväll igen. Jag som verkligen trodde att poletten höll på att ramla ner en gång för alla men han är ju i tandsprickningsålder och kanske åttamånadersångest på g... Nåja, nya tag!
Att jag vaknar lättare är ett som är säkert! Det var därför som jag sov på nedervåningen under helgen. Natten till lör sov jag ändå illa, vaknade flera ggr under natten
Funderar på om jag ska ha öronproppar i natt så får sambon peta till mig om han vaknar av Bastian.
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Jag följer spännt eran berättelse. Har själv kurat min plutt för 4 veckor se´n. Har till och från liknande problem som du, men Nils vaknar den berömda vargtimmen (eller argtimmen
).
Nu fungerar det riktigt bra
. Jag ger en hoppdragen påminnelse/bekräftelseramsa då han vaknar, men bara om jag är säker på att han faktiskt ÄR vaken. Därför har jag, som du funderar på, börjat med öronproppar (eller en propp rättare sagt). Annars vaknar jag ju för minsta lilla och ingriper för snabbt. Ligger liksom spänt och väntar, det leder bara till en massa vargar...Däremot så är jag numer ALDRIG inne och lägger till rätta (det efter bannor från AW!).
.
Lycka till
. Jag följer din berättelse
.
Nu fungerar det riktigt bra
Det är så lätt att säga till nån annan att behålla attityden och lita på Bastian (det är verkligen lättare sagt än gjort), men det är vad som krävs och det fixar duannawahlgren skrev:Lägg tillrätta enbart när han läggs, inte mitt under sovperioden
Du stör när du rör
Tillrättaläggandet signalerar till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör; det är dags att ligga still och sova. Det är alltså ett besked -inte en påminnelse och definitivt ingen "tröst". Påminnelsen ger du i form av kort effektiv vagning respektive ramsa.
Läser du på i Verktygslådan tror jag du blir säkrare![]()
Attityden av självklarhet är vad han behöver allra mest![]()
Åt mammahjärtat anbefalles den saklighet som kommer av att man bevakar lilla barnets intressen före sina egna. Om du förstår
Lycka till
Pojke
född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka
född 2007-10 (sm från start)
Flicka
född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Flicka
Flicka
Aaah, vilken tur att ni finns
Jag har listat ut att detta måste vara Bastians variant på vargtimmesstrulet för han har aldrig vaknat innan 6 och det går ju oftast att hantera. Händer sällan att han vaknar för tidigt mer än 2 dagar i rad.
Om detta är hans variant på strul så ska ju detta, efter vad jag förstått, kunna hålla i sig i flera veckor så det är bara att kämpa på.
Det var ett bra tips med öronproppar
, jag hör ju om han vaknar ordentligt men slipper studsa upp för minsta lilla. Det är ju det man blir så trött av. Just nu känns livet ljusare för han sov till 7.10 (utnyttjade marginalkvarten pga den stökiga natten) och fm-luren fungerade strålande, han sov så fint så
och somnade på 2 min. 
Jag har listat ut att detta måste vara Bastians variant på vargtimmesstrulet för han har aldrig vaknat innan 6 och det går ju oftast att hantera. Händer sällan att han vaknar för tidigt mer än 2 dagar i rad.
Om detta är hans variant på strul så ska ju detta, efter vad jag förstått, kunna hålla i sig i flera veckor så det är bara att kämpa på.
Det var ett bra tips med öronproppar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tro mig Etienne du kommer att kunna sova!
Det är märkligt det där med att man vaknar innan dom vaknar, eller iaf gör ljud ifrån sig! Hos oss tar det hus i h-e om vi skulle få för oss att lägga Astrid tillrätta eller att ramsa nattetid!!! Då blir hon så suuuuur
Men det tog tid för mamma att fatta!
Det har gått 5v nu sen vi kura och jag märker klart och tydligt att har vi varit i väg på dagen så kan hon vakna till på natten, som i natt, gnölar till ett tag men somnar om av sig själv, vaknade dock till ordentligt och låg och "prata" med sin nalle i en halvtimme mellan 4-4.30 var så nära flera gånger att ramsa men bet ihop och mycket riktigt somnade ju damen
Om pappan vaknade?!?!?! NOPE!!!!!
Så stor är skillnaden på vår hörsel!
Mer tilltro till Bastian, han kan det här! och du ömma mamma du kommer att kunna slappna av!
Kram N
Det är märkligt det där med att man vaknar innan dom vaknar, eller iaf gör ljud ifrån sig! Hos oss tar det hus i h-e om vi skulle få för oss att lägga Astrid tillrätta eller att ramsa nattetid!!! Då blir hon så suuuuur
Det har gått 5v nu sen vi kura och jag märker klart och tydligt att har vi varit i väg på dagen så kan hon vakna till på natten, som i natt, gnölar till ett tag men somnar om av sig själv, vaknade dock till ordentligt och låg och "prata" med sin nalle i en halvtimme mellan 4-4.30 var så nära flera gånger att ramsa men bet ihop och mycket riktigt somnade ju damen
Om pappan vaknade?!?!?! NOPE!!!!!
Mer tilltro till Bastian, han kan det här! och du ömma mamma du kommer att kunna slappna av!
Kram N
Mamma till Astrid
& Elsa 
Hej
Mitt problem under natten är att Hanna bökar o stökar och slår i huvudet i spjälorna och blir såååå ledsen.
Ibland när hon har sin lilla "egen tid" och prata förnöjt
med sig själv händer det att hon sitter. Sen när hon ska somna om så, Pang,
in med huvudet bland spjälorna igen och så blir det skrik.
Hittills har jag lagt henne till rätta och stoppat om.
Det ska jag väl göra?
eller?
Kram Carina
Mitt problem under natten är att Hanna bökar o stökar och slår i huvudet i spjälorna och blir såååå ledsen.
Hittills har jag lagt henne till rätta och stoppat om.
Det ska jag väl göra?
Kram Carina
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
När du störtar in och räddar situationen hindrar du henne från att själv räkna ut att hon kan, och bör, styra sitt "ramlande" så att hon hamnar i madrassen och inte i spjälorna.
Dessutom riskerar du allt mer ökande trafik. Så fort något händer, inklusive till sist ett oskyldigt "halvt" uppvaknande, skriker hon dig till sig därför att du lärt henne att du tar hand om allt, vad det nu vara månde, som stör hennes nattsömn. Och så står du där en vacker dag och är själv den som stör den. Då blir hon inte glad. Och inte du heller, kan jag försäkra.
Låt henne alltså överkomma bedrövelsen själv - möjligen med en ganska hurtig, glad ramsa som säger att allt är bra (fast det verkligen inte är det just då, men BLIR
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack tack
kram Carina
kram Carina
Framsteg och framsteg.. Just nu stampas det mest
Av någon anledning så krånglar B när sambon lägger honom. Igår tog det 50 min innan han somnade
. När jag nattade dagen innan tog det 5 min
. Konstigt.
Däremot sov han hela natten men vaknade kl 6 så vi hade också en argtimme. Summa summarum, natten inleddes med 50 min hojtande och avslutades med 50 min hojtande. Gjorde morgon när han tystnade en stund.
Vi provade iaf ett nytt koncept, jag sov i gästrummet. Nära nog för att jag ska höra om han vaknar ordentligt men långt nog för att jag inte ska höra småpip och rörelser. Det funkade bra, jag sov faktiskt bättre. Vi funderar nu allvarligt på att byta rum så att vårt och Bastians rum inte ligger vägg i vägg, det är så tunn vägg emellan.
Av någon anledning så krånglar B när sambon lägger honom. Igår tog det 50 min innan han somnade
Däremot sov han hela natten men vaknade kl 6 så vi hade också en argtimme. Summa summarum, natten inleddes med 50 min hojtande och avslutades med 50 min hojtande. Gjorde morgon när han tystnade en stund.
Vi provade iaf ett nytt koncept, jag sov i gästrummet. Nära nog för att jag ska höra om han vaknar ordentligt men långt nog för att jag inte ska höra småpip och rörelser. Det funkade bra, jag sov faktiskt bättre. Vi funderar nu allvarligt på att byta rum så att vårt och Bastians rum inte ligger vägg i vägg, det är så tunn vägg emellan.
Hur gööör ni?
Hej,
vi har liknande problem med vår dotter som de jag läser om att ni har Etienne. Dessutom är vår dotter 15 månader och borde lärt sig att sova för länge sedan.
Men hon är alltså vaken på nätterna och gnölar till var femte minut, vissa gånger man vet inte riktigt om hon sover eller är vaken. Somliga nätter beter hon sig så, andra är hon glad. Hon håller på så här mellan en och två timmar varje natt och har gjort så sedan mitten av september i samband med en förkylning. Det var skönt att läsa om att ni har det på liknande vis, de här långa uppvaknanden med ömsom gnöl och tystnad.
Vi har kurat och vi har kämpat - men misslyckats.
Ni som har lyckats - hur gööör ni?
Kanske ingen tröst med det här inläget till er Etienne, men jag håller tummarna att det ska gå vägen för er!
vi har liknande problem med vår dotter som de jag läser om att ni har Etienne. Dessutom är vår dotter 15 månader och borde lärt sig att sova för länge sedan.
Men hon är alltså vaken på nätterna och gnölar till var femte minut, vissa gånger man vet inte riktigt om hon sover eller är vaken. Somliga nätter beter hon sig så, andra är hon glad. Hon håller på så här mellan en och två timmar varje natt och har gjort så sedan mitten av september i samband med en förkylning. Det var skönt att läsa om att ni har det på liknande vis, de här långa uppvaknanden med ömsom gnöl och tystnad.
Vi har kurat och vi har kämpat - men misslyckats.
Ni som har lyckats - hur gööör ni?
Kanske ingen tröst med det här inläget till er Etienne, men jag håller tummarna att det ska gå vägen för er!
Hej alla som kommit med pepp och glada tillrop!
Jag tänkte uppdatera lite om hur veckan gått.
Jag insåg att jag sov illa när jag hör honom så tydligt, jag studsar alltså upp bara han rör sig i sängen
. Arma barn, vilken hönsmamma...
Nu har jag gjort som så att jag sovit i gästrummet som ligger 5 m bort (istället för vägg i vägg) och efter det har han faktiskt sovit hela nätterna denna vecka. Vet inte om det är ett sammanträffande eller logisk konsekvens men jag sover iaf.
Jag vill inte ropa hej riktigt än men det verkar vara på väg åt rätt håll. Jag hör inte honom förrän han är riktigt vaken vilket därmed minskar risken för att jag kommer där och stör när han gnölar i sömnen. När jag ramsar under nattuppvak verkar han mest bli arg så jag tror att jag stör. Jag funderar därmed seriöst på att flytta in honom i ett annat rum
. Jag sover nu mycket bättre.
Vi jobbar vidare på att Bastian ska bli en Säker Sovare och jag återkommer med vidare rapport längre fram.
Jag tänkte uppdatera lite om hur veckan gått.
Jag insåg att jag sov illa när jag hör honom så tydligt, jag studsar alltså upp bara han rör sig i sängen
Nu har jag gjort som så att jag sovit i gästrummet som ligger 5 m bort (istället för vägg i vägg) och efter det har han faktiskt sovit hela nätterna denna vecka. Vet inte om det är ett sammanträffande eller logisk konsekvens men jag sover iaf.
Jag vill inte ropa hej riktigt än men det verkar vara på väg åt rätt håll. Jag hör inte honom förrän han är riktigt vaken vilket därmed minskar risken för att jag kommer där och stör när han gnölar i sömnen. När jag ramsar under nattuppvak verkar han mest bli arg så jag tror att jag stör. Jag funderar därmed seriöst på att flytta in honom i ett annat rum
Vi jobbar vidare på att Bastian ska bli en Säker Sovare och jag återkommer med vidare rapport längre fram.
Senast redigerad av Etienne den fre 24 feb 2006, 19:12, redigerad totalt 1 gånger.
Härlig läsning
Kram Carina
Kram Carina