De två senaste morgnarna har varit okej men inte perfekta, han har vaknat vid sex både igår och idag. Igår somnade han om och vaknade först vid 06,50 då jag tog upp honom. I morse var det stökigare, han fick en pangramsa och sen husljud. Till slut var han dock såpass upprörd att jag fick ramsa honom igen. Sen lugnade han aldrig riktigt ner sig utan jag fick ta upp honom när han tog en paus i hojtandet. Just nu ligger han och ska sova förmiddagslur men vaknade efter 40 minuter och kan nu inte somna om. Har ramsat en gång än så länge, han svarar på ramsan men skriker sen upp sig igen :-/
Tidiga uppvak varje lur + andra problem
Re: Tidiga uppvak varje lur + andra problem
Här blir det budgetvarianten, mörkläggningstyg och kardborrband
väntar bara på att få hem tyget...
De två senaste morgnarna har varit okej men inte perfekta, han har vaknat vid sex både igår och idag. Igår somnade han om och vaknade först vid 06,50 då jag tog upp honom. I morse var det stökigare, han fick en pangramsa och sen husljud. Till slut var han dock såpass upprörd att jag fick ramsa honom igen. Sen lugnade han aldrig riktigt ner sig utan jag fick ta upp honom när han tog en paus i hojtandet. Just nu ligger han och ska sova förmiddagslur men vaknade efter 40 minuter och kan nu inte somna om. Har ramsat en gång än så länge, han svarar på ramsan men skriker sen upp sig igen :-/
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Fortsättning om förmiddagsluren igår: han lugnade aldrig ner sig utan var i det närmaste hysterisk fram till det var dags för honom att stiga upp, ramsade 3-4 ggr och solfjädrade en gång men förgäves :-/ När marginalkvarten var inne så skyndade jag mig och tog upp honom när han var relativt lugn. Men någon bra lur var det inte :-/ Resten av dagslurarna gick dock bra! I natt har han sovit fint fram till 06,10 då han tydligen tyckte att det var morgon... gav honom en pangramsa när jag hörde honom första gången och sen spelade jag musik, det blev tyst några gånger men tror inte att han somnade om. 06,45 tog jag upp honom eftersom han då var på väg att jobba upp sig igen. Känns inte bra att vi tvingas utnyttja marginalkvarten varje morgon, då blir det ju ingen marginal utan "normal" uppstigning 06,45 om ni förstår vad jag menar! En morgon (i söndags) har han sovit till 06,50 men annars vaknar han ofelbart senast 06,15.Tips??
Sen har vi problemet att vagnens liggdel börjar vara alldeles för liten för honom, vet inte hur jag ska lösa det med andningslarm i sittdelen. Vill kunna ha honom sovandes i vagnen länge än, både för utomhusluren och sen för att det är så enkelt om man ska bort att ta med sig vagnen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det =)
Sen har vi problemet att vagnens liggdel börjar vara alldeles för liten för honom, vet inte hur jag ska lösa det med andningslarm i sittdelen. Vill kunna ha honom sovandes i vagnen länge än, både för utomhusluren och sen för att det är så enkelt om man ska bort att ta med sig vagnen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det =)
Hejsan
Sömn föder sömn brukar man säga och konstigt nog brukar det fungera väldigt bra att lägga 30 min tidigare ett par kvällar för att sova längre på morgonen.
Har lilleman börjat äta några större portioner än?
/Malin
Sömn föder sömn brukar man säga och konstigt nog brukar det fungera väldigt bra att lägga 30 min tidigare ett par kvällar för att sova längre på morgonen.
Har lilleman börjat äta några större portioner än?
/Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hej duggan =)
Även idag vaknade han strax efter sex men låg och pratade och blåste bubblor en stund innan han somnade om. Han knogade och pratade till litegrann men inte alls ledset, så klockan sju när väckaren ringde så sov han faktiskt och vaknade på ett fantastiskt humör, skönt för omväxlings skull
Fortsätter det strula så får vi kanske göra som du föreslår och lägga redan 19,30 och se om det fungerar!
Som läget är nu äter han 235 ml ersättning kl 7 + lite banan, så mycket som går ner. Klockan 10 äter han smakis, för tillfället morot (ungefär en iskub) och en halv banan + så mycket ersättning som vi får i honom. Klockan 14 äter han ersättning (skulle behöva ge nåt mer här!), klockan 17,30 äter han en portion gröt (2 msk skrädmjöl + 1,5 dl vatten) med katrinplommonpuré och toppfylls med ersättning =) 19,30 äter han nattmål, oftast ca 200 ml ersättning.
Tror att jag ska öka på grötmängden nu i eftermiddag och göra på 3 msk mjöl istället. På morgonen och kvällen skulle han också behöva nåt mer mättande än ersättning, funderar på att introducera välling? Ska göra vällingen av samma mjöl som jag gör gröten så det blir ju ingen nyhet precis... Har du några idéer om hur jag ska gå vidare med maten? =) Borde väl kunna göra en mix på morgonen, kanske 25 välling och 75 ersättning till att börja med och sen öka på?
Hittills har han ätit sin gröt, banan, aprikospuré, katrinplommon, palsternacka och morot. Tänkte gå vidare till avocado som smakis om ett par dagar men vill försöka ta itu med morgon och kväll först.
Även idag vaknade han strax efter sex men låg och pratade och blåste bubblor en stund innan han somnade om. Han knogade och pratade till litegrann men inte alls ledset, så klockan sju när väckaren ringde så sov han faktiskt och vaknade på ett fantastiskt humör, skönt för omväxlings skull
Som läget är nu äter han 235 ml ersättning kl 7 + lite banan, så mycket som går ner. Klockan 10 äter han smakis, för tillfället morot (ungefär en iskub) och en halv banan + så mycket ersättning som vi får i honom. Klockan 14 äter han ersättning (skulle behöva ge nåt mer här!), klockan 17,30 äter han en portion gröt (2 msk skrädmjöl + 1,5 dl vatten) med katrinplommonpuré och toppfylls med ersättning =) 19,30 äter han nattmål, oftast ca 200 ml ersättning.
Tror att jag ska öka på grötmängden nu i eftermiddag och göra på 3 msk mjöl istället. På morgonen och kvällen skulle han också behöva nåt mer mättande än ersättning, funderar på att introducera välling? Ska göra vällingen av samma mjöl som jag gör gröten så det blir ju ingen nyhet precis... Har du några idéer om hur jag ska gå vidare med maten? =) Borde väl kunna göra en mix på morgonen, kanske 25 välling och 75 ersättning till att börja med och sen öka på?
Hittills har han ätit sin gröt, banan, aprikospuré, katrinplommon, palsternacka och morot. Tänkte gå vidare till avocado som smakis om ett par dagar men vill försöka ta itu med morgon och kväll först.
Hejsan
Gossen börjar ju få ett litet register med olika smaker, härligt! Det jag funderade lite på var om gröten kunde skjutas upp och bli kvällsslurk och lägg in middag i samma stil som lunchen, mat och efterrätt med lite ersättning på toppen och ordentligt med olja eller osaltat smör. Sålänge magen fungerar så är det bara att mata på, med min stora som gick jag från några smakistuggor till en hel banan på 1 vecka, han gapade och jag matade och han har alltid varit glad i maten och ätit allt!
Tankar på det?
//Malin
Gossen börjar ju få ett litet register med olika smaker, härligt! Det jag funderade lite på var om gröten kunde skjutas upp och bli kvällsslurk och lägg in middag i samma stil som lunchen, mat och efterrätt med lite ersättning på toppen och ordentligt med olja eller osaltat smör. Sålänge magen fungerar så är det bara att mata på, med min stora som gick jag från några smakistuggor till en hel banan på 1 vecka, han gapade och jag matade och han har alltid varit glad i maten och ätit allt!
Tankar på det?
//Malin
Hej!

Det skriver jag under på!! Vi har haft läggnings/trots/strul ett antal kvällar nu med storebror, men sen jag började lägga 30 minuter tidigare funkar allt klockrent, det är lugnt hela natten och sovs till klockan 7.Sömn föder sömn brukar man säga och konstigt nog brukar det fungera väldigt bra att lägga 30 min tidigare ett par kvällar för att sova längre på morgonen.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jag måste fundera lite på det där med maten känner jag, återkommer med svar om det 
Däremot har jag en annan liten fråga om det här med husljud: om barnet vaknar för tidigt och man slår igång musik, hur länge brukar man låta musiken spela om barnet somnar om?? Fram till väckning eller ska man gå och stänga av?
Däremot har jag en annan liten fråga om det här med husljud: om barnet vaknar för tidigt och man slår igång musik, hur länge brukar man låta musiken spela om barnet somnar om?? Fram till väckning eller ska man gå och stänga av?
Hejsan
Jag brukar sänka musiken när liten tystnat och låta den spela tills väckning, men jag vet att en del använder musiken och sedan slår av den, hur gör du nu?
Med min lillprins har jag ännu inte behövt verktyga på morgnarna, känns lyxigt! Men jag vet allt om dryga tidiga morgnar, men sen helt plötsligt är man där och kommer inte ihåg sist liten vaknade för tidigt.
/Malin
Jag brukar sänka musiken när liten tystnat och låta den spela tills väckning, men jag vet att en del använder musiken och sedan slår av den, hur gör du nu?
Med min lillprins har jag ännu inte behövt verktyga på morgnarna, känns lyxigt! Men jag vet allt om dryga tidiga morgnar, men sen helt plötsligt är man där och kommer inte ihåg sist liten vaknade för tidigt.
/Malin
Hej på er igen! Nu har det gått någon vecka och nätterna flyter på bra, han vaknar fortfarande lite för tidigt ibland men tror sig nästan alltid till klockan blir sju! Däremot har vi fått problem med dagslurarna, han som alltid har somnat utan att gnälla skriker nu i princip varje lur, ibland så mycket att vi måste rycka in med en extra ramsa. Vet inte vad vi ska göra? Förr somnade han alltid inom två minuter, nu skriker han för det mesta i 10-20 minuter. Har börjat fundera om det kanske är för tätt mellan sovpassen, han är ju trots allt snart sex månader... Han sover elvatimmarsnatt 20.00-07.00, sen sover han 8.30-10.00, 12.00-14.00 och sen 16.15-17.00. Vad tror ni, börjar det vara läge att göra om schemat och hur i så fall? Han har gått på det här schemat sedan har var ca 3 1/2 månad :-O
Maten har vi fortfarande lite problem med, för det mesta vägrar han öppna munnen så portionerna är fortfarande ganska små men han verkar då klara sig på den fasta föda han får i sig+ersättning iaf...
Hjälp!!
Maten har vi fortfarande lite problem med, för det mesta vägrar han öppna munnen så portionerna är fortfarande ganska små men han verkar då klara sig på den fasta föda han får i sig+ersättning iaf...
Hjälp!!
Hej!
Det kan absolut vara dags för shemajustering. Kan du skriva ner hela ert schema med både mat och sovtider.
Att ni får ge en extra ramsa är INGET att oroa sig för. Ramsan är det viktigaste verktyget och den kommer ni ha kvar läääänge!
Använd er av husljud oxå. En påminnelsramsa och sen husljud.
Jenny
Det kan absolut vara dags för shemajustering. Kan du skriva ner hela ert schema med både mat och sovtider.
Att ni får ge en extra ramsa är INGET att oroa sig för. Ramsan är det viktigaste verktyget och den kommer ni ha kvar läääänge!
Använd er av husljud oxå. En påminnelsramsa och sen husljud.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej!
Hela schemat ser ut så här:
7.00 morgon, en flaska ersättning
8.30-10.00 sova
Ca 10.15 mat, just nu köttfärsgryta+sötpotatis+nåt nytt och sen ersättning, så mkt han vill ha.
12-14 sova ute
Ca 14.15 puré samt ersättning
16.15-17.00 sova
17.30 gröt+katrinplommon samt ersättning
19.00 bad
19.30 nattslurk (ersättning)
20.00 sova natt
Vi är rätt kassa på det här med social delaktighet tyvärr, men han brukar iaf vara med och diska, hänga tvätt, vika kläder osv. Andra tips på hur man kan göra en halvårsbebis mer delaktig?
Vi spelar alltid musik när han ska sova, och grejar med diskmaskinen eller liknande. Nu går det åt rätt håll med dagslurarna igen och han har nästan helt slutat skrika, men jag misstänker ändå att sömntimmarna är lite i överkant
Hela schemat ser ut så här:
7.00 morgon, en flaska ersättning
8.30-10.00 sova
Ca 10.15 mat, just nu köttfärsgryta+sötpotatis+nåt nytt och sen ersättning, så mkt han vill ha.
12-14 sova ute
16.15-17.00 sova
17.30 gröt+katrinplommon samt ersättning
19.00 bad
20.00 sova natt
Vi är rätt kassa på det här med social delaktighet tyvärr, men han brukar iaf vara med och diska, hänga tvätt, vika kläder osv. Andra tips på hur man kan göra en halvårsbebis mer delaktig?
Vi spelar alltid musik när han ska sova, och grejar med diskmaskinen eller liknande. Nu går det åt rätt håll med dagslurarna igen och han har nästan helt slutat skrika, men jag misstänker ändå att sömntimmarna är lite i överkant
Hej!
sömnbehovet ligger på ca 15 h nu. En klassisk shn-natt är 12 h vilket ger 3 h till dagen.
Låt liten sitta med vid alla måltider till att börja med (om han är vaken då) sitta i matstolen i köket när du lagar mat, nära dig. Dammsuga, håll handen om handen och barnet i famnen, det räcker med några få minuter och sen tackar du så hjärtligt för hjälpen.
Hänga tvätt och diska etc. Bära (hålla i) nyckelknippan från bilen till huset. Finns bra trådar om temat här inne bland favoriterna.
Jenny
sömnbehovet ligger på ca 15 h nu. En klassisk shn-natt är 12 h vilket ger 3 h till dagen.
Social delaktighet ska inte vara nåt krångligt.7.00 morgon, en flaska ersättning dags att börja med gröt?![]()
Du skulle kunna lägga in en andra frukost när du/ni äter er frukost, 8.00 eller 8.30 typ?. Då kan lillen sitta med vid bordet och äta sin gröt eller plocka i sig lite frukt och smörgåsbitar så står han sig till ensenare lunch OCH ni har social delaktighet samtidigt!![]()
8.30-10.00 sova här räcker det med 45 min alt 20 min för herrn. Eventuellt skulle du kunna vänta med luren till 9.00.
Ca 10.15 mat, just nu köttfärsgryta+sötpotatis+nåt nytt och sen ersättning, så mkt han vill ha. Bra matintag! men jag skulle lägga lunchen 11 eller 11.30 så att den ligger nära luren, på hungrig mage kan man inte sova i 2 h.![]()
12-14 sova ute En trång vagn kan oxå spöka på långa luren om liten inte kan röra sig som det passar. Vi har flyttat in långa luren i säng ganska tidigt.
16.15-17.00 sova alternativt bara 20 min och i rullande vagn är ok, denna lur försvinner först ändå.
17.30 gröt+katrinplommon samt ersättning jag saknar middagen? lagad mat som vid lunchen gärna tillsammans med övriga familjen. Gröten kan komma till frukosten eller vid mellis kanske? Men är det svårt med maten är ju gröt bättre än ingetmen fetta gärna upp den med kokosolja eller smör för bättre mättnad
19.00 bad
20.00 sova natt ev läggning redan 19.00? övertrötthet leder oftast tll lång insomningstid. i så fall bör em-luren inte ligga senare än 16.00
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tack så mycket för dina tips! Vi satt och filade på ett nytt schema igår och pratade om att flytta in långa luren, han är så himla ledsen när han vaknar mitt i den så jag misstänker att det är som du säger, det är lite för trångt för Alvars smak att ligga i vagnen. Synd, för jag hade gärna behållit den långa luren ute men med tanke på hans storlek (han väger runt 10 kilo och är drygt 70 lång redan!) så är det nog dags att han får ligga i sängen istället. Vi jobbar på med maten men det går lite upp och ner, gröten är det som funkar bäst. Med mycket smör i
han älskar att sitta och gnaga på majskrokar så det brukar han få göra när vi äter.
Vårt schemaförslag ser ut mer eller mindre som ditt, 45-2-20 vad gäller sömnen och lunchen närmare inpå långluren, samt 12 h natt. Ska bara hitta säkerheten inför att han ska sova långluren inne så kör vi sen, är lite nervös att han ska börja vakna ledsen i sängen också på dagen som han gör i vagnen nu. Sängen har alltid varit hans lugnaste plats och han är sällan ledsen om han vaknar tidigt på morgonen.
Just nu känns det tröstlöst att han nånsin ska bli en säker sovare, nånting har strulat nästan varje dag sen vi kurade och jag känner själv att jag blir för överkoncentrerad på hans sömn! Säkerheten var det ja...
Vårt schemaförslag ser ut mer eller mindre som ditt, 45-2-20 vad gäller sömnen och lunchen närmare inpå långluren, samt 12 h natt. Ska bara hitta säkerheten inför att han ska sova långluren inne så kör vi sen, är lite nervös att han ska börja vakna ledsen i sängen också på dagen som han gör i vagnen nu. Sängen har alltid varit hans lugnaste plats och han är sällan ledsen om han vaknar tidigt på morgonen.
Just nu känns det tröstlöst att han nånsin ska bli en säker sovare, nånting har strulat nästan varje dag sen vi kurade och jag känner själv att jag blir för överkoncentrerad på hans sömn! Säkerheten var det ja...
Det kommer funks fint i sängen!
Samma attityd som när ni lägger till kvällen. 8)
En säker sovare vaknar oxå, men kan somna om själv eller med lite assistans av verktygen. Ni kommer dit med att arbeta med förutsättningarna på dagtid. Och glöm inte att det är små barn vi har och inte sovrobotar.
Överkoncentration är ofta en stor bov. Försök att ha ett avslappnat och sunt förhållande till både mat och sömn. Typ, äta och sova bör man för annars dör man...... 8) Äter han dåligt en måltid eller sover dåligt en natt eller lur så händer inget allvarligt för det. Huvudsaken att han bjuds på GODA förutsättningar.
Jenny
En säker sovare vaknar oxå, men kan somna om själv eller med lite assistans av verktygen. Ni kommer dit med att arbeta med förutsättningarna på dagtid. Och glöm inte att det är små barn vi har och inte sovrobotar.
Överkoncentration är ofta en stor bov. Försök att ha ett avslappnat och sunt förhållande till både mat och sömn. Typ, äta och sova bör man för annars dör man...... 8) Äter han dåligt en måltid eller sover dåligt en natt eller lur så händer inget allvarligt för det. Huvudsaken att han bjuds på GODA förutsättningar.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Jag tog mig helt sonika i kragen och lade honom i sängen nu till långluren, han såg lite förvånad ut men lade sig pladask efter att ha sett sig om lite och somnade utan prut =) Han har vaknat till och gråtit lite en gång, men löste det hela själv nästan direkt. Vill inte pillra i sovandet för mycket och "prova" en massa grejor men att flytta till säng började verkligen vara nödvändigt så jag tror det blir kanon när han vant sig =) Får försöka ta någon av de kortare lurarna utomhus i stället, tycker det är bra med frisk luft men ryms man inte så ryms man inte!