Dags att köra på riktigt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Dags att köra på riktigt!

Inlägg av mamaA »

Tja, det är en smaksak :D . Jag hade nog ökat upp två måltider först, men det går bra att ge lite på fyra också. Börjar hon amma mindre kanske det är bättre att ge lite mat också vid varje mål. Som sagt, det är vad som passar dig bäst. Vissa ger vid alla måltider och fyller på med amning, andra ammar två måltider och ger mat två.

Kräk betyder inte alltid mätt. Kan vara att bröstet är tråkigt nu när hon får skedmat också :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Molltan

Inlägg av Molltan »

Hej och tack för svar!
De senaste dagarna har amningen gått bättre... :P
Läste någonstans att barn i 4-5 månadersåldern är inne i en utvecklingsfas och då brukar bli lite ofokuserade vid bröstet under en tid och att det är vanligt att mammorna då blir osäkra på ifall det finns mjölk eller inte.
Min plan är att fortsätta amma vid varje mål och fokusera på att öka upp lunch och middagsmåltiden. De senaste två dagarna har hon fått i sig ½ liten burk med potatis/majs eller potatis/broccoli + några skedar katrinplommon vid lunchen (det är väl bra?) och sedan gröt på 75 ml vatten + katrinplommon vid middagen, men då går det inte ner så mycket nattslurk sen!
Hon vaknar fortfarande på natten, kring kl. 2.30 men äter bara från ett bröst och somnar sedan så hårt att det nästan är omöjligt att väcka henne för att ge andra bröstet. Min känsla är att hon kanske inte är så himla hungrig egentligen på natten, utan mest bara vaknar för att hon är van vid det???

Sen börjar jag märka att det hon inte riktigt vill sova sina 45 minuter på eftermiddagen längre. Läste då att barn vid 5 månader ofta bara sover 20 min på em så det blir nog snart en liten schemaändring (nu är hon 4½ månad). 2 timmarsluren efter lunch går fortfarande kanonbra och hon somnar bra även på kvällen, lägger henne bara i sängen och ger en kort solfjäder och går ut med en ramsa x 1. Lovely!!.... :heart:

/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om bara magen hänger med så öka upp portionerna, ös på med katrinplommon så brukar magen funka bra. Jag tror att ni kan vara uppe i en hel liten burk inom en vecka :D .

Nu när ni är igång med smakisar behöver hon ju egentligen inte något nattmål längre, man behöver inte vara uppe i fulla portioner för att plocka bort det. Som du själv säger så vaknar hon nog av gammal vana. Ta sats en kväll, sätt attityden på plats och bestäm dig för att i natt är det dags :lol: . Sen så buffar du bort uppvaket och snart är nattmålet glömt!

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Molltan

Inlägg av Molltan »

Hej!
Jag ska ladda ett par dagar till och sedan buffar jag bort nattkäket.. :P
Det här med ramsan då? Ska jag buffa flera nätter i rad ( om det behövs) eller tar ramsan över natt 2?

Idag testade vi morot till lunch och det funkade helt OK.
Nu sover lillan fint i sängen efter lite glatt snack för sig själv.
/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
Molltan

Inlägg av Molltan »

Hej igen!
Första natten utan käk har nu passerat! Utan att jag egentligen hade planerat för det... :P Lillskruttan vaknade visserligen till någon gång, minns ej vilken tid, men var nöjd och låg och pratade i sängen tills både hon och jag somnade om! Jag gjorde alltså ingenting då, ingen buff, ingen ramsa. Sedan vaknade hon vid kl.06, nöjd och glad och fick komma över till mig för att äta vid kl.06.15. Om jag orkar i natt så ska jag försöka rida på den här vågen och försöka få bort nattmålen för gott... :!:
Men hur är det då med buff/ramsa? Är det buff första natten och sedan ramsa natt 2? Jag har inte använt ramsan som ett verktyg sedan jag startade denna tråden utan säger den bara 1-2 gånger när jag har lagt henne och går ut från rummet och det funkar fint. Det var lääääänge sedan nu som jag fick gå in igen och lägga tillrätta/buffa osv.
/Malin
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Molltan skrev:Första natten utan käk har nu passerat! Utan att jag egentligen hade planerat för det... :P
Härligt! Vilket fint bevis pâ att er lilla tjej fattat att sängen är ett härligt ställe och att man kan somna om tryggt pâ egen hand. =D> =D> =D>

Om jag var i ditt ställe skulle jag satsa allt pâ dagarna nu:

:arrow: Mycket Mat
:arrow: Mycket Fysisk Aktivitet
:arrow: Mycket Frisk Luft

Plus kramar och bus och social delaktighet och allt och allt. Sâ är det bara skönt och välbehövligt att fâ sova hela natten sen. :wink: Verktygen är ju till för att lugna barnet, men om din tjej bara vaknar till lite som hon gjorde i natt (och som hon kanske inte ens kommer att göra framöver) sâ gjorde du ju helt rätt i att inte ingripa: allt var ju precis som det skulle.

OM hon skulle vakna och verkligen behöva hjälp har du ju verktygen. Som det lâter pâ det du beskriver sâ har ramsan redan blivit det viktigaste verktyget, det som krävs för att den ska bli "magisk" är att du sätter den, alltsâ att du fâr till en ramsdiskussion där ramsan fâr sista ordet. Jag vill minnas att med Lillebror krânglade det nâgon gâng runt sex mânader och dâ tog jag till Ramsan ordentligt. Innan dess hade jag den bara vid läggning och eftersom han började sova hela nätter precis som din lilla tjej gör sâ behövde jag ju inte verktygen sâ mycket innan. Hänger du med i hur jag tänker? Alltsâ verktygen har ju inget egenvärde, men i en situation där barnet verkligen visar att det behöver hjälp är de kanon.

:heart:
Molltan

Inlägg av Molltan »

Hej!
Du har nog rätt i att ramsan redan är vårat viktigaste verktyg! Tänk att den kan funka så fint bara genom att jag har smygit in den bakvägen, helt otroligt!
Nu har det gått ytterligare 3 nätter sedan jag skrev sist och första natten vaknade hon vid kl. 05, fick mat och somnade om. Andra natten vaknade hon också kring kl. 05, fick mat men kunde inte alls somna om, tills jag lade över henne i hennes säng igen, då somnade hon nästan på stört och sov ytterligare 30 minuter tills jag väckte henne och gjorde morgon. Och i natt vaknade hon inte alls! Eller jo, det gjorde hon, men somnade om supersnabbt igen trots att en av hennes systrar kom in och viskade lite med mig.. :P

Jag har uppdaterat schemat lite och tar gärna emot synpunkter och funderingar på det :D
Schema till V nästan 5 månader:
Kl.6.30 God morgon!
Kl.6.30-7.15 Mål 1, Bröstmjölk (BM)
Kl.8.15-9.00 Sova fm 45 min (oftast ute i vagn)
Kl.10-11 Mål 2, BM + mat (ca ½-1 liten burk) + fruktpuré (några skedar)
Kl.11-13 Sova lunch, 2 h inne i säng
Kl.13.30-14 Mål 3, BM
Kl.15.15-15.35/16.00 Sova em, 20/45 min (oftast ute i vagn)
Kl.16.30-17 Mål 4, 1 portion gröt + frukt
Kl.18.00 Nattslurk, BM
Kl.18.30 Go´natt!
Kl. 06.30 Go´morgon!

Mål 1-3 börjar/består alltid av BM, men från och med nu tänkte jag bara ge gröt vid mål 4. Bör jag ge vatten vid lunch och gröt?

Hälsningar/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Vad bra det går för er! =D> =D> Härligt för henne att få sova heeeeela natten lång. :D

Jag tycker det nya schemat ser bra ut. Kör på det om det känns bra för er och tjejen. :thumbsup:

Det låter som en bra idé att ge gröt till mål 4, då "sparar" du lite på brösten också så de har lite mer att erbjuda till nattslurk :wink: . Visst kan du ge vatten till den riktiga maten. Det är ju gott att skölja ner maten med. Vi har kört med en nappflaska med vatten till en början och sen gått över till pipmugg.

Bra jobbat! :thumbsup:

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Molltan

Inlägg av Molltan »

Äsch, nu håller vi på att tappa den goda nattsömnen!
Sedan mitt senaste inlägg så har "V" hunnit fylla 7 månader och både mat och sömn har fungerat bra, tills nu. Vi har varit bortresta i 2 veckor och hon har börjat vakna vid kl.03 och jag har ammat henne så att hon inte ska väcka storasystrarna som sovit vägg i vägg...dumt, jag vet!

Det schema som vi följer (eller planerar att följa nu) ser ut så här:
Kl. 7 God morgon! Frukost i form av Bröstmjölk + 1 portion gröt med katrinplommonpuré
Kl. 9 Sova fm, 45 min
Kl.10.30 Lunch i form av 1 stor burk + ½ burk fruktpuré + vatten
Kl. 12-14 Sova lunch, 2 h inne i säng (omöjligt att få henne att sova detta pass i vagnen, då vaknar hon alltid efter 45 min)
Kl. 14 Mellis i form av 1 portion gröt + eventuellt lite bröstmjölk
Kl. 16 Sova em, 20 min
Kl. 17 Middag i form av ½-1 stor burk + ½ burk fruktpuré + vatten
Kl. 18.30 Nattslurk i form av bröstmjölk
Kl.19 Go´natt!

Någon som har några synpunkter/tips på schemat? Jag funderar på att korta ner lunchvilan till 1.5 timmar i hopp om att nattsömnen då kommer att bli bättre? Eller så blir det bara kaos på eftermiddagen?
Fram tills nu så har jag sovit i samma rum som "V", men planerar att flytta ut så fort vi har skaffat en babywatch.
Så, hur gör jag då för att få ordning på nattsömnen igen? Ramsa? Buffa? Läggningarna går galant, hon borrar ner huvudet i gosetrasan och somnar snabbt på ramsan.
Nästa vecka åker vi på semester igen och jag vill GÄRNA få ordning och reda innan dess så att jag slipper vara trött och grinig så jag är tacksam för input inom kort....=)

Kram!
/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tycker nog att ni kan införa lite mer mat - en hel efterrättsburk bör det nog gå ner :wink: . Bebisar i den åldern brukar ju inte ha någon botten. Låt henne säga stopp, inte du!
Du skulle kunna flytta lunchen till 11.00 så ligger den närmare långluren vilket brukar vara praktiskt.

Kan det vara så att hon vaknar på natten för att mörkläggningen inte är tipptopp? Minsta ljusstrimma sätter igång lilla hjärnan..

Glöm nu att du tagit upp och ammat, ibland har nöden ingen lag :wink: . Om du har ramsan som verktyg så kör med den, men du måste ut ur rummet, annars funkar det inte [-X . Jag upplevde att min sons nattsömn blev mycket bättre när han fick eget rum :sleep: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Molltan

Inlägg av Molltan »

Hej!
Jag ska försöka trycka i henne lite mer mat... :P
Skulle egentligen vilja få in ett mål med välling innan läggis också, men tyvärr tokdissar lilla fröken flaskan så länge det inte är vatten som serveras....några tips?

Ska testa att skjuta lite på lunchen, då kanske hon sover bra även ute i vagnen vilket ju kan vara praktiskt nu i semestertider. Känns som om vi allt för ofta "offrar" hennes långlur eftersom familjen är på utflykt eller dylikt... :oops:

Vad gäller mörkläggningen så är fönsterna redan täckta med aluminumfolie (sambon tycker att jag är knäpp), men jag tycker ändå att ljuset letar sig in. Har tejpat fast folien, men kanske skulle testa att fästa den med vatten?
Inatt sov hon i alla fall själv i sitt rum för första gången. Sov mellan kl. 20-05.30 (inte helt enligt schemat), jag gick in och ammade henne så att hon somnade om till kl 07. Känner att jag inte riktigt orkar ta fajten, tror hela tiden att det ska lösa sig av sig självt, men det kanske är lite optimistiskt?
Ska bli spännande att se hur denna natten går... :P
/M
Mamma till:
T-06
I-09 (SHN-kurad)
V-12 (2012-12-02)
SM-barn från början
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi hade ingen nattslurk förrän vid typ 10 månader och det var verkligen lite och sen har den förvunnit i perioder men nu är den här igen sedan länge, fast jag inte alls tycker den behövs då sonen äter rejält till middag. Välling går tydligen alltid ner fastän man precis ätit middag :wink: . Och detta från en unge som knappt ville ha välling förrän han var 1 år :shock: . Det som löste vällinproblemet tror jag var när jag gjorde hemmagjord välling på bovete, vatten, havremjöl och kanel. Det var smaskens tyckte sonen och sen hittade jag en köpesort som han gillade också och sen var det löst.. :D . Testa dig fram, prova en annan sort på kvällen kanske, eller lita på att hon är mätt.

Jag har alltid haft långluren i säng, min son har i princip inte sovit i vagn sedan han var ett par månader förutom vid enstaka tillfällen, utflykter och liknande. Eftersom han aldrig lärt sig somna själv i vagn så har jag kört tills han somnat för jag har inte orkat ta fighten :oops: . Helt absurt känns det nu i efterhand då jag på semestern på Kreta för en vecka sen bestämde mig för att det var för varmt att traska runt med vagnen i solen och la honom bara i vagnen, vagnade några drag, skakade handtaget och ramsade. Första dagen tog det 20 min att somna och sedan 10 i fortsättningen...Lätt som en plätt var det, varför har jag väntat tills han var 2 år med detta undrar jag nu?

Min poäng är såklart att känn ingen skuld för att hon får sova långluren i vagn. Skarvar hon i vagnen? Kör en liten vagnsovarkurs hemma då så att hon lär sig vad som gäller. Jag ser alltid till att skärma av synintrycken och så att det blir mörkt i vagnen. Nu på sommaren har jag knutit en uv-suflett på vagnen som jag drar ner ganska långt. Den släpper igenom mer syre än sufletten tänker jag.

Ang nätterna så tro jag att du måste ta ledningen, hon äter inte pga av hunger utan för att du har visat henne att man kan :^o . Ramsa bort eländet säger jag. Det kanske inte är så jobbigt som du tror!

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"