Leos SM tråd, våran 4.a!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Livi

Leos SM tråd, våran 4.a!

Inlägg av Livi »

Så har han då kommit, våran andra son och vårat 4.e barn.
På utsatt datum den 5 november, så han är nu snart 2 månader.

Leo ammas och vi har utgått ifrån SM från början. Han vägde nästan 4 kg och är väldigt mat glad! Hittills har jag bara haft SM som en stabil grund och inte följt något schema.

De första veckorna åt han konstant! Framför allt på nätterna. Varannan timma var mer regel än undantag. Vid 3 veckor så börjades det drygas ut lite mer och vid en månad tog vi bort första nattmålet vid ca 1.00. En bra natt får vi ihop ca 5.5 tim innan nattmålet vid 4 tiden men det går väldigt upp och ner..
Antingen så sommar han inte om efter natt målet eller så vaknar han vid 2 tiden och sedan titt som tätt fram till 3.30-4 tiden då jag tar upp honom..
:arrow: Det känns inte som att det har blivit något bra "flyt" på nätterna... :|
Och det känns väldigt frustrerande.. Det har nu gått en månad och det känns inte alls stabilt..

Sedan han var en ca 2 veckor så har hans näsa varit täppt till och från.. Nu är han jätte snorig, och det gör ju inte nätterna lugnare.. Lite lustigt det där, för precis så var hans storebror med! Näsa som krånglar och stör på nätterna..

Så i veckan blir han 2 månader och jag har verkligen sett fram emot att sätta ett schema! 11,2,2, 45 lutar det åt.. Men just nu känns det som dömt att misslyckas när vi inte har kommit till rätta med "6 timmars nätterna" och näsa är som den är :(

Vi har verkligen nu försökt att backa med att vagna honom till söms (har en säng med hjul på, Stokke) och jobbar hårt med att skaka. Läser trådar om överkoncentration och vi har nog hamnat lite i den fällan. Läser Nancys tråd och känner igen mig.. DETTA MÅSTE BARA FUNGERA!! Och känner lite prestations ångest att det inte gör det samt att orken till de andra barnen verkligen blir lidande..

Så min fråga är.. Hur tycker ni jag ska gå vidare? Är det någon idé att sätta ett schema och förlänga natten till 8 Tim utan mat :?: eller ska jag vänta på att det funkar med 6 Tim nätterna :?: vilket nu känns hopplöst...

Attityden är sådär måste jag erkänna, känner mig osäker fast jag nu efter att ha kurat ett barn och nu är inne på 3.e barnet med SM inte borde vara det ](*,) :!: men jag kämpar med att inte på något sätt låta Lill killen känna av osäkerheten.

Efter att vi jobbat med överkoncentrationen så har det blivit bättre på dagarna. Försöker vara nöjd om vi passerar 1,5 Tim sträcket men ibland blir det bara 60 min.. Men jag tar aldrig upp honom innan timmen har gått.. Oftast sover han dock sina 2 tim med lite bök och grin :)

Måste avsluta med att tacka er som har hjälpt mig igenom detta 3 gr tidigare!! Ni är fantastiska och är värda en stjärna i himlen. För våran familj hade aldrig vuxit till 4 barn på 5 år utan BB och alla fantastiska mammor på forumet :heart: :heart: :heart: :heart:
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Tetz

Re: Leos SM tråd, våran 4.a!

Inlägg av Tetz »

Stort grattis till sonen! :heart: Och varmt välkommen in på Späda och Små igen :D

Vilken lyx för denna lilla fyra att komma in i en härlig familj med många syskon, och dessutom få SM redan från början :D

Jag tycker inte att du ska vänta in någon 6 h-natt, utan att du ska köra igång med att få ordning på dagarna. Om nätterna är kassa med en så här liten så beror det nästan alltid på för lite mat dagtid. Hur känns amningen :?: Håller sig Leo vaken medan han äter :?:
Livi skrev:Måste avsluta med att tacka er som har hjälpt mig igenom detta 3 gr tidigare!! Ni är fantastiska och är värda en stjärna i himlen
Kan bara instämma! Jag har själv fått otrolig hjälp härifrån, och det hade inte ens blivit två barn här hemma utan forumet :D

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Livi

Inlägg av Livi »

Nu va det längesedan!!
Först och främst tack Tetz för ditt svar. Jag läste det direkt och följde ditt råd, då det även för mig kändes bäst och fixade till 6h natten :) så fixade vi även till 8 h natten och han har inte strulat mer sen dess 8)

Nu är våran Lill kille över 4 månader!! Han sover från 20.00 - 04.00 då jag väcker honom för mat, sedan Vidare till 07.00 då jag också väcker honom.

Så!! Jag tror nog att det är dags att ta bort det sista natt målet :) !!!!!!

Men jag vill ha schemat klart.. Så jag söker lite hjälp och inspiration!

Så här ser det ut just nu:
07.00 mat - amma B1 sen direkt B2
09.00-11.00 sova
11.00 mat B1 och B2
13.00 -15.00 sova
15.00 mat b1 och b2
Ca 17.30 sova 20 min
18.00 mat b1 och b2
Ca 19.30 nattslurk
20.00 God natt
04.00 mat

Skulle nog helst vilja sluta amma.. Leo äter endast när det är tyst och lugnt runt omkring sig. Och när han blir störd så är det näst intill omöjligt att få honom att äta igen. Oavsett hur länge han har ätit när han avbröt ätandet av någon anledning. Jag känner mig då väldigt frustrerad och det är svårt när syskonen som inte heller är så stora vill ha uppmärksamhet. Men vet inte om detta är ett själ nog till att sluta amma?! Jag längtar tills att han enbart kommer flaskmatas men har svårt att ta beslutet!!

Skulle vara skönt att korta ner den korta luren på fm då vi oftast har någonstans att ta oss eller storasyskonen har aktiviteter osv. Med en kortare lur skulle Leos schema lättare gå ihop med resten av familjen! Kl 13.00 sover storasyster snart 2 år och strorebror 3 .5 år vilar.

Drömmen är natt mellan 19-07 :!: för att sedan kunna lägga de 3 större barnen kl 20.00.

Tar tacksamt emot era kloka råd och tankar :heart: :heart: :heart: :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Borde inte ett klassiskt 3 månadersschema funka? 12-45-2-45

kanske så här:

7.00 morgon frukost
9.00 sova 45 min
10.30/11.00 lunch
11.45 sova 2 tim
14.00 mellis
15.45 sova 45 min
17.30 middag
18.30 nattslurk
19.00 godnatt

Om du vill fortsätta amma bestämmer du själv men den lille herren är alldeles för stor nu för att klara sig på bara bröstmjölk eller ersättning. Har ni börjat med smakisar? Annars är det hög tid att sätta igång om du vill plocka bort nattmålet. Kanske blir det mindre besvärligt att amma om han äter annat också och så fasar du ut amningen gradvis, när han kommit upp i hela mål mat så kan du ju bara amma till frukost och nattslurk. Det är helt ok att gå över till ersättning också , har du helammat så här länge så har han fått vad han behöver :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Livi

Inlägg av Livi »

Hejsan!
Här knatar vi på.. Eller kanske inte ska säga knatar.. Mer snurrar fram som virvelvinden på Axelsons nöjesfält :D Jisses! Det går i ett! Nu är Leo 5 månader i morgon, och vi har inte förändrat något än på schemat :oops: .Men nu är det dags :!:

Tack för ditt svar mamaA :heart:

Här är mina tankar på schemat;

07.00 vakna mat - amma
9.30 sova 45 min
11.00 lunch (just nu ammar jag, men tänker imorgon införa en flaska ersättning efter smakisar, )
12.30 sova 2 h
14.45 mellis (frukt+amning)
16.30 sova 20-45 min ?
17.15 middag (med familjen , smakisar + ersättnings falska , förhoppningsvis snart en hel måltid "riktigt mat"
18.30 tiden nattslurk (amma så småningom välling)
19.15 -19.30 sova

Just nu är vi inne i en svacka med sömnen på nätterna, vaknar väldigt arg på natten svårt att få han att somna om. Men jag tror det beror på att vi inte har ändrat schemat och för lite mat. Våran barnläkare ville inte att jag skulle börja med smakisar vid 4 mån kollen. Men nu tänker jag köra på! Han ökar i vikt jättebra!

Några funderingar:
:arrow: han har sugit på tummen i omgångar och jag märker tydligt att har mkt lättare att somna och somna om när han gör det. Varför slutar han bara :?: finns det något knep att få han att hitta tillbaka till tummen :?:

Leo har på de senaste 6 veckorna haft både en illa nedre luftvägs infektion och nu urinvägsinfektion, så vi är inne på andra omgången antibiotika på kort tid... Så det har väll gjort sitt också att han har varit lite gnällig på dagarna, men jag tror mest att det är för lite mat som göra det... Men det blir ändå ett litet orosmoln över mig att han inte är frisk ...

Hur snabbt tycker ni man kan ökad och köra på med 'riktig mat" /smakisar ? Rekommendationerna från dr är ju riktigt sega...

Kram :heart: :heart: :heart: :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan!
Grattis till liten 5 mån idag! \:D/ :D Hoppas han får hålla sig frisk nu! :heart:

Jag tycker att schemat ser fint ut! =D> Om jag ska vara riktigt petig skulle middagen och nattslurken kunna hamna något senare (om det passar resten av familjen!), så hinner dels liten bli ännu hungrigare och står sig dels ännu bättre på natten. :D
Kanske middag 17.45-18 och nattslurk 18.45-19, beroende på om ni tänker lägga 19.15 el 19.30.
Och kör på 45 em lur om ni har 11,5-timmarsnatt tycker jag.

Ang tummen så sög aldrig min lilla på den, så jag kan inte uttala mig tyvärr....

Kanske nån annan har nåt tips här?

När det gäller smakisar/mat så körde vi på med så mycket liten ville ha och höll bara koll på att magen hängde med. Jag vet MÅNGA som gjort likadant och de små liven mår prima och magarna också. Plus att de brukar bli riktiga matvrak och älska vanlig mat om man inte väntar "för länge" så att de hinner tappa intresset! :P
Här gick vi från enbart amning till att bara amma 1:a frukost o nattslurk (och ingen välling el ersättning alls) på 3-4 veckor vill jag minnas (vi började vid 4 mån). Och jag hade gärna gått ännu snabbare om liten hade fattat tidigare hur man skulle svälja fast föda (tog 2 v för henne bara att fatta tekniken :shock: :lol:)

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Livi

Inlägg av Livi »

Hej!
Nu har vi jobbat på med det nya schemat i nästan 1 vecka. Det har gått sådär.. Men ändringarna kändes så nödvändigt. Men jag har haft svårt att hålla de nya tiderna.
Men mycket riktigt Irmasmamma så flyttade jag middagen till senare! Tack :heart: :!:

45 min lurarna på fm och em är svåra få till bra , ofta tar jag mer än marginal kvarten för att få ihop vardagsrutinerna med de andra barnen... Schemat blir ofta förskjutet 20-30 min ibland mer :shock: :!: men försöket alltid att se till att det inte går för länge mellan måltiderna, han är vaken sina timmar och får i sig så mkt mat som bara går. Nu övar vi smakisar varje dag, även om det mest åker ut :lol: .
Middagsluren är dock helig!! Då hela "huset" varvar ner..

Nätterna är väldigt ostadiga tyvärr.. Har haft några nätter med uppvak kl 04 och 06.
Har då vaggat.. Han tar ff inte tummen igen.. Vaggar i stort sett inget på dagen dock! Väldigt noga med det :!:

Ska jag vända mig till SHN verktygen nu när han är 5 månader och nattsömnen trasslar :?: eller va tycker ni :?:

Kram :heart: :heart: :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej och välkommen säger jag med! Fantastiskt med en fyra :heart:
Livi skrev:45 min lurarna på fm och em är svåra få till bra , ofta tar jag mer än marginal kvarten för att få ihop vardagsrutinerna med de andra barnen... Schemat blir ofta förskjutet 20-30 min ibland mer :shock: :!: men försöket alltid att se till att det inte går för länge mellan måltiderna, han är vaken sina timmar och får i sig så mkt mat som bara går. Nu övar vi smakisar varje dag, även om det mest åker ut :lol: .
Middagsluren är dock helig!! Då hela "huset" varvar ner..
Jag tycker att det lâter som att lille Leo har ett prima liv. :P Jag är ingen inbiten schemamänniska, utan tycker att man kommer lângt pâ en bra rytm. Ett gäng stolpar att hänga upp dagen pâ och sâ lite freestyling där emellan. Precis som hemma hos dig sâ var lângluren helig hos oss (och är fortfarande, även om alla inte sover längre :wink: ). Jag sâg fm-luren och sena em-luren som "sömnslurkar" för att klara sig fram till det riktiga sovet - lânglur och natt. Pâ sâ vis coolade jag ner mig ordentligt, det blev lättare att ta saker och ting med en klackspark istället för att deppa ihop för att "schemat sprack". Just när man har ett gäng storasyskon kan man ju inte alltid ha all koncentration pâ bebisen (vilket jag tror alla, inklusive bebisen, vinner pâ i längden).
Ska jag vända mig till SHN verktygen nu när han är 5 månader och nattsömnen trasslar :?: eller va tycker ni :?:
Jag fâr inte riktigt klart för mig hur mycket han äter? Verktygen är ju meningslösa om bebisen är hungrig, man gör bâde sig och barnet en otjänst. Jag skulle râda att se till att matintaget är stadigt och rejält sedan minst en vecka innan jag tog till verktygen. Det skulle för övrigt inte förvâna mig om Leo själv börjar sova ordentligt bara han fâr i sig sâ mycket mat som han behöver. :wink:

Du undrade om tumsugning innan, hur har det gâtt med det? Jag har tydligen inte läst din trâd tillräckligt noga, hittar inte ât om Leo sover pâ mage eller rygg (eller sida för den delen :roll: :lol: )? Det brukar vara lättare för magsovare att hitta tillbaka till tummen än för övriga kategorier.

Livi

Inlägg av Livi »

Hej Sarisparis :heart: ! och alla andra :D !
tack för svar!

Mycket riktigt Leo sover på mage, med larm och har så gjort sen vi kom hem från BB.

Schemat har "satt" sig lite nu. Och det flyter på ganska fint tycker jag. Så skönt att du berättar om "en bra rytm" och "hänga upp dagen på ett gäng stolpar" (önskar jag kunde lära mig att citera!! :) ) Precis det jag har lyckats acceptera att det nog måste bli.. även om jag gärna passar tiderna :wink:

Det här med maten har varit krångligt nu :!: :(
Ja faktiskt jobbigt..
Så här äter han:

07.00 Frukost B1+B2 - MEN. Han äter max 10 min från B1 och så får jag truga för få honom att ens börja äta från B2. Han är arg äter någon minut eller så och tvärstopp.

11.00 Smakis, B1+B2 MEN. Samma sak här äter max 10 min från B1 sen efter mycket trugande äter han lite från B2 men max någon min eller så... Smakisarna har börjat att flyta på!

15.00 210 ml (8 oz) Ersättning, slukar han lätt som en plätt.

ca 17.30-18.00 B1+B2 MEN. Samma strul igen..
Har här även fått lite gröt tillsammans med familjens middag.

Nattslurk 210 ml flaska. Slukar han.

Senaste nätterna har varit stabilare!! Vaknar till en glad bebis som ligger och kraffsar på figurerna på sängkläderna :D

Vad tror ni om trasslet med Ammningen :?: Så frusterande. Det har varit krångligt en tid nu. Men efter lite "jobb" lyckats få han äta bra i ca 30 min..

Tack :heart: :heart: :heart: :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Är han intresserad av smakisarna! Öka på portionerna i så fall, en så stor kille behöver riktig mat :D . Jag skulle gissa att han tycker att det är en massa annat än amningen som är intressant nu och flaska går antagliigen fortare vilket förklarar varför det är populärare. Vill du fortsätta amma? Annars kanske du kan gå över till ersättning nu i kombination med skedmaten.

Det verkar som vissa bebisar bara älskar amning medan andra tycker det är ett lite besvärligt sätt att äta :wink: .

Kram Annika
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Livi

Inlägg av Livi »

:heart: Hej!

Tack :heart: !

I morse nådde vi nog botten när det var dags för frukost. Jag matar han liggandes i sängen så det har funkat bäst. Men i efter knappa 5 min kom storebror in i sovrummet och va på glatt humör. Då kunde jag inte få Leo att äta igen efter massa försök och trugande... Nu när 2 två små risgrynen till tänder har kommit så är det ju inte lika roligt att köra på ömmajärngreppet :lol: [-X Ajaja..

Med spännda och onda bröst, kände jag paniken komma..(har haft 2 mastit, mjölkstockningar med storasysterna) Efter flera försök inom en timma utan att lyckas så mata jag han sedan från B2 kl 9 :x .. Så det blev ju ett väldigt utdragen frukost. Då åt han bra, men han var ju också trött. Men nu känns det ju som att hela dagens måltider kommer bli trassliga med en halvhungrig bebis.. Och sömnen blir ju också knasig då han tar sig power naps under den utdragna måltiderna..

Igår utan gröten väldigt bra! Det mesta svaldes ner! Så kanske har han hajjat tekniken!! :D Märker på bajset också att det har ändrat form.. Tror detta blir en bebis som behöver mkt lösande för magen..

Ja kanske är det så att ammningen har gjort sitt..

kram :heart: :heart: :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Livi skrev:Så skönt att du berättar om "en bra rytm" och "hänga upp dagen på ett gäng stolpar" (önskar jag kunde lära mig att citera!! :) ) Precis det jag har lyckats acceptera att det nog måste bli.. även om jag gärna passar tiderna :wink:
Grejen för mig var att när jag taggade ner min schemahets sâ föll dagarna pâ plats mycket bättre. Just att tänka lite mer "stolpigt" gjorde att jag fick ner min överkoncentration en del. :wink:

Liten kurs i hur man citerar:

1/ Kopiera det du vill citera (Ctrl+C)

2/ Ställ markören där du vill ha citatet i ditt inlägg

3/ Klicka pâ "Quote"-knappen ovanför rutan du skriver i.

Du fâr dâ upp följande [ quote ][ /quote ] (utan de mellanslag som jag lagt in för att det ska synas)

4/ Mellan klamrarna klistrar du in det du vill ha citerat (Ctrl+V)

[ quote ]det du vill citera[ /quote ]

5/ I första klammern, efter "quote" och innan slutklammern, lägger du till användarnamnet pâ den du citerar inom citationstecken och efter ett likamed-tecken.

Om du vill citera nâgot jag skrivit blir det alltsâ (utan mellanslag): [ quote="Sarisparis"]. Dâ kommer det sen att stâ "Sarisparis skrev" i citatet.

6/ Tada! Använd "förhandsgranska"-knappen under den ruta du skriver i för att kolla hur det ser ut.

Obs. Smileys kommer inte med, sâ de fâr du lägga till själv (om du orkar :wink: )
Vill du citera ett helt inlägg kan du helt enkelt direkt ställa markören i det inlägget och trycka pâ den lilla CITERA-knappen i övre högre hörnet.

Livi skrev:Ja kanske är det så att ammningen har gjort sitt..
Kanske, kanske inte, men i vilket fall sâ behövs inte amningen pâ samma sätt längre eftersom han är sâ pass stor, sâ ingen panik! :mrgreen: För att minska krânglet skulle jag ha ammat endast morgon (första frukost) och kväll (nattslurk), mest för mysfaktorn. Sâ slipper du fâ panik för att han fâr i sig för lite (eftersom han äter det han behöver dagtid). Jag skulle lägga in en second breakfast ganska snart pâ morgonamningen, han kan sitta med er och knapra pâ en skorpa eller nâgot annat trevligt och kommer pâ sâ vis in i er frukostrytm och era frukostvanor i sin egen takt.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"