vaknar kl 5 och är hungrig...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
JH

vaknar kl 5 och är hungrig...

Inlägg av JH »

Hej, länge sedan jag skrev här sist :D

Elsa 19 mån, har börjat på dagis för en månad sedan. Jag vet, för tidigt :( , men så blev det nu, förhoppningsvis ska vi kunna vara hemma längre med nästa barn!

Inskolning och dagisvistelse går jättebra - hon går korta dagar och tycker att det är kul med kompisar och dagsifröken. Problemet är att jag inte tror att hon äter så mycket på dagis som hon gjorde hemma. De säger att hon äter mycket, men det kanske är enligt deras mått? (Elsa har alltid varit stor i maten).

Hon hämtas direkt efter mellis som är kl 14, men hon ropar ändå efter banan och smörgås vid 15. Sen äter hon mat kl 17.30 och välling kl 18.45, helst mer än 300ml.... ÄNDÅ har hon den sista veckan börjat vakna kl 05 och är hungrig (ropar efter välling vilket hon aldrig gjort tidigare)

Jag och min man har varit svårt magsjuka i 5 dagar och har inte haft ork att ta tag i situationen utan har gett henne välling och då har hon somnat om, men nu börjar vi må bättre och jag undrar hur vi ska göra? Funderade på att ge henne ett extra mellis när hon kommer hem och sen skjuta fram mat och läggning lite, men hon har alltid däckat kl 19 så jag vet inte om det är snällt mot henne....

Har någon haft liknade problem?

Jag är också orolig för att vi under vår sjuktid har låtit henne göra lite som hon vill, se på Pippi på dvd hela em t ex, vi har ju spenderat mestadelen av vår tid på toa, så det var liksom enda lösningen ibland :oops: Nu vill hon se på Pippi HELA tiden och blir galen när vi inte sätter på den :evil: Fortfarande mår vi ganska kasst, och har inte ork att göra andra saker med henne. Snart måste vi ju dock må bättre, då är det väl bara att inte sätta på den där himla apparaten och glatt göra saker tillsammans i hemmet?

Lite förvirrat inlägg kanske, men hoppas på kloka svar som vanligt ändå :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lilla Elsa :lol: Kul att "höra ifrån henne" igen :lol: :lol:

Dagisvistelsen tar sin tribut, det kan man inte komma ifrån; jag säger inte att det är synd om henne men matron är väl inte det första som brukar infinna sig. Så låt henne få sitt extrafika :wink: Däremot tycker jag inte du ska ändra tiderna i övrigt.

Morgonvällingen (den alltför tidiga) kan man rätt enkelt skjuta upp med ett "SEN, älskling, nu ska du sova färdigt så gott först."

Pippi tycker jag inte är någon katastrof. En bra videofilm, sedd tusen gånger, är inte mer "fel" än en bra saga, läst tusen gånger. Ha inte samvete. Man får försöka se till att de små barnen har det bra även om man inte har det själv.

När ni får krafterna tillbaka blir annat mer intressant för er alla :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
JH

Inlägg av JH »

Tack, tack för dina råd Anna! :D :D

Ja, jag har ju inte "behövt" skriva här eftersom det mesta flyter på precis som det ska :thumbsup:

Det du skriver känns skönt att höra, och naturligtvis alldeles logiskt. I dag mår vi bättre, jag och min man, och vi har gjort morgonbestyr alla tre tillsammans. Hon frågade bara efter Pippi en gång och sen var det inget mer med det.... :roll: :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där, bra bra :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "