Tidiga uppvak varje lur + andra problem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Wisteria
Kontakt:

Tidiga uppvak varje lur + andra problem

Inlägg av Wisteria »

Hej! Vi kurar just nu Alvar, 4 1/2 månad. Om jag har räknat rätt så har vi sista natten på uppföljningsveckan ikväll. Det har gått hyfsat bra under kurens gång men några bekymmer har vi.

1. Han vaknar för tidigt från i princip alla lurar och även på morgonen, allt ifrån fem-tio minuter upp till en timme på morgonen. Vanligast är att han vaknar ca 20 minuter före på dagtid. Då är det inte fråga om lite glatt joller eller ens gnäll, utan det är verkligen superledsna skrik blandat med lite ilska. ramsan kan i bästa fall få honom att varva ner tillfälligt men snart stegrar det igen, det går sällan att få honom att somna om över huvud taget. Känner att jag börjar misströsta lite, sen har jag haft tur och min man har varit ledig under hela kuren men nu börjar han om att jobba och jag är orolig för hur det ska gå då :-( vet med mig att jag inte pallar när strulet börjar...

2. Han sover ganska ofta över vargtimmen men vaknar vid sexsnåret och är riktigt olycklig, i morse fick jag ta till en låååång solfjäder för att han skulle lyckas somna om. Känns som att vi "borde" klara oss utan solfjäder vid det här laget?

Just att få honom att somna har aldrig varit ett problem, han har somnat själv i sin babykorg eller i vagnen (och senare även spjälsäng) sedan han var i princip nyfödd. Det har alltid varit det här med att somna OM som är hans svårighet.

Sen undrar jag hur mycket det är meningen att man ska låta dem ligga och skrika innan jag ingriper? Försöker verkligen avvakta men vet sedan de två första nätterna att när han skriker så skriker han på max, han skriker tills han knappt har någon röst kvar och så ska det ju inte vara :-(

Känner verkligen att moralen är i botten och vi vet inte hur vi ska ta oss vidare... Tredje och fjärde natten av kuren sov han hela 11-timmarsnatten utan att vakna alls och nu känns det som att vi bara backat därifrån...

I behov av uppmuntran och förnuftiga råd alltså :-)
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Manfred10

Re: Tidiga uppvak varje lur + andra problem

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Hur ser ert schema ut?
1. Han vaknar för tidigt från i princip alla lurar och även på morgonen, allt ifrån fem-tio minuter upp till en timme på morgonen. Vanligast är att han vaknar ca 20 minuter före på dagtid. Då är det inte fråga om lite glatt joller eller ens gnäll, utan det är verkligen superledsna skrik blandat med lite ilska. ramsan kan i bästa fall få honom att varva ner tillfälligt men snart stegrar det igen, det går sällan att få honom att somna om över huvud taget. Känner att jag börjar misströsta lite, sen har jag haft tur och min man har varit ledig under hela kuren men nu börjar han om att jobba och jag är orolig för hur det ska gå då vet med mig att jag inte pallar när strulet börjar...
hur pålästa är ni? =) och hur ser matintaget ut? Är rummet mörkt? Det finns olika strategier mot tidiga mornar men grunden är att man ska vara mätt i magen för att fixa att sova en hel natt. Nu när det blir ljust tidigt på morgonen är det extra viktigt med mörkläggningen OCH ni föräldrar måste ha en strategi för hur ni hanterar uppvaken.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621 i den här tråden finns massor av tips, bland annat hur man hanterar tidiga mornar. Scrolla! :D
Han sover ganska ofta över vargtimmen men vaknar vid sexsnåret och är riktigt olycklig, i morse fick jag ta till en låååång solfjäder för att han skulle lyckas somna om. Känns som att vi "borde" klara oss utan solfjäder vid det här laget?
Se även mitt svar från ovan. Behöver veta mer om schemat och hur matintaget ser ut, samt mörkläggningen. Titta även i tråden om tidiga mornar.
Sen undrar jag hur mycket det är meningen att man ska låta dem ligga och skrika innan jag ingriper? Försöker verkligen avvakta men vet sedan de två första nätterna att när han skriker så skriker han på max, han skriker tills han knappt har någon röst kvar och så ska det ju inte vara
han ska inte skrika alls... ställa frågor får han. Är det kris går du in och gör en solfjäder tills han sover. Låter som om det kanske gick "för lätt" i början av kuren så att ni inte han befästa ramsan? Ni måste lära er lyssna på gråten, är han arg eller ledsen. men för att han ska ha en ärlig chans att somna om så måste han ju veta att ni finns där och bevakar hans intressen och håller vakt. har ni läst "Internationella SHN"-boken?

Ska referera lite med kollegorna men eventuellt kan det vara en idé att ni backar bandet med kuren så att poletten riktigt kan trilla ner för liten.

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Hej manfred10 och tack för ditt svar!

Så här ser schemat ut:

07,00 Morgon, äta en flaska ersättning.
8,30 Sova 1,5 timme
10,00 Äta! Banan (nästan en halv äter han nu) + ersättning tills han är mätt
12,00 Sova 2 timmar (alltid i vagnen ute på altanen)
14,00 Äta, en flaska ersättning
16,15 Sova 45 minuter
17,00-17,30 Äta, en portion gröt (på 2 msk skrädmjöl + 1,5-2 dl vatten, lite smör på det och en klick aprikospuré. Ersättning på det tills han storknar =)
19,00 Bad varannan dag.
19,30 (ca) Kvällsslurk
20,00 Natt!

Vad tror du om matintaget? Försöker öka på allteftersom men hans mage tycker inte om att vi har för bråttom =) Har rätt nyligt gått över till ersättning från bröstmjölken också...

Skulle väl säga att vi är rätt pålästa, Sova Hela Natten har vi läst ett par gånger vardera =) Sen läser jag rätt mycket i Barnaboken. Precis som du säger, tror att det gick lite för "lätt" till en början. De två första nätterna var det många uppvaknanden men när jag tog över natt 3+4 sov han som sagt hela nätterna igenom, så då användes inte ramsan alls, utan bara till någon lur på dagtid.. så antagligen var det så att ramsan inte hann sätta sig ordentligt.

Rummet är nästan helt mörkt, han sover dessutom i vagnen med sufletten uppfälld så det är i det närmaste kolmörkt där han ligger med huvudet.

Som jag skrev tidigare, han gör inget till hälften utan skriker sig alldeles hes... Solfjäder fungerar ganska bra på honom ibland. Han svarar på ramsan såpass att han oftast dämpar sig när man ramsar och en stund efteråt innan han skriker upp sig igen. Självklart tar den ibland, men just tidiga morgnar är det svårt :-/

Får nog jobba lite mer med mörkläggningen också, liiiite mörkare kan det väl alltid bli =)

I natt tog osäkerheten över helt när han hade vaknat var tionde minut i drygt 1½ timme, då tog jag upp honom och ammade... han åt litegrann men inte särskilt mycket, sen lade jag honom igen och han somnade bums och sov fram till det var dags att göra morgon (vaknade ett par gånger och hojtade till men löste problemet själv och somnade om).

Att söva honom är aldrig ett problem, han har fattat galoppen med tillrättaläggandet och vrider själv huvudet rätt och somnar nästan innan vi hunnit ramsa =) Det är just när han vaknar som det ibland blir problematiskt, som sagt...
duggan

Inlägg av duggan »

God morgon, ser att du även har en tråd här! :D

Tidiga morgnar är ett gissel som tyvärr kan hänga med även en tid efter en kur, så här får man utrusta sig med en STOR skopa tålamod och en tilltro till det lilla barnet.

Min upplevelse är att tidiga morgnar snarare tiggas mer av frekvent verktygande, man har sovit många timmar, känner sig hyfsat utvilad och när någon kommer in och buffar eller solfjädrar så blir liten förbaskad när man sedan går, det blir lite för mkt aktivitet.

Min strategi har varit, kolsvart i rummet, en pangramsa vid första pip som upplyser direkt om att det fortfarande är natt, sen IS i magen och avvakta låt barnet reagera och lyssna med öronen, fastnar barnet i sin klagan har jag kört med hög klassisk musik för att bryta. Väckarklockan ringer in morgonen och glöm inte bort det galet glada återseendet, lika viktigt som skrattet till god nattet :!:

Så summa summarum, hotta upp attityden, välj en strategi, lita på dig själv och tro på din son, för att han ska kunna göra framsteg så krävs det att ni gör baksteg! ... Och ibland tar det lite längre innan polletten trillar ner, men bara du VET att det kommer att fungera så kommer det också att göra det :!:

Hejja hejja =D>

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej!
ser att du har fått bra svar av Duggan! :D

Matintaget ser ok ut tycker jag. Mata på så länge magen hänger med. Kanske smakisar vid familjens lunch och middag...
Som jag skrev tidigare, han gör inget till hälften utan skriker sig alldeles hes... Solfjäder fungerar ganska bra på honom ibland. Han svarar på ramsan såpass att han oftast dämpar sig när man ramsar och en stund efteråt innan han skriker upp sig igen. Självklart tar den ibland, men just tidiga morgnar är det svårt :-/
bestäm er för EN strategi och håll er till den! och med attityd, prova inte, GÖR. :D Duggan hade ju bra tips.
I natt tog osäkerheten över helt när han hade vaknat var tionde minut i drygt 1½ timme, då tog jag upp honom och ammade... han åt litegrann men inte särskilt mycket, sen lade jag honom igen och han somnade bums och sov fram till det var dags att göra morgon (vaknade ett par gånger och hojtade till men löste problemet själv och somnade om).
Då vet du att han inte är hungrig i alla fall... jobba med attityden och planera för hur ni ska göra i natt. Med mellanbror lade jag till rätta och gav en kort solfjäder sedan räknade jag tyst till 100 innan jag ingrep igen, oftast hade han bökat färdigt och somnat innan jag hunnit till 100, men han är sm:ad... Jag håller fullt och fast med duggan att för mycket trafik på morgonen bara väcker upp de små ytterligare... Så ingrip så lite som möjligt och helst utanför dörren, för som du märker är det inte närhet och mat han vill ha :wink: han vill sova men har lite svårt att komma till ro.

En del kör med husljud i stället för klassisk musik på morgonen. EN pangramsa och sen husljud, jag orkar ine dammsuga så tidigt på morgonen, men man kan ju sätta på den och låta den stå och gå ett tag för sig själv. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Stort tack för era hjälpsamma svar! Dagslurarna fungerar bättre och bättre, de senaste dagarna har vi tom fått väcka honom när det varit dags :-) morgnarna går lite fram och tillbaka, i morse väckte jag honom när klockan ringde. Han stökade lite från klockan sex men löste problemet själv. När han började bli orolig vid tjugo i sju så klev jag upp och började stöka i köket och då somnade han om! (?) så husljud blir receptet framöver! Och ingen trafik i rummet! Ska köpa en väckarklocka också.

Ramsan måste jobbas in bättre vid tidiga vak från lurarna men det är ju svårt att göra när han sover som han gjort i ett par dagar nu då vi inte behövt ingripa alls. Men den dagen den sorgen :-)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra jobbat. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Tack :) inatt har däremot varit en orolig natt för honom, han har legat och bökat och stökat hela natten i princip var tionde minut :( han har inte vaknat såpass att vi har blivit tvungna att ingripa utan han har sovit, men mycket oroligt och gnällt en hel del :/ vet inte alls vad som är galet, tandsprickning kanske?
duggan

Inlägg av duggan »

God morgon :D

Jag känner igen det där, liten som bökar och gnyr men ändå sover, och hos oss har det varit tänderna som spökat då. Liten sover om än oroligt och mamman sover inte :? Gäääsp :roll:

Alla barn går ju igenom sjukdomar, tänder, utvecklingsfaser och sömnen kan visst påverkas, men vi har ju våran fantastiska verktygslåda att bemöta frågorna med. Visa lilla barnet att allt är precis som vanligt, vi håller koll och har vargen stången du kan sova tryggt och lugnt :!:

Fortsätt bara så kommer snart alla delar att sitta som berget, håll målet framför ögonen snart är tidiga uppvak ett minne blott :mrgreen:

//Malin
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Ja vi får väl se om det dyker uppnån liten tand snart :-)

En helt annan fråga: när är det lämpligt att flytta nattsömnen till spjälsängen igen? Vi har en stooor kille, nästan 70 cm och bara snart fem månader, så vagnen är lite trång... :-S
duggan

Inlägg av duggan »

Så fort ni känner att ni kan göra det utan frågetecken :lol:

Rent generellt, skulle jag säga efter uppföljningsveckan men känner man sig säker så finns det ingen anledning att vänta, attityden av självklarhet - nu sover vi här. Punkt. :wink:

//Malin
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Då ska vi se till att byta till spjälsäng rätt snart, bara sömnen får bli lite bättre =)

Inatt sov han ostört fram till vargtimmen, men då blev det långdraget... efter en dryg timmes frågande varvat med ledsen gråt och till slut riktiga skrik så gick min man in och gav en 30-sekunders solfjäder, efter vilken Alvar somnade om. Sedan vaknade han igen för en stund sedan, runt sexsnåret. Så just nu är jag uppe och spelar panflöjtsmusik och gör lite husljud =) Han somnade om en gång men vaknade till igen nyss... Hur gör ni, låter ni husljuden vara kvar ända fram till det är dags att stiga upp eller gör ni tyst igen när barnet somnat om? och ska man ge pangramsa för varje gång han vaknar till eller ska jag nöja mig med den som jag gav när han vaknade till första gången?
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Igår kväll gick jag lös med frystejp och tejpade rullgardinen på strategiska ställen så att rummet blev i princip mörklagt! Om det berodde på det, de enorma mängderna mat han stoppade i sig igår eller att han tyckte det var skönt att få flytta till rymlig spjälsäng vet jag inte, men han sov i alla fall hela natten inatt! Vaknade tio i sju men det kan jag leva med då det ju är inom marginalkvarten så då tog jag upp honom! Duktig Alvar <3
duggan

Inlägg av duggan »

God morgon :D

Vilka härliga nyheter, bra jobbat! =D> Så nu är det bara att njuta det goda livet och inte titta bak :!:

//Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härliga nyheter, mörkläggningen är viktigare än man tror. jag rekommenderar att man köper typ en rullgardin som är 30 cm utanför fönstret på sidorna och man fäster i typ taket. Eller en skena i taket med mörkläggnings (bio gardiner) i och den också 50 cm utanför fönstret. Så har vi, det är kanon!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"