JAG hade ett återfall...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Etienne

JAG hade ett återfall...

Inlägg av Etienne »

Nu har det dykt upp en liten sak och jag har lite huvudbry över hur jag ska hantera det...

Vår tidigare historia: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5179

Sedan detta har han sovit så fint. Något uppvak en timme för tidigt ungefär var 3:e dag men det har ju bara gått 3 veckor totalt och det blir allt mer sällan, så långt är allt underbart :D

Dock hade JAG ett återfall i natt :oops: :oops: :oops: :roll: . Lillprinsen vaknade kl 02.00 för andra natten i rad och gnyr. Första natten tog det ca 30 min och en ramsa, sen var det inte mer med det. Nu ligger han och gnyr en par 5 min, tystnar 10 min, gnyr igen, tystnar, gnyr igen. Man hör att han inte är riktigt vaken. Efter 30 min gnyende/tystnad ger jag honom en ramsa när han ökar i volym. Han tar ramsan och tystnar snart. Sen börjar han igen 10 min senare. Jag smög in och petade över täcket och är tämligen säker på att han inte ens märkte att jag varit inne. Därmed tyckte jag att jag eliminerat alla moment som hindrar ett omsomnande. Ändå fortsätter han, upp och ner, upp och ner. Aldrig riktigt ledsen eller vaken för den delen. Ligger mest och gnölar, typ uäuäuäuäujujujuj... Jag ramsade efter 30 min, 50 min, 1h 15 min.

Efter 1h 45 min är jag vimmelkantig av trötthet och jag är så dum att jag tar upp honom till min säng. Vi hade en bekant på genomresa i vårt gästrum och jag såg dubbelt av trötthet (pga lite sömn i tisdags natt, dock inte pga sonen) så jag kände där i töcknet att jag bara ville få honom tyst.

Just det ja, en mycket förvånad och groggy liten pojke fann sig plötsligt i mammas säng :shock: Han blev inte alls nöjd. Han var troligen dödstrött och jag väckte honom så han började helt sonika gallskrika. Jag försöker lugna honom på alla dumma vis men det slutar med att jag ammar honomi tron att han sedan ska somna :oops: :oops: . Icke... Han övergår sedermera från att amma till att pilla i mammas näsa och kolla om håret sitter kvar när man drar i det :roll: Trött som jag är bestämmer jag mig för att strunta i allt vad schema heter när det väl blir morgon. Till sist somnar vi både kl 04.40, 2h och 40 min efter första pipen...

Naturligtvis vaknar lilla älsklingen, inkörd på schemat som han börjar bli, punktligt kl 7 och tycker att mammas näsa nu är ännu intressantare. :roll:

Jag tar nu nya tag med attityd, även mammor måste få ha återfall :mrgreen:

Frågan är, hur 17 hanterar jag man en sådan natt om den återkommer och vad kan det bero på, han har ju sovit strålande annars? Tänder kanske? Han var ju aldrig särskilt ledsen men det är klart jobbigt att han är vaken så länge! Jag vill inte heller sätta i öronproppar för jag vill kunna höra honom ifall det eskalerar och blir kris. I natt ska jag ladda och ha en bok så får sambon ta natten till lördag om det håller i sig.

Lite funderingar från er?
Senast redigerad av Etienne den fre 17 feb 2006, 03:23, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Suck, nu är han igång igen, 3:e natten i rad... Sitter här vid datorn för att denna gång undvika överkoncentration. :roll:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana :roll:

Läs nu själv ditt härliga inlägg och dra lärdom :!: Lille läromästaren själv talade om en del saker för dig, eller hur :?:

Så ifrågasätt nu aldrig mer den lille älsklingens goda nattsömn. Elelr glasklara behov av densamma. Så gör inte han det heller :!:

Dessa diverse små livskriser skulle han fått ta hand om själv. Små barn har trista dagar (och stundom nätter) precis som alla andra.

Först om och när ett litet barn verkligen ber om hjälp - gråter ledset, på riktigt ledset så man hör att han inte klarar av vad det nu är - ska han ha hjälp och är då också lättat mottaglig.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där, du är på plats :lol:

Gå efter när DU har fått nog. Då kan du ge honom en ramsax4 som ska skära genom märg och ben, dvs HÖRAS och verkligen sätta punkt. Den kan antingen vara kolossalt hurtig, eller surt småarg. Vilket du känner för. Sedan absolut ingenting mer.

Du har trots allt sjutton andra bebisar som inte har fått mat på tre dygn och som det är RIKTIGT synd om :!:

Det är det inte om honom. Han har fått allt han behöver utom möjligen just det han behöver som mest för närvarande: att få vara i fred.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Åh, en ängel i natten :heart: :heart: Det känns underbart med stöd. :!: :heart:

Du har ju så rätt, det gäller bara att vara envisare än lilla älsklingen nu när han fått för sig att man har pratparty på nätterna. Har bestämt mig för att jag baske mig ska klara av att vara tålmodig och ihärdigare än en 7 mån bebis :) Då har jag alltså tänkt rätt när jag inte buffar och har mig :?: , han är ju inte särkilt upprörd...

Det låter som en gamling som ojar sig där han ligger :lol: , ujujujujuäjäjäjäj

Gårnatten tydliggjorde ju egentligen bara en sak som sambon sade. Att han inte somnade av amningen är ju bara ett bevis på hur nätterna skulle ha varit om vi inte tagit tag detta. Håhåjaja :roll:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, visst har de ett rikt inre liv, de små älsklingarna (hrmmm :shock: :roll: )

Nu har du två karlar i huset som försöker undervisa dig på Livets Stig. Bara att gratulera, stoppa bomull i öronen och SOVA :lol: :lol:

Och som sagt, ingen underhållning - mer förtroende för barnet som vare sig han vill eller ej (bekvämare när mamma gör det, förstås - men tänk om och när hon faktiskt inte kan :?: :!: ) behöver lösa sina s k livskriser själv.

"All onödig hjälp hindrar barnen i deras utveckling", sa Maria Montessori. Det vill du väl inte ha på ditt samvete :?: :lol:
Etienne

Inlägg av Etienne »

Envis liten! Han håller fortfarande igång och sambon är förvisad till bottenvåningen med öronproppar.

Älsklingen är fortfarande inte vrålupprörd. Ibland ökar det i styrka för att sedan sjunka igen. Gav en rejäl ramsa för en stund sen enligt dina råd så får vi se hur länge han tänker köra sin klagolåt.

Hur var det nu, skulle man göra ljud i huset om han har svårt att somna om nattetid eller var det bara under vargtimmen? På natten ska det ju inte hända något eller tänker jag fel där :?:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Måste bara säga att detta var en underbar historia! Får ibland för mej att jag saknar tjejen i sängen. Och visst det kanske är sant, men inte den STORA tjejen vi har nu! Det var ju precis sådär det var: dra i näsan, i håret, babbla, amma, amma igen.... Så tack ska du ha för att ha motat bort en av mina (numera mycket få och små) vargar!

/Piggelin
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Visst kan du göra ljud i natten. Musik är inte heller fel. Han bör vänjas vid både ljud och tystnad och ljud kan sannerligen hjälpa till, när det krånglas med sömnen.

På natten händer ingenting - det är riktigt. FÖR HONOM :idea:
Etienne

Inlägg av Etienne »

Piggelin: Huvudet på spiken :mrgreen: Jag kan sakna min lilla pojke, inte denna lilla tyrann som drar mig i håret och som leker näsdoktor. Även om han är söt när han koncentrerat försöker stoppa fingret i min näsa :lol: :lol:

Lillprinsen somnade efter 2 timmars ujande, puh! Men jag höll ut \:D/ ! Han blev inte särskilt upprörd mer efter ramsan. Jag var ju så klart tvungen att stoppa om honom efter 10 min för att lugna mamma :heart: men då sov han så gott :sleep: :thumbsup: . Han vaknade ca 20 min för tidigt men var inte missnöjd så jag stormade in i vanlig ordning. Dock har jag faktiskt höjt temp lite i rummet då han faktiskt var kall om både händer och fötter när jag väckte på morgonen och då hade han täcket över sig. Inte helt men det täckte större delen av kroppen. Skulle tippa på att temperaturen ligger på 18-19 grader men ska i natt sätta in en termometer för att veta säkert om det blir för kallt.

Bra att veta att ljud kan vara effektivt. Vi brukar ha tv:n påslagen på ovanvåningen när han ska sova om kvällarna då det annars kan bli lite väl tyst däruppe. Ska testa det om jag sitter här någon mer gång. Nu hoppas jag att nattpartyt åtminstone minskar inatt. Helst ska det försvinna helt :mrgreen:

Anna: Tusen tack och en ordentlig kram för att du tog dig tid att svara där mitt i natten. Jag hade kanske fixat det ändå men det hjälpte mig att ladda om bössan ordentligt och det var underbart att få det stödet där man satt mitt i natten. :heart: :heart: :heart: Även om det var pga jetlag eller dyl för din del så var det ljusglimten som behövdes för min del! =D> :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack :oops: :lol: :heart:
Nero

Inlägg av Nero »

Så häligt att läsa! Hoppas att det går bra för er nu Etienne :)
Skarpladda dina bössor och lyssna på din som som VILL sova! Det är bara för oss ömma föräldrar att hålla oss borta, för hur tycker du själv det är att bli uppryckt ur sängen kl 3 en natt när du råkar sova lite oroligt? :wink:
Vet inte själv hur månag gånger jag farit upp ur sängen när skruttan gnölat till i vargtimmen (mer eller mindre i sömnen) och i sista stund stoppat mig själv från att ramsa (väcker henne bara) :mrgreen:

Kram på er och sov så sött :lol:
Mamma till Astrid :heart: & Elsa :heart:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej :P
Hur går det för dej Etienne? :?: ?
Får ni sova :?: :sleep:

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Etienne

Inlägg av Etienne »

Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga just nu :? :shock: :roll:

Mannen sover häruppe och jag på nedervåningen i två nätter för att jag verkligen ska slappna av och sova. Naturligtvis sover Bastian då gott två hela nätter. Nu när jag igen sover däruppe, då sambon ska jobba, vaknade han nu i natt kl 01.30. Jag ramsade ganska tidigt för att "mota Olle i grind" eftersom jag alltid annars brukar vänta. Funkade inte :!: . Sitter nu här med tv:n och dator på.

Helt frankt förstår jag inte varför han vaknar. Mardrömmar :?: Han sover fint 8-10 nätter, vaknar 3 nätter i rad, sover 2 nätter, vaknar igen... Aaaarrgghh :!: :!: :!: Nu har det ju gått 3,5 vecka. Kanske är jag för otålig :?:

Läggningen gick superfint, den bästa hittills. Han somnade utan ett pip på mindre än 3 minuter. Nu ska jag följa Annas råd och vänta tills JAG inte orkar höra mer och sen ge en ordentlig ramsa med magstöd och attityd. Lärdomen hittills är ju att det INTE funkar att ta upp honom :roll:
Etienne

Inlägg av Etienne »

Gav just den där attityd-ramsan och nu ska jag avvakta. Dock är han väldigt mycket mer upprörd i natt än de andra nätterna. Jag som just trodde att jag hade kommit ikapp med sömnen efter förra veckans maratonpass :(
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"