och tack för det här forumet ni alla hjälpsamma och trevliga människor!
Har en dotter på 3,5 år som precis ska börja få somna lugnt och skönt och sedan sova hela natten igenom! Ikväll gick starskottet. Vi har väl i princip sedan hon föddes bekräftat hennes stora rädsla för vargar och andra monster, hon har somnat i våran famn eller i våran säng och några få gånger de senaste halvåret i sin säng (1 meter ifrån våran). Varje gång hon vaknat har vi varit där och klappat om, tröstat och ja, förstår jag nu, gjort precis varenda fel man kan göra...
Hon är ganska "gammal" i det här sammanhanget och mycket verbal tjej. När jag ikväll hade kört med skrattet-till-gonattet och sedan lagt henne, lugnat med händerna 10 sek och är på väg ut (ur det mörka rummet) med orden "sooov gott, vi ses i morron" så vrålar hon jätteargt när jag kommer till ramsa nr 3 i ordningen:
SÄG INTE SÅ DÄR, vad håller du på med???? MAAAMMA, HALLÅ, var tyyyyyyyyyyyst!!!"
Jaja, tänker jag, hon tycker väl jag är larvig eller tjatig. Men iaf, när jag sätter mig utanför inom synhåll men väldigt upptagen börjar hon ställa frågor:
-Men HALLÅ, varför är det så mörkt här?????????, varför sitter du däääär borta??? Ska inte du sova med miiiiiiiiig??? MAAAAMMA???????????
Varpå jag svarar "sov goott vi ses imorgon", enligt goddagyxskaftmodellen.
Då skriker hon, nu helt störtförbaskad:
-Tyyyyyyyyyyyyyyyyyst, säg inte så där, lyyyyyssna på MIG... MAMMMAAAAAAAA!
Jag svarar med ramsan några gånger i följd under stora protester och jag vet inte rikigt vem av oss som avslutar, vi gjorde nog det samtidigt ungefär och sen somnade hon på 3 röda sekunder. Nu tror jag inte att det bara var ramsandet som gjorde jobbet, stackarn måste ju mer eller mindre ha blivit medvetslös efter förra nattens 7 timmar...
Mina frågor är, ska jag inte svara henne alls när hon undrar "snällt" över allt det här nya? Jag förklarade lite tidigare på kvällen vad som skulle ske och att vi från och med nu bara ska sova i sovrummet och inget annat alls. Jag är van vid att svara henne, men också insett att det oftast leder till att vi blir varandras motkombattanter speciellt kvällstid, hon har motargument till ALLT.
Ska jag fortsätta att ramsa när hon skriker åt mig att sluta, trots att hon blir mest hysteriskt förbannad av min ramsa?
Tips mottages tacksamt (väntar på bok som är beställd)...