3,5-åring i startgroparna...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mariell

3,5-åring i startgroparna...

Inlägg av mariell »

Hej,
och tack för det här forumet ni alla hjälpsamma och trevliga människor! :lol:

Har en dotter på 3,5 år som precis ska börja få somna lugnt och skönt och sedan sova hela natten igenom! Ikväll gick starskottet. Vi har väl i princip sedan hon föddes bekräftat hennes stora rädsla för vargar och andra monster, hon har somnat i våran famn eller i våran säng och några få gånger de senaste halvåret i sin säng (1 meter ifrån våran). Varje gång hon vaknat har vi varit där och klappat om, tröstat och ja, förstår jag nu, gjort precis varenda fel man kan göra... :? Hon sover alltid 12-13 timmar när vi är lediga och hon får vara vaken hur länge hon vill, men kommer alltid och lägger sig i vår säng, tyst och försikigt under natten, utan prat och gnäll och somnar genast. På vardagarna sover hon sällan över 10 timmar och nattningen brukar vanligtvis pågå med en hysterisk stämning under 2 timmar och sluta med att både jag och min sambo vill flytta eller slå våra huvuden blodiga mot en vägg. Natten mot idag fick hon inte mer än 7 timmars sömn och det var inte ens sammanhängande.

Hon är ganska "gammal" i det här sammanhanget och mycket verbal tjej. När jag ikväll hade kört med skrattet-till-gonattet och sedan lagt henne, lugnat med händerna 10 sek och är på väg ut (ur det mörka rummet) med orden "sooov gott, vi ses i morron" så vrålar hon jätteargt när jag kommer till ramsa nr 3 i ordningen:
SÄG INTE SÅ DÄR, vad håller du på med???? MAAAMMA, HALLÅ, var tyyyyyyyyyyyst!!!" :evil:
Jaja, tänker jag, hon tycker väl jag är larvig eller tjatig. Men iaf, när jag sätter mig utanför inom synhåll men väldigt upptagen börjar hon ställa frågor:
-Men HALLÅ, varför är det så mörkt här?????????, varför sitter du däääär borta??? Ska inte du sova med miiiiiiiiig??? MAAAAMMA???????????
Varpå jag svarar "sov goott vi ses imorgon", enligt goddagyxskaftmodellen.
Då skriker hon, nu helt störtförbaskad:
-Tyyyyyyyyyyyyyyyyyst, säg inte så där, lyyyyyssna på MIG... MAMMMAAAAAAAA!
Jag svarar med ramsan några gånger i följd under stora protester och jag vet inte rikigt vem av oss som avslutar, vi gjorde nog det samtidigt ungefär och sen somnade hon på 3 röda sekunder. Nu tror jag inte att det bara var ramsandet som gjorde jobbet, stackarn måste ju mer eller mindre ha blivit medvetslös efter förra nattens 7 timmar... :cry:

Mina frågor är, ska jag inte svara henne alls när hon undrar "snällt" över allt det här nya? Jag förklarade lite tidigare på kvällen vad som skulle ske och att vi från och med nu bara ska sova i sovrummet och inget annat alls. Jag är van vid att svara henne, men också insett att det oftast leder till att vi blir varandras motkombattanter speciellt kvällstid, hon har motargument till ALLT. :shock:
Ska jag fortsätta att ramsa när hon skriker åt mig att sluta, trots att hon blir mest hysteriskt förbannad av min ramsa?

Tips mottages tacksamt (väntar på bok som är beställd)...
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej och välkommen hit! :D

Ja, det man gör fel, går alltid att rätta till! :wink:

Vilken bra start! :D
Du gjorde PRECIS riktigt och rätt hela vägen! :D
Kan tänka mig att hon undrade vad du höll på med :lol:

Bara svara med ramsan OAVSETT vad hon säger, och hur hon reagerar. MÖJLIGEN kan du slänga in ett "-Det tittar vi på imorgon" följt av ramsan.

Jättebra att du förberedde henne lite på vad som skulle komma inför kvällen! :D

Hon behöver sova 12 timmar/natt, alltid. Upp till 9-10 års-åldern.
Håll hårt på detta och lägg, och ta upp henne samma tid varje dag, vardag, som helg. Låt henne inte få vara uppe så länge hon vill, utan ta ledningen! Våra flickor, snart 3, och snart 5 år lägger sig 20.00, och vaknar 8.00. Det tycker jag passar oss bra. Känn vad som passar er familj, men låt det vara samma tid ALLTID!

Hon skulle ju förstås ha eget rum också, går det att lösa? Eller åtminstone skärma av hennes del med vikskärm, mörkläggningstyg från golv till tak, eller något annat som gör att hon har en egen vrå.

När hon kommer vandrande på natten ska du genast leda tillbaka henne till sin säng, med ramsan. Bara traggla på, och led tillbaka.

Lycka till! Jaga bort vargarna, och åter igen, ta ledningen! Strålande jobbat hittills! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mariell

Inlägg av mariell »

Hej och tack Anna för råd och peppning!
Nu sitter jag här utanför dörren ikväll igen. Idag gick det bättre. Förklarade för henne mycket grundligare redan innan vad som skulle hända efter att vi gått in i sovrummet. Hon sa:
OK, då kramas vi klockan sju då mamma.
Vilken KLOK unge jag har! :heart:

Mitt problem idag är att hon ligger i sängen och viskar hela tiden och leker i mörkret. Nu har hon gjort det i snart en timme. Så fort hon höjer rösten så ramsar jag med en lite "skarpare" ton, för att säga den sista (när hon sänkt rösten) milt igen. Är det bättre ifall jag bara låtsas som ingenting???

Superduperforum och så många hjälpsamma med konkreta tips i alla trådar!! =D>

/mariell
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Ja, visst är det ett fantastiskt Forum detta!! :D :heart:
Tillbringar mycket tid här... :oops: :D

Åter igen - jättebra jobbat!! :D
Svara bara med ramsan, att hon är vaken kan du liksom inte hjälpa.
Du ger henne chansen att sova, och det är huvudsaken!

Hur gick resten av natten då? Kom hon lullandes och ville sova hos er, och du ledde tillbaka?

Gör som du gör nu, med ramsan, det låter bra!
Hon var ju inte ens ledsen eller arg idag vad jag förstår?
Du ser - redan är hon glad och lättad över din ledning! :D

Se bara vad du ger henne och vad du lär henne:
Du ger henne besked om vad som gäller.
Du lär henne sova i egen säng, hela natten.
Du ger henne 12 timmars natt, som hon så VÄL behöver för hela sin utveckling!
Du ger henne trygghet i att somna SJÄLV, utan er fysiska närvaro.

Du kommer få en lugn och trygg flicka nu!
Fortsätt några dagar till, sedan kommer hon acceptera att du inte sitter där utanför heller. Då kommer det räcka med ramsa när du lägger henne!
Känns bra va? :D

kram anna
mariell

Inlägg av mariell »

Uppdaterar nyfikna på det senaste från nattningsfronten:
Jag sitter fortfarande utanför, fullt synlig, imorgon ska jag skjuta igen dörren lite grann eller flytta mig så hon inte ser mig. Vad är bäst tror ni?

Hon är lugn och härlig när jag nattar henne, även fast hon ligger och viskar lite och försöker kliva upp några gånger. Tidigare var hon hysterisk alldeles för ofta.

Inatt sov hon HELA NATTEN från det att hon somnat tills jag kom och väckte henne imorse!!! \:D/
Hoppas på detsamma inatt. Hon har ju så mycket större tålamod på dagarna när hon sovit gott hela natten. Jag också! :lol:

Pappan är med och stöttar och peppar. Han jobbar natt den här veckan (inkl helg), så han får prova detta nya nästa vecka. Jösses vad skönt det ska bli att få lite "vuxentid" med honom på kvällarna. Tidigare har vi bara avslöst varandra i sovrummet under ett par timmar varje kväll, i våra försöka att få henne att sova... #-o Och så visar det sig att hon klarar det så bra själv!

/Mariell -mycket lättad! O:)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad UNDERBART!!! :D =D>
Ja, tänk...var ska ni göra av all tid ni får över! :D
Sov HELA natten i natt! Visst är det otroligt!
Tänk vad barn kan, med rätt ledning! :D :wink:

Hur lång tid sitter du där? Hur lång tid tar det tills hon somnar?

Jag tror på att du flyttar dig så hon inte ser dig.
Det är nu du kan börja backa. Hon har ju redan "köpt paketet" så att säga!

kram anna
mariell

Inlägg av mariell »

Hej Anna och andra!
:D
Jag har suttit utanför dörren ca 30-45 min alla nätter hittills. Än så länge har jag väntat tills hon sover, så att jag snabbt kan rycka in när hon börjar prata högljutt eller kliver upp. Hon är lite lurig på det där med "kliva upp". Hon smyger så jag inte hör ett dugg och sen står hon bara i dörren helt plötsligt. När jag ser henne i ögonvrån ramsar jag lugnt och då springer hon och lägger sig direkt.

Ikväll så började hon ropa "mamma mamma jag måste säga dig en viktig sak". Hon var inte lessen i början, så det blev lite svårt att vara konsekvent och bara svara med "sov gott vi ses imorgon", eftersom hon blev lite lessen när jag inte ville lyssna till vad hon tyckte var så viktigt. Jag hörde ju på hennes röst att det inte var något tjat på gång eller protest av något slag, så jag sa "säg fort då så får vi prata vidare imorgon".
Då sa hon: "Nu är jag trött, nu ska jag sova och inte kliva upp igen, vi ses imorgon". Och sen somnade hon.

Var det fel? Kan ju tänka mig att hon driver det till sin spets och att jag så småningom får springa upp (sovrum på övervåningen) för att hon ska säga att hon tänker sova...

Hur skulle ni ha gjort i en liknande situation :?: :roll:

Ikväll har jag suttit utom synhåll och det accepterade hon. Berättade redan innan och visade var jag skulle sitta... JÖSSES vad skönt det är att ha så här lugna kvällar!!!! :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Hmm... :-k
Det KAN bli ett tricks det där med att säga bara en sak, som blir en sak till, som blir...o.s.v.
Eftersom hon krånglat så mycket tidigare i livet bör du nog hålla dig strikt till detta nya nu.
"Det pratar vi om imorgon" följt av ramsan.
Så hade nog jag gjort i alla fall.

kram anna
mariell

Inlägg av mariell »

Mjo, jag kom på det nu efteråt... :oops:
Ska se till att hon får säga sitt gonatt innan det blir dags för sängen i fortsättningen.

Imorgon ska pappan prova på det här nya för första gången. Han tyckte det var jobbigt första natten när hon skulle komma till våran säng vid 5 och jag förde henne tillbaka till sängen och svarade med en ramsa på allt hon sa. Nu är han ganska imponerad över att hon inte bråkar/skriker/är hysterisk vid nattningen och att hon sover i sin säng hela natten! :lol:

Tusen tack för all hjälp och alla goda råd! =D>
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Klart han är imponerad! :D
Du har ju gjort jobbet, så kommer han in och skördar frukterna :lol:

Se nu till att han har lika självklar attityd som du!
Detta fixar han lätt nu när du gjort grundjobbet!

kram anna
mariell

Inlägg av mariell »

Ojojoj, nu är det nära! \:D/
(Det blev jag som nattade ikväll igen, tyckte sambon skulle läsa på lite mer innan han försökte...)
Ikväll när jag la ner henne så sa jag helt vanligt "sov gott ses imorgon" och gick ut. Satt utanför (inte synlig) i 5 min och gick sedan ner till de andra.
Efter 10 min utan att hon kommit nertassande eller ens ropat så smög jag upp för att "lyssna" läget. Då stod hon upp i mörkret och sa "mamma jag bajsar".
För att förstå hur imponerad jag blev av detta måste jag berätta vår "bajshistoria" (om ni ursäktar uttrycket).

Vår dotter har kämpat med att bajsa i 2 år sedan en maginfluensa då hela rumpan blev "sönderfrätt" av diarréer. Hon vågar/vill inte bajsa, håller emot allt hon orkar. Hon blir inte hård i magen, så det är inte därför. (Hon kan till och med hålla inne diarréer numera!) Men hon håller sig helst i 3-4 dagar och springer sedan runt runt på bottenvåningen i ett par timmar (ibland mer med pauser emellan) innan hon vågar släppa ut allt. Hon bajsar aldrig på dagis. Nu på senare tid har vi gett henne microlax mer eller mindre regelbundet ett par gånger i veckan. Vi har provat med allt, pratat med läkare flera gånger, men det verkar bara vara att vänta så ger det sig så småning om.

Så, att hon hade varit kvar inne i sovrummet och bajsat där alldeles själv i mörkret var en stor bedrift för henne. Hon fick en ren rumpa och tillbaka i sängen, gonattramsa på utvägen, och somnade utan protester på minder än 2 minuter!! Hon har alltså legat i sin säng i mindre än 15 min (om man tar bort bajsning och tvättning) innan hon somnade!! :lol:

Jag är så lycklig!!! Vi har haft det så jobbigt i flera år, och så har det bara tagit en vecka att få ett barn som lägger sig utan protester och somnar lugnt och skönt helt trygg med sig själv. OCH sover hela natten utan att vakna en enda gång!

Tack Anna (som hjälpt/peppat) här på forumet, och tack Anna W som delat ut såna underbara råd till oss föräldrar!!! :heart: :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

FANTASTISKT!!! :D :D :D
Jag blir så STOLT och glad när jag läser allt detta!
Otroligt vad fort det går om man bara tar tag i det, och gör det rätt! Och det har du verkligen gjort! Även mångåriga problem går ju att rätta till, det är ju klart och tydligt!

Ang. bajsandet...Jag fick ett husknep av en homeopat. Våran Ida har alltid varit så stenhård i magen, och bajsat var 3-4 dag eller så, och verkligen kämpat ut det.
Jag fick rådet att ge 1 tsk kallpressad linfröolja morgon och kväll.
Det smörjer magen inifrån och är även bra mot torr hud /eksem.
Du kan ju prova detta! Inte för att hon är hård i magen, för det är hon ju inte, men för att hålla den i trim.

kram anna
mariell

Inlägg av mariell »

Alltså... det känns inte som vanlig verklighet det här.
Var det så enkelt??? :lol:

Hör här:
Vår dotter sover! När jag hade lagt henne sa jag: sov gott vi ses imorgon, och gick därifrån.
Hon ropade inte på mig, kom inte upp utan.... somnade! Helt själv. Helt glad! De senaste nätterna har hon inte vaknat en enda gång på hela natten!

Va??? 8)
En vecka för att få bort alla dåliga vanor :!: :!: :!:
:lol: \:D/ =D>

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta just nu, jag är i ett lyckligt chocktillstånd.
TUSEN MILJONER TACK OCH KRAMAR TILL :heart: ANNA WAHLGREN :heart: FÖR ALLT DU GJORT OCH GÖR FÖR SÅ MÅNGA BARN (OCH DERAS FÖRÄLDRAR)!!!

Och tack Anna som sporrat och stöttat mig i den här tråden! \:D/
br

Inlägg av br »

har följt den här tråden och den är så kul och det är så härligt med detta forum och anna, vad du har peppat och hjälpt :lol: och Mariell, vad skönt för er :D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag tror jag klämmer till med allt vad jag kan hitta i lämplig emoticons-väg!!!

:D :D :D
:oops:
:lol: :lol: :lol:
=D> =D> =D>
\:D/ \:D/ \:D/
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
:sleep: :heart:

STRÅLANDE jobbat! HELT LYSANDE!!!

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "