Snälla hjälp.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mumintrollet

Re: Snälla hjälp.

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jaaaa hurraa för framsteg!!! :)

De tidiga mornarna är ett trixigt kapitel för sig. Läs gärna om dem under våra favorittrådar här på kurforum!
Om man ramsar för mycket blir det lätt underhållning och ingen somnar om av så mycket uppvarvning. Mornarna är oftast de som man får slita med längst. Vi höll på i nästan en månad innan det var knäpptyst i 12h :) Visserligen klarade dottern ganska snabbt nattliga uppvak utan att man måste ramsa alls, men mornarna var kluriga.

Och försök odla tänket om att ge besked med ramsan! Vi kan inte sova för barnens skull det får de fixa själva men vi som vuxna ger förutsättnignar för att de skall kunna sova!
Du skrev att du försökte ramsa henne till sömns - tänk mer att du ger svar på hennes eventuella frågor och överlåtar mer och mer ansvaret för insomnandet och sovandet på henne! Inte somnar du heller så värst bra om någon vakar över dig och hoppas att du nu skulle somna nån gång!!! :lol:

Så buffandet i bordslådan, buffa högst några markeringsbuffar vid läggning och så ut med ramsan! Hon kommer att ställa frågor och kan tom bli ARG för att den sköna massagen inte infinner sig men då är det din uppgift att svara på hennes klagomål lugnande och tryggt :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Esti

Inlägg av Esti »

Hej Mumintrollet och alla andra kloka.
Fjärde natten gick godkänt. Två korta uppvak då ramsan funkade, men sedan kris och katastrof i morse då hon vaknade 6.30 och absolut inte förstod varför vi bara kom och tog upp henne.

1 Hur gjorde du med de tidiga uppvaken? Mozart? Husljud? Jag fattar inte logiken med "att på natten händer ingenting" samtidigt som vi uppenbarligen är uppe och diskar och lyssnar på musik...? Då händer det ju saker?

2. Nattningen i går var hemsk. Hon blev så hemskt ledsen och jag tycker det känns så svårt att stå och ropa i dörrhålet, när hon A- Inte lyssnar, B - är jätteledsen :( Vi gick iaf inte in och buffade och hon somnade efter 20 minuter. Det står i boken att barnen inte ska vara ledsna, men det är Ester. Och jag kan höra skillnad på ledsen och arg, arg har jag inga problem med. Men när hon är förtvivlad, hur gör man då?

3. Har läst runt lite om de tidiga uppvaken, och det verkar ju vara ett vanligt problem. Hur vanligt är det att man kommer tillrätta med det? De flesta trådar jag läst idag så har de flesta föräldrar varit mer eller mindre desillusionerade och försökt i veckor och månader. Jag känner att för att den rätta motivationen ska finnas hos mig att genomföra de tuffa morgnonarna, så måste jag känna att det GÅR att komma tillrätta med. Gör det det? Hur gjorde du Mumintrollet? Annars kan jag ju leva med att gå upp 6.30, problemet är att hon sover för få timmar då, och att jag är rädd att hon ska vakna tidigare och tidigare?
Mamma till Ester, född 120722
Kurstart 31 januari 2013
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag har oxå svarat lite... 8)
1 Hur gjorde du med de tidiga uppvaken? Mozart? Husljud? Jag fattar inte logiken med "att på natten händer ingenting" samtidigt som vi uppenbarligen är uppe och diskar och lyssnar på musik...? Då händer det ju saker?

Ja visst är det konstigt?? 8) :mrgreen: jag har aldrig diskat bara spelat musik. En påminnelseramsa och sen musik, mest för att arga små människor ska få lyssna på annat än sitt eget skrik, det är liksom svårt att somna då... VID KRIS= otröstligt gråt och ledsamheter går ni in och håller en solfjäder tills liten sover. Och väcker sen i rätt tid eller ta till marginalkvarten om den behövs för att liten ska få chansen att "hinna sova i sitt omsomnade tillstånd" Det kan ta sin tid med solfjädern...

2. Nattningen i går var hemsk. Hon blev så hemskt ledsen och jag tycker det känns så svårt att stå och ropa i dörrhålet, när hon A- Inte lyssnar, B - är jätteledsen Vi gick iaf inte in och buffade och hon somnade efter 20 minuter. Det står i boken att barnen inte ska vara ledsna, men det är Ester. Och jag kan höra skillnad på ledsen och arg, arg har jag inga problem med. Men när hon är förtvivlad, hur gör man då?

Bra att du hör skillnad!! GLADA; LJUSA läggningar till att börja med. Mycket skratt, kill och bus. Tala om hur SKÖÖÖNT DET SKA BLI ATT FÅ SOVA!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Tydlig parkering och avslut med solfjäder, glad hurtig ramsa ut! bara :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: 8) 8) 8) från mamma och/eller pappa. Väljer hon ändå att protestera är det upp till henne. Ni låter henne reagera färdigt och ramsar sen igen lugnt och tryggt samt återgår till ert. Här är dammsugning toppen. Blir det väldiga ledsamheter går ni in och lägger tillrätta igen, markerar tydligt att det är dags att sova och ramsar ut igen.

3. Har läst runt lite om de tidiga uppvaken, och det verkar ju vara ett vanligt problem. Hur vanligt är det att man kommer tillrätta med det? De flesta trådar jag läst idag så har de flesta föräldrar varit mer eller mindre desillusionerade och försökt i veckor och månader. Jag känner att för att den rätta motivationen ska finnas hos mig att genomföra de tuffa morgnonarna, så måste jag känna att det GÅR att komma tillrätta med. Gör det det? Hur gjorde du Mumintrollet? Annars kan jag ju leva med att gå upp 6.30, problemet är att hon sover för få timmar då, och att jag är rädd att hon ska vakna tidigare och tidigare?

Klart det går!!! 8) Men ni måste själva oxh tro att det går för att kunna förmedla det till henne! Läs lite här i stället så får du bättre pepp!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f=7&t=2010
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Fyller på lite till om vargtimmen från Internationella SHN! Läs och begrunda! 8)

Internationella SHN frågor och svar

Vargtimmen

Anne, fem månader, vaknar varje morgon vid fyra, halv fem. Kan jag ge henne välling då, i samband med att jag byter blöja? Hon somnar om sedan hur fint som helst och sover till sju, då jag gör morgon.

Det som händer blir dessvärre inte att hon sover över av sig själv, plötsligt, och fortsätter sova till sju. Det som händer är att hon inte somnar om efter maten längre. Då får du antingen börja dagen klockan fyra eller ändå genomföra Sova hela natten-kuren till fullo.

Uppvak i vargtimmen mellan fyra och sex på morgonen kan pågå länge - flera veckor. Barnet vaknar, tror sig utsövt (vilket det inte är), leker och pratar, jollrar och sjunger kanske – och bryter samman, till slut, därför att morgonen ”aldrig” kommer. Bistår man då med underhållning i form av flaska, blöjbyte och/eller sin personliga närvaro överhuvudtaget, händer i alla fall någonting – alltså har dagen börjat! Detta i sin tur brukar leda till att nätterna blir kortare och kortare. Tar man upp ett litet kurbarn bara en halvtimme för tidigt, blir nästa morgon en halvtimme tidigare ändå, säkert som amen i kyrkan, och innan man vet ordet av är man tillbaks där man började.

Det gäller alltså att hålla i minnet och förmedla det övergripande budskapet: På natten händer ingenting.

Det viktiga är att barnet somnar om under vargtimmen, om så bara för fem minuter. Kommer bara den lilla luren till stånd, överbryggar barnet snart klyftan och kortar ner vakentiden alltmer, för att slutligen sova sig igenom vargtimmen helt.

Balansgången här är delikat. Å ena sidan ska man övertyga barnet om det lämpliga i att sova lite till. Barnet ställer ju en fråga (till slut), och frågor ska ha svar. Å andra sidan får man inte störa och upprätta underhållning. På natten sover man. På natten händer ingenting.

Man kan mota Olle i grind genom att genast, så fort barnet vaknar nöjt och belåtet, ge en glad, stadig så kallad upplysningsramsa x4, som både meddelar och påminner om att det ännu är natt och att barnet ska (fortsätta) sova så gott. Under övriga natten skulle man ju inte ingripa, om barnet vaknade till och låg och ”pratade” en stund, utan börja lugna först om och när barnet verkligen bad om hjälp, men under vargtimmen kan man alltså ramsa i förebyggande syfte innan. Och sedan inte mer.

Kommer mot förmodan ett verkligt förtvivlat sammanbrott – och då menar jag förtvivlat – har man, i yttersta nödfall, solfjädern att ta till som krisverktyg. Man lägger tillrätta med fasta tag, ger den under tystnad och låter den verka den tid det tar, tills hela lilla kroppen känns sömntung. Men man gör detta bara en enda gång (följt av ramsan, hopdragen med bekräftelsen, på väg ut och utanför). När man gett detta enda handfasta besked om att på natten sover man, bör man distrahera sig med andra ljud och sysslor i huset, så att man drar tillbaks öronen från tröskeln och låter barnet vara i fred.

För barnet betyder de ljud, som inte har med barnet att göra, att man går vakten betryggande och håller vargen stången. På natten sover man behöver alltså i barnets värld inte alls gälla själva nattvakten!

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Vilka fina svar du fått av Jenny!

Det går absolut att få ordning på mornarna :) Ha en klar strategi och plan och kör med det en dryg vecka. Sedan kan ni utvärdera hur det gått.
Vändningen sker för många då barnet faktiskt somnar om någon gång. Då kanske den extra långa solfjädern tills barnet sover kan vara nyckeln. Men hur som helst inget spektakelprogram på morgonen.

Vi har inte spelat musik eller dammsugit på mornarna. Pangramsa och så någon enstaka påminnelseramsa ifall dottern hakade upp sig.
Om hon vaknade bara en timma för tidigt gick jag upp efter en tid och lagade frukost åt resten av familjen och gav några bestämda ramsor emellan. Vändningen kom då hon en morgon somnade om!
Viktigt även att göra glad morgon i passlig paus - inte ränna in och rädda barnet ;)
Esti

Inlägg av Esti »

Hej!
Tack för svar.
Vi kämpar på, vi har sagt att vi inte ska utvärdera förrän efter två veckor.

Av någon anledning har det "gått bättre" för pappan att lägga Ester. Då har hon några ggr somnat av sig själv, efter typ tio minuters joller och snack med sig själv. När jag lägger blir det utan undantag kris efter några minuter och hon blir bara ledsnare för varje gång jag ramsar. Det pågår HUR llänge som helst, känns det som, och hon somnar snarare av utmattning än av trygghet. Jag känner mig lite desperat nu och får ångest flera timmar innan det är dags för läggning. Attityden har liksom kommit av sig. Vi tycker dock oss märka att glada och lugna ramsor funkar mycket bättre än bestämda "tyst nu-ramsor". Så vi har satt upp en lapp där det står "Glad ramsa!" på hennes dörr :)

Imorse vaknade hon vid halv sex men då TROR vi att Mozart gjorde att hon somnade om i 40 min. Det var iaf tyst där inne (hon syntes inte i monitorn så vi vet inte vad hon pysslade med helt säkert), Men sedan var det klippt igen och då var det gråt och gnäll fram till 7.15 då jag gjorde glad morgon i en paus i gnölet.

Det är så svårt att ramsa och stålsätta sig mot hennes gråt, när man vet att Bä Bä vita lamm gör jobbet på 1,5 minut... Jag vet att envishet belönar sig i det här fallet, men nu är det lite tungt :(

Och husljud verkar inte funka. Idag dammsög jag hela huset ackompanjerad av hennes gråt.

POsitivt är dock att hon sovit flera timmar i sträck utan uppvak (inatt från 23-5.30) och att hon faktiskt flera ggr HAR somnat av sig själv.

Tack för pepptråden, har läst den flera ggr redan. Och tänker mycket på att det är tufft att banta i början :)
Kurstart 31 januari 2013
Esti

Inlägg av Esti »

Wohooo! Måste bara dela med mig lite av min eufori!!!

Ester sov hela natten till 6-draget då hon vaknade och frågade lite. Maken serverade en mild, betryggande ramsa och sedan lite Mozart på det och hon somnade om efter några minuters bökande.

Och.
Alldeles nyss lade jag henne för den långa luren. Jag busade pussade, ramsade mig ut och hon låg och joxade med sin gossekatt i en kvart och jag trodde hon somnat. Euforin var total - tills hon började gnälla och hade tydligen inte alls somnat. Men jag ramsade betryggande två gånger - och hon somnade utan någon som helst större kris!!! Jag är så lycklig! Det GÅR! Jag kan också! :)
Kurstart 31 januari 2013
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag är så lycklig! Det GÅR! Jag kan också!
Bra jobbat! behåll den känslan! =D> =D> =D>

Du måste tro det om dottern ska tro det. Jag skulle heller inte lita på en vargskytt som bara kanske trodde att han kunde skydda mig från vargen, eller lejonen... :wink: 8)

Och kom ihåg, det går upp och ner! Barn är inga små robotar som somnar på kommando, de har rätt att låta, reagera, böka och beklaga sig hur mycket de vill. Men de ska ha svar på ett eller annat sätt på sina frågor om sådana ställs. klagar man för att man inte kan somna eller för att täcket är knöligt är det en annan sak.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

I ovanstående länk finns fyra toppentrådar under rubriken "när barrnet skriker vid säng/läggdax" de handlar om just attityden och förutsättningarna, läs dem så får du lite mer att fundera över. :wink:

Jenny
Lita på din övertygelse att du vet vad som är bäst för ditt barn och förmedla det till henne. Jobba med förutsättningarna och lämna över resten till barnet.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Esti

Inlägg av Esti »

Hej!
Vi kämpar på, men någon säker sovare har vi långt ifrån skapat ännu... :)
I natt sov hon dock i tolv timmar förutom ett uppvak som krävde en ramsa. Daglurarna fortsätter dock strula. Kan det vara vårt schema som innehåller för mycket sömn i början av dagen?

Idag var hon klarvaken de första 20 min av första luren, trots att vi var ute och gick med vagnen. Och nu somnade hon precis, 40 minuter efter tänkt tid, för långluren.
Oftast är hon glad och nöjd när man lägger henne, men efter 20-30 minuter av joller bryter hon ihop. Fram tills dess låter jag henne vara, men då ramsar jag ganska frekvent eftersom hon blir så himla ledsen :( Och både igår och idag har jag tillslut fått buffa henne, det känns inte som att hon lyssnar på ramsan fortfarande, hon bara skriker högre och högre när man ramsar :( Usch, jag känner mig som världens sämsta mamma som inte kan ge mitt barn lugn ](*,)
Kurstart 31 januari 2013
Esti

Inlägg av Esti »

Åh, snälla svara någon, jag är så frustrerad.

Daglurarna går åt h-e, särskilt den långa. Kan jag ändra schemat och flytta fram den? Hon gnäller och gråter alltid i minst 40 minuter innan hon somnar.

Hur vet man att ramsan "tar"? Hon lyssnar inte på mig och lämnar inget utrymme för att "svara" på några frågor. När hon väl börjat gnälla så gnäller hon bara mer och mer och högre och högre, när man ramsar blir det som jag tidigare frågat om bara ett ljudkaos, inte fråga-svar.

Deppig nu :(
Kurstart 31 januari 2013
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Kör ni nu med detta:?

7.30 God morgon!
7.45 Frukost - Gröt med smör och ersättning som efterrätt
09:15 extra mellis
9.30-10:15 - Sova 45 min
11:30 LUNCH mos och puré och ersättning
12 - 13:30 Sova 1,5 h
14:00 Mellanmål frukt +ersättning som efterrätt
16:30-17:15 Sova 45 min
18:00 MIDDAG- samma som lunch
18:45 Bad och bus
19.15 Nattslurk- ersättning eller välling
19.30 Glad godnatt!Nu ser jag inte ert schema så jag kan inte kommentera det.

Var intas dagslurarna? Inne i säng?

Hos oss hjälpte det med mörkläggning och samma miljö som för natten så lugnade dagsvilorna ner sig.

Det kan dock gott hända att schemat måste justeras.
Alternativ1: Förkorta ner em-luren till 20 minuter, eller ta en lugn promenad med henne då i vagnen.
alternativ2: Vissa är piggisar och klarar sig med bara 2 lurar kring 7 månader. Då kan ni bygga om schmat till tex: 12h natt 2h långvila och 20 min på em.
Eller 12h natt 1,5 långvila och 45 på em. Då kan du justera hela schemat lite bakåt så att hon orkar vara vaken till långvilan och inte sover så sent på eftermiddagen.

Om du justerar så ge det 1-1,5 vecka innan du utvärderar eller ändrar något igen!
Esti

Inlägg av Esti »

Hej, tack för svar mumintrollet.
Vi kör som schemat du skrev, men lägger lunchen och långluren en halvtimme senare för att hon ska vara rejält trött.
Hon sover 45 min på morgonen och ca 20 på kvällen.

Det känns äääntligen som att ramsan börjat göra sitt jobb (inte på natt 2, utan snarare 22 :)) och det går att kommunicera med den. Det känns helt underbart.

Men jag undrar över skarven i långa luren, hon vaknar nästan alltid efter 45 minuter, och om man inte buffar då så vaknar hon "för gott". Men tanken är väl att man ska kunna ramsa då också? Är det ok att buffa, vagna lite, eller skjuter man sig själv i foten då?

Tack igen!
Kurstart 31 januari 2013
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

mitt bästa skarvtips är mat nära inpå luren OCH överväga att ha den inomhus i säng i stället??!! 8) :wink:

Tösen som sover bra om nätterna kanske inte nöjer sig med vagnen dagtid längre utan vill kunna röra sig som hon vill i en rymlig säng även under dagtid? En liten tanke bara.... :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Esti

Inlägg av Esti »

Jo, hon sover ju långa luren i sängen, 9 gånger av 10, så det är ju främst buffandet jag undrar över. BUffar jag henne så somnar hon om när hon vaknat efter 45 minuter, annars inte. Någon enstaka gång har jag lyckats "ramsa om" henne.

Vi har också väldiga problem med vargtimmen fortfarande. Hon vaknar vid halv fem och är arg och hojtar och skriker tills hon blir ledsen och det går att ramsa/buffa henne lugn. Det tar ca en timme. Varje morgon. :( Hur länge håller vargavintern i sig?
Vi "pangramsar" när hon vaknar. Sedan spelar vi Mozart tills hon nått krisläget och kan bli lugnad och somna. Men det känns så klart inte bra. Buffar man så somnar hon oftast om fort...

En sista fråga jag har är om det är vanligt att bebisar helt kommer ur rytmen när man är ute och reser? Var borta några dagar och hon vaknade utan undantag en gång i timmen :-/
Kurstart 31 januari 2013
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Hur går det med lurarna ?

Att rytmen hamnar på sned vid resor är inte ovanligt. Desto viktigare för dessa barn är att hålla allt som.vanligt när man kommer hem igen och jobba med ramsan.

Ang. buffen dagtid så gäller detsamma . buffa kort för att markera och gå sen ut med ramsan. men backa där oxå..

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"