Sömnbekymmer nästan tre veckors baby

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Sömnbekymmer nästan tre veckors baby

Inlägg av mamaA »

Hej!
Skrev just ett svar som bara försvann när jag tryckte fel :evil: jag ska försöka komma ihåg vad jag skrev..

Liten är ca 4 mån nu eller? Var snäll och skriv in hans födelsedatum i din signatur så vi kan hjälpa dig lättare :D .

Du tänker forfarande köra SM? Annars är liten ju så pass stor så att det går att köra en Sova Hela Natten Kur..men jag svarar utifrån SM i alla fall.. :D

:!: Jag hade lagt nattmålen 1 och 4. Sen plockar du bort 1-målet om ett litet tag. Jag saknar dock en liten nattslurk innan läggning för att bli absolut säker på att liten är proppmätt :wink:

:!: Det finns en länk som heter SM i raketfart eller liknade under frågor och svar. Lilla K:s tråd kan du nog också ha nytta av.

:!: Jag hade väntat lite med ramsan. Jag tror att ni behöver de lite mer handfasta verktygen nu i början för att få honom att somna om.

:!: Om ni ska ut med vagnen så ska liten somna först i stillastående vagn, INTE i rullande. Häng en filt för vagnen så blir han inte störd av ljus och det är mörkt om han vaknar till. Behöver han hjälp att somna om så vagnar du, man tar upp max en kvart tidigare än vad luren är (marginalkvart)

Vad ska ni ha för schema förresten?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Rubi

Inlägg av Rubi »

Tack mammaA!

Tråkigt att du fick göra jobbet två ggr, det hände mig samma sak en gång då jag hade skrivit massor och väl detaljerad... :?

Jag vet inte hur jag ska göra eftersom han verkar vara förkyld igen...jag har iaf fått honom att somna nu som vi brukar tills jag kan ta ett beslut :(

Sonen blev fyra mån förra veckan, jag har skrivit hans födelsedatum (23/10) i min profil men ser att det inte syns än, jag kanske gjorde nåt fel?

Vi har kört SM från början men eftersom vi inte fick till med sömnen har det varit upp och ner med SM, han har haft lätt att somna vid bröstet och nu när han är så nyfiken och alert på dagarna under vaken tid vill han inte äta länge. Jag har en känsla av att han äter mera på nätterna än på hela dagen :roll: därför har jag inte haft lätt att ta bort alla nattmål. Jag tänker behålla mat vid kl 1 ock 4 som du föreslår iaf tills vi börjar med smakportionerna. Han får gröt på kvällen innan läggdags, trots det har vi inte märkt någon skillnad i att han kanske sover längre, han har någon gång ibland sovit två timmar i streck och tre-fyra när vi åkte bil.

Det schemat vi försöker hålla är följande:

07:00 vaknar ( detta varierar ibland pga dem hackiga nätterna men för det mesta har vi gjort morgon mellan sex och sju) Han brukar vänta till kl 8:00 innan han vill äta eftersom han redan ätit vid sex
09:00 sova 45 min ( jag tror han lyckas sova ca 40 min här och ibland mindre)
10:00 mat
12:00 sova
14:00 mat
16:00 sova 45 min
17:00 mat, bröstmjölk och sedan en portion banangröt
19:00 sova

Nattsömnen är väldigt olika från dag till dag, vet inte hur jag ska räkna här :shock:

Efter att han somnat vid sju brukar vi försöka få honom att vänta tills nio el tio innan jag ammar igen, om det är jag som tar upp honom och jag håller på att natta dem äldre bröderna brukar jag ge honom bröstet så han somnar igen fortare. Annars måste vi gunga honom till sömns i armarna. I värsta fall vaknar han varje timme och vill ammas till sömns. Ibland är han inte intresserad alls att suga och få mjölk, han blir arg och då är det bärandes som gäller. Jobbigt blir det när jag inte får honom att somna lätt och då kan vi hålla på i två till tre timmar på natten. Som längst har jag sovit två timmar i streck någon gång ibland sedan han föddes. Jag har inte varit mig själv och känner mig som den sämsta mamman i världen, orkar inte skötta hemmet el bry mig om mig själv...
Jag har försökt att hålla fokus och ändå njuta men jag inser också att det är nu det gäller och kan inte klara av detta utan er hjälp!

Jag ska läsa dem trådarna du tipsade om!
Säg till vad du tycker om schemat och vad som helst som du ser att jag borde ändra el tänka på!

Innerligt tacksam! :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Du går in på Kontrollpanel-profil-ändra signatur för att skriva in litens födelsedatum. :thumbsup:

Schemat ser bra ut, om jag var du skulle jag hålla på det stenhårt. När min lilla var i herrns ålder så var det enda som funkade att vara superstrikta med tiderna. Ta alltid upp samma tid på morgonen (max en kvart för tidigt). Du måste se till att ha verktyg att lugna liten om han är ledsen, vagga i famnen eller amma är tyvärr inte tillförlitligt och gör inte liten trygg i att somna själv. Har du kollat in klippen där Anna visar buffning?

Angående kvällsgröten så är det inte bara kvällens matintag som påverkar nattsömnen utan det handlar om vad liten får i sig under hela dagen. Så kör igång med smakisar till lunch och middag föreslår jag! :wink: Du har väl kollat in vår favvo-tråd Mer mat åt småfolket!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Rubi

Inlägg av Rubi »

Hej Irmasmamma och tack för svar! :D

Jag tog ett beslut om att börja kura min lillprins, så vi började igår.

Idag är det andra dagen av kuren. Det har gått ganska bra, han protesterade lite och grät bara en gång, vid sju när vi la honom för natten. Han kanske grät två min och det var inte kul men jag svarade med attityd och till slut började han lugna ner sig och somnade själv

Jag har lagt in tre nattmål, min man var inte överens om att köra 1 och 4 så vi körde 22:00, 02:00 och 06:00 vilket har orsakat ett stort problem vad det gäller schemat eftersom jag inte fick sonen att somna om efter att jag ammat vid sex och sen fick han sova 5 min vid 07:40 så han orkade hålla sig vaken till 9:00 Jag fick lägga honom 8:50 och 8:55 hade han redan somnat. Han vaknade flera ggr efter att han sovit 20min och sov djup fem min innan han skulle vakna, sen fick jag väcka honom 10:15
](*,) Nej! Jag tänkte fel här, han ska sova 45min och inte en timme! Eller? Kan det bli en timme? Jag tror att Anna rekommenderar att inte använda sig av marginal kvarten vid dem korta lurarna?!

:?: Jag behöver feedback angående schemat, borde jag köra morgon redan vid sju, pappan och de äldre brorsorna går upp då och eftersom vagnen står i hallen är det lite svårt att inte väcka lillemanen. Hur ska jag göra? Jag får panik nästan eftersom jag befinner mig i mitten av kuren! 8-[

Ang signaturen, har gjort samma sak igen men ingenting kommer upp, ska försöka igen efter att jag skickat detta.

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag råder er faktiskt att avbryta kuren tills ni är överens och vet vad ni ska göra. Att ha ett nattmål en timme före uppstigning låter väldigt sent, vad föranleder att pappan tycker det?
En regelrätt kur rekommenderas eg bara utan nattmål, och då ska man vara påläst till tänderna så att man är beredd när liten frågar. Vi föräldrar ska inte fråga, vi ska vara tvärsäkra! Jag är ledsen om jag låter lite hård nu, men jag vill inte att er lille ska bli utsatt för en halvhjärtad "kur" och få det värre än innan!

Jag hänvisar er till Kurforum 4-12 mån där ni kommer att få förstklassig hjälp med allt från schema till attityd. Så väntar ni med kuren tills liten äter mer riktig mat, du och pappan känner er redo och framförallt är ÖVERENS. :wink:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag måste bara inflika en sak. Innan du började kura. har du läst sova hela natten "framlänges baklänges och i sidled" tills du känner dig helt förtrogen med innehållet? Om inte rekommenderar jag det INNAN du fortsätter. Alla frågetecken kring schema osv skall klaras ut först innan man kär igång. Jag vet att det är frustrerande för man vill så gärna köra igång, MEN jag vet av egen erfarenhet :oops: att man får inte det resultat man vill om man inte lugnar sig och har allt på plats först. OM du vill är du välkommen att starta en tråd på kurforum 4-12månader
vad gäller signaturen så går du in under kontrollpanel. klicka sen på profil. sen på ändra signatur. lycka till!

mvh admin
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur gâr det för er, Rubi?

Jag vet inte om jag tolkar rätt, fâr intrycket att din man inte är helt med pâ SHN-tâget. Ge honom lite läsning, Safarin är en kanonbra inkörsväg till SHN-tänket (det var den som fick min man med pâ tâget när det begav sig här :wink: ).

Instämmer helt med föregâende talare, en lyckad kur är en förberedd kur och en förberedd kur bygger pâ läsning, läsning och âter läsning av SHN-boken.

Framför allt kapitlet Säkerheten. Men ocksâ Lugnet och Safarin. Sen, när man väl kan dessa utantill, är det dags att gâ pâ det mer konkreta som Verktygslâdan.

Lycka till!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"