Om trots och att kompromissa

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
kissemjao

Om trots och att kompromissa

Inlägg av kissemjao »

Jag har en flicka på dryga tre år :heart: . Hon är inne i andra halvlek av trotsen och vissa dagar tar vi oss igenom galant och andra blir kaos.
En sådan där dag, när tålamodet var lagom slut redan på morgonen, så för sjuttioelfte gången finner jag min dotter sittandes vid kattens matskål och käkar kattmat. :twisted: ...
Detta har vi diskuterat ett otal gånger, och hon kan vara såå förstående över att flickor inte ska äta kattmat [-X , men det rinner fort ut igen.
Ordväxlingar uppstod givetvis. Men hon ville inte ge sig utan satt lugnt kvar och käkade. Helt opedagogiskt vräker jag ur mig. - "Men hur många gånger ska jag behöva säga till dig? Man äter inte kattmat. Katter äter kattmat och Nell äter Nell-mat (?). Måste vi tjafsa om det... jag vill inte bråka idag.
Det blev tyst en stund. Sedan säger hon eftertänksamt.

:idea: -"Men mamma... när jag blir en katt, DÅ får jag äta kattmat! Och när Caruso (katten) blir jag, så får han äta min mat...."

Ja, vad säger man? Jag fick bita mig i läppen för att inte skratta, sedan nickade jag instämmande. :lol: :heart: .
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Dessa härliga ungar! Min ena tjej är också strax över tre, och vi har inte haft så besvärlig trotsperiod, tack för det... Men ibland MÅSTE hon bara äta snö, trots att vi tom smält den för att visa hur mycket smuts det kan vara i den. Sist jag såg henne "smygmumsa", och påminde henne om hur smutsig snön var svarade hon bara "min mage GILLAR att få träffa smutsig snö ibland, mamma..." Precis som du fick jag verkligen bita mig i läppen för att hålla mig för skratt. Om jag tänker efter åt jag nog själv snö ibland, men det kan jag ju inte berätta för henne...
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"