Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Hur har det gått sedan du skrev?
Har han somnat om på morgonen?

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tackar som frågar :D

Jo det går bättre. Han vaknar fortfarande ett par gånger under vargtimmarna, vilket är irriterande, men han lyssnar åtminstone bra på ramsan nu för tiden. Jag har varit snabbare på att säga den. Då svarar han bättre.

Igår vaknade han 6.30, idag 6.45. Vilket är ju så klart bättre än att han bökar runt i två timmar innan klockan ringer!!

Jag längtar bara till att han sover över vargtimmarna så vore det fantastiskt. Kanske får vänta med att hoppas på det tills tänderna är igenom och åttamånaderssprånget är över.

Våra problem just nu är skriket till godnattet. Han kan skrika, böka, gnälla mellan 15-45 min, fortfarande.

Och förmiddagsluren är svårare nu när han sover längre på morgonen.

I natt hade jag en lång dust med honom. Mellan 01-01.45. Arg kille. Över något.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Vad roligt att höra att det går framåt! :D

Jobba som sjutton med skrattet till gonattet, social delaktighet och rejält med utevistelse på dagen så kommer nog de arga läggningarna att ge med sig snart.

Angående de tidiga morgnarna så kan man ju som du redan vet få jobba med dem ett tag, men sedan plötsligt händer det.

Jobba på, det här kommer du fixa galant!!

Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Jag kämpar på. De små framstegen som hela tiden sker lever jag på! Just nu är det ett par steg framåt, ett litet bakåt. Och efter det några fram igen! Så jag försöker att inte bryta ihop över bakstegen utan se att vi hela tiden kommer närmre målet!

Men visst trodde jag att de hela nätterna skulle komma tidigare. Men samtidigt borde jag har förstått att vargtimmen skulle bli tuff, med tanke på hur mycket problem vi har haft innan kuren. Det fanns ju tillfällen då jag inte fick honom att somna om alls, efter att ha bråkat med honom i upp mot en timma, då fick man gå upp. Så visst är det så mycket skönare att kunna ropa natti natti från sängen :lol:
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Elliabel skrev:Så visst är det så mycket skönare att kunna ropa natti natti från sängen :lol:
Visst är det! :lol:
Elliabel skrev:Jag kämpar på. De små framstegen som hela tiden sker lever jag på! Just nu är det ett par steg framåt, ett litet bakåt. Och efter det några fram igen! Så jag försöker att inte bryta ihop över bakstegen utan se att vi hela tiden kommer närmre målet!
Det är ju precis så det ska vara :D . SHN är en process där det är precis så som du skriver och för vissa är processen kortare och för andra kan processen vara lite längre, men till slut når man målet och då är allt jobb man lagt ner värt sin vikt i guld :mrgreen:

Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Och gissa vad! I natt sov han 19-06.30, utan uppvak i vargtimmarna! Herregud vad jag vart förvånad när jag kollade klockan i morse.

Enda uppvaket han gjorde under natten var 21.30, ett väldigt kort, men då var jag ju ändå vaken :)

Han lekte och pratade tills jag kom in med klockan.
Och igår somnade han fint. Det tog visserligen en kvart, men det var bara omkringbökande. Lite av hans process för att somna. Jag behövde aldrig påminna.

Bra natt med andra ord!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, bra jobbat!!! :mrgreen: =D>

Kanske vill du börja hjälpa oss att svara på andra "kurmammorstrådar" och dela med dig av din erfarenhet?

DU har gjort en så fantastisk resa så att dela med dig av den vore guld värd!

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tycker ni det? :oops: jag kan absolut dela med mig, av det vi har gått igenom, om det nu kan hjälpa någon. Vi har ju fortarande inte hela nätter varje natt. I natt ramsade jag vid fem tillfällen. Men han svarar i alla fall väldigt bra på ramsan nu!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men vet du, det är de som det inte gått i ett nafs för, som fått jobba för det och som har en ramsa som fungerar, läst boken massor som är de som är bäst på att svara! :D

Man lär sig av sina misstag och motgångar. :heart:

Så använd boken och dina erfarenheter, är något helt konstigt eller du tycker det är svårt, får du fråga mig eller något annat hjärta här på forumet. Vi behöver folk med erfarenheter som dina och hur du fått ramsan att fungera så fantastiskt! :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Ja.. kanske det... Ska se om jag kan hjälpa någon på traven :)

Lillen har flera tänder på gång. Fyra på en gång. Och förkyld, och åttamånaderssprång.
Detta är inget som kuren klarar kan jag säga.
I natt ramsade jag vid 7-10 olika tillfällen mellan 02.30-06. Han vaknar i ett skrik, hela tiden.
Dock räcker det ju med ramsan, förr var det ju buffande, vaggande, ammande. Nu behöver jag ju inte handgripligen göra något. Men jag var såå trött framåt morgonen att jag knappt orkade höja rösten.

Efter flera dagar då han har sovit till efter 06.30 har han börjat vakna 05.15 igen. Suck... Sååå arg blir han efter att tag.
Men det är så ofta vid de tillfällena han har haft bajs i blöjan när jag plockar upp honom. Jag har sett mönstret, att de gånger han vägrar somna om är de gånger han har bajsat. Det ska han ju inte behöva heller, jag menar bara att det händer ofta, så det är svårt att få honom att sova längre då.

Jag är och hälsar på mina föräldrar nu också så vi sover i samma rum, jag och lillen. Fast avskärmat emellan oss. Stort rum. Men vet inte om han reagerade på det något.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Det händer ofta tycker jag, att när jag berättar om att det går dåligt, så vänder det. Hoppas inte det vänder tillbaka när jag berättar detta nu då :)

Vi har haft tre kanonnätter!
19-05 ( inga ramsor under natten, dock arg kille vid för tidig morgon )
19-06.45 ( kort uppvak med bra svar på ramsan vid 05. )
19-06 ( ett kort oroligt uppvak vid midnatt med direkt svar på ramsan, annars inget mer under natten. Bajsblöja vid 06. )

Så där har de senaste nätterna sett ut och jag börjar känna mig utvilad igen! Vi är fortfarande på besök hos min mamma, får hoppas det fortsätter lika bra hemma sen.

Tyvärr så var det totalt omöjligt att få honom att sova förmiddag efter tolvtimmarsnatten. Han låg och garvade i vagnen. Bökade runt hur länge som helst. Till slut tog jag upp honom. Han fick vara vaken fram till lunchluren 13.00. Lång vakentid får man ju säga men det gick bra. Jag lade på en kvart åt varje håll.

Somnade fint på kvällen sen. Det har han också gjort senaste kvällarna. Han bökar i en kvart, men det gör han alltid, bra kvällar. Han är en sån aktiv bebis som aldrig är stilla, så han måste liksom trötta ut sig i sängen för att kunna somna.

Jag börjar se ljuset i tunneln!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Mycket bök i vagnen kan skvallra om att han hellre vill ha sin rymliga säng till dagsluren/lurarna oxå! 8)

Han sover ju bra nätter nu och kanske inte nöjer sig med vagnen längre? :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Grattis till din nye lille! :D Jag är jätteintresserad av att höra hur du gör med dina barn. Är de alla barnaboksbarn? Har du kurat? Hur fungerar det med barn så tätt?

Och kanske är det som du säger med vagnen. Men om jag ska vara ärlig så vagnar vi honom lugn på morgonluren :oops: men han höll på så dant och vi kände att vi förstörde ramsan genom att stå och ramsa i en kvart och han ändå inte somnade.
Vi vagnar bara i ett par minuter, så att han förstår att han är trött. Och ramsan började fungera bättre i övrigt efter att vi slutade med den på morgonen. kanske skjuter vi oss själva i foten, men detta har fungerat så mycket bättre.

Han lyssnar till och med på ramsan på morgonen ibland ;) så det händer att vi sover till 07!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

oj så förvirrande jag skrev.
Alltså; han lyssnade inte till ramsan på morgonluren 9.30. Så sen vi slutade med ramsan där, har han börjat lyssna till den bättre under natten, och till och med under den för tidiga morgonen.

Inte lätt att förstå mig när jag kallar både 05 och 09.30 för morgon :lol:
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Grattis till din nye lille! Jag är jätteintresserad av att höra hur du gör med dina barn. Är de alla barnaboksbarn? Har du kurat? Hur fungerar det med barn så tätt?
Tack! :D
Min äldsta är kurad vid 8 månader. I samma veva upptäckte jag forumet och Barnaboken! När jag läst barnaboken föll allt på plats och barn 2 och 3 är standardmodellade barnaboksbarn från början! :D Vi hade inte haft 3 barn så tätt om det inte vore för AW och barnaboken. Det fungerar jättebra och syskonen har en verklig glädje av varandra! :D Med rutiner från början blir vardagen mycket lättare för både barn och vuxna.

Många ramsar inte vagnen alls utan markerar bara kort med några drag i vagnen och skak i handtaget att det är sovdags!

Hur går det med ramsan och vagnssovandet nu? :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"