Kura 10 månaders, hur börja?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
zombiemamma

Kura 10 månaders, hur börja?

Inlägg av zombiemamma »

Hejsan!
Jag skulle behöva lite hjälp för att hitta orken att börja kura vår son som blir 10 månader denna vecka. Han sov så bra (5-7 timmar ibland) innan han började med fast föda vid 6 månader. Sen dess har han vaknat med 1 1/2- 3 timmars mellanrum hela natten i snart fyra månader ](*,)
Han har alltid haft en naturlig rytm dagtid, sover som en klocka långa pass (2-4 t) om han får och är världens snällaste och godaste unge. Men nu är han som förbytt på nätterna och jag trött som bara den. Har försökt skära ner på dagssömnen, kastat bort tutten (som han faktiskt tog först vid 8 månader), men fortfarande vaknar vi utan nån egentlig orsak på nätterna. Jag kommer inte på nån i alla fall. Visst duger tissen, men inte sover han nåt längre/bättre för det.
Nu har vi en vecka ledigt så jag tänkte passa på att köra någon variant av sömnskola på honom. Så nu är goda råd dyra [-o< Borde börja ikväll :!: Får lov att göra det själv, mannen har inte nerverna eller förståelsen att lugna/trösta på rätt sätt. Reagerar med ilska istället (inte mot barnet,dock).
Han har aldrig haft några bekymmer att somna på kvällen, man lägger honom i sin säng, ibland lite speldosa eller några varv och säga gonatt. Men sedan när han vaknar på natten hittar han inte sömnen på nytt utan hjälp. Nu undrar jag hur jag skall natta honom om jag kör SHN, lika som vi alltid gjort eller enligt SHN? Sover på rygg, så solfjäder eller ska jag försöka vända honom för att buffa?
Dagtid behöver jag bara lägga honom i vagnen å dra på speldosan (om ens det) så sover han. Och då kan han som sagt sova tom 4 timmar om han får. Men på natten max 3, va tusan kan det bero på???
Tycker vi har ett fungerande system dagtid, äta sova leka osv. Måste passa in förandet och sökandet av storasyster från förskolan 9 och 13, samt hennes hobbyn på eftermiddagen 2 dagar i veckan. Ett himla rännas hit och dit.
Brukar stiga upp och köra henne och äta morgonmål först efter att vi kommit tillbaka, dvs 9.30. Annars blir det så bråttom på morgnarna :wink: Sova gör han alltid mellan 11-13. Lunch 13.30. Sen blir det en lur till på eftermiddagen 15-16 tiden beroende på. Natta gör vi klockan 21 tillika med storesyster.
Någon som har ett bra förslag på schema?
Tacksam för hjälp å tankar på vägen!
Storasyster född 23.6.2006
Lillebror född 22.4.2012
Anna09

Re: Kura 10 månaders, hur börja?

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :)

Det var mej en dagsovare av rang - och därför trasas nätterna sönder. Att han inte sover på grund av riktig mat är nog inte sant, i alla fall inte om han får tillräckligt med mat på dagen.

Han behöver en lur mitt på dagen och en kort lur (alt vila) på eftermiddagen. Sedan skall det sovas på natten. :shock:

Allt rännande, som du beskriver, kanske skall struktureras även det. Dvs till sina fasta tider. Överlag gäller att man skall läggas mätt, ordentligt mätt. Särskilt till kvällen. Hur äter han och vad äter han?

Skriv upp ert nuvarande "schema", hur ni lever nu och även när måltiderna ligger. Det blir då lättare för oss att hjälpa till.

Om ni har bra läggningar nu, som ni trivs med finns ingen anledning att ändra dem i sig. Men däremot införa en ramsa på vägen ut från rummet. Somnar han själv, eller är ni kvar i rummet tills han somnat? Vitsen med SHN är delvis att lära barn tryggheten att somna själva.

Har du boken Internationella Sova Hela Natten? Den bör du läsa gärna flera gånger och vara väl införstådd med helheten i tänket, innan du kurar.

En fördel är att ni båda föräldrar kan hålla samma linje, även om du är den som skall genomföra själva kuren är det viktigt att man har samma budskap att förmedla på lång sikt.

Vi börjar här - jag förstår att du vill börja NU, gärna igår, men det viktigaste är att få det rätt från början om man säger. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
zombiemamma

Inlägg av zombiemamma »

Vår dag ser ut enligt följande då vi har "arbetsdag"

8.15-8.30 stiger vi upp
9.30 Gröt
11-12.45 Sover ute i vagn (ammas innan sovstunden eller efter gröten)
13.30 Lunch, riktig mat
15.30 Fruktmellanmål, eventuell amning
16-18 Sover, allt från 1/2 - 2 timmar, beroende på programmet
18.00 Middag, riktig mat
20.00 Kvällsgröt
20.30 Nattning tillika med storesyster, amning
21-8 Gonatt zzzz (med några mycket störande uppvak)

Äter gör han duktigt och allt sjunker, både burk och hemkokt. Ammar vissa dagar mindre, andra mer. Till maten dricker vi vatten.

På kvällen läser vi nattsaga med storasyster, busar, pussas lite, lägger honom i egen säng. Ibland somnar han utan vidare, ibland får man skoja lite och dra upp speldosan. Vi går alltid ut från rummet innan han somnar, storasyster ligger dock kvar, utom synhåll, men hör henne gör han ju eventuellt :wink:
Så insomningen på kvällen fungerar (och dagen), men när han vaknar på natten har han glömt bort sig. Har säkert bidragit till problemet då jag inte velat att SS vaknar utan tagit honom med mig för lätt så att säga. Men nu vill inte ens min närhet (i min trånga säng) räcka till att sova längre än några timmar i sträck utan uppvak.

Boken är läst 1 gång. Lite osäker känner jag mig om tolkningen av skriken. Även om denna unge är 1000 gånger lättare än SS, som sov första natten vid 1 år 9 månader och alltid vaknat upp på natten sedan dess :( Så nu vill jag inte ha en liten som följer sin storasysters fotspår.

Mannen har en tendens att inte följa spelreglerna jag fått igenom med SS. Gång på gång har jag sömnskolat henne och nått målet, men så är det raserat för att han tex blev kvar i hennes rum hela natten. Så det hela hänger nog på mig att leka polis och kika över axeln. Tröttande i längden. Nå men det är ett annat kapitel.

Funderar på att flytta spjälsängen till lekrummet där han skulle få sova ensam. Blir själv på gästsängen (i samma rum, men en bit ifrån), har inte möjlighet att vaka natten igenom, men är enormt lättväckt så reagerar snabbt i vilket fall som helst.
Storasyster född 23.6.2006
Lillebror född 22.4.2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag kommenterar lite schemat och föreslår några justeringar:

Inför två dagslurar - en 45 minuters på fm och en 1,5h lur efter lunchen.
Om han sover som det är nu så sent som kl 18, är dt inte konstigt att han inte sover på natten!!!
Naturliga sömnpass för barn är 5,20,45 minuter och 1,5 eller 2h. Lägg upp lurarna efter det.
Om han är pigg av sig skulle jag kanske bara ha en 20 minuters förmiddagslur!

Hur du än bestämmer dig skulle jag ge följande råd:
- 3-4h mellan målen!
- inget sovande efter kl 15
- samma tider veckoslut som vardag, och håll tiderna ;)
- Ha samma nattningsprocedur men läs böcker utanför sovrummet så flyger man glatt in i mörklagt rum ch läggs glad i sängen. Så går ni ut med en glad och hurtig ramsa! på det sättet får ni in ramsan som verktyg och han förknippar den snart med att somna tryggt! Nattliga uppvak bemöter ni genom att ramsa bakom dörren. Vid total kaos går ni in och lugnar honom i sängen!

Förslag på schema:
8:00 Godmorgon! Frukost GRÖT med resten av familjen.
en extra matbit innan luren - ev. amning?
10:30- 10:50 sova
12:00 Lunch, riktig mat
13--14:30 sova middag (Om du måste hämta storasyster, ha lillebror att somna i vagnen, vänta 10 minuter och promenera sedan iväg. Då somnar han inte i rullande vagn!)
14.30 Fruktmellanmål, eventuell amning
18.00 Middag, riktig mat
19:30 Kvällsgröt+ amning
20:00 Godnatt!

Vad tycks!

INNAN NI BÖRJAR KURA ÄR DET VIKTIGT ATT HA ETT FUNGERANDE SCHEMA!!! HOPPAS NI INTE BÖRJAT ÄNNU! ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"