Åttamånders sömn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Gäst

Åttamånders sömn

Inlägg av Gäst »

Hej!

Nu vill jag har lite kloka funderingar/tips från er som har passerat det här med åttamånders... :)

Hugo har numera två sömnpass om dagen:

09.45 - 11.45

15.00-15.45

Han sover natt mellan 19.00-07.00. Daglurarna är nyintroducerade - vi är inne på dag fem - men de fungerar bra. Däremot natten ser ut som följer:

Han vaknar till 3-4 ggr under natten (första gången kan vara tio på kvällen), och skriker. För mig låter det som mardrömmar. han får en stadig ramsa i stil med "här är allt som det ska, somna om du", och det blir tyst, eller också inte. :shock: Om inte, så tystnar han inom en 10 sek ändå. Somnar om. Sedan när klockan närmar sig sex (idag 05.45...), börjar han sparka med foten på spjälorna för att tala om att han är vaken :roll: och vill upp. Allternativt gråter han. Det blir inget. Jag ger honom en bestämd ramsa. han somnar om. och vaknar igen efter tio minuter, en kvart, gråter, somnar om, vaknar, gråter... så där håller han på tills marginalkvart. Jag ramsar inget mer efter första uppvaket. "På natten sover man". Borde jag? Jag vill inte börja underhålla... Det känns inte bra att han gråter... :cry: Idag hämtade jag honom fem i sju, då hade han preciiis börjat låte så där otålig - snart gråter jag igen - och jag började fråga redan utanför dörren för att undvika detta: - VAR är Hugo? (Då kan jag hämta honom utan att mötas av gråt...)

Så hur gör jag mellan sex och sju? Förslag och goda ideér mottages i vanlig ordning med stor tacksamhet... :)
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!!
Kan bara tala för hur jag gjorde med Emma :D
Lät henne vara och på ett par dagar upphörde det hela. Nu ställer ju hon sig lite då och då, går in och lägger ner henne, säger inget..

Tror som du skriver, mindre trafik så löser det hela sig :P

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tessan! :)

Jo, vi är inne på samma spår - bra att det fungerade för din lilla vandrare.. 8) Saken här är den, att jag har "noll trafik" redan som det är. Han får som sagt sin ramsa en gång - vid första uppvaket, och sedan inget mer. På natten sover man. Men ändå... :roll: Han vaknar igen, och igen... Fast imorse gav jag honom en riktigt pangramsa och ... så blev det tyst i hela tjugo minuter innan han pep igen. Får kanske vara ännu snabbare imorgon bitti... :wink:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej
OT:
Varför står det Salome under våra namn?

Som du säger:
Ramsa vid första pipet :D

/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Vi har blivit en sekt nu... Salome är vår interna benämning och hälsning.... :wink: :lol:

:?: Nä - vet inte! Sagommamma fixar det ska du se :P !
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

IOFS, Byta Nils till Salome :?:
Kanske dags att byta till nytt sektnamn :lol:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi måste kolla med sektledaren först. 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen, jag igen...

Så här såg det ut imorse:

06.10 gråt från en trött Hugo pangramsa (x4) och tyst.

06.40 spark, spark på spjälorna, och efter en stynd lite irriterad äää! äääÄÄÄÄ! Ramsa (x2)

tyst i tio minuter. Nu börjar det låta ledset, så jag inväntar nästa tystnad, och stormar sedan in och gör glad go'morgon. Breda leenden och skratt.

Nu till frågan:

:arrow: När den här åttamånaders-historien är över, får jag då tillbaka den glada killen, som börjar dagen med joller..? :cry: Detta är bara tråkigt!

För övrigt så sov han mycket bra inatt. En ramsa har jag för mig att jag gav någon gång vid elva, men sedan inget mera - då det var tung tystnad hela natten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

... puffar upp tråden, eftersom frågorna återstår, och nya uppkommer:

Så här är det nu:

gossen sover mellan 09.45 - 11.15 därefter jollrar han sig till marginalkvart, 12.30 Tanken är att han ska ha chansen att sova två timmar, men han nöjer sig med 1,5. Min tumregel har alltid varit, att om han vaknar med joller är han utsövd. Om han vaknar med gråt, är han allting annat än... och att ha honom liggande i sängen längre än en kvart, fast han är klarvaken är inget allternativ. Alltså: han får chansen att somna om, men gör han nu inte det tar jag upp honom.

Sedan har han ytterligare en 45 - minutare senare på eftermiddagen. (Innan sov han 45 1,5 45.) Ibland - om det finns ett behov - sover han längre än 45 min. på eftermiddagen, så det brukar jämna ut sig.

Men: han vaknar fortfarande omkring sex med diverse missnöjesytrringar. FAST han sover så mycket kortare på dagen! Han får en pangramsa vid uppvak - och det brukar han nöja sig med. Somnar om för en 15-20 minuter, och så är han vaken igen... imorse började han sparka på spjälorna igen vid 06.45 - och då tog jag upp honom! De flesta mornar har jag nu kunnat hämta honom fem i sju eller så - han har alltså faktiskt somnat om - men det tar ju sin lilla tid.

Så för tillfället sover han 11,5 timma natt - somnar vid sju, vaknar vid sex, och mellan sex och sju på morgonen får han väl en halvtimma till mellan varven... och så sover han 1,5 timma plus 45 minuter på dagen. Jag får detta till 13 h 45 min. Räcker det för en sådan lite parvel? :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

... någon...? [-o<
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Utan att ha några svar att ge så funderar jag på vad som händer om du lägger honom 18.30 istället- dvs en halvtimme tidigare på kvällen. :?:

kanske fel metod att komma åt tidiga mornar :roll: , men om du är orolig för om han får för lite sömn kan det vara ett alternativ..Vega är en riktig tröttis på kvällen. Vi lägger henne ofta före kl 19.00, men det påverkar inte morgonen för det. Dvs hon vaknar inte tidigare även om hon kommer i säng runt 18.30-18.40.
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej Päivi!
Hur har det gått för er?
Emma gillar nu också att vakna kl 06.00 och inte glad som hon brukar vara. När jag nu har låtit henne vara blir hon helt förtvivlad. Inga ramsor i världen hjälper :?
Lite rådvill hur jag ska hantera. Antar att det går över snart med lite ramsning och så från min sida, men tills dess, hur gör vi?

I morse tog jag upp henne halv sju för då var hon väldigt väldigt ledsen och jag fick inte riktigt stil på det hela.
Nya tag till i morgon alltså. Omsomnande har varit svårt här hemma, får ni till det?

/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Emma och Linda! :)

Tack för respons! Jo, visst kan vi också lägga sötsaken tidigare vid behov - det är ju med en halvtimmes marginal som tiderna gäller på kvällen.

Imorse var det pip - och då menar jag pip - vid sex. han fick en mjuk ramsa x 2, och somnade djupare om. Sedan hördes ingenting och mera ingenting tills jag själv vaknade vid sju! :shock: Det är nu första gången sedan ... när?

Insomning är inget problem. Han läggs, och det utan protester. Skratt före så där lagom, beroende lite på hur trötter han är. Då har det snarare varit lite mera strul mellan 17.30-18.30, men det fixade våran Mammut. 8)

Ledsen har gossen inte varit på morgonen, snarare otålig/arg. Kommer ni någon gång, då? :x Detta har jag bemötit antingen med tystnad, eller med en minimal (halv) stadig ramsa.

Vi får väl se vad som händer imorgon bitti... och hur han sover nu idag! är det 1,5 timma eller mer..? :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S. Måste tillägga, att jag igår kväll hade fösntret öppet lite längre än vanligt - och att vi hade badat bastu. Om det nu påverkade nattsömnen... D.S.
Gäst

Inlägg av Gäst »

rapport:

imorse ramsade jag x2 mjukt så fort som han började låta oroligare i sömnen - dvs på väg att vakna. Detta var vid sex. Han pep då inte till förrän vid tjugo i sju, och somnade om efter besked! :shock: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "