Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elliabel

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av Elliabel »

Jag lade lillen vid 19.00 igår istället som planerat. Han är såå trött på kvällen så det vad en bra ide'. Men han beklagade sig i tio minuter. Men det tror jag är för att han är så trött och tjurig.

Han sov till 5.40 i morse. Vaknade bara vid 22 av hostan men han somnade om efter två ramsor.
Skön natt! Blev ju en halvtimme extra eftersom han somnade 19. Men trist med dessa morgnar. Han låg och babblade till 6.30, då började han bli förbannad och skrek till klockan ringde. Jag får honom varken lugn eller att somna om när han vaknar efter 05. Och det blir lång vakentid till 9.30.

Om det här inte ger med sig, kan man minikura morgonen då genom att buffa på honom så fort han vaknar tidigt?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

som jag ser det finns det 2 sätt att komma till rätta med detta. Men då måste man ha kört strikt i 3-4 veckor tycker jag.

Det är att man 1. går in och håller en LÅNG solfjäder ända in i sömnen, och när de sover räkna till 100 och sen gå ut med ramsan. Detta för att visa att man visst kan somna om.

Andra är att man skriter i klockan utan får till ett omsomnande till nästan vilket pris som helst. Sen låter man dem sova 5 min och väcker med klockan. Detta för att lära att man somnar om oavsett vad klockan är.

Men som sagt, ge det hela lite tid också. Tänk på att det är slutbuffat nu, det är bättre att ni i så fall använder soljfädern, den är inte lika skön och då måste man hålla sig lugn.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Jag tror att jag föredrar första alternativet. Han insett att jag måste göra det som känns bäst för mig, inte bara vad som står i boken eller vad andra gör. För att det ska bli riktigt gjort.

Kan erkänna att jag har haft svårt att hitta attityden. Vilket jag är rätt säker på har satt käppar i hjulen. Jag hade det jobbigt efter första natten och mådde extremt dåligt av sömnbristen. Fick ångest och blev näst intill deprimerad de första dagarna. Tog ett tag att ta sig upp där ifrån. Tror som sagt det är därför det hela har tagit sin tid.

Men lillen har alltid varit "morgonpigg" om man kan säga så. Kämpade länge och väl ett tag innan kuren med att han ville upp redan kl.04. Där är vi ju i alla fall inte nu.

Jag ger den nån vecka till, med nya läggningstiden. Sen tar jag till första alternativet du gav. Förstår inte att han aldrig ger sig och förstår att det inte hjälper att skrika.

Jaja, jag är i alla fall väldigt glad att han sover så pass bra ändå om nätterna! Vilken skillnad från förr.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Elliabel skrev:Förstår inte att han aldrig ger sig och förstår att det inte hjälper att skrika.

Jaja, jag är i alla fall väldigt glad att han sover så pass bra ändå om nätterna! Vilken skillnad från förr.
:D Kära du, "förstår att det inte hjälper att skrika" - tyder kanske på att du själv inte riktigt förstått vad det är han skriker för, eller av. Han behöver betryggas, VETA att han är säker för liv och lem - då kan han också sova så gott (som vi alla). Det är Lugnet och Säkerheten han behöver hjälpas till (se kapitlen med samma namn i Sova hela natten-boken), inte att låsas fast i någon sorts hjälplös uppgivenhet där det inte "hjälper" att skrika.

Han ska ha svar på sina frågor, och verktygen - ramsan, speciellt - står nogsamt beskrivna i boken, medan du måste anlägga Attityden av Självklarhet - Säkerhet - själv, för att kunna överföra den till honom; betryggande, just betryggande :wink: :lol:

Du klarar det. Du är trött nu och det är sannerligen förståeligt, men det väntar er ett alldeles underbart liv om hörnet. Tro mig :!: Och pris och beröm för vackert arbete i lilla barnets intresse - och för fortsatt vackert arbete, präglat av lugn och tålamod =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Hmmm ja, självklart ska han få sina svar!
Men det känns inte som det är det han fiskar efter på morgonen. Tryggheten.

Han somnar om fint på ramsan i stort sätt varje gång på nätterna. Vi har haft några nätter dock då han skrek tills han var nöjd med svaret. Annars brukar han tystna och somna om direkt.

Fick rådet att bara pangramsa på morgonen och sen skramla i köket och det har jag gjort. Har tyckt att det bara har triggat honom när jag har ramsat för mycket.

I morse, vaknade han 4.45, somnade om direkt på ramsan. Han vaknade igen 5.15 av en ordentlig hostattack. Han fixade det själv först men när hostan blev värre blev han ledsen. Somnade om på ramsan.

Vid 06 vaknade han igen. Jag ramsade, han var lugn. Men han pratade och babblade med sig själv länge. Jag ramsade för att påminna om att sova. Jag hör hur han reser sig upp och hoppar i sängen. Han babblar på, leker i sängen. Det klarar han en halvtimma ca.

Det är efter det han börjar att skrika. Brukar vara av och till blandat med gnöl och klagan. Jag tolkar det som ett förbannat skrik/gnöl. Känns som om han bara är less och vill upp.

Men de morgnar han vaknar redan 5 eller 5.30 så blir det ett långt klagande, och här ifrån får jag oftast inte honom lugn.

Men jag ska fortsätta öva på min ramsa och ge olika svar tills han är nöjd!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

I natt har vi haft en riktig skitnatt. Värsta den vi började med kuren och jag är tröttare än nånsin. Jag har fått sova nån timma i sträck mellan varven.

00.15 vaknar av hosta. Somnar om på ramsan.
02.45 vaknar och babblar. Blir skitarg av ramsan. Efter en hal timma tystnar han på sambons ramsa.
04.45 vaknar och gnäller. Blir arg när jag ramsar. Somnar om på sambons ramsa.
05.30 vaknar och tror är det är morgon. Hoppar i sängen och säger bababba! Jag har ramsat ett par gånger men den biter inte.

Här är vi alltså nu. Jag försöker få honom att somna om men nu hör jag hur han blåser bubblor. Han brukar leka i en halvtimma sen brukar han bli förbannad.

Jag tycker att jag har gjort så gott jag kan och känner mig ganska ledsen nu. Jag får det inte till att fungera. Förlåt gör deppigt inlägg men jag har kämpat så länge och är så trött.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tredje natten i rad nu med uppvak varje till varannan timma. Vi är tillbaka där vi var innan kuren. Jag är så trött så trött och börjar tappa hoppet helt.. Vad är det som händer?
Han skriker inte längre, men ligger och babblar och gnäller.

Min attityd har varit på topp senaste dagarna då jag fått bra pepp av en annan kurare, och jag vill ju verkligen få det här att fungera, så den har jag verkligen jobbat på! Men det är så svårt att kämpa med dessa dåliga nätter vecka efter vecka. Jag funderar hela tiden på vad som är felet jag gjort. Varför gör han alla dessa uppvak? Enda gången han sover är 19-24, efter det är det kaos.

Igår sov han faktiskt till 07. Men då ville han inte sova sin morgonlur 9.30. han har ju fått en ny vana nu att vara vaken fyra timmar på morgonen..
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag tror att ni är precis här! :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Styr upp det här nu och backa med ert eget verktygande... hur går ni till väga vid uppvaken? ni ska ju oxå signalera på natten sover man inget annat, därför får ni inte heller stå för någon underhållning! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Ja kanske det. Kan nog vara så!

I natt sov han bra. Förutom nåt kort uppvak vid 22, såg han 19-05.15 utan problem.
Men det är totalt omöjligt att få honom att somna om efter det. Jag har ramsat och ramsat så fort han höjer rösten lite, men den rinner av honom som vatten på en gås.

Han har babblat, hoppat i sängen och lekt i en timma nu, och det är ändå 45 min kvar tills vi ska gå upp. Han är vrålarg. Den som säger att han vill ha trygghet om morgonen kan ju komma hem hit! Han blir bara mer arg av ramsan och det känns som att jag massakerar den när han ändå inte lyssnar om morgonen.

En månad har gått och vi har inte lyckats mer än ett par gånger. Nu gör jag på mitt eget sätt. Det är inte rätt mot honom att han ska vara vaken 4,5 h på morgonen. Jag låter honom sova tidigare och 45 min extra. Han ska inte behöva dra på sig en sömnbrist genom kuren.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Och på frågan om vad vi gör vid uppvaken så är det enbart ramsande, så fort han höjer rösten. Men vissa nätter lyssnar han inte, även om han gör det för det mesta. Men då ramsar vi tills han gör det, vilket kan ta upp mot en timma.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vaknar han så tidigt som 5 igen, då går du upp och ger den där LÅÅÅÅÅNGA solfjädern som jag skrev till dig om! Du står där LÄÄÄÄNGE, sen räknar du till 100 eller 200 tills han sover igen. FÖrsök få till ett omsomnande. Han har inte förstått att han skall sova tills klockan ringer utan han tror det är morgon och man leker tills klockan ringer.

Läs gärna i tråden igen är mitt råd. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Torsmamma; faktiskt så gick jag och min sambo igenom just det du tipsade om, igårkväll. När han vaknade 05 i morse flög jag upp och var på väg in för att solfjädrar.
Precis när jag skulle gå in tystnade han. Jag avvaktade, och gick sen och lade mig igen. Efter en stund började han babbla som vanligt. Jag tänkte att jag kör igång imorgon istället, så jag stängde dörren för att slippa höra.

Plötsligt vaknar jag av en väldigt arg kille, ser att klockan är 6.30. Jag hade somnat om. Men om han hade gjort det eller om han bara hade lekt under den tiden och var arg och rastlös efter 1,5 h vet jag ju inte. Tror nästan han måste ha somnat om. Så länge brukar han inte leka.

Vi fick honom lugn av extremskrammel i köket. Sen gick vi in med klockan.
Det som är bra med klockan är ju att den gör honom lugn innan vi går in, om inget annat funkar. Och den gör honom glad. Men nej, han har inte förstått att han ska sova tills den ringer.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Så gick jag in och solfjädrade 5.30. Jag stod där inne i 20 min, andades långsamt så att han skulle höra det. Han låg och tittade på mig hela tiden. Gjorde ljud med munnen. Till slut fick jag gå ut med ramsan. Vi har sängen sänkt i botten och jag går till fysioterapeut för mitt sneda bäcken efter förlossningen, smärtan bara brände i ryggslutet.

Han började leka direkt när jag gick ut. Just nu hoppar han i sängen så jag tror den ska rasa ihop.

Han förstår inga budskap han får. Jag var så taggad när jag gick in och trodde verkligen att han skulle somna om.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Drog ramsan igen och han blir skitsur. Det värsta är att jag hör hur han ramlar och slår sig i spjälorna där inne. Vad gör man då?
Nu är han skitförbannad. Inget biter på den här ungen.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

När man går in så där och soljfädrar, kan man LÄTT få stå i MINST 45 min, det är inget ovanligt kan jag avslöja. Kanske kan pappa gå in nästa gång?

Är det verkligen kolsvart där inne hos honom?

Om han ramlar och slår sig måste ni madrassera bättre i spjälsängen, han skall så klart inte slå sig. Kanske köpa en extra madrass från jysk att sätta runt? Den kan man sen ha på golvet som lekmadrass för kullerbyttor och när de lär sig klättra ur och inte skall slå sig då.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"