Hjälp med sista luren på eftermiddagen! :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nathalie Ragnarsson

Hjälp med sista luren på eftermiddagen! :)

Inlägg av Nathalie Ragnarsson »

Hallå!
Först och främst vill jag tacka och bocka för hjälpen med vår lilla son.. Han är nu två år och tre månader och sover som en liten kung nätterna igenom! :D
Nu har vi fått en liten dotter till familjen också.. Hon är nu 4,5 månad och vi har kurat henne i snart 1 vecka.. Det går bra, hon sover från 19.30 till ca. 06.00 jag hör på henne om hon kommer sona om själv eler om hon behöver en ramsa.. Oftast får jag ramsa och då blir hon fly förbannad, gör jag fel då eller ska jag fortsätta med ramsan då?
Jag har börjat fundera om jag gjort hiskelit fel med sista kuren hon tar på em..
Vi har då planerat in en lur på 30 min.. Hon är galen i 15 min av dom så hon får ju bara 15 min sömn då.. Är det då ok att ta till marginalkvarten så hon sover till kvart i istället för halv?
Är det ens ok att hon sover 30 min har jag kommit på såhär i efterhand.. Eller ska det vara 45min?

Schemat ser nu ut såhär:
7.30 vakna och äta ersättning.
9.30 sova
11.30 vakna och äta ersättning/gröt.
14.00 sova
15.00 vakna
15.30 äta ersättning och ev. lite ex.potatis/morot eller annan lagad mat.
17.00 sova
17.30 vakna och äta ersättning.
19.15 äta ersättning/gröt.
19.30 sova natt!

Problemet vi har är att få schemat att passa in i "lämna och hämta" på dagis av storebror.
Han börjar dagis 8.30 och hämtas 13.30

Resten av dagen och natten går bra och hon somnar, på dagen efter max 5 min och på nattläggningen somnar hon direkt, utan ett ljud! :D

Men som sagt hjälp med hur vi ska göra med sista luren på em tas gärna emot!!

/Nathalie
mumintrollet

Re: Hjälp med sista luren på eftermiddagen! :)

Inlägg av mumintrollet »

Hej och grattis till lillasyster :heart:

Jag klurar lite på ert schema som faktiskt är lite avvikande då det kommer till sömnpassens längd. Vi brukar rekommendera att ha lurar enligt de klassiska sömncyklerna dvs, 5,20,45 min och 1,5 eller 2 h.

Hon blir snart 5 månader och då ligger sömnbehovet på ca 15h.

Jag skulle inte våga plocka bort sista luren ännu men den är krånglig för många. Vissa väljer att ha den kvar som en 20 minutare då man helt enkelt tar en promenad varje dag den tiden, med risk för att vänja liten vid rullande vagn. Jag skulle lägga den tidigare, det brukar funka att ha den innan kl 17 av någon anledning :)

Tar hon lurarna i vagn eller hemma i säng? Mellan vilka tider hämtas storebror då?
Ändra inget nu då ni är mitt i kuren men jag har ett förslag på en radikal förändring som tillåter er att ha samma schema länge framöver. Då är längsta luren mitt på dagen och hålls kvar längst medan de andra kortare faller bort med tiden. Detta skulle innebära hämtningag av storebror medan lillan sover sin långlur. Knata iväg då hon redan sovit en god stund. Tror du det funkar?
Så flaggar jag för smakisar, mätta magar sover gott :)

7.30 vakna och äta ersättning + gröt.
9.30 sova 45 min
11:00 lunch gröt. ev. börja med lite smakisar
12-14 sova 2h, hämta lillebror medan liten sover? funkar det?
14:00 mellis ersättning, frukt?
16:30 sova 20 min
17:00 middag, smakisar + ersättning
19.15 äta ersättning/gröt.
19.30 sova natt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Nathalie Ragnarsson

Ja, det var det jag kände på mig.. Jag som trodde att jag hade allt under kontroll :oops:
Hon sover i sin säng..
Hon sov med oss i våran säng i början när vi kommit hem från BB, ca. två-tre veckor, men efter dom veckorna har hon sovit i sin säng..
Vi har en syskonvagn där storebror sitter ovanpå. Alltså inte en sån vagn där barnen sitter brevid varandra.
Delen där lillasyster ligger är aningen kupad, så när hon sover i vagnen på mage så ligger hon lite obekvämt.. Fast kanske kan man försöka lägga nånting där så att det blir lite mer plant..

Storebror är på dagis tisdagar-torsdagar 08.30-13.30.
Är det ok att lillasyster sover i vagn dom dagarna (tisdag-torsdag) och i sängen dagarna däremmelan (fredag-måndag)?

Smakisar har vi kört med sedan några veckor tillbaka och hon vill nu ha en hel portion gröt + 150 ml ersättning! Så mat-glad är hon (och har alltid varit) :D
Ska jag lägga henne som vanligt i vagnen som vi gör när hon ska sova i sängenn? Alltså; lägga till rätta, buffa, som markering vid behov, och ramsa?

Tack för snabbt svar förresten, det uppskattas då man har lite panik i väntan på svar :)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jo det är en hel del man inte kommer att tänka på själv men som andra mammor på forumet kan komma på :)

Det är klart rekommenderat att hålla lurarna på samma ställe konsekvent, men vissa barn klarar av att vara mer flexibla. I så fall skulle jag i alla fall alltid köra med samma rutin för läggning. Precis som du skrev: tillrättaläggning, en markeringsbuff och sedan ramsa. Då hon väl somnat kan ni promenera iväg.
Nathalie Ragnarsson

Vi provar det här och funkar det inte får vi prova nått annat :)
tusen tack för all hjälp!
Återkommer med resultat :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Återkommer med resultat :D
Det ser vi fram emot! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nathalie Ragnarsson

Hej igen! Vi har ett problem här hemma ovh det är att dottern vaknar varje natt/morgon. vet att vargtimmen ligger där omkring men som nnu inatt vakande hon 03.30 och har nu varit vaken i snart två timmar :cry:
Hon är är ledsen men hon ligger och bökar och gråter. inte hysteriskt (förutom några gånger bara ) jag ramsar och har en gång gått in och buffat snabbt och ramsat mig ut, hon var jätte jätte ledsen.
Vet inte riktigt vad jag ska göra för hon är ju varken ledsen eller arg. Utan hon kommer liksom inte till ro..
När ska jag ramsa i en sån här situation? Ska jag buffa överhuvetaget?
Och ska jag bekräftelseramsa varje gång hon låtit/skrikit och blivit tyst? Känns som att jag bekräftelseramsat hundra gången inatt :cry:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skulle välja en strategi och köra med det. Inte alltså försöka flera saker utan ha en kosekvent linje.
Undvik att gå in och backa lite med ditt ramsande! Bekräftelseramsan skall du baka in i den egentliga ramsan dvs sista ramsraden är skön lugn och glad. Det kan hända att du varit och ramsat för mycket helt enkelt ;)

Tänk på att du förmedlar att ni nog finns där och att det är ingen panik för henne att sova vidare. Tänk extra på ditt röstläge och hur du låter då du ramsar så att du verkligen menar det du säger!

Vi hade vargitimmens oro i ett par veckor innan det lugnade ner sig så småningom. ännu en månad efter kuren vaknade dotter vid 4 snåret men somnade sedan om själv. Så det tar sin lilla tid för vissa :)
Nathalie Ragnarsson

Hej igen. Nu har vi provat att vara konsekventa här och ingenting funkar.. :(
Hon vaknar varje natt minst en gång och skriker så jag tror att hon ska väcka hela kvarteret..
Jag har ramsat mindre och inte buffat alls.. Nångång har jag fått gått in och då har hon legat hur tokigt som helst.. uppe i huvudänden åt helt fel håll osv. jag har då lagt tillrätta och ramsat mig ut och då har hon oftast somnat om direkt.. För att sedan vakna ,som varje natt, allt mellan 5.00 och 7.00 hon har aldrig hållit på i mindre än 1 1/2 timme ovh somnar oftast om ca. 20-30 min innan vi ska gå upp och är då hur trött som helst :(
Ibland vaknar hon även runt 00.00-01.00 och skriker i ca. 1 timme, men vaknar ändå en gång till senare...
Hoppas att någon har några tips för att hjälpa oss här för det här vet jag inte hr länge vi orkar nån av oss...
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag undrar hur ni har det dagtid och om ni ökat mängden mat i och med kuren. Jag tyckte du skrev i början att ni börjat med smakisar och jag tycker att ni absolut kan öka på friskt med maten. Det kan på några veckor växa fram en enorm hunger i synnerhet kring 5-6 månader! Så börja med att ge riktig mat och ge ersättningen som efterrätt!
Hur fungerar dagslurarna?
Och så understryker jag frisk luft och social delaktighet. Vara med och titta där det händer, känna och smaka på diverse slevar och dammtrasor ;)

Så skulle jag kanske odla attityden av självklarhet. Om du måste gå in gör det smidigt, lägg tillrätta och ramsa ut lugn och varmt. Så slutför du diskussionen med ramsa utanför dörren!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"