Dunderklumpens tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad underbart att ni lyckats få ordning på de stora problemen och nu kan få ägna er åt lite mera "i-landsproblem". :lol:

Du löser nog logistiken strålande kan jag tänka mig.

Kram och lycka till nu med schema och nätter! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

jag är bara så glad!!! :D :D :D :D

fick liten att somna 19,20 igår vagnade lite gran efter 45 min och fick väcka :shock: för 22 påfyllning. sen sov han till 01, minimal vagning. sen sov han till 03. Där hade vi en diskussion,,, :roll: :lol: han hade en del frågor som tydligen absolut måste ställas klockan tre på natten... Allihop besvarades med "tar det i morgon, nu skall vi sova" korta konsisa vagningar tills tyst. sen lät jag honom fråga och svarade igen. "sova!" efter 10 min sov han sött och jag fick VÄCKA :shock: för nattmål klockan 04. sen väckte iof han mig för morgon...1min innan klockan ringde :mrgreen:

jag har bestämt att satsa på 1,5-2-45 eftersom det verkar vara liten ( med rätt mats) melodi. långlurarna skall från och med igår sovas ute. då kan vi gå till dagis eller lekparkeller vad vi vill. jag har dragit mig för att gå ut förut eftersom han sovit som en kratta och försöka göra ngt med de stora har kännt s stört omöjligt. men nu! vi gick till pulkabacken i slutet på vår gata. en liten knöl mittt inne i en liten dunge, aldeldes perfekt att åka på när man är liten. båda barnen frå gå uppför hela tiden men liten kan behöva en puff därbak ibland. :wink: man skall ju hålla sig varm men jag vet att många tycker att det är hårt när man inte är fyllda 2. men man kan vara ute mycket lägre så här när man inte blir kall. mycket roligare. en gång försökte han sätta sig på snowracern. Oj vilken teater det blev. jag stånkade och stönade och KUNDE INTE dra en cm... :lol: 8) HUUUUR skall vi göra nu? :shock: Liten hade lösningen. Inte bara kunde han gå själv, han skulle hålla isnöret med så vi kunde hjälpas åt att dra den bsvörliga kälken :mrgreen: .

Liten står nu och sover färdigt på balkongen. rullad genom hallen och köket... :lol: får nog göra hjulskydd till vagnen om vi skall fortsätta så här och det ska vi!

gjorde mörkläggningsgardin den snabba varianten igår. förra året försökte maken göra en egen hissgardin och häftade fast en rundstång på en mörkläggningsgardin. den snodde jag en hårsnodd om och trädde på en spik som satt över fönstret i vårt sovrum. resultatet blev ett trevligt mörkt rum. JAG sov definitivt skönare av det. =D> bar undrar varför det tog så lång tid. :roll:

nu blir det lite morgonfika.

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt folket, vilken dag!!!

Nu är ni verkligen på väg mot Rom vill jag lova. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jäklar vad du jobbar bra! =D> =D> =D>

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart, videunge :D =D> Blir glad i hjärtat! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Inlägg av videunge »

Torsmamma :heart:
Sarisparis :heart:
Irmasmamma :heart:

Tack!
jag är helt faschinerad själv. men det visar att jag hade rätt. liten BEHÖVER mat och lite speciell mat. Nu har vi som Torsmamma säger normala problem :wink: . vi skarvar en del fortfarande men det känns som att vi är ngt på spåret. :D Amningen fungerar bättre nu med när jag vet att jag inte är beroende av den om ni förstår. Då kan jag amma så mycket vi orkar men det finns mat mat och mer mat. Då blir jag lugnare i alla fall. Jag menar FÖRSÖK producera något annat än minimjölk ( eller någon mjölk alls) när man är superstressad för att jag vet att det inte räcker och så lite depp på det. Hua! Men idag har jag varit och hämtat " guldburkarna" på lasarettet.

Natten har varit bra. det tjorvade lite igår och vi fick eftersom det blev en powernap på kvällen lite senare läggning. KL 20 sov liten sött. Väckte vid 22 men då var han inte så jättehungrig. jag puttade till vagnen någon gång vid 01 och sen sov han till nattmål som blev när han vaknade 03 45. somnade själv och väckte mig vid morgon 06, 58 =D> . Så otroligt skönt att börja få sova lite.

Varit hos kurator i dag igen och det känns som att det kommer att bli bra på den fronten med. Gick där efter storasyster och hon har koll på hur jag fungerar. läskig koll ibland :roll: :lol:

kör litet schema nu.

07 morgon

08,45-10,15 sova 1,5h

10,15 mat

12-14 sova 2h

14 mat

16-16,45 sova 45 min

17, mat

bad och skoj

nattslurk
10 sova natt

22 liten tankning i sömnen

04 nattmål.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Låter strålande bra!!! =D> :mrgreen:
Tor 2006

videunge

Inlägg av videunge »

Jaha :D

allt gick bra tills jag fick för mig att blanda nypon i brödet. DÅLIG ide! :!: liten med nässelutslag i ansiktet som var vaken i timmar på natten till måndag. #-o Nu gäller eliminationskost och total allergistädning av hemmet. tack och lov var barnen hemma idag och kunde hjälpa till :wink: tvättmedel kollat, linne kollat, liten har nu egen diskborste och tom egen diskbalja. skall inte finnas risk att något liten rest kommer på fel ställe. [-X

har också mailat tillverkarna av div medicin för att dubbelkolla :!:

och det verkar löna sig. i natt sov vi riktigt bra och liten somnat själv på bägge lurarna. på första luren vagnade syster en gång. PÅ den andra vagnade vi ingenting. bara skak i handtag när jag la honom.

Sen att jag gjorde en SusanD :heart: i natt och råkade sova över 22målet men nåja liten fick ju på det sättet drygt 5h sammanhängande sömn utan att behöva bli väckt :roll: :lol: Så det råkade bli nattmål kl 01 i stället och 04 men som sagt så fort liten får optimala förutsättningar för sömn så ryker de all världens väg 8)

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

bara en glad rapport. hittils har jag hört två uppvak i långluren men han har fixat bägge själv =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tutan

Inlägg av Tutan »

Vad härligt att läsa att det börjar ordna upp sig för er! Oj, oj så bra! :heart: :heart: :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Han kan och han vill!!! =D> :mrgreen:
Tor 2006

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag är så glad för er skull, hela familjens, att ni hittat lösningen på allt matelände. Så imponerad av ditt idoga arbete, detektivarbete, tjatande på sjukvården och sanering av hemmet.

Det här gjorde mig glad :) :
videunge skrev: Sen att jag gjorde en SusanD :heart: i natt och råkade sova över 22målet
Jag är lat och det är inget jag kämpar för att dölja, men det lönar sig att vara lat i många situationer. Alla mina barn kan sortera tvätt och sätta igång tvättmaskinen, själv finns jag in närheten och ingriper bara när det ska fyllas på tvättmedel. De kan laga mat, baka, städa, bädda ihop bäddsoffan, gå med hundarna och en massa fler roliga saker. Allt för att jag, i min lathet, har tålamod att stå bredvid och låta dem hållas. Det ligger inte för mig att göra städningen själv för att det ska gå fortare eller bli renare, ånej. Det är dessutom roligare att göra saker tillsammans.

Det ligger inte heller för mig att planera så mycket och absolut inte att oroa mig, det är för jobbigt. Det som händer händer och så får man ta tag i det då. Som nattmålen eller sena kvällsmål, aldrig att jag skulle ställa klockan, då kan ju jag väcka barnet helt i onödan. Vips sover de över målen och jag får sova utan att väckas. Gott för alla inblandade.

Sen är jag ju inte lat så jag inte gör något, för jösses vad vi håller på och fixar med allt möjligt om dagarna. Och kul har vi allihopa.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

KLockrent SusanD :heart:

Funderar på att slänga ut ungen ur sovrummet i natt. När han somnar för natten så läggs han i hallen. sen när jag går och lägger mig så måste jag köra vagnen genom en ganska kort korridor och svänga snävt med risk att köra in och fastna i ett garderobshörn. ( nej den delen av huset är INTE gjort för stora barnvagnar.) funderar på att låta honom stå kvar i hallen. Känns som att vi stör honom och jag störs definitivt av honom. sen kan jag ju flytta på vagnen efter nattmål i stället.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

SusanD skrev: Jag är så glad för er skull, hela familjens, att ni hittat lösningen på allt matelände. Så imponerad av ditt idoga arbete, detektivarbete, tjatande på sjukvården och sanering av hemmet.
Ja, instämmer i vartenda ord. Sâ imponerad! =D>
videunge skrev:Känns som att vi stör honom och jag störs definitivt av honom. sen kan jag ju flytta på vagnen efter nattmål i stället.
Ja, jag tror definitivt att skilda sovrum kan göra skillnad för sömnkvalitén hos er bâda. :thumbsup:

videunge

Inlägg av videunge »

Tack Sarisparis :heart:

japp i dag testar jag att låta honom sova i hallen i stället så får vi se vad det ger. [-o< :D liten orkade inte längre än 18.40 och då hade han somnat i nattslurken flera gånger innan. :sleep: :heart: men han tog nattslurken. Förut har det bara varit skrik. Så mysigt att slå inhonom i sitt täcke och sen mata trött barn. Äntligen lite rent MYS! och sen en stor dotter som tack vare det kunde krypa upp i mammas knä och i lugn och ro titta på så skall det låta ( gammalt avsnitt). Dubbelmys!

Kram på er. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"