Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om man måste ta upp tidigare på morgonen har man marginalkvarten att ta till, Inte mera. Och precis som du själv är inne på, att ramsa och sen gå in ger helt fel budskap, då betyder ramsan, mamma kommer snart.

Sist vill jag lägga in en brasklapp, inte ändra schemat förrän hela 3 dagarna + uppföljningsveckan är gjord, allt kan hända bara han kommer på att det är mysigt att ligga i sängen.

MIn son sov sällan hela natten, men han lärde sig att ligga och snacka lite, leka med fötterna och andra trevliga saker i sängen.

Det handlar om att ge förutsättningarna, inte sova varje minut som schemat säger.

Sist, om ni väljer kortare natt behöver ni också ändra till en längre lur på schemat, kommer han sova det tror ni?

Glöm inte HÖGA ljud på morgonen, man skall ha annat att lyssna på än sitt eget klagande. Det kan ta ett tag, men i princip alla lär sig njuta av morgon stund har guld i mun.

Så försök ha lite is i magen och inte bli så orolig, detta känner han så klart av. Om du har bestämt dig för atat han säger att han vill upp och du inte kan övertyga honom om att han kan ligga och njuta lite i sängen om morgonen, då blir det jobbigt.

Sist, skaffa en väckarklocka på batteri, den ställer ni utanför rummet, (marginalkvart får användas) och sen kan ni justera ringsignalen om det behövs. Den skall ringa högt och man går in med den ringandes och antingen stänger han av själv, eller så gör ni det framför honom, så han verkligen inser att det är klockan som gör morgon, inte ni, och inte han. 8)

Ge detta i sin tur 3+7 dagar innan ni utvärderar.

Försök se era framgångar och hitta styrka i detta, ni klarar det. LUGNA och metodiska. FÖRUTSÄGBARHET är nyckeln här!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Uppföljningsveckan är slut på onsdag. Vi måste ändra om och ta bort tjugominuters-luren på eftermiddagen. Han har varken sovit den igår eller idag. Blir lång vakentid på kvällen. Vi vill ha in en tvåtimmarslur istället över lunch. Men det måste vi alltså vänta med i tre dagar till?

Har köpt en väckarklocka idag i alla fall!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Nu är det tredje dagen som han vägrar att sova sin sista tjugominutare på eftermiddagen. Tror inte att han behöver den. Dock märker jag att han gärna vill sova längre än 1,5 vid lunch. Jag vill skjuta på lunchluren en kvart och förlänga med en halvtimma. Då vaknar han 15.00. Men blir det för mycket vakentid till 19.30? Det är tionde dagen imorgon. Kan jag inte införa det snart?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hur hade du tänkt dig det nya schemat med mat och sovtider?

Det du har ligger för långt bak i tråden så jag hittar inte det.

en 5+6 mån skall ha 15 tim sömn/dygn.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Lillen är 7 månader på fredag, så då är det 14,5 h väl?

Nuvarande schema:
Nattsömn: 19.30-07.30
08.00 gröt, fruktpuré
10-10.45 sova 45 min
11.30 Köttpuré
12.45-14.15 sova 1,5 h
14.30 gröt, frukt
16.15-16.35 sova 20 min
17.30 köttpuré
19.00 godnattslurk
19.30 Natti!

Tyvärr vaknar han redan 06.30 och skriker och bökar. Så där går vi ju fortfarande en timma minus. Sen vägrar han att sova på sista lilla luren. Ligger bara och glor i en kvart, tills tiden har gått ut.
Så jag vill alltså ta bort den, förlänga lunchen utan att rucka för mycket på tiderna som vi har fått in så bra.

Schemaförslag:

Nattsömn ( snart hoppas vi!) 19.30-07.30
07.30 gröt, fruktpuré
10-10.45 sova 45 min
11.30 Köttpuré plus banan innan luren
13-15 sova 2 h
15.00 gröt
18.00 köttpuré
19.00 välling
19.30 Natti!

Hur tror ni detta fungerar ? Ser det för tätt ut med maten på kvällen? Jag vet inte annars hur jag ska lägga upp det utan att möblera om helt som sagt.
Alternativt schema hade ju varit två måltider innan lunchluren, och lunchluren ännu senare men då blir det ju allt för omkastat.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker det ser riktigt bra ut. 14 tim 15 min får jag ihop med ditt nya schema (med slopad 20-minutare) och det kan verkligen göra susen. I nödfall får du bjuda på en femminuters - icke schemalagd - om och när han verkligen slocknar, typ somnar vid matbordet :shock: eller vad det kan vara. Klocka då exakt fem minuter så får du en ny liten nyponros till gosse :lol:

Mattiderna på em- och kvällskulan ser fina ut i mitt tycke.

Glöm inte mörkläggningen som ska vara MASSIV :wink: Man ska helst inte se handen framför sig där han sover. Även om det är mörkt ute nu kan det komma in ljus utifrån och minsta lilla signalerar till lilla barnahjärnan att morgonen har kommit.

Ge en småhurtig upplysningsramsa på morgonkulan (den "för tidiga") så fort du hör honom och sedan ingenting mer. Eller strunta i det, han är ju inte sammanbrottig längre på morgnarna alls :mrgreen: Lyssna av (honom) och känn av (dig) :thumbsup:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack för ditt svar!!
Det nya schemat fungerar jättebra.
Uppföljningsveckan är nu över, och lilleman har somnat utan minsta klagan de senaste fyra kvällarna. Fortfarande ett och annat uppvak vid vargtimmen men han somnar om på ramsan.
Inatt sov vi 11,5 h med bara två korta uppvak, vilket är ju otroligt! Han är så fylld av energi och äter som en häst!

Tack Anna för en fantastisk kur!! Har redan värvat två i mammagruppen ;)
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart \:D/

Pris och beröm för vackert arbete =D>

Och puss på Lilleman Snarkaren O:) :heart: :sleep:

Fantastiskt att du värvat fler ömma föräldrar så att fler små barn får sova som grisar och äta som hästar :lol:

Skriv gärna ner din berättelse i "Livet efter kuren - en uppmuntran" - det ger stöd och hopp om både morgondagen (morgonnatten) och framtiden för så många :heart:

TACK! (Sa Lilleman och jag :P )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, bra jobbat! =D> =D> =D>
Tor 2006

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra jobbat säger jag oxå! =D>

Gå gärna in och svara andra kurare i deras trådar, det är inget som vi kontrollanter har monopol på! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Nu känns det ju inte lika kul att berätta detta och be om råd, när jag precis sagt hur bra allt går!

Men vi fick något slags bakslag i natt.
Vi har bara en tvåa så lillen har fått ett eget krypin men tre meter långa mörkläggningsgardiner som täcker hela utrymmet.
Jag har sovit i sovrummet i två nätter och det har gått bra att ramsa från sängen när han har vaknat till. Vilket han alltid gör runt midnatt av nån anledning, och en gång vid vargtimmen.

I natt sov även min sambo där inne för första gången. Och det gick inte så bra. Lillen svarade inte alls på ramsan. Först bökade och skrek han i en halvtimma. Vi fick gå ut och ramsa utanför för att få honom lugn. Han satte igång igen vid 01, och vid 02. Vid 02 skrek han i en timma. Tills han blev nöjd med ramsan.
Även vid 05 bökade han en stund.

Detta var trettonde natten.

Kan det vara så att han inte kände sig trygg med att höra ramsan så nära? Inne i rummet? Jag tänker ju att vi vaktar ju utanför hans krypin! Måste vi verkligen vakta utanför rummet också.

Får kanske flytta ut vår säng ur sovrumet och in i vardagsrummet istället. Eller tror ni att detta berodde på nåt annat?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag har faktiskt ramsat från sängen när min son var pyttis, men jag vet flera som när barnet vaknar och behöver en ramsa får kliva ut och ramsa på väg ut och sen stå utanför och ha klart diskussionen.

Kanske är du mera övertygande än pappa? Kanske måste pappa öva lite mera?
Tor 2006

Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Pappa har ramsat en hel del och fått lillen lugn de gånger inte jag lyckats. Så det har oftast gått bra.

Jag tyckte att det kändes lite i natt, som att han kände av hur nära vi var honom. När jag ramsade blev han inte helt tyst och somnade om som han brukar, utan jag kunde höra honom andas tungt, som han gör när han koncentrerar sig. Han lyssnade efter oss. Jag försökte smyga ut men det kändes som att han gick igång när han hörde att jag tassade omkring.

Kan det vara så att vi störde honom? Vi ska testa att flytta ut vår säng och se om det blir bättre.
Är sånna här bakslag annars vanliga?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Bakslag är vanliga, det är som om barnet verkligen vill försäkra sig om att NI VERKLIGEN VET VAD NI PYSSLAR MED??!! :wink: 8)

Och det vet ni ju, eller hur?! :D Ramsan ska sköta jobbet men mer för att påminna inte tjata, om du är med... Det är mycket möjligt att ni störde honom. Nu har jag inte läst hela tråden men varför sover ni inne hos honom? Det är dags att låta honom sova själv tycker jag, läs safarin... 8) Om inte annat så måste hans säng vara rejält avskärmad från eran så att han inte kan se er, mörkt i rummet oxå förstås.

Han undrade nog. vad gör ni här inne?? :shock: Vem håller då vakt utanför mot vargarna?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Vi har bara en liten tvåa. Så vi gav lillen en hörn av sovrummet som är avskämat från golv till tak med mörkläggningsgardiner. Han kan inte se nånting.

Men under i stort sätt hela uppföljningsveckan sov vi på en luftmadrass i vardagsrummet. Så han fick sova ostört. Jag flyttade in för två dagar sen, vilket gick bra. Sen igår flyttade även sambon tillbaka men då blev det kaos.

Idag har jag möblerat om. Lillen har numera hela sovrummet som eget rum och vi ska alltså trängas och sova i vardagsrummet där vi har ställt vår säng.
Allt för att få sova!

Verkar som att lilleman var lite förkyld idag. Är så nervös för hur han ska reagera och vad jag ska göra när han blir sjuk. Bara att ramsa betryggande? Aldrig gå in?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"