Kurstart ikväll, några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat

Re: Kurstart ikväll, några frågor

Inlägg av Nat »

:thumbsup:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hejsan,

Nu var det längesen jag skrev här:)
Afons är nu 16 månader och allt går oftast bra. Vi började med Anna W när han var 5 mån. Han sover 19-07 och sen från 12.00 och tills han vaknar ca 14.00. Vi har gjort så att vi inte väcker honom vid 13,30 enligt schema utan han får sova tills han vaknar. Natten går bra iaf. Är sååå glad att vi började med detta!

Vi ska åka till Turkiet snart och jag oroar mig redan hur han ska kunna somna på flyget på kvällen eftersom han alltid sover i sitt rum eller i vagn. Han har ju aldrig somnat i min famn tex förutom när han var nyfödd förstås. Hur tror ni det går då? Har ni någon erfarenhet av liknande situationer? Han har sin snutte som han alltid vill sova med.
Sen på hotellet kommer hans säng ju stå i vårt rum eftersom vi ska bo i ett rum med endast ett rum. Tänker lite på hur det ska gå samt om solen gassar in :D Inga mörkläggningsgardiner där inte :D :D

Hur har ni andra gjort när ni varit ute och rest?

Tack!!!
Kram Sofia
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag är också otroligt glad att vi började med AW :) Härligt att höra att ni har haft det bra med er son.
Vi gjorde en riktig roadtrip med vår tös vid påsken med övernattningar på främmande ställen och dagslurarna i bil. Eftersom schemat verkar sitta så i kroppen tog hon faktiskt sina lurar självmant ungefär de tider som hon brukar. Så är det ju att tänka att en gång inte stjälper hela systemet. Så man kommer hem igen kan man styra upp allt på rätt spår igen!
Ha snutten med er i flyget, skärma av om det går med en sarong eller filt så han får ett eget krypin att sova i. Ramsa som vanligt. Om det är tomt på flyget kanske ni kan hitta en ledig plats han kan ligga på.
Angående mörkläggning - lärde mig själv att inte lita på släktingars "Men vi har ju tjocka gardiner så det blir mörkt" Ta med sopsäckar och tejp! Eller ett tips jag läste här på forumet - aluminiumfolie och en sprayflaska med vatten i. Folien fastnar på vått fönsterglas!
Mina bekanta lät sitt barn somna in på toaletten :) Låter kanske otrevligt, men det var ju mörkt! Så fick föräldrarna sitta uppe på rummet ett tag till. Sedan flyttade de in sängen i det mörklagda hotellrummet till natten.
Packa alltså med: Sarong eller filt för att skärma av - bykpinnar praktiskt! Sopsäckar, tejp, folie och spraykanna..
Ha en uuunderbar resa!! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
klockan

Inlägg av klockan »

Hej Sofia,

du har fått jättebra svar av Mumintrollet :D . Se som sagt till att ta med egen mörkläggning så ska du se att det löser sig.Någon form av persienn/rullgardin LÄR ju finnas till att börja med, så lite förstärkning bara :wink: .Ställ resesängen så att han inte kan se er och ta med en babyvakt så kan ni sitta ute på balkongen el terassen el gå ut i korridoren medan han somnar.

Somna på flyget kommer han säkert göra eftersom han är van att lägga sig en viss tid tänker jag. Kanske blir det inte lika mkt sömn som en natt hemma, men det kommer han ta igen sen på plats. Sol och bad och salta vindar kommer suga musten ur honom på dagtid tror jag, så han lär vara supertrött på kvällen :wink:

Skulle det mot, förmodan, börja svajja därborta får ni göra det bästa av situationen och sen upp på banan igen när ni kommer hem. Där lär han ju veta vad som gäller tänker jag. Vi sover ofta med vår yngste i samma rum uppe i fjällen och han har t om fått komma över till oss ngn natt då han vaknat av att pappa eldat i kaminen :roll: . Men inte att han börjat strula väl på plats hemma inte. Dom är så säkra och vet vad som gäller :heart:

Så ta det bara lugnt som kommer Alfons göra det oxå :D . Och se till att njuta :D !
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej tjejer,

Nu var det längesen jag skrev men nu har vi stött på lite problem.
Alfons är nu 2 år och har börjat strula mycket vid läggning.
Vi har natt mellan 18.30-06.30 och sen sover han kl 12.00-13.30.
På dagis dock bara en timma.
Allt har gått jättesmidigt från första stund men nu går det inte alls vid läggning.
Han blir jätteledsen när vi lägger ner honom och vissa gånger slänger han sig ur spjälsängen och kommer ut. Han har två snuttisar som han har börjat
kasta ur sängen och då har jag gått in och gett han dem. Illa illa;)
Nu har vi testat några nätter att lägga honom, ramsa och sen sitta
utanför dörren men dörren på glänt. Det kan ta en timma innan han somnar.
Då kan han stå upp i sängen och vara glad och ropar på oss.
Suck!
Vi har varit hårda med tiderna men inte lika hårda nu under julen då kan stannat uppe längre och sovit längre på morgonen. Men de senaste nätterna har vi hållt vid tiderna iallafall. Borde vi ge honom en vanlig säng istället?
Är det rätt att sitta vid dörren eller ska vi göra på nåt annat sätt?
Sover han för mkt för sin ålder kanske? Han vill gärna att man ska sitta brevid och hålla handen men då har vi gett snuttens hand istället.

Tack, hoppas ni kan hjälpa oss!
Man har ju blivit lite bortskämd nu;)

/Sofia
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej tjejer,

Nu var det längesen jag skrev men nu har vi stött på lite problem.
Alfons är nu 2 år och har börjat strula mycket vid läggning.
Vi har natt mellan 18.30-06.30 och sen sover han kl 12.00-13.30.
På dagis dock bara en timma.
Allt har gått jättesmidigt från första stund men nu går det inte alls vid läggning.
Han blir jätteledsen när vi lägger ner honom och vissa gånger slänger han sig ur spjälsängen och kommer ut. Han har två snuttisar som han har börjat
kasta ur sängen och då har jag gått in och gett han dem. Illa illa;)
Nu har vi testat några nätter att lägga honom, ramsa och sen sitta
utanför dörren men dörren på glänt. Det kan ta en timma innan han somnar.
Då kan han stå upp i sängen och vara glad och ropar på oss.
Suck!
Vi har varit hårda med tiderna men inte lika hårda nu under julen då kan stannat uppe längre och sovit längre på morgonen. Men de senaste nätterna har vi hållt vid tiderna iallafall. Borde vi ge honom en vanlig säng istället?
Är det rätt att sitta vid dörren eller ska vi göra på nåt annat sätt?
Sover han för mkt för sin ålder kanske? Han vill gärna att man ska sitta brevid och hålla handen men då har vi gett snuttens hand istället.

Tack, hoppas ni kan hjälpa oss!
Man har ju blivit lite bortskämd nu;)

/Sofia
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Vill också tillägga att vi har nog varit för snabba med att gå in i rummet istället för att kanske ramsa utanför. När han varit ledsen nu har vi gått in, lagt han ner under tystnad och ramsat på vägen ut. Vi har nog sagt god natt lite för länge i rummet när han lagt sig än vad vi gjorde förr. Han är ju så mkt mer med nu så där har vi nog gjort lite fel.
Nu sitter jag här utanför dörren och han är hur glad som helst i sin säng men om jag går börjar han störtgråta! Vad göra?

Tack igen!
/Sofia
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D

Er lilla kille är inte så liten längre :D så ni hör nog egentligen hemma på forumet för säkra sovare med fnurra på sömntråden. Där får ni säkert bättre hjälp än vad vi kan ge er här :wink: .
Jag kan be admin att flytta över dina senaste inlägg till en ny tråd där inne :D

Lycka till :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Tack snälla, ja gör gärna det. Ser jag ändå svaren under "mina inlägg" eller var hittar jag dem?

Tack för hjälpen!
/Sofia
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ja det gör du! Där ser du alla dina inlägg i olika forum. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"