Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mumintrollet

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av mumintrollet »

Hurra! =D> =D>

Jobba vidare i samma fina anda!! :)

Man kommer väl alltid som mamma att undra ifall man gjort fel och harma sig efteråt för man att man inte gjorde tillräckligt. Men jag kan trösta dig att en kväll inte har satt djupa ärr i hans själsliv, tvärtom verkar han trygg med att få sova :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack det känns skönt att höra. Men nu behöver jag verkligen hjälp.

Kan säga att ramsan har bitit alla dagslurer hittills. Vagnade bara första morgonluren första dagen. Visst, han protesterar ibland, men det går inte mer än ett par minuter förrän han sover.

Nattningen gick på en kvart igår, Han protesterade en del. Inget skrik dock. Är det vanligt fjärde natten? Att det fortfarande är klagomål?

Natten gick bra, vaknade två gånger under kvällen men tystnade direkt på ramsan. Så långt har jag tyckt att ramsan har varit magisk nästan!

Vi har ju som innan sagt, haft stora problem med vargtimman och tidiga morgnar.
I morse vaknade han 04.45 för första gången ordentligt. Tystnade efter en kvart och jag bekräftade, jag gick för att hämta en filt och tänkte vänta tio min. Men efter fem min gick han igång igen. Han skrek och skrek och skrek och ramsan bet inte alls. Efter en timma var jag tvungen att buffa honom lugn. Då somnade han efter ramsan.

Klockan var då 05.45 och jag trodde att han skulle sova till väckningen 07.30. Men han vaknade 06.45 igen och blev jättearg då jag ramsade. Han satte igång skrikfesten igen och jag fick inte tyst på honom, trots flera påminnelser i olika tonlägen för att övertyga honom om att jag fanns där och att han kan sova vidare. Ramsan triggade honom verkligen.
Plötsligt var klockan 07.30 och han visade inte alls att han tänkte sluta skrika. Mitt val blev att gå in och buffa honom lugn, det tog en stund, sen snabbt ge glad morgon tillsammans med pappan. Så kunde vi i alla fall plocka upp honom lugn.

Han var glad då vi tände lampan och är på bra humör idag. Men jag har sån ångest över detta, självkritiker som jag är. Ramsan fick ju inte sista ordet. Han skrek mig till honom och jag fick buffa ett bra tag, utan ramsa, fjärde natten. Det känns inte alls bra. jag vill inte vackla nu!

Varför skriker han så hemskt fjärde natten? Det gjorde så ont i hjärtat, och åter igen funderar jag på om jag har gjort något fel?

Han sover ju lugnt och fint under natten nu, har gått över förväntan, så han borde ju känna lugnet! Men vi har haft problemen på morgonen. Jag skulle kanske inte ha satt så sen morgon när han är van att gå upp mellan 05-06.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ni stötte på det klassiska bakslaget på natt 4, inget konstigt. Han har sovit bra i 3 nätter, hittat ny fin energi att ställa frågor på. Det är nu ni måste övertyga honom om att ni verkligen VET vad ni gör och framför allt varför!

Gnäll när man lägger sig kan man ha i månader, det är få som lägger sig tysta och glada alla gånger. MÅnga klagar för att de vill somna fort men inte kan. Så lyssna och avvakta, våga lita på honom mera nu. Ni gör baksteg så han kan göra framsteg.

Läs om bakslaget i SHN boken. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Åh tack, så lättad jag blir av svaret!
Jag ska erkänna att vi har vagnat idag. Han var så hiskeligt arg i morse, trillade nästan ur vagnen. Så vi vagnade de andra två som besked. *smäll på fingrarna* Men vi ramsade, han klagade, vi påminner och han somnade på några minuter.

Nu är det femte nattningen och min sambo ska lägga honom så ramsar vi tillsammans.
Hoppas den tidiga morgonen går bra. I morse visste jag inte alls hur jag skulle gå tillväga och få honom lugn. Hur länge kan man låta dem skrika under vargtimmarna? Hur mycket ska man ramsa och när är det okej buffa? Han satt upp i sängen och skrek så jag tyckte inte det kändes som om han kunde somna så lätt så. Han gav sig verkligen aldrig, skriket tappades aldrig av.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Nu ska jag nog ha en smäll på fingrarna igen :oops:
Men jag har så svårt att lyssna på hans skrik. Han vaknade vid fyra igen. Jag gav pangramsa och han tystnade. Men sen sätter han igång igen. Jag låter honom reagera, han tystnar och jag bekräftar. Går igång igen. Så håller det på i två timmar, jag ramsar fem gånger med bekräftelse då han tystnar, under den här tiden. Till slut jobbar än upp sig, och jag undrar hur länge man egentligen kan låta ett barn skrika? Jag hör att han hulkar, så jag går in och buffar. Bekräftar hans lugn och han sover vidare i två timmar.

Jag vet ju att jag inte får buffa! Men hur länge ska man stå ut med att höra dem skrika? När är det egentligen kris?

Detta var i alla fall hans enda uppvak, om än ett långt. Han sov ofta sammanhängande timmar innan det!

Men ska jag bara låta honom vara? Tar han inte skada? Jag skramlade i köket massor men tror inte det hjälpte så mycket.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Du måste avgöra själv vad som är rätt. Det är inte FÖRBJUDET att buffa, men det kan lätt leda till en "dålig vana" så att säga att man snabbt hittar sig buffandes varje natt. Därför är det viktigt att ha riktningen mot ramsan så att säga :) Att lära sig att avvakta och låta ramsan ta över.

Har ni fört diskussioner med honom med ramsan? Så ni upplever att ramsan verkligen "tar". Även om vargtimmen är knepig och man inte skall hoppa och härja för mycket då, skulle jag ändå råda att föra en stram och koncis diskussion med honom där du istället för att ta paus med ramsandet hugger svar på tal direkt. Tänk att du skall övertala honom bestämt och milt innan han kommer med en massa invändningar och tankar igen :)
Innan ett "jaaa men mammaaaa" Avbryter ramsan med ett bestämt tonfall. Hänger du med i tänket?

Så får du glädjas åt de sömntimmarna han klämde ihop innan uppvaket!!!

Vi kunde ha ett par timmars samtal med vår dotter ännu efter uppföljningsveckan ibland. Men vi visste hur vi skulle hantera dem så det var bara att ramsa..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Ja man vill ju inte behöva buffa varje gång. Han somnar dock riktigt fort på det. Och man kan inte gå in och buffa direkt när han vaknar, som man gjorde första natten? I förebyggande syfte? I vargtimmen alltså. Ibland känns det som att han inte känner nåt lugn i vargtimmen. Men det kanske bara är andra frågor som jag måste svara på. Får försöka hålla en konversation med honom. Sambon och jag tänkte att vi båda skulle ramsa i natt så att han inte kan ropa på den andra som inte ramsar.

Det kändes ett tag i morse som att han var förbannad för att han inte kunde somna själv. Han tystnade ibland, gjorde sitt tröttljud, sen gick han igång igen. Så efter nöstan två timmar kände jag att jag ville sätta stopp.

Man kan inte överramsa då?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Titta under våra favoriter, det är skrivet spaltmeter om hur man kan bete sig med tidiga morgnar. Det viktiga är att man har en strategi!

Vissa, ramsar, andra slammrar i köket osv...

Om ni nu väljer att ha strategi att gå in om ni känner att det kräver det, då skulle jag aboslut INTE buffa utan köra solfjäder, det är lugnande men inte för skönt. Just nu är buffen för skön känner jag rent spontant.

Läs THaimassage tråden!

Lycka till inatt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack för tips! Ska läsa trådarna!
I natt sov han över vargtimman! Han vaknade 06.15. Så dryga 10 h i sträck. Hörde honom gnällde till både vid 02, 03 och 05 men han somnade om själv.

Han vaknade 06.15, dryga timman innan morgon. Jag skramlade i köket och han tystnade ett tag. Men sen gick han igång ordentligt och lyssnade inte alls på ramsan. Sambon chocktystade honom med en jättehög hostning så att vi kunde gå in och göra glad morgon. Det var lite för tidigt dock. 07.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra jobbat! =D> :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack :D

Jag ska bara fråga, är det vanligt att de fortfarande beklagar sig natt åtta? Så fort vi går från sängen vid läggning beklagar han sig direkt. Sen håller han på i en halvtimma. Vad kan man göra? Ger det sig tids nog eller varför känner han inget lugn i sängen? Ska vi bara ge det mer tid?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ingen fara! :D
Ni är ju i uppföljningsveckan bara.

Jobba stenhårt med skrattet till godnattet vid läggning :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: hela vägen ner i sängen allt är tillåtet. Han ska i alla fall dra på smilbanden även om han inte gapskrattar. Och då gör ni kort och stadig solfjäder, givetvis med ett stort leende på läpparna :mrgreen: ramsar klart och tydligt och glatt UT. Om han sen väljer att beklaga sig en stund är upp till honom. Han kanske bara lägger sig till rätta, tycker att det tar lång tid att somna etc... 8) Stötta med mycket husljud utanför och ramsa bara om det blir ledsamheter.

Tänk på alla goda förutsättningar ni ger honom för god sömn. Han är mätt i magen och glad (förhoppningsvis :wink: ) har fått vara med i flocken under dagen, fått känna sig behövd, fått röra på sig, fått frisk luft, skrattat lite mer... om han ändå vill beklaga sig lite vid läggning tillhör hans privatliv. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Det går bättre och bättre hela tiden. Ramsan fungerar fint på dagen och ikväll somnade han nöjd på tio minuter.

Vårt problem ännu är morgonen. Jag blir så nervös när han vaknar på morgonen för jag vet inte hur jag får honom lugn. Han jagar upp sig och lyssnar inte på ramsan. När det närmar sig god morgon och han fortarande inte är lugn är det svårt att veta vad man ska göra. Några gånger tidigare i veckan buffade jag, en gång chocktystade vi honom med hög hostning för att kunna gå in och göra morgon när han var lugn. I morse ramsade vi och gjorde snabb morgon nät han hade lugnat ner sig. Då hade han gastat i 45 min.

Men blir det inte fel budskap när vi ramsar och sen gör morgon? Då kan han väl knappt koppla det till att sova? Jag testar att skramla i köket osv, men han vill bara upp. Hur ska jag göra?
Och det är inte okej att göra morgon trots att han skriker och klagar? Han får ju änddå inte komma upp förrän vi kommer in.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Har inte läst hela tråden. :oops: Har ni väckarklocka? Då kan ni i så fall pangramsa och göra det ni bestämt er för (tyst, musik, husljud) och sen när klockan ringer är det dags att vakna. Då är det inte ni som bestämmer när det är morgon utan klockan! Roligast är det om man får stänga av klockan själv också! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Väckarklocka låter som en bra ide'! Det ska vi införa. Han jämrade sig i 45 min idag. Han blir tyst, men somnar inte om, av mina husljud. Men han var i alla fall lugn, då vi tog upp honom lite för tidigt. Kommer eventuellt sätta 07 som morgon istället för 07.30.
Han satt upp i sängen när vi kom in och blev så glad att se oss.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"