Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elliabel

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av Elliabel »

Jag ger smakportioner varje dag men han hatar allt som inte är gröt eller frukt. Jättetrist. Han väger nästan 9 kilo nu och kräver ju en del mat. Kan jag ge gröt tre gånger? Så får han i alla fall i sig mat, samtidigt som vi fortsätter med smakportioner. Ellas kitchen verkar han tycka är okej faktiskt, även om han bara får i sig max 70 gram per gång.

Nej vi väntar till imorgon. Tandsprickning på gång igen tror jag, han har inte velat äta på hela eftermiddagen. Dumt att köra igång på tom mage.

Hoppas på att vi kan göra det imorgon i alla fall! Det är jag beredd på!

Att flytta alla lurerna till en halvtimme tidigare? Var det så du menade?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Nu har jag också gått och blivit rejält förkyld. Typiskt. Så som jag har laddat upp! Men jag tänker att vi kör ändå. Jag får ju ändå inte sova som våra nätter ser ut nu, så det känns som att det är det ena eller det andra. Jag ska sova under alla hans lurer idag så jag är pigg tills ikväll!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Jag har klurat på det och att skjuta på lurerna tidigare är bra för kvällens skull. Han brukar vara vaken tre timmar kvällstid. Men jag är orolig för morgonen. Jag får honom inte till att sova redan efter två timmar. Han är verkligen lekglad och pigg morgontid!

Så vad sägs om det här schemat?

Natt 19.30-07.30
08.00 mat mjölk/välling/frukt
10.00-10.45 sova 45 min
11.30 mat gröt plus banan
12.45-14.15 sova 1,5 h
14.30 mat puré / gröt
16.15-16.35 sova 20 min
18.00 mat gröt / puré
19.30 natti natti!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ja det verkar funka :)

Glöm inte nattslurken bara!
Lägg middagen till 17:30 och ha nattslurk 19? Funkar det??

Så kan ni som sagt ta bananen strax innan långvilan, som en extra påfyllnad :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Absolut så kan vi göra! Tack för all hjälp! 19.30 drar vi igång!

Jag kan berätta att jag har använt verktygen lite i dagarna som varit men har hyschat istället för ramsat, och han har slutat gnälla och somnat! Det gav mig hopp om att han kommer att svara bra på ramsan och det ger mig ett helt nytt lugn.

Det svåra blir nog första natten då vi slopar nappen.

Vi kurar honom i ett hörn av vårt sovrum med mörkläggningsgardiner, då vi bara har en tvåa. När kan vi smyga oss in och sova i vår säng igen? Femte natten?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hejhopp!

Ja det kan bli en hel del frågor då nappen ryker, men den är snabbt glömd kan jag lova :)

Jag kan inte säga exakt när ni kan sova i samma rum igen. Det beror på hur kuren framskrider och hurpass känsliga ni är då ni sover i samma rum. Risken är att vara på plats lite väl snabbt om man sover intill varann och då har man svårigheter att ro iland kuren.
Jag skulle vänta tills uppvaken inte är så många och ni är säkra på att ramsan börjar sitta. Vissa smyger sig ut och ramsar utanför dörren, en del ramsar från sängen. ni får känna in helt enkelt hur det känns :)
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Det blev en annorlunda nattning. Inte alls som jag hade räknat med. Han blev lugn efter tio minuter, antagligen eftersom han är van att bli buffad. Jag ramsade och gick ut, och han gick igång ordentligt. Jag påminde, fick gå in och buffa två gånger när han blev ledsen över att han slog i huvudet i spjälorna. Riktigt riktigt arg kille, ramsan tog inte alls. Han somnade efter ytterligare tio minuters buff. Då hade det tagit 70 minuter från läggning. Jag visste det skulle ta tid. Han är otroligt envis.

Klockan är midnatt nu, han har vaknat till ordentligt två gånger men har somnat efter snabba buff och ramsa. Inga protester. Har somnat om några gånger själv.

Nu för vi se hur resten av natten blir!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Jag tänker på dagslurerna. Tex den första på 45. Om han somnar efter 30 min, får han bara sova 15 min då? Plus marginalkvart? Eller gäller det bara den långa luren? Kan man lägga honom en kvart tidigare så att man har tid för eventuellt strul?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Så fint du jobbar! :)

Förvänta dig inte att ramsan skall ta ännu. Sikta på att etablera lugnet med buff och besvara hans frågor konsekvent och lugnt.
Natt två får du ännu buffa men sedan skall ramsan sättas och det kan även ha sina protester i synnerhet om han är van vid att buffas förväntar ha sig lite massage-service ;)
Kom ihåg att ramsan är en diskussion med barnet! Du skall ramsa med olika tonfall, bestämt, milt, glatt, tröstande - allt enligt hans frågor. Och så skall ramsan alltid ha sista ordet!

Jo håll tiderna strikt då du kurar. Om han verkligen somnat precis innan utsatt tid kan du erbjuda max en kvart till, men mixtra inte för mycket med kvartarna! Du måste ge honom en chans att vänja sig vid schemat.
Vissa lägger lite tidigare för att få en insomningstid, men jag skulle även där vara aktsam i början så ni inte kortar ner vakentiden för mycket ;)

Glöm inte skrattet till godnattet dag som kväll!! Var mycket utomhus, syssla hemma så liten får vara med! Då sover man också gott på natten :)
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Han äter ingenting idag och har kräkts upp det lilla vi har fått i honom. Men han var inte ledsen när han kräktes. Vad gör vi med det? Ska vi lägga honom på tom mage om han vägrar äta ikväll också?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Natten gick bra sen också. Han vaknade upp tre korta uppvak men det räckte med en omgång buff och ramsa med inbyggd bekräftelse. Vid 02 tog det en halvtimma, och vid 04.12, vargtimmen som vi har haft så mycket problem med, här var han ordentligt arg. Han är van att få mat eller komma över i vår säng. Han gick igång ordentligt på ramsan. Varje gång jag sa den blev han riktigt förbannad. Särskilt efter att jag fått honom lugn med buffandet och började ramsa. Han ville väl bli buffad på tills han somnade.

Det tog en timma tills han somnade, och då varvjag inne och lugnade honom med beskedet fyra gånget och flera påminnelser där emellan.

Jag mår riktigt dåligt idag. Undrar om jag har gjort rätt. Om jag lät honom skrika för länge, skulle jag ha buffat mer och lugnat honom oftare. men samtidigt har vi ju varit fast i ett buffträsk som vi vill ur. Och enligt boken ska man avvakta och låta honom reagera.

Han har somnat bra på alla tre lurer idag, inga problem. Han äter inget dock.

Blir spännande att se hur natten blir. Jag har riktig sömnbrist, därför jag mår extra dåligt idag.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Igår tog det en kvart för honom att somna. Jag fick påminna fyra gånger. Han beklagade sig mest.
Sen vaknade han 22.35 och 04.30 men somnar på ramsan. Nu hör jag att han är vaken, vår vanliga tid att gå upp. Jag har ramsat en gång. Han är lugn, jag hör att han står och vaggar på knäna och pratar lite för sig själv, ska jag bara låta honom vara då? Vi ska ta morgon 07.30, när är det okej att plocka upp honom? Måste han sova eller räcker det att han är lugn?

Så härligt med sånna framsteg!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

I morse fick lillen en hel burk katrinplommon till frukost. När den är uppäten går det inte lång tid förrän han öppnar munnen och allt bara forsar ut som en flod. Han verkar inte ens ta i för att det ska komma upp. Ledsen över det var han inte heller.
Han käktes ju igår också. Och lös mage.

Han åt dock mycket bröstmjölk efter en avduschning.

Är det vanligt att de kräks under kuren?
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Så fint det går för er =D> =D> Och att ramsan redan verkar ta!!!

Nej det är inte vanligt att barnen kräks under kuren - Det har nog inget med det att göra. Snarare skulle jag säga att det hör ihop med förkylningen. Se till att han dricker ordentligt bara!

Gällande tidiga uppvak - han måste ju inte sova ;) Toppen att han var nöjd och på gott humör. Jag skulle ha gått in då inom marginalkvarten för att ta upp honom medan han
an är glad och för att få en trygg start på dagen- sedan kan man tänja på morgonen lite mer varje dag :)
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Igår vakade jag utanför dörren, när jag hörde honom vakna till så gjorde vi morgon, då var klockan 07.15.

I morse vaknade han ju redan 06.05, vi har ju satt morgon 07.30. Han somnade om 06.50 efter 45 min med prat med sig själv, bökande i sängen och allmän beklagan. Vi väckte honom 07.30 men då blev han ledsen. Men glad när vi plockade upp honom med tjo och tjim!

Alla lurer idag har också fungerat på ramsan, inget vagnande alls.

Jag har haft ångest över att jag skulle ha buffat honom mer första kvällen. Om jag lät honom skrika för länge. Men han lät bara arg, och vi vill ju ur buffträsket som han är så van att somna till. Jag gissar att han ville ha mer buffande.
Jag buffade ju först tio min tills han höll på att somna, han blev arg av ramsan, jag lät honom vara arg, påminde, gav ett besked och ramsa när han lugnat sig, påminde flera gånger och snabbt besked igen. Sen efter 50 min, tio min buffning igen och ramsa när han var på väg att somna.
Har haft så dåligt samvete över att jag kanske lät honom vara mer arg än nödvändigt. Men jag vet att jag inte ska ha det, det är inte synd om honom som får sova ;) Och det verkar ju som han fattade vinken. Inget mer buffande helt enkelt!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"