Kan man använda buffning som ett krisverktyg?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HÖNSMAMMA

Re: Kan man använda buffning som ett krisverktyg?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Det handlar om att vara konsekvent och hålla schemat. Kom ihåg att ni ger Skrollis en möjlighet att sova sina timmar, men att det inte kommer att vara så att hon slocknar på studs bara för att ni bestämt att nu är det sovdags. Det gör ju inte vi vuxna heller alla gånger. ;)

Det jag tänker på när jag läser er tråd är att det låter som att strulet är på daglurarna. Det känner jag igen och jag kan rekommendera att ni går ut och går med vagnen vid daglurarna de första veckorna. Det vi gjorde vara att lägga ner och sedan börja gå med vagnen med skynke över så att synintrycken begränsades. Så fort det tystnade i vagnen stannade vi och stod stilla i ett par minuter för att ge möjligheten att somna på egen hand. OM det blev skrik och protester när vi stannade började vi gå tills det tystnade, sedan var det bara att stå still med vagnen. När väl barnet somnat satte vi oss på en bänk med en god bok eller tog en motionsrunda med vagnen. Sedan var det väckning med tjo och tjim när luren var över. De gånger barnet vaknade för tidigt var det bara att ta vagnen och gå en sväng eller vagna, stanna vid tystnad osv. Jag tycker att det var ett bra sätt att få in skalman-klockan och schemat ganska snabbt. Och också ett enkelt sätt att lugna barnet där det ligger och få henne att känna att det är tryggt och skönt att somna själv. Kanske något för er att prova?

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

:!: Schemat ser tokigt ut tycker jag.. två så långa lurar kan nog bli trubbel. Såg att klockan också nämnt detta. Är det något ni ändrat eller kör ni vidare på samma schema som tidigare?

:!: Har ni barnet i vagn eller säng på dagtid?

:!: 10 minuters insomningstid är den rekommenderade och inget ni behöver bekymra er om :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Kristian

Inlägg av Kristian »

Hej.

Tack först och främst för alla fina tips vi fått. Vi kör på efter bästa förmåga och ser vissa framsteg nu under dag 7 på kuren. Dock är det vissa saker som fortfarande känns oklara där ni kanske kan hjälpa till med tips och idéer?

Vårt schema har ni ju sett och kommenterat och vi har beslutat oss för att köra på detta schemat tills uppföljningsveckan är slut och utvärdera då. Vi beslöt under schemaläggningen att 15 h 15 min skulle vara lagom men kanske är det så att det var lite att ta i? Som sagt, efter uppföljningsveckan. Vi kan se att Skrollis är trött och gnuggar ögon inför sista dagsluren vid kl 17.

Under dagslurarna har vi Skrollis inomhus i hallen i vagnen (på rygg). Vi täcker för med en sjal så att synintrycken blir färre. Vi bestämde oss för att ha henne inne under dagpassen, även efter att vi fick tipset att prova att gå ut, för att hon visat att hon kan somna där.

Vad gäller dagpassen så ser det ut som följer. Pass 9.30-11.00 och pass 13.30-15.00 har hon somnat och somnat om när vi påmint hyfsat många gånger. Hon har dock haft pass när hon inte "lyssnat" på våra påminnelser och fortsatt skrika tills hon blivit upplockad på rätt tid. Det har ändå känts hyfsat framgångsrikt under de två första passen. Men skrikandet som händer ibland under de tidigare passen är totalt genomgående under passet 17.00-17.45. Bara en gång, dag 5, har hon faktiskt blivit tyst och somnat. Hon bara skriker. Vi har provat att ge besked, påmint, bekräftelse, buffat och ignorerat. Gången hon somnade, dag 5 för övrigt, provade jag att ignorera henne. Det verkar som att hon går igång på bekräftelsen. Men.. det verkar också vissa gånger som att hon när hon blir ignorerad bara snurrar ner sig i sitt skrik. Det hände imorse efter sovrekord mellan 19.42 och 6.15 (ska väckas kl 7.00) när hon fick påminnelse men skrek istället. Situationen känns inte riktigt bra för oss som föräldrar och vill därför ha lite erfarenhet och stöd.

Vad ska vi göra när hon inte svarar och skriker upp sig på påminnelsen nu dag 7? Det står i boken att bekräftelsen ska få sista ordet, men det står även nämnt om pangramsa som jag förstår är en kraftig påminnelse och sen inget.

Mvh,
Kristian
Pappa till Noralee född 111215
Påbörjad kur 120712
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Schemat behöver nog stuvas om efter uppföljningsveckan. :wink: Att ni försökt "känna in" hur mycket dottern vill sova är väl bra i sig, men stämmer förmodligen inte in med verkligheten nu när hon får sova hyfsat bra om nätterna.

Att luren klockan 17 strular är inte ovanligt, den ligger för övrigt alldeles för nära natten om du frågar mig men det får vi titta på efter uppföljningsveckan och justera om ni kortar fm-luren och lägger lunchluren tidigare. Så kan ni ha em-lur senast 16.00 och kanske 20 minuter. Sen ska ni oxå kanske fundera på om hon inte sover bättre i sin säng än i vagnen? Det kan vara en orsak till att hon har svårt att komma till ro?

Åter till frågeställningen.... hon kan vara övertrött och mitt råd är nog i alla fall för att ni bestämmer er för EN strategi. Många promenerar med vagnen just denna lur bara för att den ofta krånglar och ändå är den lur som försvinner snabbast. I annat fall är det ramsa och husljud som gäller. Det blir bara väldigt förvirrande för henne om ni ibland buffar ibland ramsar osv. Bekräftelsen kan ni dra ihop med ramsan, ramsa övertygande, klart och tydligt x 3 och avsluta med en mjukare bekräftelse x 1. Därefter återgår ni till ert och ramsar bara vid behov. Är damen förbannad finns inte så mycket att göra åt det. Känns hennes reaktioner jobbiga är att gå med vagnen mitt tips. Så kanske mer och mer faller på plats efter uppföljningsveckan när ni utvärderat (och ev. ändrat) schemat ordentligt.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
klockan

Inlägg av klockan »

Instämmer helt klart med det Jenny skrivit :D . Kör på nu och välj en väg, inte flera olika :wink: . Det är en viktig grundkomponent i SHN - tänket, att fortsätta på den vägen man valt :wink:

Sen när ni ändrar schemat ska ni se att det händer grejer :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Kristian

Inlägg av Kristian »

Hej.

Bra. Då kör vi på. Det känns som att vi fått in tekniken nu åtta dagar in. För att inte tala om Zombie-stadiet. Vi kryper runt här allihopa :)

Vi har knåpat ihop ett nytt schema. Vad tycker ni om detta? Skulle detta kunna gå?

7.00 Vakna 11 h 30 min
7.15 Äta
vaken 2 h

9.00 – 09.45 Sova 45 min 12 h 15 min
10.00 Äta
vaken 2 h 30 min

12.15 – 13.45 Sova 1,5 h 13 h 45 min
14.00 Äta
vaken 2 h 30 min

16.15 – 17.00 Sova 45 min 14 h 30 min
17.15 Äta
vaken 2 h 30 min

19.00 Pyjamas, äta
19.30 Sova natt

Mvh,
Kristian
Påbörjad kur 120712
klockan

Inlägg av klockan »

Kristian skrev:7.00 Vakna 11 h 30 min
7.15 Äta
vaken 2 h

9.00 – 09.45 Sova 45 min 12 h 15 min
10.00 Äta
vaken 2 h 30 min

12.15 – 13.45 Sova 1,5 h 13 h 45 min
14.00 Äta
vaken 2 h 30 min

16.15 – 17.00 Sova 45 min 14 h 30 min
17.15 Äta
vaken 2 h 30 min

19.00 Pyjamas, äta
19.30 Sova natt
Japp, ser bra ut :D Men ni behöver lägga in en till frukost/ett mellis på fm, för hon kommer inte stå sig på lunch från kl 10 och ända till 14.00, kan bli svårt att få ro att sova då :wink: .

Jag hade lagt in ett mellis/frukost nr 2 (gröt/välling?) innan första fm-luren och sen skjutit lite på lunchen, kanske till 11 :wink: I början kan man toppa huvudmåltiderna med välling/ersättning oxå, bara för att det ska va riktigt fullt i magen när man sen ska lägga sig. Ev kan det ju bli så att ni märker att em-luren krånglar oxå (som Jenny tidigare skrev), det är inte helt ovanligt :wink: . Då kan man tidigarelägga den bara, så den inte kommer så långt från melliset och så tar man tidigare middag sen bara :)
Fast nu är jag inne på detaljer, det där märker ni som sagt sen när ni kör igång. Grundregeln är att vänta 3+7 dgr för att se hur barnet tar till sig ett nytt schema.

:D
Kristian

Inlägg av Kristian »

Hej.

Nu har vi kört in oss på kuren och det börjar bli bra. Dock känns två minuters nattningarna rätt långt bort just nu.

Hon "somnar in" (läs gnäller färdigt) på cirka 10 minuter och nöjer sig allt som oftast med bekräftelsen där. Det händer att det tar längre tid, tex vid alla sovtillfällen på annan ort än hemma än så länge. Nu den senaste veckan har hon, som vi uppfattar det, njutit mer av att ligga i sin säng. Hon har legat och "snackat" vid ett par tillfällen istället för att gnälla, protestera eller skrika. Det njuter vi och hoppas på mer av.

Nu när vi kört färdigt både kur och uppföljningsvecka börjar det bli tillfälle att överväga marginalkvarten som vi undrar lite över.

Om vi tex känner att Skrollis är astrött och lägger henne en tio minuter tidigare. Är tanken att hon ska väckas tio minuter tidigare också? Eller att hon bara ska få tio minuter extra?

Och, är marginalkvarten något som vi kan använda för att faktiskt få henne att sova ett "ordentligt" pass, tex 45 minuter och inte bara 35 som det oftast blir eftersom hon gnäller så länge. Alltså, att vi lägger henne tio minuter tidigare än det är dags för att det är så lång tid det tar för henne att somna. Vad sägs om det? Alternativt att vi använder marginalkvarten för att väcka henne då hon faktiskt sovit sitt pass. Tex att jag väcker henne då hon sovit 45 minuter efter sin dagslur även om det är efter hennes vanliga väcktid. Kan man använda den så? Eller rör det till i schemat?

Och en annan fråga. Är det meningen att bekräftelsen alltid ska komma sist, och alltid ska göra det? Dvs, minst ett besked och en bekräftelse per sovpass. Eller går det att tex nöja sig med ett besked, om hon nu accepterar det vill säga och inte vill ha påminnelser?

Mvh,
Kristian och Nathalie
Påbörjad kur 120712
klockan

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

härligt att höra att det går så bra för er! =D> :D

Med "2-minutersnattningarna" menas själva nedläggningen/ramsningen ut etc, dvs här ska det inte vara ngr procedurer :wink: Sen får man ligga och snacka och ha sig bäst man vill :D 10-15 min är heeelt normalt och faktiskt vad de flesta behöver. Vi vuxna ligger ju och läser etc på kvällen, barnen snackar/sjunger sig till sömns. Med vår 2-åring har vi värsta konserterna vissa kvällar då han ligger och skrålar för full hals innan han slocknar :mrgreen: Så känn ingen stress där utan njyt istället av att höra hur tryggt ert barn är som ligger därinne i mörkret och går igenom dagen och bubblar ur sig innan John Blund kommer :D

Bekräftelseramsan drar ni nu ihop med själva påminnelseramsan, dvs de 2 sista stroferna i ramsan blir bekräftelsen.Jag går bara ner lite i tonläge och låter snällare, mer "bekräftande" helt enkelt när jag går ut ur rummet el när jag måste ramsa utanför dörren t ex vid ett uppvak. Sen säger jag inget mer efter det.

Jag förstod inte riktigt din fråga, men skriver såhär: efter nedläggning ramsa ut x 4 där de sista 2 är bekräftelsen. Sen behöver man inte ge mer än så om hon inte vill ha. Behövs mer så hade jag gett en pangramsa, dvs bara ramsat x1 och sen lämnat. Om inte det hjälpt så hade jag sen vid tillfälle ramsat x 4 till att börja med, det är ju själva grunden. Mer än så, då kan det lätt bli cirkusartat med ett barn som egentligen vet vad det är frågan om (dvs skillnad mot för första dygnen under kuren då hon verkligen var i behov av att få påminnelser och bekr). Vet inte om det där blev tokigt nu? :roll:

Marginalkvarten är bonustid och läggs utanpå ordinarie sovtid. Så ett pass som är 45 min på pappret kan bli 60 min med marginalkvarten. Jag har använt den om barnen haft tröttare dager el vid sjukdom, då har de fått en marginalkvart efter passet oxå, dvs + 30 min :wink: . Har lagt 15 min tidigare oxå och tagit upp 15 min senare dessa perioder. Allt efter behov...

Att det tar tid att somna kan man få leva med såhär i början, och ett enkelt sätt att justera detta är att hålla schemat på pappret :wink:. Mao: var lite restriktiv med marginalkvarter såhär i början när hon är rel nykurad. Annars får inte schemat ngn chans att sätta sig :wink: Men ibland krävs det ju som sagt, välj dock med omsorg :D

Kristian

Inlägg av Kristian »

Hej.

Vi har kurat ett tag nu och är på det hela nöjda men vi undrar något.

För cirka en månad sen la vi om schemat för Noralee till att sova två dagslurar istället för tre. Anledningen till det var att hon var så otroligt gnällig när hon skulle sova det sista passet och det hände att hon skrek sig igenom hela pass, men också att hon somnade som vanligt efter en tio minuter eller så. Efter några veckor med mycket protester sadlade vi om.

Schemat ser nu ut så här:
7.00 Vakna
9.15 - 10.00 sova
13.30 - 15.00 sova
19.00 Somna

Nu när vi har kört schemat ett tag så ser vi att hon på morgonen är hyfsat pigg, fastän hon ofta vaknar halv sju och snackar till sju. Kan vara att hon fortfarande är van vid att sova 11,5 h. Ibland slumrar hon om igen men ofta inte. Första luren somnar hon ofta lätt. Samma med andra men ibland hinner hon bli rätt trött. Kanske lite för trött. Detsamma gäller för kvällen då hon ganska ofta faktiskt är så trött att vi får kvarta för trevnadens skull.

Så till frågan, Noralee har 14 h och 15 min schemalagd sömn. Vi undrar om det är inräknat insomningstid? För i det fallet så försvinner ju faktiskt en halvtimme sömn varje dygn. Ska vi vara noggrannare med att hon faktiskt får sina 45 minuter sömn och lägga henne en stund innan, eller ska vi hålla schemat? Nu när jag tänker på det så är det faktiskt rätt sällan som hon vaknar av sig själv. Det är vi som väcker henne.

Och en sak till. Vad tänker ni om sovmorgon för kurbarn? Är det möjligt?

Med vänlig hälsning,
Kristian
Påbörjad kur 120712
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Det verkar ju gå strålande för er!! :D
Kristian skrev:Så till frågan, Noralee har 14 h och 15 min schemalagd sömn. Vi undrar om det är inräknat insomningstid? För i det fallet så försvinner ju faktiskt en halvtimme sömn varje dygn. Ska vi vara noggrannare med att hon faktiskt får sina 45 minuter sömn och lägga henne en stund innan, eller ska vi hålla schemat? Nu när jag tänker på det så är det faktiskt rätt sällan som hon vaknar av sig själv. Det är vi som väcker henne.
Insomningstiden är inte inräknad i de timmarna. Ni skulle kunna lägga henne 10 min tidigare inför varje lur för att liksom ge lite insomningstid. Så har vi gjort och det har funkat kanon. De flesta människor somnar ju inte pang bom så fort de lägger huvudet på kudden, utan man ligger ju gärna och varvar ner lite och funderar över ditten och datten :wink: .
Kristian skrev:Och en sak till. Vad tänker ni om sovmorgon för kurbarn? Är det möjligt?
Här känner jag att det är upp till var och en. Vi har resonerat så att vi ger sovmorgnar till vår dotter om kvällen innan av en eller annan anledning blivit lite sen.

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Kristian

Inlägg av Kristian »

Hej.

Jag skriver igen för att jag känner att njutningsfasen inte har inträtt.

Vi har hållt på kuren sen i somras och känner att protesterna blivit avsevärd mindre men det är likväl protester. Vi saknar njutningen i att gå och lägga sig för Noralee och det känns inte bra att hon ska gnälla alls, även om hon somnar ganska fort (10 min) oftast.

En vanlig gå och sova-rutin ser ut ungefär så här. Det kan hända att vi är trött och stressade ibland och då blir det bara kort men vi försöker ändå skratta innan varje sovpass. Ett par minuter innan det är sovdags så sätter vi igång och skrattar. Hon brukar skratta högt. Vi "kastar" henne i sängen, flyger flygplan och gör massa miner. Hon älskar det. Sen lägger vi henne ner, ibland gillar hon det men ibland inte. Om hon inte gillar det direkt så brukar det hålla i sig. Om hon gillar det först så ändrar hon sig snart och gnäller då istället. Det händer att vi får ge påminnelser men oftast så tystnar hon själv utan. Ibland känns det som att hon vill att vi ska ge påminnelser. Hon fejkar liksom. Då brukar vi höra att det är fejk (vill jag tro) och låter bli, men ibland så tappar hon sig i gråten och skriker upp sig istället. Och så här fortsätter vi. Försöker lyssna in om hon är riktigt ledsen eller bara låtsas, behöver påminnelse eller klarar det själv. Tradigt. Jag vill hellre att hon ska trivas med att sova.

Så, vad kan vi göra för att få henne att njuta mer av att sova? Hur kan vi få henne att koppla lust till sin sömn? Det känns inte bra att höra min skrutt vara ledsen.

Mvh,
Kristian
Påbörjad kur 120712
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej :D !

Jag skulle rekommendera att ni kör ett par veckor där skrattet till gonattet har högsta prioritet :wink: . Minst tio minuter kan ni busa och skratta. Och mamma och pappa ska ha MINST lika roligt som lilla Noralee :lol: .

Sedan är det viktigt att ni odlar attityden av att det är såååå skönt att gå och sova :sleep: . Hon ska verkligen känna av i er stämning att det är fantastiskt att få gå och sova.
Jag vet själv hur det kan vara. De perioder som vi har haft här med arga läggningar så har man efter ett tag själv liksom förväntat sig att hon ska vara arg....och då är det inte så konstigt att hon blivit det :roll: :wink: . Så då har jag fått ta mig i kragen och slå bort de negativa förväntningarna.

Det här fixar ni :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"