Hejhopp,
härligt att höra att det går så bra för er! =D>
Med "2-minutersnattningarna" menas själva nedläggningen/ramsningen ut etc, dvs här ska det inte vara ngr procedurer

Sen får man ligga och snacka och ha sig bäst man vill

10-15 min är heeelt normalt och faktiskt vad de flesta behöver. Vi vuxna ligger ju och läser etc på kvällen, barnen snackar/sjunger sig till sömns. Med vår 2-åring har vi värsta konserterna vissa kvällar då han ligger och skrålar för full hals innan han slocknar

Så känn ingen stress där utan njyt istället av att höra hur tryggt ert barn är som ligger därinne i mörkret och går igenom dagen och bubblar ur sig innan John Blund kommer
Bekräftelseramsan drar ni nu ihop med själva påminnelseramsan, dvs de 2 sista stroferna i ramsan blir bekräftelsen.Jag går bara ner lite i tonläge och låter snällare, mer "bekräftande" helt enkelt när jag går ut ur rummet el när jag måste ramsa utanför dörren t ex vid ett uppvak. Sen säger jag inget mer efter det.
Jag förstod inte riktigt din fråga, men skriver såhär: efter nedläggning ramsa ut x 4 där de sista 2 är bekräftelsen. Sen behöver man inte ge mer än så om hon inte vill ha. Behövs mer så hade jag gett en pangramsa, dvs bara ramsat x1 och sen lämnat. Om inte det hjälpt så hade jag sen vid tillfälle ramsat x 4 till att börja med, det är ju själva grunden. Mer än så, då kan det lätt bli cirkusartat med ett barn som egentligen vet vad det är frågan om (dvs skillnad mot för första dygnen under kuren då hon verkligen var i behov av att få påminnelser och bekr). Vet inte om det där blev tokigt nu?
Marginalkvarten är bonustid och läggs utanpå ordinarie sovtid. Så ett pass som är 45 min på pappret kan bli 60 min med marginalkvarten. Jag har använt den om barnen haft tröttare dager el vid sjukdom, då har de fått en marginalkvart efter passet oxå, dvs + 30 min

. Har lagt 15 min tidigare oxå och tagit upp 15 min senare dessa perioder. Allt efter behov...
Att det tar tid att somna kan man få leva med såhär i början, och ett enkelt sätt att justera detta är att hålla schemat på pappret

. Mao: var lite restriktiv med marginalkvarter såhär i början när hon är rel nykurad. Annars får inte schemat ngn chans att sätta sig

Men ibland krävs det ju som sagt, välj dock med omsorg