Hjälp...vad händer :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nannapanna

Hjälp...vad händer :(

Inlägg av Nannapanna »

Nu minns jag inte om jag ska fortsätta i någon tidigare tråd jag startat, eller starta en ny såhär. Ber om ursäkt ifall jag gör fel men någon får väl putta över mig annars :mrgreen:

Liten tjej är SM från början, innan 4 mån. ålder sov hon 6-7 timmar i sträck och det var ju himlans skönt! Allt gick bättre och bättre fram tills hon blev dyngförkyld för 1,5 mån. sedan. Hon har alltid ätit lite mat när vi började med det, och ännu sämre blev det ju när hon var förkyld. Så jag matade varje kväll ca 23.30. Inga problem, hon lades ner och somnade om bums. Mot slutet av förkylningen blev det sämre och sämre med sovningarna på natten. Mkt snor som ställde till det, jag var tvungen att "snora" ur henne flera ggr/natt.

Fram tills för ett par v. sedan har det ändå gått ok måste jag säga. Hon började vakna mitt i natten, ca 02.30 och jollrade och pratade ett par timmar :roll: Varje natt! Det har ju gjort att hon tappat 2 timmars sömn ett tag nu.. Nu har hon plötsligt börjat äta mkt bättre, men sover sämre på dagarna och nätterna..
Såhär ser schemat ut nu:

07.00 vakna, amning
08.00 grötfrukost, rån med leverpastej
09.00-09-45 sova
ev. lite fruktpuré vid uppvak där ifall hon ätit dåligt med gröt på morgonen..
11.45 välling, äter alltid en hel flaska!
12.00-14.00 sova
strax efter uppvak fruktpuré
16.45 middag, äter oftast mkt bra här, vilket i hennes fall är en halv köpeburk.. några majskrokar till efterrätt
18.45 välling hel flaska
19.00 sova

De senaste veckorna har det krånglat ca 20 min på f.m.-luren, och typ varannan dag på lunch-luren.
Läggningarna har varit bra ändå fram tills för några dagar sedan, då har hon skrikit ca 20 min. Dessutom när hon välsomnat vaknar hon efter ca 35 min. och det kan ta upp till 30 min innan hon somnar igen :oops:
Sover sedan bra till natten, vaknar oftast vid 02.30-03.20, och därefter vaken ett par timmar. Förut så var hon mest glad, nu är hon först glad sedan gnällig/skrikig. Vänder sig ofta och kan inte vända tillbaka (ja jag har läst tråden vändningscirkus..). Försöker lyssna för det låter "mer" när hon ligger på rygg och skriker, då har jag gått in och vänt tillbaka henne. Häromkvällen gick jag in för jag var säker på att hon låg på rygg, men det gjorde hon inte och hon blev alldeles superledsen när jag kom in :oops:
Även fast jag väntat ut henne så länge som en timme så har hon varken somnat eller vänt tillbaka själv.

Nu funderar jag lite, ska jag regelrätt kura henne? Men det känns ändå någonstans som jag missbrukat buff o ramsa isf. Buffat har jag inte gjort på länge, men ramsa det gör jag ju varje gång hon vaknar. Känns som den tar sämre och sämre... trots att jag är "iskall", avvaktar lääänge osv. Husljud vill jag faktiskt inte göra på natten, då sover man ju! På dagarna kan jag göra det om hon har svårt att somna, inga problem.

Det blev nog ett väldigt rörigt inlägg det här, men det känns som om jag faktiskt rört ihop allt för henne nu, hur ska jag få rätsida på det hela!? Vi börjar bli rejält trötta hela bunten nu av att vara vakna 2 timmar varje natt..
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
klockan

Re: Hjälp...vad händer :(

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

vi kör på den här tråden :mrgreen:

sjukdomar ställer ofta till det, i den bemärkelsen att vi får göra vissa undantag under den period som det är som värst...och sen kan det lätt bli så att man halkar av banan mer el mindre. tror att vi alla har vart där :wink: . så, nu tycker jag vi hjälps åt för att få upp er igen :thumbsup: ni har tänket, ni kan det här.OK?

jag börjar med schemat:
Nannapanna skrev:07.00 vakna, amning
08.00 grötfrukost, rån med leverpastej
09.00-09-45 sova
ev. lite fruktpuré vid uppvak där ifall hon ätit dåligt med gröt på morgonen..
11.45 välling, äter alltid en hel flaska!
12.00-14.00 sova
strax efter uppvak fruktpuré
16.45 middag, äter oftast mkt bra här, vilket i hennes fall är en halv köpeburk.. några majskrokar till efterrätt
18.45 välling hel flaska
19.00 sova
liten är typ 8 månader va? då behöver hon långt mer MAT än såhär :mrgreen: . annars blir det svårt att fixa både dagslurar samt 12 tim natt. jag hade kört på gröt redan till frukost kl 07, och sen fyllt på med mer innan fm-luren, precis som ni gör nu, men fasat ut BM mer och mer. riktig mat till lunch! \:D/ så mkt puré hon bara orkar + frukt till efterrätt. till mellis i den här åldern gav jag gröt el välling, kraftigare fruktpuré med fullkorn i och fet yogurt med frukt i . middag samma som lunchen och sen vällingen som nattslurk. är du med? hon kan med lätthet dra i sig en STOR köpeburk puré till lu+mi om hon skulle vilja...hon är ju en stor dam nu ju 8)

jag var lite i samma sits när min yngsta var 8 mån. efter en tids förkylning+ tandsprickning + begynnade vändningscirkus så befann jag mig inne hos honom 3-4 ggr/natt och "servade". inte funkis [-X . till slut gjorde jag så att jag bestämde mig för att arbeta stenhårt med att åter befästa ramsan (buffade inget öht utan gick direkt på ramsan), mer behövdes inte :o :arrow: AW säger att det mesta med barn tar 3 dygn, för oss tog det 2 :o ... att "kura om" skulle jag inte vilja kalla det, snarare en liten uppsträckning/minikur. och i ert fall: i kombo med mer mat som sagt :D

och du, att arbeta mkt på golvet på dagtid, åla, rulla etc, flera små pass/dag gav ENORMA framsteg här. efter ca 2 v så hade sonen fattat galoppen och kunde vända sig själv från rygg till mage på natten och han hade dessutom inte lika stort behov av att göra det då eftersom han fick gympa så mkt när han var vaken!

utevistelse så mkt som det bara går är oxå ett hett tips, och låt henne komma ner på marken då oxå, t ex på ett liggunderlag.

om 8-månadersångesten står mkt bra att läsa här på forumet samt i BB, om det är så att den oxå börjat smyga sig på och bidrar till oron.

kör så det ryker :thumbsup:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Tusen tack för svar! Problemet är att hon äter inte mer, det här är mkt för att vara henne... För ett par v sedan åt hon ännu mindre. Ammar gör hon 1 gång per dag, max 10 min så jag tror inte det stör så mkt ;). Golvet är hon på 85% av sin vakna tid, jobbar ordentligt.. det är ju därför jag inte riktigt fattar vad som är fel! Ja maten då. Eftersom hon äter så himla lite riktig mat så började vi med välling före lunchluren, för det äter hon hela flaskan iaf.
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
klockan

Inlägg av klockan »

Hej igen,

men det är väl helt OK att "skarva" med välling :D Jag hade dock gjort så att jag erbjudit riktig mat först och sen fyllt ut med vällingen, för målet är ju ändå att man ska äta riktig mat här i livet. Är du med? Dvs svänga om det så att vällingen kan komma sist bara...

Jag tänker såhär, som jag skrev inledningsvis, att vägen tillbaka från sjukdom kan vara lite vinglig, så se till bara att styra tillbaka in på vägen ni hade från början. Det är ju ni som leder och visar hur tillvaron ska se ut :D
Nannapanna skrev:Golvet är hon på 85% av sin vakna tid, jobbar ordentligt..
Kanon =D>

Och som sagt - räkna INTE bort 8-månadersångesten...

Keep up the godd work :mrgreen: =D>
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"