Dunderklumpens tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tutan

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Tutan »

videunge skrev: kram alla som orkar lyssna :heart:
Och kram till DIG som kämpar på trots dåliga dagar och nätter, matbrist på Apotek och flaskfunderingar :heart: =D> :heart: !

Har väl inte goda råd direkt, det där med amningen är ju upp till var och en. För min del tänkte jag mer praktiskt nu med tredje barnet. Det viktiga för mig var att barnet blev mätt, pappan kunde hjälpa till och mata och jag var tillgänglig för annat eller för egen återhämtning. Hoppas det har varit en bra dag idag och att barnkliniken hade rätt ersättning till er.

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på er :D

I går bröt jag ihop. Ingenting fungerade känndes det som. allra minst jag tror jag. det var det som var felet. innan vi fixat ersättning ( det var på håert att det tog slut! :shock: ) från snälla barnkliniken som lånade ut en burk, stressad och dan skulle jag dessutom till BVC. Dum dag minst sagt och dessutom var det kö. men snälla tanten hjälte mig att ringa till barn så jag slapp tele-q. däremot var hon nog lite orolig när jag grät men jag var minst satg orolig att vi inte skulle få tag på mat.

i går kväll var jag hur trött som helst och migrän på det. men på något sätt så blev det bra. Försökte seriöst väcka liten för nattmål vid 23 men det var lögn och att äta i sömnen är inte något vi sysslar med tydligen. det var tillslut bara att erkänna sitt nederlag och lägga ungen igen som överhuvudtaget inte raagerat på behandligngn :shock: :lol: :^o vi satsade på nästa mål i stället. nåja...helt okej för mig. efter att jag ammat kl 04 så slog jag bakut och tänkte varför skall jag sitta uppe mitt i natten när maken slipper? ( jo då han blandar ersättning men det gör han i sömnen och somnar direkt.) langade helt resolut över ungen till honom och sa" se till att han är mätt och lägg honom sedan. sen somnade jag och maken gick förvånat upp och gjorde ersättning. :lol: 8-[

i morse hade i alla fall jag fått sova lite mer och det gjorde nytta. tänkte på några kloka ord. dels från Torsmamma :heart: som sa ungefär " krångla inte till det" och från skarvchecklistan. Samt att vissa små tröttisar kanske behöver fyra lurar.
:arrow: mätt mage
:arrow: undvik övertrött
Samt att vissa små tröttisar kanske behöver fyra lurar.
tittade på liten och insåg att liten på morgonen inte orkar mer än 1h på morgonen. när han snällt ätit både mat och påfyllning bestämde jag mig för att NU är han mätt. försökte inte truga mer då. vid nästa pip lade jag honom. han låg så lugnt och behövde bara få nappen och lite stödvagning ngn gång så somnade han lugnt själv efter 15 min ungefär. sen mörklade jag vagnen. skarvarna kom men vagnades mycket lättare.

samma visa nästa mål.väntade lite för länge. dryga timman och liten han bli lite för trött. fick vagna lite mer men det gick bra. Den luren såg jag till att väcka honom med massa mat. men mer än timmen orkar han inte. somnade själv också nu med bara en liten vagning på några tag efter att han filosoferat en stund.

har helt enkelt bestämt mig för at det inte skall vara så krångligt. :lol: 8) nu bjuds ungen förutom en massa mat på en förskräcklig attityd från mamma.han skall inte ha en chans att fundera på om jag har koll.

under tiden har jag äntligen fåt lite sytt och stora tjejen är stolt ägare till en ny sleecetröja och "rånarluvemössa". föresten visste ni at det är absolut livsviktigt at ha en ettåring till hjälp när man klipper ut mönster? varje liten mellanskräp jag klippte bort fick han. sen sprang han stolt och slängde den i papperskorgen. sprang tillbaka och hämtade en till och så fortsatte vi. :D

nästa lur bakade vi stora lussechokladbollar. dom tål alla här hemma där vi slåss med många allergier.

liten fick också vara stjärngosse i vårt eget luciatåg. storsyster fick vara lucia och mellanbror tärna för han tycker att glitter är så fint. jag sydde en liten spetsig vit mössa i muddväv till lillebror och sydde fast en stjärna av guldtyg på. Dom var så söta så.

I morgon fick jag äntligen en tid till BM. Stackarn har varit sjukskriven i 3 veckor. Håller tummarna för att hon äntligen är frisk. skall bli skönt att prata med någon som vet hur jag fungerar och jag inte behöver censurera för.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Låter som om ni är på rätt väg i alla fall och att mamma hittat en ny attityd. HOppas du får massa stöd och hjälp från BM nästa vecka så du kan få lite ro i själen.

Tack för dina fina ord :heart:

Tänk vilken hjälp en 1åring är, helt förskräckligt viktig! Kram!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

japp ettåringar är oumbärliga =D> :heart:

måste bara säga. 4de luren idag och han somnade HELT själv!!!! =D> =D> =D> :heart: wee!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilket fint luciatâg du beskriver och vilken liten assistent du har där i 1-âringen =D>

Hâller alla tummar för att ditt möte med BM blir givande. Jag hoppas att jag tolkar din text rätt när det känns som att du ändâ är pâ väg ât rätt hâll även om det fortfarande finns jobbiga stunder. Men bra jobbat med maken där mitt i natten! :thumbsup:

Som fransmännen säger, en massa BON COURAGE till dig!

videunge

Inlägg av videunge »

VARNING för gnäll!

går det bra? Nääe...

liten har aldrig sovit så där länge som man " ska" först hadse vi svårt att ta oss över 2h sen 1,5 sen vaf 45 min skarven ett faktum och i dag tar vi idiotin till nya höjder. 20 min sen inte omsomning mer än några 5 min pass på de första 2 lurarna. ( däremot gick natten innan riktigt bra i jämförelse då liten tom lyckades få till 3h i sträck vid ngt tillfälle.

är trött och ledsen och frustrerad för att jag inte har en susning att hinna med det som bara nödvändigt behöver göras och de stora barnen. vi kommer liksom inte i fas på morgonen. och sen fortsätter det. tycker vi gör som man "ska" liten får vara med på det vi gör, vi ger så mycket mat han äter i alla fall, vi är ute ( han sover) och det går bara sämre och sämre :(

i natt var sista nattmålet vid 03,50, bara en snabb tankning, inte så hungrig liten som bara ville somna i stället. sen var det en del vagning fram till morgon vid 07. från 06,30 sov vi i 5 min pass ungefär. ammade i så mycket det gick på morgonen men det gick inte i så mycket. vid påfyllning vill liten inte utan skriker och är trött. samma visa varje morgon, 45min-1h sen är liten inte med i matchen längre.lade honom som jag brukar ( vilket jag kanske inte skulle gjort...sov 20 min och ville INTE somna om.några 5 min fick vi till bara. vette 17 hur jag skall göra på morgonen. känns som om jag inte hinner få i tillräckligt men jag kan inte hålla honom vaken längre för det enda som blir är skrik. #-o

sen har vi ytterligare ett problem och det är allergitrasslet. råkade få i mig mjölk och då får man en skrikig kille. sen tror vi att det kan vara fler saker precis som på storebror. har en kille som är väldigt lättretad på vakentiden och inte alls så avslappnad som jag vet att han kan vara. :( fasar för i natt minst sagt även om nätterna tidigare varit vår starka sida i alla fall.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ok lite felsökning på allergier kanske?

choklad, kaffe, bönor, lök, chili/paprika, ägg, nötter, kokos, tomater, frukt?

Kanske vill du överväga att antingen gå på "minimalkost", eller sluta amma så du får äta och ge ersättning så du kan introducera allt det andra sen?

Ni verkar ju helt klart vara inne i för trött för att äta som folk och för hungrig för att sova som folk. Min filosofi (kan inget om allergi dock i detta) är att så fort man vaknar och skriker med ögonen stängda är man för trött för att vakna och äta, så då får man vagnas om, även om det tyvärr är var 5:e min i detta läget.

Sen är jag lite orolig för dig också. :heart: Jag önskar nog någon stans att du kunde sjukskriva dig så kan pappa vara hemma och ta hand om massor så du får energi och ork att ta hand om alla SEN.

Kram på dig! :heart:
Tor 2006

videunge

Inlägg av videunge »

jo ägg är misstänkt och det åt jag i går kväll. #-o och liten är prickig i kväll. vet att jag råkade få i mig mjölk i förmiddags så det får ju han i sig med. Prickig är han. magen är som en liten ballong och han fiser massor. kommer fisar när han skall äta och då blir han ledsen förståss.
Min filosofi (kan inget om allergi dock i detta) är att så fort man vaknar och skriker med ögonen stängda är man för trött för att vakna och äta, så då får man vagnas om, även om det tyvärr är var 5:e min i detta läget.
min starka allergierfarenhet är att om en allergik unge får i sig ngt dumt så äter han eller hon mycket sämre oavsett sömn. min lilla vägrar flaska just nu och vill bara amma som vanligt när han inte mår bra.

i första sömnpasset så var ögonen öppna. så frågan är ju om man skall ta en liten lur tidigt på morgonen för att så att säga komma i fas? i natt sov han ju natt från 20,15 till 07 med 3 uppvak för mat så så jättetrött borde han egentligen inte vara. men 1h sen bryter han i hop och somnar. förut har han sovit minst 45 då eller 1,5 men inte idag som sagt men vi kanske skall se det ( förhoppningsvis) som en engångsföretellse och ta nya tag i morgon. Eller ja vi måste nog det :roll: :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :)
Tor 2006

videunge

Inlägg av videunge »

god morgon!
hela kvällen trasslade igår. liten var så kopiöst övertrött. jag har insett att bästa boten mot allegiskov är mat i massor så jag brydde mig inte om att vagna när han vaknade efter 20 min. tankade upp i stället. Jag gjorde så ett par gånger innan liten kunde somna för natten. men sen blev det äntlignen natt vid 22. första nattmålet hamnade vid 00 och sen et klockan 02,50. Där tänkte jag att nu kommer vi ur fas fullständigt. men det fixade liten snyggt genom att klämma till med 4h sömn. maken hade tydlign vagnat när han gick upp vid 05,45 men sen var det tyst till morgon 07.

Liten fick mat ock åt men sen är han för trött för att äta sig mätt ändå. försökte lägga in en liten 20 min på morgonen ( 5 räcker inte) men det blev 5+5 eftersom liten vaknade till i 5min skarven. det räckte inte och det fick bli en 20 min till senare nu håller vi tummarna för att liten kan sova ordentligt. skall fila på det där över jullovet när inte storan skáll till dagis mitt i allt. kvällstrassel är ju vanligt men vi kör med morgontrassel... :roll:

mellankillen har väntat länge med att prata. en läkare sa tom att vi borde vara elakare mot honom och inte förstå när han pekade och sa AAAh. Skitsnack tyckte jag. Ungen förstår ju allt nästan som man säger. prata kommer han göra när han är mogen för det. Nu får jag se att jag hade rätt. ord kommer på löpande band. och så klart första meningen strax efteråt. MAMMA, mer MAT! :lol: mycket viktig mening. :wink: han vill gärna vara med och sköta lillebror och hämtar gladeligen blöjor och nappar. vagna vill han också göra fast vagnen är för stor. han har väldans teknik på vagning av nalle i dockvagn. i går kom han på att ställa sig bakom vagnen och putta tillbaka dem mot mig...
i går fick han även bli vagnad själv. vi gick till affären som ligger en bit bort. då mellanbror är sjuk orkar han inte gå och fick sitta i tvilingvagnen. då lillebror vaknade fick vi vagna hela härligheten... :roll: :lol: mycket intressant att vagna i snön med stor tvillingvagn lastad med matkasse och typ 20 kg småkillar...men det går faktiskt :shock: . men jag har träningsvärk...

vi hade en andra matkris nu när vi skulle till apoteket och köpa ersättning och det inte fanns. de snälla beställde men när jag skulöle hämta så fanns det inte. och var restnoterat :shock: . HJÄLP! men igår ringde de från apoteket och hade fått hem. puh! inte lätt nr liten skal ha mat som inte finns överallt som vanlig ersättning.

storasyster hjälper till hon med när hon inte går i strejk. HOn har en tuff period just nu och ibland spårar det ur med vägran att samarbeta. men nu har hon i uppgift att klä lillebror på morgonen och byta blöja. ibland byter hon faktiskt på mellanbror med och gör det med den äran. och han busar inte lika mycket med henne som med mig. :heart:

barnmorskan ringde idag som hon lovat när jag var däri fredags. offeciellt stod det efterkontroll i anledningen till att jag var där. var rädd att hon faktiskt tänkte säga att det var efterkontroll eftersom hon varit sjuk i 3 v och hade ont om tider men det sa hon att hon INTE tänkte så jag fick en ny tid till henne. puh! men nu har hon kontaktst kratorn som jag gick hos efter första barnet och som är helt underbar så får hon göra en bedömning av läget, så har jag tur så ringer hon också idag.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på er :D

vi trasslar minst sagt. När det var som värst så sov liten inte mer än 20 min i sträck på lurarna och bara i 5 min pass efter det. Svårt att äta, prickig emellanåt och väldigt ledsen och skrikig och ont i magen. Efter lite samtal med Torsmamma:heart: kom vi fram till att lillens allergier nog är lite större än vad jag skulle velat. Det sista jag uteslöt var havre vete råg och korn och helt plötsligt kunde liten sova igen. jag trodde inte miina ögon när han efter att jag avstått från havregrynsgröten till frukost helt plötsligt sov i 2h flera gånger :shock: verkar som att lilla killens kropp är på högvarv just nu. vi kör en vända med i princip " utan allt". :roll: Dvs utan ägg, mjölk, soja, fisk, havre vete råg korn. ja och så lite tilll...men lite hopp fick jag i alla fall efter utsättningen av spannål när liten blev så mkt bättre. :D

annars växer liten så det knakar och kan vända sig minsan och kommer emellanåt framåt ålandes. :shock: hjälp jag skulle ju ha en bebis ju?! mellanbror har lärt sig det viktiga ordet "bebis" Niiiss" =D> :heart:

kram på er
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: =D>
Tor 2006

Tetz

Inlägg av Tetz »

Kloka fina videunge! En sån rackars tur att minibror kom till just er! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Tack rara människa :heart:

gnäll igen...

problemen hopar sig. :( misstänker att liten reagerar på ersättningen. den är mjölkbaserad men skall vara så "sönderslagen" tt äver allergibarn skall kunna äta den. men jag minns att den här sorten hade storebror problem med också diffust. han blev så konstig i magen. bytte sort i går till en liknande som vi körde på storebror och som skall vara lite " renare" men den är inte så populär...

ringde barnmottagningen. pratade med en ssk där innan jul som tyckte jag gjorde helt rätt som tog bort mjölk och gav mjölkfri ersättning och eftersom jag är så erfren allergiförälder tyckte hon att de första läkarbesöket inte skulle tillföra så mycket. så hon bokade ett besök hos ordinarie dr lagom när det var dags att provocera ( ge mjölkf ör att testa) i stället 14/1. nu säger den ajg får tag på att det va alldeldes fel och att man absolut inte får göra så utan att träffa läkare och specialersättning innan läkarbesöket var inte att tänka på vi hade redan styrt aldeldes för mkt själva :evil: som vi blivit tillsagda att göra....

Då sa jag att läkarna brukar säga att man får ta bort och testa men se det gck hon inte med på. det var bara att vänta. Så liten skall gå och må dåligt då sa jag?. Om du ser det så sa hon. sa att vår första läkare sagt till mig att jag verkade ha bättre koll än hon... då erbjöd hon sig att en läkare skulle ringa på onsdag(!) och säga hur jag skulle göra. är han bra frågade jag. vi har bara bra doktorer sa hon...jo just ja... :roll:

sen sa hon att det kan ju vara ägg med! jo men dat har jag redan tagit bort och symtomen kommer efter ersättningen eftersom jag för dagbok precis på hur liten sover och äter och vad JAG äter. jaha nehen sa hon då. sa att det är mitt tredje barn med allergi och att mellangrabben är multiallergisk och att han också hade svårt med altheran. då började hon fråga om han verkligen var KONSTATERAT mjölkproteinallergisk. :evil: klart han är. men jag kände verkligen misstrodd som att jag hittar på allt. hade jag sån fantasi så hade jag nog fantiserat ihop något trevligare än kräkiga förstoppade onti magen och prickiga små barn som inte kan sova...

sa att han var bättre på nutramigen men inte bra eftersom han inte tålde solrosoljan som var i. hmpf sa hon åt det. solrosallergi är ovanligt nämligen så jag hörde ifrågasättandet av den allergin med även om den faktiskt är läkarkonstaterad...då erbjöd hon sig eftesrom jag tjatade så att låna ut en burk nutramigen. den har jag redan bytt till igår sa jag...det blev för mycket för henne som jag hade styrt! ingen kunde ju veta någonting! jag hävdar att jag vet mycket mer nu när jag uteslutit så mycket. då ser man ju verkligen om det är någon reaktion till skillnad från när det är reaktion hela tiden.

åkte till stans alla apotek för att försöka få tag i den mjölkfria ( svindyra) ersättningen själv. fanns inte och beställer de så kommer det inte förrän nästa vecka... :shock: så nu hoppas vi att nutramigenet fingerar bättre. tveksam. minst sagt. på ett sätt hoppas jag nästan att vi skulle hinna få en jätteraktion innan onsdag för att det inte skall vara ngn tvekan men jag vill ju inte heller att liten skall vli dålig. suck.

fin natt i natt i alla fall. natt kl20.30 nattmål 23 och 03 och morgon 07. =D> han försöker lilla skatten :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"