Okej, kan tala om att GAPS var APsvårt att implementera. ](*,)
Meeeeen... DET GICK!! Ha!
Första veckan var gräslig. Vi mutade i Bebispojken buljong matskedsvis. 4 mtsk mot 5 min tid med iPad. Sådär höll vi på. Skitjobbigt. Hela dagen gick åt till projektet.
Jag hade läst att det var vanligt att barnen slutar äta sin mat helt. Det hände oss också med den detaljen att lillen även beslutade sig för att sluta dricka.

Total svält en hel dag. Sen orkade inte vi. Vi gav honom då små squashpannkakor (ägg och squash bara-väldigt goda!) och trugade i honom vatten inför natten. Nästa dag samma sak förutom att pojken nu hade störtdiarré också. Han fullkomligt rasade i vikt timme för timme. Vi var helt förtvivlade och gav honom vätskeersättning. Det är socker i den...Resultat? Glad och sprallig Bebispojke som kissar på sig och har inget emot att sitta i sin egen pöl.

Så efter två dgr trappa vi ur det. Vi tänkte kasta in handduken, hur mkt mer skulle vi orka? Var det värt det?
Men på juldagen hände det... Han drack en KOPP buljong!!! Jag mixade ihop buljong med avokado och det tyckte han var gott...!! \:D/ Vi tänkte att nu skulle det lossna. Han drack flera koppar under dagen och vi var lyckliga. Meeeeen nästa dag vaknade han med ett MEGA eksem som han hade fullkomligt kliat sönder och alla tecken på autism hade ökat markant.
Så vi började titta igenom långa listor på grönsaker och rotfrukter för att hitta ngt neutralt utan en massa naturligt förkommande kemikalier/salter. Vi hittade gulbetor. Det fick han i sin buljongsmoothie och ungsbakat kött till det. That's it. Efter 3 dgr var han som förbytt. ( glömde säga att vi proppar honom med probiotika- MASSVIS alltså.)
Han fungerade fullt ut som vilken liten knatte som helst!

han lekte med sina kusiner och var med på dop utan några som helst problem. Han godtog även att andra satt och proppa sig med bakverk och frukt medan han åt sin grillade kyckling och buljongsmoothie. (Den har vi en massa is i också för han dricker den bara om den är kall...

)
Vi gick till logopeden som blev helt salig. Pojken har ju inte autism, han har genomgått en metamorfos. Nu finns ALLA förutsättningar för en framtid! Det blir nog inte ens ngn diagnos!!!! Hörde ni det?
Så vi gick därifrån fullkomligt genomlyckliga.
Fick vi behålla denna framgång? Nej.

Efter någon vecka började autismen sakta sippra tillbaka. Vi slet vår hår. Vad mer kan vi göra?? Varför blir inte förändringen bestående??!
Vi började luska och luska. Vi har pratat med DAN-läkaren. Vi måste medicinera. Det är jäst. Och nej, Bebispojken har inte Candida. Han har en elakartad jäst av annan sort. Därför spelar det nu ingen som helst roll vilken grönsak man ger Bebispojken- han får eksem, svårt att sova och en massa autistiska symptom...
Nu har vi fått fatt på en riktigt stark probiotika med många stammar som liknar probiformen. Helt gluten/mjölkfri. Inget socker, inget tillsatt alls. Den ska vara extremt effektiv mot jäst. Nu väntar vi med spänning för Bebispojken kinder är nu förstörda igen. Sist han hade dessa torra röda kinder var han 1,5 år gammal och drack mjölk. Nu har han haft special och ren diet i flertal månader men nu är de kliande kinderna tillbaka... Troligtvis är det jästutslag. Hållar tummarna för att probiotika och den snart kommande medicinen tar död på den och att det är det som gör att hans kropp reagerar så. Så vi blir av med utslag och div annat krafs.
Då kanske det inte var ngn mening med GAPS? Nja, dieten är för visso ingen universallösning men buljongandet är HUR BRA SOM HELST!
Det i sig har markant reducerat tics, dålig sömn, dålig kontakt, irrationella rädslor, hans insnöande på iPad och dator. Tillsammans med probiotika är den en mkt kraftfull kombination för att reducera autismliknande beteende.
Här kan man läsa mer om buljong och dess näringsinnehåll:
http://www.westonaprice.org/food-featur ... -beautiful
Jag använder det här receptet och det ger en jättegod guldaktig buljong:
http://www.cheeseslave.com/how-to-make- ... ken-stock/
På detta vis får jag i honom även calcium.
Petite Soeur har även förvandlats av buljongen. Förutom att hon gått upp i vikt massvis och gör framsteg varje dag så sover hon numera helnatt. \:D/ Och jag har inte gjort ett skvatt mer än att ge henne buljong med grönsaker samt MASSVIS av probiotika. Ger henne dubbeldos av det som står på paketet.
Nu till lite detaljer.
Efter att ha talat med DAN läkaren så står det klart att min son inte ska ha D-vit. SÅ vi tar bort vår mirakelfiskolja. Det gick så bra i början men sen blev Bebispojken bara värre och jag berättade detta för läkaren. Han sa att det är så det blir. D-vit är en steroid hormon. Du får samma verkan om du ger ungen kortison tydligen...
90 % av alla barn med autism har D-vit metabolism. Det innebär att när man testar för D-vit framkommer att barnet har låga värden av den aktiva substansen men SKYHÖGA värden av den passiva. D-vit receptorn funkar alltså inte särsklit bra. Om man då forts att tillföra D-vit så blir deras inflammation i kroppen kronisk. SÅ jag tog bort oljan och vips blir Bebispojken bättre...
Alltså ska barnen ha stark fiskolja men inte med D-vit.
Bebispojken har även jättedåliga värden av A vit... så han ska få en speciell receptbelagd behandling för detta. Också ngt mkt vanligt ( 80 %) bland autistiska barn.
Hans kropp är upp och ned. Nu ska vi ställa den rätt. Hoppas jag.
Vi har börjat med vårt första kosttillskott. L-carnitine. Verkar funka mkt bra. Han mår bättre och är klarare i tanken. Idag diskade han så fint. Det var länge sen jag såg det. Över 1 år sen...
Vi ska också ge oss på MB12 behandling. Spännande.
Jag återkommer om intresse finnes. Kram och tack för allt stöd och värme!