Lilleman som vill bli frisk

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
helamig

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av helamig »

Kära Luvisen!

Trött här och har inget smart att skriva mer än att jag tänker på er och tycker ni är helt otroliga.

All kärlek till er!! :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och du orkar tänka på oss? Rara människa! Kärlek till dig och din familj! :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Då börjar man bli lite mer varm i kläderna som det heter... Erfaren alltså.

Kan nu konstatera att detta med provokation inte föll ut bra alls. Tyvärr. Det lät som en bra idé att så fort som möjligt ge sonen gf/cf och sedan provocera så fort som möjligt för att bli av med det och INTE behöva göra det längre fram. Dock bidrog det till att förstöra han sköra system ytterligare som nu gjort att dietvägen blivit markant försvårad. Jag fick det bekräftat av en specialdietist. Man ska aldrig göra provocationer när man får så fina resultat som vi fick vi ändring av diet...tydligen. Och känner man sig nödgad att införskaffa bevis på intoleransen så måste det göras låååååångt senare just för att man inte ska hamna i ett veritabelt träsk...

Men det gick ju så bra? Nu är väl allt bara bättre och bättre? Vi försvinner i en sådan där Hollywood solnedgång? I wish!! Näe.

Det gick så bra och sen sakta men säkert började båda barnen bli sämre. MYCKET sämre! ](*,) Vi slet vårt hår härborta. Hur kunde det bli så? Vad ska vi göra nu??

Jag undersökte Probiformen och råkade då ha en mailkorr med en kunnig människa som visade mig Nourishing Hope.
http://nourishinghope.com/

Där började saker och ting klarna en del. Det finns barn som när deras system belastas börjar utveckla massvis av allergier/intoleranser som ett jordskred. Och då snackar vi ämnen som finns i finfina frukter/grönt/gräsbetat kött och whatnot som gör dem sjukare. Dieten måste då göras individuell och ett detektivarbete utan dess lika påbörjas. Sedan implementeras en myyyycket avskalad specifik diet som man sedermera expanderar på ett specifikt sätt under en bestämd tid. Detta ska man inte göra själv. Det kan bli superduper fel utan då måste man ha en expert som lotsar och hjälper till med själva dietens utformning men också kosttillskott för att säkerställa de raskt växande kropparna näringsbehov.

Så nu väntar vi på att få vår diet. Julie Matthews som förestår Nourishing Hope har jobbat med special dieter framförallt för barn med ADHD/autism/touretts/epilepsi i tio års tid. Hon ger Skype konsultationer till vad jag finner är rimliga priser. Hon hjälper även till att utläsa de kryptiska provsvaren som vi har. Vi har haft ett möte hittills och det känns bra. Hon var glad, engagerad, varm och kunnig. Så jag är så tacksam för denna kontakt för vi klarar inte det här själva och jag blir förtvivlad över att se min son åter gå tillbaka i sin utveckling samt att han är så himla rädd- För allt. :cry:

Nu kanske det lät lite som reklam här ovan. Det var visst inte meningen. Ville bara tala om vad vi hade hittat håller på med.

Värme till var och en. :heart: :heart:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Lite annat smått och gott.

Läser en mkt bra bok:: http://www.amazon.com/Nourishing-Hope-A ... shing+Hope

Men min konsultation som skall fortgå i 6 mån så fick jag även en kokbok. Phew! Tack o lov behöver jag inte uppfinna hjulet samt pröva div recept som då råkar bli fel för det innehåller just det som triggar min sons system.

Vi har prövar även: Jäst torsklever olja- döäckligt men sååå bra! Den har inga tillsatser överhuvudtaget och min son pratar MYCKET renare sen vi införde den . Sedan har han börjat komma med nya meningar och att använda ord han känner i nya sammanhang. Ja, förutom nonsenspratet då...

Sedan har vi infört MB12 i form av små klubbor. De är goda så det är nemas problemas att få i honom. Sonen flaxar mindre och har fått en mycket bättre koncentration. Det avhjälper det hyperaktiva hos honom.
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :lol: =D> :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

MB12 i form av små klubbor var får ni tag i dem?

Den jästa torskleveroljan är det något ni gör själva eller köper?

Jag är djupt imponerad över allt arbete ni lägger ner. :heart:
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

MB12 i form av små klubbor var får ni tag i dem?
USA, Revitapop heter dom. Vi har de mest som test för att se om MB12 kan hjälpa upp extra mkt, då byter vi till nässpray eller injektioner fr Medhelse.

Den jästa torskleveroljan är det något ni gör själva eller köper?
Köper från...USA. Greenpastures Blue Ice Fermented Cod Liver oil, heter den. Innehåller bra med D-vit, ej tillagt utan HELT naturligt.

Jag är djupt imponerad över allt arbete ni lägger ner. :
Tack! Det värmer ngt otroligt! :oops: :-D
SM rookie
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Tack för svar!
:heart: :heart: :heart:
Två underbara tonåringar

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Okej, då har vi fått våran specialdiet som vi ska köra typ 2-3 v och utvärdera och sedan justera och lägga till lite fler grejer på.

Då ska vi nu alltså ta bort frukten :cry: och lägga till stärkelsen...Jag är inte helt övertygad MEN vi får ge det en chans. Vi har inge val...

Så Bebispojken ska äta:
Kyckling, Nöt, Kanin och Lamm samt Lax- lax gör honom jättepratig och lugn. :lol:
Bönor, solrosfrön (med cyanid :? - jag tror jag skippar det- han blev så argsint sitt vi gav honom två mtsk frömjölk), pumpafrön- rostade möjligtvis att jag ger.
Zuchini (utan skal), sparris, rödbetor, kål, morötter, blomkål, seleri, gurka utan skal, gröna bönor, ärtor, schallot och purjo.
Vit ris/ råris, vilt ris, durra, tapioka, quinoa, hirs, potatis, sötpotatis och amaranth (finns det i Sverige? Vad är det? 8-[ )

Om han mår bättre kan han få en banan eller ett päron till mellis om två veckor.

Fick följande sida för inspiration om grönsakssmoothies med och utan frukt: http://www.thegreensmoothiechallenge.co ... ie-recipes

Och denna men här var det mer frukt...
http://goneraw.com/tag/smoothie

Så till lunch blev det bönburgare med avocadokräm (bara för att ha ngt till!!) och zucchini rostad i ugnen... Bönburgaren provade han iaf. Resten...icke sa nicke.

Måste säga att det smakade riktigt bra! Förvånande likt en riktig burgare! :D

Sedan blev det sötpotatismuffins till mellis. Bebispojken rynkade bara på näsan och väntade ut middagen.. :roll: .

Petite Souer var däremot mäkta imponerad och glufsade i sig av allt. \:D/ Hon som hittills hela tiden varit jättesvår att få i mat...
SM rookie
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Vet inte riktigt vad amaranth är.
Tror att de har diskuterat det i en facebook grupp jag är med i.
Gå gärna med i den.
https://www.facebook.com/#!/groups/Natv ... ochungaNU/
Där är många föräldrar till barn med autism med och olika slags kost diskuteras.
Två underbara tonåringar

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

inger- Jag var inne och kikade på FB gruppen. Spännande grupp! Finns säkert mkt där att hämta fast just i nuläget orkar jag inte hämta så mkt mer. FB har jag lite svårt för, upplever det som rörigt och har svårt att navigera där... :oops: Hur gör man, hur använder man FB egentligen...? :oops:

För stunden stannar jag här vid korkeken och luktar på blommorna. :heart:

Jahopp, det här med stärkelsen gick inte...! Förutom alla tics, själv stim, nonsensprat och echolali beörjade han nu med OCD.... ](*,) Så hastigt och lustigt så avvek jag fr planen. Nu måste några av er ruttna på mig. :lol: :( :lol:

Men för att göra en lång historia kort så återvänder vi till SCD intro dieten eftersom den gett väldigt fina resultat initiellt och efter att ha läst på här: www.gapsdiet.com så förstår jag varför SCD dieten inte gav hållbara resultat. Den dieten måste implementeras på ett strikt och speciellt sätt eftersom när man har NPF raringar tenderar de att hela tiden finns nya preferenser och inte vilja ha ngn annan mat än just det...det som ger mat åt patogener och jäst... :roll:

Mitt misstag var att jag läste att SCD tillåter att man äter ungsbakad kyckling om man prompt inte vill ha kycklingsoppan och dess buljong. Och att det var ok för min gosse att dricka utspädd röddruvjuice under tiden man väntade på att dieten skulle ha inverkan. Det kändes inte helt ok man vad visste väl jag. Min pojken tyckte den dieten var helt ok. :roll: Åt massvis men ngn buljong åt han absolut inte. Inte ens om jag gjorde sås på den...Och grytor ville han inte höra talas om.

Det som hände var att en massa jäst släppte (svart avföring) men tarmen fick aldrig ngn chans att läka. Du kan näringsbomba en liten hur mkt som helst utan det ger ngt när näringen inte bryts ned ordentligt och saker som inte borde tas upp åker rakt in i blodomloppet....

Sedan utvecklar älsklingarna mer och fler allergier... Därav att han fick tillbaka sitt eksem ibland. Och nu senast misstänker jag att eksemet kom av laktosen i kamelmjölken...

Därför blir det också extremt känsliga för ett flertal ämnen som finns i frukt, grönt och kött.... Så vi fick börja om fr början.

Nu serveras BARA kycklingsoppa och buljong på märg, ingefärste och så ska vi lägga till juice fr surkål. Liiiite i taget.
Idag åt han 5 bitar kycklingkött, en klunk ingefärste och yttepytte lite buljong.

Idag ingen OCD, inget självstim, knappt några tics eller nonsensprat och mindre echolali men en jäkla massa sk "die off" symtom....Hemskt. Ont i huvudet, snorar som tusan, kinkig, trött och ledsen, ont i kroppen, framförallt halsen, svullen i ansiktet.

Dock talar han jättefint.
Den där jästa torskleveroljan verkar vara magisk. Jag lyckades få i honom några droppar idag (har ju ingenting att muta honom med idag...) och efter ca 30 min säger han en hel och ny mening! :P
" Pappa, kom och sitt med mig." :shock: :heart:

Petite Soeur behöver också en liten detox. Så hon får också soppa. Hon var väldigt kinkig för att vara hon...Skruttan hade nog också die off symtom...

Kamelen får vänta för även om Petite Souer mådde bra på den så är jag ändå lite skraj.. Även om mjölken uppenbarligen har läkande effekt väntar vi med den för henne också, för säkerhetsskull.....
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TYcker det låter som om ni nu är på rätt väg! Du vet vägen till Rom är ju inte spikrak och på ett sätt. Men vi alla vill resa dit.

Lycka till och vet att jag är din stora pepping klubb här! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Klart jag tänker på er :wink: Läser alltid dina inlägg, så spännande att följa er. Som sagt ni är helt otroliga.

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack raringar! :heart: :heart: :heart: :heart:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Okej, kan tala om att GAPS var APsvårt att implementera. ](*,)
Meeeeen... DET GICK!! Ha!

Första veckan var gräslig. Vi mutade i Bebispojken buljong matskedsvis. 4 mtsk mot 5 min tid med iPad. Sådär höll vi på. Skitjobbigt. Hela dagen gick åt till projektet.

Jag hade läst att det var vanligt att barnen slutar äta sin mat helt. Det hände oss också med den detaljen att lillen även beslutade sig för att sluta dricka. :shock: :( Total svält en hel dag. Sen orkade inte vi. Vi gav honom då små squashpannkakor (ägg och squash bara-väldigt goda!) och trugade i honom vatten inför natten. Nästa dag samma sak förutom att pojken nu hade störtdiarré också. Han fullkomligt rasade i vikt timme för timme. Vi var helt förtvivlade och gav honom vätskeersättning. Det är socker i den...Resultat? Glad och sprallig Bebispojke som kissar på sig och har inget emot att sitta i sin egen pöl. :cry: :cry: Så efter två dgr trappa vi ur det. Vi tänkte kasta in handduken, hur mkt mer skulle vi orka? Var det värt det?
Men på juldagen hände det... Han drack en KOPP buljong!!! Jag mixade ihop buljong med avokado och det tyckte han var gott...!! \:D/ Vi tänkte att nu skulle det lossna. Han drack flera koppar under dagen och vi var lyckliga. Meeeeen nästa dag vaknade han med ett MEGA eksem som han hade fullkomligt kliat sönder och alla tecken på autism hade ökat markant. :twisted:

Så vi började titta igenom långa listor på grönsaker och rotfrukter för att hitta ngt neutralt utan en massa naturligt förkommande kemikalier/salter. Vi hittade gulbetor. Det fick han i sin buljongsmoothie och ungsbakat kött till det. That's it. Efter 3 dgr var han som förbytt. ( glömde säga att vi proppar honom med probiotika- MASSVIS alltså.)

Han fungerade fullt ut som vilken liten knatte som helst! :shock: :shock: han lekte med sina kusiner och var med på dop utan några som helst problem. Han godtog även att andra satt och proppa sig med bakverk och frukt medan han åt sin grillade kyckling och buljongsmoothie. (Den har vi en massa is i också för han dricker den bara om den är kall... :? )

Vi gick till logopeden som blev helt salig. Pojken har ju inte autism, han har genomgått en metamorfos. Nu finns ALLA förutsättningar för en framtid! Det blir nog inte ens ngn diagnos!!!! Hörde ni det?

Så vi gick därifrån fullkomligt genomlyckliga.

Fick vi behålla denna framgång? Nej. :cry: Efter någon vecka började autismen sakta sippra tillbaka. Vi slet vår hår. Vad mer kan vi göra?? Varför blir inte förändringen bestående??!

Vi började luska och luska. Vi har pratat med DAN-läkaren. Vi måste medicinera. Det är jäst. Och nej, Bebispojken har inte Candida. Han har en elakartad jäst av annan sort. Därför spelar det nu ingen som helst roll vilken grönsak man ger Bebispojken- han får eksem, svårt att sova och en massa autistiska symptom...

Nu har vi fått fatt på en riktigt stark probiotika med många stammar som liknar probiformen. Helt gluten/mjölkfri. Inget socker, inget tillsatt alls. Den ska vara extremt effektiv mot jäst. Nu väntar vi med spänning för Bebispojken kinder är nu förstörda igen. Sist han hade dessa torra röda kinder var han 1,5 år gammal och drack mjölk. Nu har han haft special och ren diet i flertal månader men nu är de kliande kinderna tillbaka... Troligtvis är det jästutslag. Hållar tummarna för att probiotika och den snart kommande medicinen tar död på den och att det är det som gör att hans kropp reagerar så. Så vi blir av med utslag och div annat krafs.

Då kanske det inte var ngn mening med GAPS? Nja, dieten är för visso ingen universallösning men buljongandet är HUR BRA SOM HELST!

Det i sig har markant reducerat tics, dålig sömn, dålig kontakt, irrationella rädslor, hans insnöande på iPad och dator. Tillsammans med probiotika är den en mkt kraftfull kombination för att reducera autismliknande beteende.

Här kan man läsa mer om buljong och dess näringsinnehåll: http://www.westonaprice.org/food-featur ... -beautiful

Jag använder det här receptet och det ger en jättegod guldaktig buljong: http://www.cheeseslave.com/how-to-make- ... ken-stock/

På detta vis får jag i honom även calcium. :wink:

Petite Soeur har även förvandlats av buljongen. Förutom att hon gått upp i vikt massvis och gör framsteg varje dag så sover hon numera helnatt. \:D/ Och jag har inte gjort ett skvatt mer än att ge henne buljong med grönsaker samt MASSVIS av probiotika. Ger henne dubbeldos av det som står på paketet.

Nu till lite detaljer.
Efter att ha talat med DAN läkaren så står det klart att min son inte ska ha D-vit. SÅ vi tar bort vår mirakelfiskolja. Det gick så bra i början men sen blev Bebispojken bara värre och jag berättade detta för läkaren. Han sa att det är så det blir. D-vit är en steroid hormon. Du får samma verkan om du ger ungen kortison tydligen... :? :cry:
90 % av alla barn med autism har D-vit metabolism. Det innebär att när man testar för D-vit framkommer att barnet har låga värden av den aktiva substansen men SKYHÖGA värden av den passiva. D-vit receptorn funkar alltså inte särsklit bra. Om man då forts att tillföra D-vit så blir deras inflammation i kroppen kronisk. SÅ jag tog bort oljan och vips blir Bebispojken bättre... :shock:

Alltså ska barnen ha stark fiskolja men inte med D-vit.

Bebispojken har även jättedåliga värden av A vit... så han ska få en speciell receptbelagd behandling för detta. Också ngt mkt vanligt ( 80 %) bland autistiska barn.

Hans kropp är upp och ned. Nu ska vi ställa den rätt. Hoppas jag.

Vi har börjat med vårt första kosttillskott. L-carnitine. Verkar funka mkt bra. Han mår bättre och är klarare i tanken. Idag diskade han så fint. Det var länge sen jag såg det. Över 1 år sen...

Vi ska också ge oss på MB12 behandling. Spännande.

Jag återkommer om intresse finnes. Kram och tack för allt stöd och värme! :heart: :heart:
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"