Så mycket frågor snurrar i mitt huvud men tiden att skriva här tycks aldrig räcka till
Jag behöver hjälp att reda ut detta med de härliga 45 minutrarna. Vet att det talas om att det är maten som spökar när det vaknas men i vissa fall tvivlar jag på det... I går morse åt hon knappt 125 ml under morgonstunden och sov sedan klockrent 2,5 tim på det. Nu på morgonen har hon ätit 175 ml (vilket är mycket för henne, hon äter oftast bara mellan 100-150 ml) och vaknade efter 45... Tidigare har hon haft svårt att äta större mängder från flaskan i ett svep men det har blivit mycket bättre de senaste tiden så jag upplever att hon blir mätt (vägrar mer mat när man trugar med flaskan).
Till saken hör att hon verkar inte hungrig när hon vaknar utan hon snackar och är "pigg". Står på armarna i vagnen och tittar runt. Nu undrar jag hur jag bäst ska agera när detta händer
Tidigare har det mest effektiva varit att snabbt bara ge nappen, en lätt hand som lägger ner huvuvdet och sen gå, detta för att förhindra att hon skrikit upp sig och sen haft svårt att somna om. Gör jag det nu så är huvudet uppe igen på tre röda och nappen åker ut igen. Fortsätter jag så + vagnar, ligger hon medans vagnen rullar, när den stannar åker huvudet upp igen
Jag har även provat att ignorera det faktum att hon bökar och är vaken "jag mjölkar mina kor, du får sköta dig själv". Det resulterar i att hon efter en stunds bökande blir arg eller ledsen vilket i sin tur gör att hon även då har svårt att somna om...
Ibland har jag funderat om jag helt enkelt ska plocka upp henne när hon vaknar om hon nu är "pigg" men sover hon inte långpasset på förmiddagen så blir oftast hela dagen orolig då hon sover bäst ( 8) ) då. Efter lunch och eftermiddag blir det oftast också bara 45 min pass men har hon då sovit på förmiddagen så är det helt "okej", för då får vi ihop timmarna ganska precis ändå.
Det verkar som hon har en liten magsäck fortfarande i och med att hon som mest "sveper" 125-150 ml och det är då på natten då hon är riktigt hungrig. Dagtid äter hon oftast mellan 75-125 ml sen kan man få i lite till efter en stund. Jag vet att vid denna åler (12 veckor) ska hon kunna sova 8 timmar utan mat men här blir det max 6. Oftast på slutet har det sett ut såhär:
19.30 kvällsmål
20.00 god natt
01.30 äta
05.30 äta
08.30 äta
Jag väcker inte utan hon vaknar och är hungrig
Hade gärna satt klockan på 04.00 och gett då (som Tors schema rekommenderar) men från 01.30 till 04.00 är det lite väl långt att vänta tycker fröken
Jag har det senaste dygnet gett bara ersättning, tänkte att min BM (pumpar och ger på flaska) inte mättar ordentligt. Kan dock inte se att hon sovit bättre pga det... Hon har dock blivit hårdare i magen
Vet att du SaraMilana känner igen detta mat krångel och att ni upplevde en vändning när maten introducerades. Jag är dock fortfarande tveksam till att börja med mat redan... Dels pga rädslan för magproblem. Har själv haft problem sen jag var nyfödd + att min första dotter har varit lika.
Ni som börjat tidigt med mat, vad har ni gett och hur mycket och hur ofta? Har för mig att man ska börja med det "lite mindre goda" dvs potatis, morot etc innan man introducerar gröt, frukt etc för att inte riskera att de inte vill äta "det mindre goda" eller
Har era inte fått problem med magen? Trög har varit vårt problem. Om ni varit med om det, hur har ni löst det bäst
Vågar ju inte ta dessa frågor med bvc (
Många virrigar frågor blev det... Hoppas ni mindre virriga mammor där ute kan hjälpa mig få ordning på detta..
Ska tillägga att vi har ett schema men pga detta oroliga sovande och att hon oftast inte orkar vara vaken mer än 1,5 tim så är det ofta det skiter sig med schemat innan dagen är slut. Har ändå på något vis lyckats knyta ihop säcken till kvällen. Strävar fortfarande efter att äta med mellan 3-4 timmars mellanrum/vaken tid och sova på det. Hoppas kunna följa schemat inom kort men för att inte helt bryta ihop så kan jag just nu inte stirra mig blind på alla klockslag
Beundrar alla här som lyckas så bra med sina små liv, hoppas vi kommer dit en dag vi med
Tack för att ni finns