Hjälp med "pigg" 2 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Anna R

Re: Hjälp med "pigg" 2 veckors

Inlägg av Anna R »

Tiden går.... liten börjar bli "stor". Vi har fått en tjej med vilja kan jag lova :!:

Så mycket frågor snurrar i mitt huvud men tiden att skriva här tycks aldrig räcka till :( Detta som kommer nedan är skrivet i omgångar så är det "snurrigt" så hoppas jag ni har överseende med det...

Jag behöver hjälp att reda ut detta med de härliga 45 minutrarna. Vet att det talas om att det är maten som spökar när det vaknas men i vissa fall tvivlar jag på det... I går morse åt hon knappt 125 ml under morgonstunden och sov sedan klockrent 2,5 tim på det. Nu på morgonen har hon ätit 175 ml (vilket är mycket för henne, hon äter oftast bara mellan 100-150 ml) och vaknade efter 45... Tidigare har hon haft svårt att äta större mängder från flaskan i ett svep men det har blivit mycket bättre de senaste tiden så jag upplever att hon blir mätt (vägrar mer mat när man trugar med flaskan).

Till saken hör att hon verkar inte hungrig när hon vaknar utan hon snackar och är "pigg". Står på armarna i vagnen och tittar runt. Nu undrar jag hur jag bäst ska agera när detta händer :?:

Tidigare har det mest effektiva varit att snabbt bara ge nappen, en lätt hand som lägger ner huvuvdet och sen gå, detta för att förhindra att hon skrikit upp sig och sen haft svårt att somna om. Gör jag det nu så är huvudet uppe igen på tre röda och nappen åker ut igen. Fortsätter jag så + vagnar, ligger hon medans vagnen rullar, när den stannar åker huvudet upp igen :evil: Till saken hör att hon är inte arg eller ledsen under denna procedur utan tyst vilket gör att vagningen egentligen känns fel men utan den lägger hon sig inte ner...

Jag har även provat att ignorera det faktum att hon bökar och är vaken "jag mjölkar mina kor, du får sköta dig själv". Det resulterar i att hon efter en stunds bökande blir arg eller ledsen vilket i sin tur gör att hon även då har svårt att somna om... :roll: Tycker inte heller det skapar en positiv bild av att sova :? Vill inte skapa en vana att "Mamma kommer om jag blir arg eller gråter"

Ibland har jag funderat om jag helt enkelt ska plocka upp henne när hon vaknar om hon nu är "pigg" men sover hon inte långpasset på förmiddagen så blir oftast hela dagen orolig då hon sover bäst ( 8) ) då. Efter lunch och eftermiddag blir det oftast också bara 45 min pass men har hon då sovit på förmiddagen så är det helt "okej", för då får vi ihop timmarna ganska precis ändå.

Det verkar som hon har en liten magsäck fortfarande i och med att hon som mest "sveper" 125-150 ml och det är då på natten då hon är riktigt hungrig. Dagtid äter hon oftast mellan 75-125 ml sen kan man få i lite till efter en stund. Jag vet att vid denna åler (12 veckor) ska hon kunna sova 8 timmar utan mat men här blir det max 6. Oftast på slutet har det sett ut såhär:
19.30 kvällsmål
20.00 god natt
01.30 äta
05.30 äta
08.30 äta
Jag väcker inte utan hon vaknar och är hungrig :evil: att ge nappen bara är katastrof :!: så för att vi alla ska få somna igen så ger jag henne mat.
Hade gärna satt klockan på 04.00 och gett då (som Tors schema rekommenderar) men från 01.30 till 04.00 är det lite väl långt att vänta tycker fröken :wink: Tankar kring detta :?:

Jag har det senaste dygnet gett bara ersättning, tänkte att min BM (pumpar och ger på flaska) inte mättar ordentligt. Kan dock inte se att hon sovit bättre pga det... Hon har dock blivit hårdare i magen :?

Vet att du SaraMilana känner igen detta mat krångel och att ni upplevde en vändning när maten introducerades. Jag är dock fortfarande tveksam till att börja med mat redan... Dels pga rädslan för magproblem. Har själv haft problem sen jag var nyfödd + att min första dotter har varit lika.
Ni som börjat tidigt med mat, vad har ni gett och hur mycket och hur ofta? Har för mig att man ska börja med det "lite mindre goda" dvs potatis, morot etc innan man introducerar gröt, frukt etc för att inte riskera att de inte vill äta "det mindre goda" eller :?: :?:

Har era inte fått problem med magen? Trög har varit vårt problem. Om ni varit med om det, hur har ni löst det bäst :?:

Vågar ju inte ta dessa frågor med bvc ( :!: ) då svimmar väl tanten :wink:

Många virrigar frågor blev det... Hoppas ni mindre virriga mammor där ute kan hjälpa mig få ordning på detta..

Ska tillägga att vi har ett schema men pga detta oroliga sovande och att hon oftast inte orkar vara vaken mer än 1,5 tim så är det ofta det skiter sig med schemat innan dagen är slut. Har ändå på något vis lyckats knyta ihop säcken till kvällen. Strävar fortfarande efter att äta med mellan 3-4 timmars mellanrum/vaken tid och sova på det. Hoppas kunna följa schemat inom kort men för att inte helt bryta ihop så kan jag just nu inte stirra mig blind på alla klockslag :? Fel kanske, men då jag gärna vill att allt ska funka direkt 8) och det uppenbarligen inte gör det så har jag nu schemat i bakhuvudet men hamnar vi fel en dag så kryper jag inte under täcket för det utan ser framåt och försöker styra upp och rätta till i den mån jag kan...
Beundrar alla här som lyckas så bra med sina små liv, hoppas vi kommer dit en dag vi med :)

Tack för att ni finns :heart: utan er skulle jag ligga under en gråsten nu :wink:

:heart:
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Anna R :D

Min första frâga är om ni börjar dagen vid samma tid varje dag? Det brukar vara ett bra sätt att börja strukturera upp dagarna.

45minutersskarven kan vara besvärlig. :? För vâr Lillebror blev det bra mycket bättre vid ca tre mânader dâ jag gjorde rummet ganska sâ dunkelt.
Anna R skrev:Tycker inte heller det skapar en positiv bild av att sova :? Vill inte skapa en vana att "Mamma kommer om jag blir arg eller gråter"
Varför dâ? Det är väl snarare bra att hon fâr veta att mamma kommer när jag behöver hjälp att hitta lugnet för att kunna somna om?
Anna R skrev:Ibland har jag funderat om jag helt enkelt ska plocka upp henne när hon vaknar om hon nu är "pigg" men sover hon inte långpasset på förmiddagen så blir oftast hela dagen orolig då hon sover bäst ( ) då. Efter lunch och eftermiddag blir det oftast också bara 45 min pass men har hon då sovit på förmiddagen så är det helt "okej", för då får vi ihop timmarna ganska precis ändå.
Hos oss har en lâng förmiddagslur inte varit nâgon bra idé. Det gjorde det svârare att fâ till rejäla sovpass resten av dagen med en övertrött bebis till kvällen som resultat. Jag har nästan alltid väckt efter förmiddagsluren, sâ att den inte tar gigantiska proportioner för att vara säker pâ att det finns tillräckligt mycket sov kvar till den "riktiga" luren efter lunch. :wink: Jag har nog snöat in ganska rejält pâ att fâ lângluren pâ plats ganska sâ tidigt, det blir en bra stomme i schemat och den kan ju behâllas i flera âr sen. Jag tycker ocksâ att det blir skönare dagar för hela familjen när det blir en rejäl paus för alla mitt pâ dagen. Eftermiddagen börjar med en härligt utsövd bebis.
Anna R skrev:Vet att du SaraMilana känner igen detta mat krångel och att ni upplevde en vändning när maten introducerades.
Ja, det finns fler i det gänget! :D SaraMilana är pâ semester, sâ tyvärr kommer du inte fâ svar av henne själv pâ ett tag.
Anna R skrev:Ni som börjat tidigt med mat, vad har ni gett och hur mycket och hur ofta? Har för mig att man ska börja med det "lite mindre goda" dvs potatis, morot etc innan man introducerar gröt, frukt etc för att inte riskera att de inte vill äta "det mindre goda" eller :?: :?:
Jag har börjat runt fyra mânader, men hade inte tvekat att börja nâgra veckor tidigare om det krânglat med soveriet. Har du läst i BB om introduktion av fast föda? (3-4mânaderskapitlet) Och favorittrâden Mer mat ât smâfolket?
Jag tror inte pâ att börja med "det lite mindre goda", tvärtom. :D Det är lättare att lära sig att äta om det är gott. :thumbsup: När man väl fâtt in skedtekniken sâ brukar det vara enkelt att införa även annat. Jag har alltid börjat med banan och det har varit uppskattat. Jag tror att forumrekordet ligger pâ matintroduktion vid 3 mânader och en vecka, men är inte säker. :wink:

Tröga magar brukar bli hjälpta av linfröslem:
Kalaskakan skrev:Linfröslem:

2msk linfrö
1glas vatten
Låt stå över natten, sila bort frön, använd vattnet.

Vi kör på 1msk/dag (blandas i hennes mellanmål) varje dag.
Man får testa sig fram till lagom dos. Kanske behövs det mer fler ggr/dag, kanske mindre.
Andra ger direkt pâ sked, testa er fram.
Anna R skrev:...men hamnar vi fel en dag så kryper jag inte under täcket för det utan ser framåt och försöker styra upp och rätta till i den mån jag kan...
:thumbsup:
Anna R skrev:Beundrar alla här som lyckas så bra med sina små liv, hoppas vi kommer dit en dag vi med :)
Jag förstâr att det kan kännas jättetungt vissa dagar, att ingenting "fungerar". Att man ibland kan känna sig lite avundsjuk pâ mammor runt omkring som ammar fritt och lâter bebisen sova i sjalen ute pâ stan. :wink: Men jobbet du gör nu kommer du att ha igen sen, du hâller pâ att lära din lilla tjej hur det gâr till här i världen. Att ibland sâ är det matdags och att ibland sâ är det sovdags och att mamma har koll. :heart:
Och sâna smâ bebbar brukar bli mycket mer "lätthanterliga" ju mer de växer, eftersom de frân början vet att de inte behöver "gnälla" för att fâ det de behöver. Sâ ge inte upp, Rom ligger där framme och glittrar. :thumbsup:

Anna R

Inlägg av Anna R »

Hej igen! Ska försöka hinna skriva innan det är dags att mata igen :)
Sarisparis skrev:Min första frâga är om ni börjar dagen vid samma tid varje dag? Det brukar vara ett bra sätt att börja strukturera upp dagarna.
Vi har den senaste veckan följt nedanstående schema, baserat lite på "Tors schema", för att se om vi genom det kunde få till dag/nattsömnen bättre. Våra tider ser ut som följande:

08.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
09.30 Sova 45 min
11.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.30 Sova 2 tim
(ibland orkar hon bara vara vaken till 12.00, sover då 2,5 tim)
14.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.30 Sova 45 min
17.15 Mat, umgänge (Nattslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Schemat flyter oftast på bra fram till 16.30. Sömnpasset här blir oftast bara 30 min och hon har svårt att komma till ro själv när man lägger ner henne i vagnen. När det sen kommer till att äta 17.15/17.30 så är hon halvintresserad. Äter mellan 50-75 ml. Hon är med när jag lagar mat åt resten av familjen sen gör jag "kväll" på henne runt 18.30-19.00, det är sen som cirkusen börjar :shock: Från en sekund till en annan så blir hon hysterisk :evil: Vill inte ta flaskan, vill inte läggas i sängen etc utan de senaste kvällarna har det slutat med att hon skrikit tills hon inte orkat mer utan somnat i min famn :cry: Jag har då kunnat mata henne halvt sovandes och sen lagt henne i sängen... Inte bra, jag vet :oops:

Hon har sedan sovit ca 20 min och sen vaknat och "spanat runt" i mörkret. Har avvaktat för att hon ska somna om men det gör hon inte. Har då tagit upp och gett mer mat, vissa gånger har det funkat (har då låtsas att det är natt dvs matat i mörker) men vissa gånger har cirkusen börjat igen dvs hon vill inte äta, inte sova.. Hon har sedan inte kommit till ro förrän 22-tiden :!:
Kan ärligt säga att min attityd inför nattningen efter dessa kvällar inte är den bästa :oops: Vill så gärna ha "skrattet till god natt" som vi hade för några veckor sedan men vi har kört av det spåret. Att lugna genom att buffa retar henne mer än lugnar. Hon sover i spjälsängen på natten (tycker det funkar bäst) så vagna är inte ett alternativ. Funderar om jag skulle behöva lägga henne tidigare, att hon hinner bli övertrött, men problemet då är att hon hinner definitivt inte äta klart för natten, vad göra :?: :?:

Har några funderingar runt detta med antal timmar de ska sova:

Enligt Tors schema för 3 månaders rekommenderas 12-45-2-45, sen läser jag i vissa trådar att man rekommenderar att vid 3 månader firtfarande sträva efter 2-2 under dagtid med ev 45 på sista luren på eftermiddagen.. Vilket är bäst? Som det är nu så strävar vi ju efter natt 20.00-08.00 men just nu blir det ofta 22-8, detta gör ju att hon "förlorar" 2 timmar natt :roll: så den totala sömnen de senaste dagarna har mer realistiskt varit 10-45-2-45.

Innan detta schema strävade jag efter att dagarna skulle vara 2-2 men fick aldrig till dagsömnen utan skarvar i tid och otid, det har vi mer eller mindre sluppit nu, men som sagt sömntimmarna blir då för få när hon inte kommer till ro förrän kl 22 :?

Ska jag fortsätta sträva efter natt vid 20-tiden och med de sömnpass vi har nu på dagen eller borde jag gå tillbaka till ett schema med mer dagsömn (med risk för vagnträsket igen :? ) och mindre nattsömn :?: Blir så stressad av att hon inte får ihop sina timmar och att hon uppenbart är övertrött på kvällarna men ändå inte kommer till ro :roll:
Sarisparis skrev:Anna R skrev:
Tycker inte heller det skapar en positiv bild av att sova Vill inte skapa en vana att "Mamma kommer om jag blir arg eller gråter"
Varför dâ? Det är väl snarare bra att hon fâr veta att mamma kommer när jag behöver hjälp att hitta lugnet för att kunna somna om?
Det lät lite konstigt ser jag nu... Det jag menade var att ibland upplever jag att hon vaknar och "snackar" och då jag inte agerar då utan tänker att hon ska somna om själv så leder det till att hon börjar gnälla. Går jag då in så blir hon glad och tror att hon ska få komma upp, när så inte är fallet så blir hon arg :evil: Därför upplever jag som sagt att hon ibland gnäller och blir arg för att jag ska komma så hon får komma upp... Det vill jag undvika... Vet inte om det gick att förstå vad jag menade nu heller... Självklart ska hon veta att jag kommer om hon behöver mig :) Känns dock inte som hon är intresserad av att somna om när jag kommer 8)

Tack för tipset på linfröslem :D Det ska jag fixa! Vi började lite smått idag med sötpotatis vid lunchmålet. Det gick över förväntan :D Nu längtar man till hon kan få äta sig mätt på en god portion gröt till kvällen för att sen kunna sova längre, förhoppningsvis :wink: Det här med äta från flaska är nämligen inte någon höjdare, varför frågar vi oss varje dag :?

Nu är hon vaken igen så jag får runda av. Hinner inte läsa genom vad jag skrivit, hoppas det går att tyda :wink: :wink:

Tack på förhand :D :heart:

Dotter född 120404
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Anna! :D

Hur ser era mattider ut, lite mer exakt?
Jag minns att det var först när jag fick tips från Sarisparis :heart: om att sprida ut mattiderna till ungefär följande (omvandlat till era tider):
08, 12, 15.30, 18.30 (nattslurk 19.30) som vi fick ordning på matintaget (= sömnen). Är SÅ viktigt att liten hinner bli ordentligt hungrig mellan målen, så att det äts maximalt!
Sen kan du med fördel lägga en halvtimme tidigare på kvällen, det brukar vara ett bra botemedel mot övertrötthet! (Då får du förstås tidigarelägga nattslurken en aning också....)

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Anna R

Inlägg av Anna R »

Tack för snabbt svar :heart:

Ja, jag inser att hon äter bättre när det gått längre mellan. Problemet är dock bara att hålla henne "glad" hela vägen fram.
På morgonen tex då äter hon 8 sen kan jag få i henne lite mer från och till fram till 9 sen somnar hon 9.30, då går det oftast inte att hålla henne vaken längre.
Här sover hon då 45 min och vaknar. Har tidigare vagnat från och till så att det blivit 1,5 tim men sista veckan har jag inte gjort det utan tagit upp vid 10.15. Hon börjar sedan gnälla och "hosta" (tecken på att hon vill äta) redan runt 11 så jag vet bara inte hur jag ska få henne att hålla ut till 12 :!: :?: Skulle hon äta 12 så innebär det väl att hon sen ska sova sitt långpass först vid 13, eller :?: Då skulle det innebära att hon ska vara vaken från 10.15-13.00 och det tror jag blir tuft :sleep:
Eller menar du att hon äter 12 och ska sova direkt på det 12.30, dvs utan matning under 1 timme?

Dagen idag har även den fungerat mer eller mindre klockrent fram till eftermiddagen. Hon somnade redan 16.00 istället för 16.30 (hopplöst att hålla henne vaken) och sov till 16.45. Gav mat 17.15. Var trött vid 18-tiden, insåg att hon inte skulle orka hela vägen ut utan en "stödvila" så hon sov 20 min. Tog sen upp gjorde kväll, badade och vid 19.15 skulle jag ge sista maten för natten - då blev hon hysterisk :twisted: Slutade med att hon lugnade sig i bärselen och nästan somnade där. Då kunde jag lura i henne flaskan 8) Hon åt ca 100 ml, sen ville hon inte ha mer. Rapade och gick och la i sängen 19.45. Då var det som att knäppa på en knapp :!: Hon skrek upp sig så hysteriskt så vi knappt varit med om maken tidigare :cry: Buffade och försökte lugna i över 10 min i sängen men hon blev bara mer och mer hysterisk tills hon nästan tappade andan. Tog upp :oops: och försökte lugna men inte ens det fungerade...
Efter nästan 30 min skrikande var hon helt slut och somnade i min famn av ren utmattning :shock: Vi har försökt slå ihop våra kloka ( :?: ) huvuden mannen och jag för att förstå vad som händer?? Får en känsla av att denna sista påfyllning inför natten är det som retar henne :? men samtidigt så är hon ju uppenbarligen hungrig i och med att hon åt :roll:
Är rädd att sängen redan har blivit en negativ plats för henne efter att de senaste kvällarna slutat med hysterisk gråt så fort vi lagt ner henne. På dagarna när hon ska sova somnar hon oftast själv utan problem :?

Jag inser att hon måste äta mer. Hon går dock upp som hn ska och ligger över "normal" på kurvorna. Men räknar jag ihop den totala mängden hon får i sig under en vanlig dag så är det ca 800 ml. Känns hemskt att tänka att hon kanske aldrig blir riktigt mätt :shock: utan bara lite lagom för stunden. Detta med att truga fugerar dock sällan. Hon är väldigt tydlig med när hon inte vill ha mer :evil: Kniper ihop munnen, vänder bort huvudet, slår med händerna och till slut skriker för full hals :x

Ska verkligen försöka under morgondagen att dra ut på maten i det längsta även om det innebär att hela familjen får sätta på sig hörselskydd :wink:

Bävar dock redan för läggningen i morgon... Vill SÅ GÄRNA bryta det negativa mönstret som uppstått :!:

Tack för att ni finns :heart:

Ps Någon som har tips på det där med antalet timmar/dygn som jag undrade om i förra inlägget? Ds

Dotter född 120404
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Om du frågar mig så skulle jag fortsätta hålla det schema ni har och sträva på med målet i sikte.... :D

Inte stirra sig blind på ml ersättning, men truga på så mkt det går. Har du provat ömma järngreppet? Gjorde underverk hos oss när jag fattade hur jag skulle göra.... Finns video under SHN-fliken (skriver på telefonen så har lite svårt att länka).

Och sist men inte minst: FÖRSÖK låta bli att ta upp liten! Det ger bara dubbla budskap och förvirrar (bekräftar att det är farligt i sängen...)
Läs på dessa länkar som du säkert redan har läst, men läs igen! Man ser alltid något nytt!

Säkerhet är trygghet

Sova Hela Natten på safari

Synd om lilla barnet?

Konsten att backa, skjuta vargar och fixa Attityden!

Ursäkta rörigt inlägg, men ligger i sängen med ihopfallande ögon... :sleep:

Anna R

Inlägg av Anna R »

OJ vad tiden rusar fram :shock: !! 4 veckor sen jag skrev sist och det känns som igår...

Innan klagovisan börjar :wink: Ska jag börja med att säga att när jag backar tillbaka och läser hela tråden så har Lillfia gjort stora framsteg :D Kan ångra att jag inte njöt mer i början och tog det lite mer som det kom men man lär så länge man lever 8)

Lite uppdatering vad som hänt sen sist.

Vi började introducera smakportioner redan runt 3,5 månad. Det som gått hem bäst är rotgrönsaker. Frukt och sånt som "anses" gott ryser hon bara av och fortsätter man truga börjar hon grina så det har vi lagt ner för stunden.
Hon har de senaste nätterna sovit från kl 20-07 :D I natt var det dock bök mellan 04-05 men hon somnade igen till slut utan mat.

Det jag nu har "problem med" är att få till detta med maten och sömnen. Har tyckt att schemat vi haft funkat bra men det känns svårt att lyckas tajma henne vid lunch så att hon är lagomt hungrig för att kunna äta maten först och flaska sen om hon vill ha. I dag blev hon VRÅLhungrig 45 min innan tänkt lunch, trots att frukosten (tid och mängd) var som den brukar. Det resulterade i att det blev flaskan direkt, att äta mat var bara FÖR jobbigt :( . Försökte sedan med mat efter ca 30 min men det var bara gråt :( Fick ge upp och bryta. Hon var helt hysterisk! Slutade med att hon somnade 1 timme innan tänkt sovtid :? Så den här dagen blev helt upp och ner... Undrar om det kan vara någon bacill på ingång... det ger sig.

:?: Hur gör man bäst vid sådana här tillfällen, ska jag prova med mat först vid nästa tillfälle eller bara hoppa maten för denna dag och ge flaskan?
Är rädd att om hon inte får i sig maten (med mättande smör) så kommer inte heller nattsömnen hålla i sig utan att hon ska vakna och vilja äta igen på nätterna... känns synd nu när hon lyckats hoppa det några nätter. Eller är det vanligt med "bakslag"?

Äter hon dåligt på dagen så är min attityd svagare på natten dvs det är svårare att ha inställningen att "nu är det natt nu ska vi sova" om man känner frågan malande i bakhuvudet "är hon kanske hungrig igen...?"

:?: Vi har tidigare aldrig tagit upp för att ge henne flaskan innan vi lagt oss men är det ett alternativ dagar då hon ätit dåligt på dagen eller bör man låta henne sova och säga till själv när hon vill ha mat? Vill ju inte att hon ska vara hungrig samtidigt som jag inte vill störa sömnen eller skapa en trend där hon ska äta när hon sover igen :roll: :roll: Förvirrat?? Ja, så känns det i huvudet kan jag säga...

:?: Vill inte att maten (dvs smakportionerna) ska bli negativt laddad så bör man ta en paus några dagar och börja igen eller ska jag fortsätta servera trots gråt?

Schemat som vi har nu är som följer:
07.30 God morgon / flaskan
09.00 Sova 1,5 (säkraste sovpasset, sover utan skarv)
11.00 Mat (rotgrönsaker/flaskan)
12.30 Sova 1,5 (blir oftast bara 45-60 min, vill inte somna om i 9 fall av 10)
14.30 Mat (flaskan)
16.15 Sova 45 (tar till marginalkvarten om hon sover över, det händer dock sällan, hon är som en klocka :shock: )
17.30 Gröt (äter bara ca 1-2 msk) flaskan efter ca 18
Därefter bad etc
19.30 kvällsslurk
20.00 Godnatt

Vet att det fattas 15 minuter sömn men det blir oftast 1.45 på första sovpasset så det brukar lösa sig men vissa dagar knakar dagsömnen..
Målet är natt 19.30-07.30 men hitills "hinner" vi inte få i henne kvällsmaten förrän till 20.00 så natten blir 11,5 tim. Har en liten dam som tar goooooooood tid på sig att äta klart på kvällen :wink: Gillar nog att vara uppe med mamma och pappa :wink:

Oerhört tacksam för kloka råd från er erfarna mammor där ute!

Gruvar mig lite inför nästa matpass redan... :oops:

Kram på er :heart:

Dotter född 120404
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Härligt att höra att det verkar flyta på fint för er! Bra jobbat! =D>

Angående smakisarna så känner jag igen mig väldigt mkt i din oro över hur och när och hur mkt osv....minns att jag frågade mig blå i min tråd om hur jag skulle och borde göra....fick svaren att ta det lite mer som det kommer och när jag till slut gjorde det så trillade polletten ner både hos liten och mig. 
T.ex, om liten ätit dåligt vid lunchen skulle jag absolut ge mat med glad attityd vid melliset istället. Och kanske middagen också, vem vet! :D

Om du känner att din attityd mår bättre av att återinföra nattmålet så kan du absolut backa och göra det tills liten jobbat upp sig till fler ordentliga måltider per dag. 

En tanke jag får när jag ser schemat:
Ibland kan det vara lite vanskligt att ha en sån lång lur redan på förmiddagen. De flesta små är morgontröttisar som gärna skulle sova 1,5 timme och längre där på fm, men min erfarenhet säger att det brukar strula till sömnen under resten av dagen. Vilket kanske kan vara fallet hos er? :wink:
Ett klassiskt 4-månadersschema som brukar gå hem hos de flesta är 12-45-2-45. 

Anna R

Inlägg av Anna R »

Tack för ditt svar!

Vi tragglar på med maten.
De senaste dagarna har tagit en ny vändning. Hon har aldrig varit någon storätare. En gång har vi fått i henne 200 ml inom loppet av 1 timme men i regel äter hon mellan 100-125 ml/mål :roll: .

I takt med smakportionerna så har intaget av ersättning minskat ytterliggare så nu ligger det på ca 75 ml vid de tillfällen hon äter mat eller gröt. Det skulle jag inte säga något om om det vore så att hon faktiskt ÅT maten 8) Hon äter mellan 5-10 skedar sen är det bra :shock: Sen trugas det med flaskan.

Hon är väldigt bestämd när det kommer till att äta. Serverar man flaskan vid fel tidpunkt eller på fel plats så äter hon inte. Vi har matat genom att vandra runt, sitta framför tvn, sitta själv i babysittern, liggandes i sängen, åkandes i bilstolen ja, det är snart bara hängandes i ljuskronan som inte testats :wink:
För att få bort detta med att äta på olika ställen bestämde vi en plats där vi ska sitta varje gång och ge med ömmajärngreppet. Detta har då resulterat i att dessa dagar får hon i sig allra minst med mat. Vill inte hålla på "hatta" fram och tillbaka med ätandet men vad ska man göra när hon vägrar äta?? Har sagt till mig själv många gånger att till slut måste hon bli hungrig så hon äter men icke!

Läser både här och på andra forum om hur mycket andra 4 månaders äter/dygn och börjar oroa mig på riktigt att något inte är som det ska. Jag vet att man inte ska stirra sig blind på mängd och ml men när det diffar så mycket som det gör så börjar man fundera...

I nuläget (som idag tex) har hon ätit:
8.00 125 ml (ömmajärngreppet) grät först åt sedan 75 ml efter 30 minuter tog hon ytterliggare 50 ml under höga protester
11.00 Ca 3 msk grönsakspuré + 75 ml ersättning. Gav flaskan först direkt efter maten, vägrade då ta flaskan trots ömmajärngreppet. Tog den efter ca 40 min även då under protest.
14.30 Enda målet på dagen som oftast funkar relativt "smärtfritt". Åt 125 ml i ett svep. Vägrade påfyllning trots trugande inom timmen.
17.30 Gröt åt ca 10 skedar. Ersättning 75 ml, vägrade äta i famnen (hysterisk) fick sitta själv.
19.00 Nattslurk som blev = 0ml, hysterisk Höll hemme i ömmajärngreppet men innan jag ens han sätta mig var hon hysterisk.

Ömmajärngreppet fungerade bra på min förra tjej, så jag vet hur man gör. Jag lägger inte någon egen känsla kring det utan tittar oftast bara rakt fram eller tittar ut genom fönstret så jag kan inte tycka att jag har fel attityd. Min inställning är bara "varsågod och ät" Blir hon hysterisk så bryter jag och provar igen efter en stund. Men som sagt det känns inte som det fungerar...
Som det känns så äter hon bäst om hon får sitta själv (bilstol, vagn, babysitter) gärna distraherad av ex tvn. Själv undrar jag om detta kan vara bra :?: Vill ju inte att hon ska förknippa ätandet med något som man gör lite här och där och att man måste "luras" för att äta. Äta ska man göra för att man är hungrig...

Har läst i andra trådar om de som fått gå och mata etc för att distrahera. Hur långt upp i ålderna ska man kunna hålla på så? Hon börjar ju även bli rätt tung att gå och bära på :shock: Jag vill ju helst få in en rutin att "här sitter vi när vi äter" men som det känns nu så blir hon galen bara hon inser att det är mat på gång.

Trodde verkligen inte att ett barn kunde vara så bestämd om hur hon vill ha det och inte... Känner själv när man talar/skriver om detta att det låter överdrivet men det går verkligen inte att mata henne när hon väl bestämmer sig för att hon inte vill ha :evil: Skulle så gärna vilja att hon åt och var nöjd... Hade hoppats att när "riktig" maten kom på tapeten att det skulle vara lösningen på allt mattrassel men som det känns nu efter snart 5 veckor med smakportioner så går det åt fel håll dvs mindre intresse för maten, mindre portioner varje gång och allmän matvägran...

Resultatet av detta är nu då också att hon de senaste tre nätterna vaknat för att äta på natten igen. Jag är inte förvånad med tanke på att hon inte äter på dagen men jag skulle så gärna vilja hitta en lösning på hur hon ska vilja äta.

I övrigt verkar hon "frisk" ingen feber, bajsar 1 gång per dag etc så jag tycker inte att det ska vara något sådant som spökar heller.

Vet egentligen inte vad ni ska kunna råda till men OM någon har något nra tips på hur man kan få upp aptiten så tar jag tacksam mot det! Finns det även knep mot envisheten så blir ingen lycklígare än mamma och pappa :wink:

Tack på förhand!!

Dotter född 120404
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej,

Hinner bara svara några rader innan jag måste däcka.....vill bara dämpa din oro genom att tala om att jag känner igen mängderna mat du beskriver!
Nu flaskade jag ju inte min tös, men när hon lärde sig svälja vanlig mat (det tog några veckor) så ratade hon bröstet helt 3 mål av 5. Trots att hon oftast bara åt max typ 10 skedar vanlig mat. 
Bestämd liten dam här med. Går inte att truga här inte.... :roll: mun knips ihop eller mat sprutas ut! :lol:
Enda sättet att få i nån liten tugga till är att hon får sitta och plocka med egen mat typ majskrokar, knäckebröd, riskakor och sen sleva in när hon öppnar munnen för det. :wink:
Och så förstås se till att de där 5-10 skedarna innehåller MASSA mättande fett.... :D
Konsistensen är också mycket viktig här....om den inte är perfekt enligt Irmas mening så går det bara ner några skedar tills värsta hungern är stillad, sen är det tvärstopp. :shock:

Ps, vi har lagt ner gröt helt och hållet här. Gillas ej. Min lillas absoluta favorit är äggröra, då går det ner nästan hur mkt som helst!
Anna R

Inlägg av Anna R »

Long time no see... Här har livet rullat på sen sist. Lilla spöket har hunnit bli snart 8 månader (4/12).

Schemat vi har haft har funkat bra fram tills för en vecka sedan och nu har det helt rasat...
Detta schema har vi haft:
God morgon 07.15 Då äter hon välling
8.00 Frukost med mig
9.30 Sova 45
11.15 Lunch vid 11 mat + fruktpuré
12.30 Sova 1.5 tim
14.30 Mellis
16.15 Sova 20-45 min
17.15 Mat +frukt
18.30 Bad
19.00 Välling
19.15 God natt

Dessa tider har funkat kanon fram tills nu... Det börjar strula redan första sovpasset och då havererar oftast resten av dagen.
Hon har kommit på att det är jätteroligt att resa sig upp och stå i sängen :evil: Jag lägger ner , hon reser sig, jag låter henne vara, hon bökar, börjar till sist gråta, hon har då oftast ramlat och ligger i en tokig ställning så hon inte kan sova, lägger tillrätta osv. Detta kan pågå i 40 minuter innan hon äntligen somnar strax efter 10 när det är dags att vakna. Har då låtit henne sova lite för att inte riskera sura miner vid maten.

Nästa vila blir återigen en kamp för att somna. Idag somnade hon kl 13.55 (!) när vilan skulle vara slut 14.00. Hon fick 15 min sömn.
För att hon sedan skulle orka fram till läggning fich hon sova (45) vid 16 även om den vilan är tänkt att tas bort.

Vet inte hur jag ska styra upp detta. Jag inser att en sovtid ska bort men får inte till det med maten. Vill gärna ha kvar mattiderna.
Problemet är som sagt att hon inte är trött på förmiddagen förrän det nästan är dags för lunchen. Sover hon för nära den hinner hon nästan bli hungrig igen innan hon ska sova långpasset efter lunch :? :?:

Behöver någon annans "ögon" på detta... jag har stirrat mig blind!! Börjar bli stressad av att vi inte kommer upp i våra 14,5 timme utan knappt 13 vissa dagar.

Tacksam för svar! /Anna

Dotter född 120404
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Läs på i Barnaboken om åttamånadersångesten, finns ett par fina trådar på forumet under favoriter också. Då kan hela världen bli upp och ner ett tag och jag tycker inte att det är läge att införa en massa förändringar just då, även om det kanske är dags. Sitt i båten när det stormar!

När det är dags att skära ner på sömnen drar man oftast först ner eftermiddagsluren till 20 minuter och sen tar bort den helt. Då kan man behöva lägga långluren lite senare för att inte eftermiddagen ska bli jättelång.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"